Toon posts:

SPDIF en Asus A7V333

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus al een tijdje te klooien om een Dolby Digital ef nog liever een DTS signaal uit mijn SPDIF poort te krijgen. Het enige wat ik krijg is een gewoon stereo signaal.

Ik heb de volgende configuratie:
Asus A7V333 (zonder RAID)
Asus SPDIF kaartje (zowel Coax als Optisch in/out) die dus rechtstreeks op het moederbord aangesloten is.
Windows 2000
Power DVD en Asus DVD player gebruik als speler.

Mijn versterker (JVC RX-7000R) herkent normaal alle soorten digitale signalen wat hij maar op zijn poort binnen krijgt en springt dus vanzelf naar DTS, Dolby Digital of MPEG. Maar nu blijft hij steevast staan op Linear PCM wat inhoud dat hij alleen maar digitaal een stereo signaal binnenkrijgt.

Mijn moederbord heeft een C-Media 8738 audio chip, die (volgens mij) gewoon transparant een digitaal signal moet kunnen doorsturen.

Ik heb op de C-Media site de laatste drivers al gedownload, maar het wil niet lukken

J.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je moet geloof ik in PowerDVD ook aangeven dat je DolbyDigital wil gaan gebruiken in het Audio tabblad van de settings.
Verder moet je DVD die je gebruikt om te testen ook nog 5.1 tracks ondersteunen.
Ook dit is niet altijd het geval. Sommige intro's zijn ook gewoon stereo en de film wel 5.1

Ook zijn sommige taalselecties niet 5.1
Meestal is de hoofdtaal wel 5.1 maar tweede en derde talen zijn soms enkel stereo.

Succes

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
*grmble* het is al laat :)

Ik heb het nog even gecheckt maar afhankelijk van je versie van PowerDVD (speciaal versie 3) werkt ie niet goed op Win2000.
http://www.gocyberlink.com/english/cs/support/faq.jsp?ID=70
Q: My sound card is on the support list but I cannot enable the S/PDIF & Multi-channel function. Why?
A :

Please check your Windows version. If it is Win2000 or NT then S/PDIF & Multi-channel functions are not available.

Note : Under Windows 2000, only the Creative SBLive! family is supported (with the latest version of Live!Ware for Windows 2000) meaning that your PowerDVD version 3.0 or later supports S/PDIF and multi-channel functions.
Het schijnt dat PowerDVD 2.5 wel werkt met win2000 maar dat moet je met Google nog maar eens nazoeken.
Er zijn ook PowerDVD versie uit die je vaak gratis bij een kaart krijgt die geen multichannel output ondersteunen. Daarvoor moest je de volledige versie maar kopen.

Misschien dat dit veel frustraties scheelt. :)

Senile! Senile Oekaki

• The Fittest
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2016
Ik vond deze thread en hij haakt wel wat in op mijn vragen dus waarom een nieuwe thread starten?

Vraag 1)

WTF is S/PDIF nou precies (m.b.t. audio), ik heb deze thread gevonden:

PDIF aansluiting

Maar dat klaart voor mij nog niet echt alles op... het is dus een digitaal signaal i.t.t. een analoog signaal...?

En waar herken ik dan een S/PIF stekker, uitgang en ingang aan? M.a.w. hoe kan ik zien of ik een S/PDIF uitgang op m'n computer heb, een S/PDIF stekker/kabel heb liggen en een S/PDIF ingang op m'n TV?

Ik heb zelf ook een A7V333 mb. met dus dezelfde C-Media 8783 soundchip, maar ik kan toch echt maar 3 in/uitgangen ontdekken. Line in, Line out en mic...that's it. Zou er voor S/PDIF een aparte uitgang op moeten zitten? Ik zie wel de S/PDIF settings in de c-media config staan, joost mag weten wat ik daar dan mee moet... En ik heb het idee dat ook al zitten er in de C-Media software S/PDIF settings, dit nog niet automatisch betekent dat mijn soundchip dit ondersteund...

En wat beteken die settings in godsnaam...?

