[ASP] Updateable Query

Pagina: 1
Acties:

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:41
Jaja deze vraag is al vaker voorbij gekomen, maar met de gevonden documentatie kan ik mijn probleem niet oplossen.

Als ik de volgende query uitvoer:

rs1.open "INSERT INTO tblAntwoord(lDeelnemerID, lVraagID, sAntwoord)
VALUES(" & Session("iDeelnemer") & ", " & Session("vraag") - 1 & ", '" &
Request.Form("sAntwoord") & "')", conn

krijg ik de volgende foutmelding:

80004005 - Operation must use an updateable query

Volgens de documentatie kan het aan twee zaken liggen:
- Er zijn geen schrijfrechten
- De database staat buiten de wwwroot directory

Aan beide problemen kan het niet liggen want de rechten staan voor de hele hoofdmap en submappen op read en write en voor de database zelf ook. Ik gebruik IIS 5.1 onder Windows XP Pro en de database staat in de webdirectory.

Iemand een idee hoe ik dit concreet op kan lossen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Voor welk account heb je dit ingesteld? (even voor de duidelijkheid.. :))

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
En wie heeft die schrijfrechten dan :?

Heeft IUSR die, of gewoon je ingelogde account. Maak je gebruik van een dsn :?
Zo ja, zorg dan dat in je temp map ook lees en schrijfrechten zijn en ook in je c:\program files\common

• prutsger
Rechten ingesteld voor IUSR gebruiker. Gebruik geen dsn. Waar staat normaal gesproken die temp map? Daar moet de IUSR dus ook schrijfrechten hebben. Is dat windows/temp?

Vraag me trouwens af waarom er schijfrechten in de temp map nodig zijn...

Verwijderd

Probeer anders eens conn.execute

• prutsger
Had verwacht dat conn.execute iets op zou leveren omdat het een action query is, but the problem still remains. Krijg nog steeds dezelfde foutmelding

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:44

jonggoud.nl

@>--"--,--{

heb je hier iets aan?
80004005 - Operation must use an updateable query
Product: UltraDev
Platform: All
Versions: all
ID: 14520

How can the document be improved? (300 characters or less - you will not receive a reply.)

Issue
The following error: 80004005 – Operation must use an updateable query – occurs on a page when an event is updating or inserting into a recordset.

Solution
There are several things that may cause this ODBC error. Many of the possible reasons are listed in the table below. The permissions that are set on the directory the database is in. IUSR privileges must be set to "read/write".
The permissions on the database itself does not have full read/write privileges in effect.

This error can also occur when the database is located outside of the inetpub/wwwroot directory. Though the information is still able to be viewed and searched, it cannot be updated unless it is in the wwwroot directory.
The recordset itself was based on a non-updateable query. If you have non-updateable queries within your database (joins are a good example) - this could be the cause. You would actually have to restructure your queries so that they are updateable.

[ Voor 4% gewijzigd door jonggoud.nl op 19-02-2003 11:41 ]

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• prutsger
Die komt van Microsoft af he! Die had ik met de search idd al gevonden maar niets mee op kunnen lossen.

Over het tweede punt in dat stuk trouwens... de database staat in http://localhost/mol/data/ dus dan staat ie toch in de wwwroot directory? FF als check...

• gorgi_19

gorgi_19

_grover_ schreef op 19 February 2003 @ 11:43:
Over het tweede punt in dat stuk trouwens... de database staat in http://localhost/mol/data/ dus dan staat ie toch in de wwwroot directory? FF als check...
Jups.

• prutsger
Dan zou theoretisch gezien alles in orde moeten zijn lijkt mij. Ik heb echt geen flauw idee meer waar het aan kan liggen...

Verwijderd

Tijdje terug had ik dat gezeik ook, je zou eens application protection in IIS naar high zetten.

Zorg ook dat je de laatste MDAC drivers geinstalleerd hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 13:47 ]

• prutsger
Ik heb alle drie beveiligings-standjes getest en het heeft helaas geen enkele zin. Snap er echt nix meer van...

