Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
*beeeeep*
Rij je toevallig ook CRX, Kadett GSI of Golf?MewBie schreef op 19 February 2003 @ 11:59:
das jammer dat het niet kan, wil wel is weten hoeveel decibel mn stereotje nou produceert als hij op zn hardst staat. Als de volumeknop op 20 van de 30 staat gaan mn oren iig pijn doen
Verwijderd
en natuurlijk van de gekozen muziek ;o)
Op zich moet het redelijk te achterhalen zijn welke geluidsdruk geproduceerd kan worden (maximaal) met jouw speakers, als je daar technische gegevens van hebt (maximale geluidsdruk of eventueel het rendement ?)
En wat ik al zei Erlinden is de geluidsdruk te berekenen aan de hand van de gevoeligheid van de speakers en het uitgangsvermogen van je AMP. Dit laatste kan je gewoon ff meten
Daarnaast gebruik je 2 speakers... bij een goede opstelling levert dit +3dB erbij.
coole taal..Guru Evi schreef op 19 February 2003 @ 11:50:
Je gaat moeten een dB meter kopen want je microfoon en geluidskaart hebben elk een dB versterking en afsnijding en vervorming van signaal. Er bestaan ook verschillende dB's. Je kunt echter wel (AC - 20-20000 Hz) voltage's meten met je geluidskaart en het verschil tussen twee signalen kan ook in dB waarde worden uitgedrukt.
dB meter is de enigste optie...
[ Voor 7% gewijzigd door BoerHarm op 19-02-2003 12:35 ]
Verwijderd
Dit onafhankelijk van de geluidsdruk...
Grenzen, lekker ruim begrip !
Verwijderd
Veelal worden deze modellen auto's geassocieerd met een bepaald type mens. Blijkbaar vinden dit soort mensen het ook interessant welke geluidsdruk met hun audioset geproduceerd kan worden...
Althans, dat begrijp ik uit de opmerking
Wel degelijk door vervorming. Ik sta bijvoorbeeld in de lokale feestkroeg (ik deed heel erg m'n best om er een uurtje te blijvenn00bs schreef op 19 February 2003 @ 12:31:
Door vervorming gaan je oren niet pijn doen, maar door grenzen die overschreden worden.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Precies!JT schreef op 19 February 2003 @ 15:50:
[...]
Wel degelijk door vervorming. Ik sta bijvoorbeeld in de lokale feestkroeg (ik deed heel erg m'n best om er een uurtje te blijven) en daar hadden ze Bose troep staan. Op een gegeven moment ging dat vervormen, en ja, dat voelde ik aan me oren. Terwijl je daar wel enigszins normaal kan praten. Ga ik naar een houseparty in de HMH, waar 115dB word geproduceerd en waar je, zodra je de grote zaal binnenloopt, het idee hebt dat er een muur tegen je aanslaat zo een fucking harde bas, dan voel ik niks.
Waarom je trouwens dB(a) wilt meten is mij een raadsel. Dat a filter is bedoeld om het gemiddelde menselijk gehoor bij lage geluidsniveaus te simuleren en dat is alleen maar interessant als je metingen wilt doen waarbij je de schadelijkheid voor het menselijke gehoor wilt meten.
En of het pijn doet aan je oren: dat hangt ook af van welke frequenties sterk aanwezig zijn. Bij 3-4 KHz is je gehoor het meest gevoelig (resonantie in gehoorkanaal), bij 16 Hz hoor je bijna niets. Sublaag kan je best nog wel verdragen @ 130 dB, maar als je een 1 KHz toon op die sterkte hoort spat je zo ongeveer uit elkaar
Grote houseparties mogen geloof ik maar tot zo'n 100 dB(a) (gemiddeld, pieken zijn uiteraard wel toegestaan). Maar dan kan je gigantisch knallen met het laag zonder daar overheen te gaan.
Zie hier de equal loudness curves:
Dit vraag ik gewoon omdat ik wil weten hoeveel dB(a) mn stereo in mn slaapkamer produceert, en als je in mn profiel kijkt staat daar dat ik net 17 benVerwijderd schreef op 19 February 2003 @ 13:48:
[...]
Veelal worden deze modellen auto's geassocieerd met een bepaald type mens. Blijkbaar vinden dit soort mensen het ook interessant welke geluidsdruk met hun audioset geproduceerd kan worden...
Althans, dat begrijp ik uit de opmerking
*beeeeep*
nee, dit kan niet.n00bs schreef op 19 februari 2003 @ 12:17:
Je kan het ook uitrekenen, aan de hand van de gevoeligheid van je speakers en uitgangsvermogen van je AMP
Je neemt dan zaken als ruimtedemping niet mee. (en om je ruimtedemping te berekenen moet je weer o.a. de nagalmtijd meten enz).
Je zou wel een soort van karakteristieke geluidsdruk kunnen berekenen, maar die heeft natuurlijk geen enkele betrekking op de werkelijkheid.
Ik denk dat de topicstarter de geluidsperformance van zijn setje wil vergelijken met overige geluidsdrukniveau's.Jag schreef op 19 februari 2003 @ 17:25:
Waarom je trouwens dB(a) wilt meten is mij een raadsel. Dat a filter is bedoeld om het gemiddelde menselijk gehoor bij lage geluidsniveaus te simuleren en dat is alleen maar interessant als je metingen wilt doen waarbij je de schadelijkheid voor het menselijke gehoor wilt meten.
De meeste tabellen waarin geluidsdrukniveau's staan weergegeven (bij bijvoorbeeld verschillende activiteiten) zijn uitgedrukt in dB(A).
Ook bijv. alle wetgeving m.b.t. geluid wordt uitgedrukt in dB(A) (al dan niet met extra correctiespectra)
"man is not truly one, but truly two,"
Dus dat kan niet is beetje onzin antwoord
Duhhh