Ik kan aanvinken :

- Monitoring (to analog output)
- validity detection.
- "Format", te kiezen "normal" of "reverse" (reverse....juist ja)

en tenslotte "device", zijnde : S/PDIF in #1 of #2

Vraag 2)

Over dezelfde soundchip. Ik meen me te herinneren, dat ik ergens in de instelligen van m'n soundkaart m'n line-in en line-out kon switchen. M.a.w. dat ik van m'n line-in poort m'n line-out kan maken en vice versa. Klopt dit? en zo ja...waar was dat te vinden?

[ Voor 11% gewijzigd door The Fittest op 16-09-2003 23:05 ]

• -=bas=-
The Fittest schreef op 16 September 2003 @ 22:26:
Ik vond deze thread en hij haakt wel wat in op mijn vragen dus waarom een nieuwe thread starten?

Vraag 1)

WTF is S/PDIF nou precies (m.b.t. audio), ik heb deze thread gevonden:

PDIF aansluiting

Maar dat klaart voor mij nog niet echt alles op... het is dus een digitaal signaal i.t.t. een analoog signaal...?
SPDIF is een formaat waarmee een audiosignaal digitaal verstuurd kan worden. Hoe het signaal gecodeerd wordt (bv PCM of DTS of DD5.1) doet er niet toe, dat moet de ontvanger (versterker) maar oplossen. Als ie dat niet kan dan hoor je niets of ruis.
En waar herken ik dan een S/PIF stekker, uitgang en ingang aan? M.a.w. hoe kan ik zien of ik een S/PDIF uitgang op m'n computer heb, een S/PDIF stekker/kabel heb liggen en een S/PDIF ingang op m'n TV?
Het is een tulpstekker (net als een audiostekker van de stereo) en dit is SPDIF via coax. Of het is een optische aansluiting (meestal een zwart gat met een root lampje bij het bron apparaat) en deze verloopt via een glasvezel.
Op de PC wordt ook wel eens een normale 3.5jack (koptelefoonstekker) gebruikt.
Veel (goekopere) Creative kaarten hebben zit systeem.
Zoek maar met Google voor plaatjes :
http://images.google.nl/i...F&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl
Ik heb zelf ook een A7V333 mb. met dus dezelfde C-Media 8783 soundchip, maar ik kan toch echt maar 3 in/uitgangen ontdekken. Line in, Line out en mic...that's it. Zou er voor S/PDIF een aparte uitgang op moeten zitten? Ik zie wel de S/PDIF settings in de c-media config staan, joost mag weten wat ik daar dan mee moet... En ik heb het idee dat ook al zitten er in de C-Media software S/PDIF settings, dit nog niet automatisch betekent dat mijn soundchip dit ondersteund...
Soms kan je schakelen tussen line-in/mic en SPDIF uit. MAar soms is het een aparte stekker op je moerderbord en heb je een bracket met SPDIF aanslutingen nodig.
En wat beteken die settings in godsnaam...?

Ik kan aanvinken :

- Monitoring (to analog output)
- validity detection.
- "Format", te kiezen "normal" of "reverse" (reverse....juist ja)
sommige kaarten kunnen de SPDIF inpunt gelijk omzetten naar een analoog signaal dat via je analoge speakeruitgangen te horen is via je boxen.
Sommige versterkers willen een omgekeerd SPDIF signaal waar de enen en nullen omgekeerd zijn.
en tenslotte "device", zijnde : S/PDIF in #1 of #2
Via welke uitgang wil je de SPDIF (in/out) gebruiken.
Vraag 2)

Over dezelfde soundchip. Ik meen me te herinneren, dat ik ergens in de instelligen van m'n soundkaart m'n line-in en line-out kon switchen. M.a.w. dat ik van m'n line-in poort m'n line-out kan maken en vice versa. Klopt dit? en zo ja...waar was dat te vinden?
Meestal als je de drivers en utilities van je kaart installeert dan kan je dit soort features via een menu in je taskbar/startmenu/configuratiescherm aanpassen.

Op de Asus website kan je denk ik wel alles vinden wat je wilt weten.
Ook in het boekje bij je moederbord staat vanalles.

Senile! Senile Oekaki

• The Fittest
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2016
OK dan, helemaal relax. Dit legt een hoop uit!

Thnx voor alle input!
Pagina: 1