Hoe aantal dB(a) te meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik weet niet of hij hier of in een software forum moet maar aangezien het over dB-tjes gaat dacht ik van hier ;)

Bestaat er software waarmee je via een microfoon het aantal dB(a) kunt meten op je computer?
In de search heb ik niet echt veel nuttigs gevonden, maar dat zal zoals gewoonlijk wel weer aan mij liggen :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Met de computer kan het in ieder geval niet. dB meten is namelijk vrij lastig. Elke microfoon en geluidskaart is anders.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Je gaat moeten een dB meter kopen want je microfoon en geluidskaart hebben elk een dB versterking en afsnijding en vervorming van signaal. Er bestaan ook verschillende dB's. Je kunt echter wel (AC - 20-20000 Hz) voltage's meten met je geluidskaart en het verschil tussen twee signalen kan ook in dB waarde worden uitgedrukt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• MewBie
  • Nu online
:( das jammer dat het niet kan, wil wel is weten hoeveel decibel mn stereotje nou produceert als hij op zn hardst staat. Als de volumeknop op 20 van de 30 staat gaan mn oren iig pijn doen :P

*beeeeep*

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MewBie schreef op 19 February 2003 @ 11:59:
:( das jammer dat het niet kan, wil wel is weten hoeveel decibel mn stereotje nou produceert als hij op zn hardst staat. Als de volumeknop op 20 van de 30 staat gaan mn oren iig pijn doen :P
Rij je toevallig ook CRX, Kadett GSI of Golf? |:(

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08 22:50

n00bs

Het is weer Zomer!

Je kan het ook uitrekenen, aan de hand van de gevoeligheid van je speakers en uitgangsvermogen van je AMP

Verwijderd

Dat je oren pijn gaan doen, hoeft niet perse door de geluidsdruk te komen, maar kan ook een gevolg zijn van de vervorming...
en natuurlijk van de gekozen muziek ;o)

Op zich moet het redelijk te achterhalen zijn welke geluidsdruk geproduceerd kan worden (maximaal) met jouw speakers, als je daar technische gegevens van hebt (maximale geluidsdruk of eventueel het rendement ?)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Door vervorming gaan je oren niet pijn doen, maar door grenzen die overschreden worden. Dit kan net zo goed komen door wat gevoeliger gehoorstelsel of door ziekte etc.

En wat ik al zei Erlinden is de geluidsdruk te berekenen aan de hand van de gevoeligheid van de speakers en het uitgangsvermogen van je AMP. Dit laatste kan je gewoon ff meten

Daarnaast gebruik je 2 speakers... bij een goede opstelling levert dit +3dB erbij.

• BoerHarm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2024

BoerHarm

maximaal

Guru Evi schreef op 19 February 2003 @ 11:50:

Je gaat moeten een dB meter kopen want je microfoon en geluidskaart hebben elk een dB versterking en afsnijding en vervorming van signaal. Er bestaan ook verschillende dB's. Je kunt echter wel (AC - 20-20000 Hz) voltage's meten met je geluidskaart en het verschil tussen twee signalen kan ook in dB waarde worden uitgedrukt.
coole taal..

dB meter is de enigste optie...

[ Voor 7% gewijzigd door BoerHarm op 19-02-2003 12:35 ]

Verwijderd

Als je naar een concert gaat waar een mindere geluidsinstallatie gebruikt wordt, is de kans groter dat je naderhand last hebt van piepende/suizende oren.

Dit onafhankelijk van de geluidsdruk...

Grenzen, lekker ruim begrip !

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-07 14:18

cky

TimMer schreef op 19 February 2003 @ 12:11:
[...]

Rij je toevallig ook CRX, Kadett GSI of Golf? |:(
mag ik vragen waar dit op slaat?

Verwijderd

cky schreef op 19 February 2003 @ 12:40:
[...]

mag ik vragen waar dit op slaat?
Veelal worden deze modellen auto's geassocieerd met een bepaald type mens. Blijkbaar vinden dit soort mensen het ook interessant welke geluidsdruk met hun audioset geproduceerd kan worden...

Althans, dat begrijp ik uit de opmerking

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

n00bs schreef op 19 February 2003 @ 12:31:
Door vervorming gaan je oren niet pijn doen, maar door grenzen die overschreden worden.
Wel degelijk door vervorming. Ik sta bijvoorbeeld in de lokale feestkroeg (ik deed heel erg m'n best om er een uurtje te blijven :r ) en daar hadden ze Bose troep staan. Op een gegeven moment ging dat vervormen, en ja, dat voelde ik aan me oren. Terwijl je daar wel enigszins normaal kan praten. Ga ik naar een houseparty in de HMH, waar 115dB word geproduceerd en waar je, zodra je de grote zaal binnenloopt, het idee hebt dat er een muur tegen je aanslaat zo een fucking harde bas, dan voel ik niks.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TimMer
  • Niet online
JT schreef op 19 February 2003 @ 15:50:
[...]

Wel degelijk door vervorming. Ik sta bijvoorbeeld in de lokale feestkroeg (ik deed heel erg m'n best om er een uurtje te blijven :r ) en daar hadden ze Bose troep staan. Op een gegeven moment ging dat vervormen, en ja, dat voelde ik aan me oren. Terwijl je daar wel enigszins normaal kan praten. Ga ik naar een houseparty in de HMH, waar 115dB word geproduceerd en waar je, zodra je de grote zaal binnenloopt, het idee hebt dat er een muur tegen je aanslaat zo een fucking harde bas, dan voel ik niks.
Precies! :Y) Daar gaat mijn ondertitel dus ook over, mochten daar weer opmerkingen over komen. Het is alleen leuk als het hard en zuiver is. :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Geluidsniveau meten kan alleen maar met een dB-meter (of eigenlijk geluidsdruk meter). En die kosten ongeveer 50 euro voor een normaal consumenten ding.

Waarom je trouwens dB(a) wilt meten is mij een raadsel. Dat a filter is bedoeld om het gemiddelde menselijk gehoor bij lage geluidsniveaus te simuleren en dat is alleen maar interessant als je metingen wilt doen waarbij je de schadelijkheid voor het menselijke gehoor wilt meten.

En of het pijn doet aan je oren: dat hangt ook af van welke frequenties sterk aanwezig zijn. Bij 3-4 KHz is je gehoor het meest gevoelig (resonantie in gehoorkanaal), bij 16 Hz hoor je bijna niets. Sublaag kan je best nog wel verdragen @ 130 dB, maar als je een 1 KHz toon op die sterkte hoort spat je zo ongeveer uit elkaar :P.
Grote houseparties mogen geloof ik maar tot zo'n 100 dB(a) (gemiddeld, pieken zijn uiteraard wel toegestaan). Maar dan kan je gigantisch knallen met het laag zonder daar overheen te gaan.

Zie hier de equal loudness curves:
Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/imgsou/eqlou2.gif

• MewBie
  • Nu online
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 13:48:
[...]

Veelal worden deze modellen auto's geassocieerd met een bepaald type mens. Blijkbaar vinden dit soort mensen het ook interessant welke geluidsdruk met hun audioset geproduceerd kan worden...

Althans, dat begrijp ik uit de opmerking
Dit vraag ik gewoon omdat ik wil weten hoeveel dB(a) mn stereo in mn slaapkamer produceert, en als je in mn profiel kijkt staat daar dat ik net 17 ben ;) dus een auto kan ik nog wel ff vergeten

*beeeeep*

• TimMer
  • Niet online
En dan nog? Wat is er nou interessant aan om te weten hoeveel herrie je kan produceren? :?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:23

mr_petit

opperprutser

n00bs schreef op 19 februari 2003 @ 12:17:
Je kan het ook uitrekenen, aan de hand van de gevoeligheid van je speakers en uitgangsvermogen van je AMP
nee, dit kan niet.
Je neemt dan zaken als ruimtedemping niet mee. (en om je ruimtedemping te berekenen moet je weer o.a. de nagalmtijd meten enz).

Je zou wel een soort van karakteristieke geluidsdruk kunnen berekenen, maar die heeft natuurlijk geen enkele betrekking op de werkelijkheid.
Jag schreef op 19 februari 2003 @ 17:25:
Waarom je trouwens dB(a) wilt meten is mij een raadsel. Dat a filter is bedoeld om het gemiddelde menselijk gehoor bij lage geluidsniveaus te simuleren en dat is alleen maar interessant als je metingen wilt doen waarbij je de schadelijkheid voor het menselijke gehoor wilt meten.
Ik denk dat de topicstarter de geluidsperformance van zijn setje wil vergelijken met overige geluidsdrukniveau's.
De meeste tabellen waarin geluidsdrukniveau's staan weergegeven (bij bijvoorbeeld verschillende activiteiten) zijn uitgedrukt in dB(A).

Ook bijv. alle wetgeving m.b.t. geluid wordt uitgedrukt in dB(A) (al dan niet met extra correctiespectra)

"man is not truly one, but truly two,"

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat je met de formule uitrekend is dan ook alleen de theoretisch max haalbare geluidsdruk...

Dus dat kan niet is beetje onzin antwoord ;) ik neem aan dat iedereen bekwaam genoeg is die het gelezen heeft te begrijpen dat het om de theoretische druk gaat... En niet wat het feitelijk is...

Duhhh
Pagina: 1