• Jis
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 02:35

Jis

Ik weet niet of het een oorzaak kan zijn... maar worden alle variabelen juist ingelezen (session.. etc.)

https://u24.gov.ua/

• prutsger
Hey is me gelukt... voor degenen met hetzelfde probleem post ik dus maar ff de oplossing. Alle suggesties die in documentatie terug te vinden waren hielpen niet. Alles klopte theoretisch gezien. Maar toevallig zag ik ergens bij Microsoft KB staan dat het ook wel eens aan NTFS kan liggen. Dus ik naar FAT32 converteren en het werkt perfect!

Oplossing is dus om de webserver niet op een NTFS partitie te zetten!

• Jis
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 02:35

Jis

_grover_ schreef op 20 February 2003 @ 21:16:
[..]
Maar toevallig zag ik ergens bij Microsoft KB staan dat het ook wel eens aan NTFS kan liggen. Dus ik naar FAT32 converteren en het werkt perfect!

Oplossing is dus om de webserver niet op een NTFS partitie te zetten!
Dan zou je denken dat toch de rechten niet goed stonden.

Vanuit security oogpunt is het iig niet slim om je website op een FAT partitie te zetten.

https://u24.gov.ua/

• prutsger
Da's waar! Heb ook liever NTFS. Maar het is toch voornamelijk voor intern gebruik dus is niet noodzakelijk.
Had NTFS instellingen ook nagekeken en alles was zo ingesteld dat iedereen overal bij kon en nog werkte het niet. Nu gelukkig wel... maar het blijft vreemd...

Verwijderd

Even voor degene die 't probleem nog tegenkomen en de search gebruiken.

Had 't probleem ook, met xp pro in NTFS icm IIS.
Bij mij staat de database buiten de wwwroot.
Heb het zojuist opgelost door naar de Sharing properties van de map te gaan -> share this folder on the network aanvinken en dan allow network users to change my files aanvinken!
En hij gaat als een speer hoor. :)

• sig69
  • Nu online
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 15:59:
Even voor degene die 't probleem nog tegenkomen en de search gebruiken.

Had 't probleem ook, met xp pro in NTFS icm IIS.
Bij mij staat de database buiten de wwwroot.
Heb het zojuist opgelost door naar de Sharing properties van de map te gaan -> share this folder on the network aanvinken en dan allow network users to change my files aanvinken!
En hij gaat als een speer hoor. :)
Dit is echt een butt-oplossing. Je gaat toch niet je databse-map delen op het netwerk alleen omdat de IUSR er niet in mag??

Roomba E5 te koop

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

hmm het is een oud topic, maar had hem doorgelezen om te kijken of deze suggestie er al in stond: (wat dus nog niet het geval was)

Staat de database niet gewoon op read-only :? ->rechtsklik->properties->read only :)

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

Verwijderd

sig69 schreef op 23 april 2004 @ 16:09:
[...]

Dit is echt een butt-oplossing. Je gaat toch niet je databse-map delen op het netwerk alleen omdat de IUSR er niet in mag??
Dat valt wel mee. Ik heb geen netwerk verder, dus boeiend. Beter dan naar FAT converten voor mij :) En ik moet een beetje bekennen dat ik XP nog niet zo onder de knie heb en nergens zie waar ik userrechten toe kan voegen aan mappen. :o
Grinz.
j_du_pee schreef op 23 april 2004 @ 16:15:
hmm het is een oud topic, maar had hem doorgelezen om te kijken of deze suggestie er al in stond: (wat dus nog niet het geval was)

Staat de database niet gewoon op read-only :? ->rechtsklik->properties->read only :)
Nee.. de directory wel overigens. En die read-only krijg ik daar echt niet vanaf. Klik ik de read-only uit, staat ie er daarna net zo vrolijk weer hoor. :?
En die read-only staat er ook gewoon als ik die dir share. En dan werkt het wel gewoon, dus dat die dir op read-only staat lijkt niet echt te boeien.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 16:25:
[...]

Dat valt wel mee. Ik heb geen netwerk verder, dus boeiend. Beter dan naar FAT converten voor mij :)
Dit is een kwestie van schrijfrechten toekennen, zie:
Topic in de FAQ
En ik moet een beetje bekennen dat ik XP nog niet zo onder de knie heb en nergens zie waar ik userrechten toe kan voegen aan mappen. :o
En daarom gooi je de hele boel open? :P Moet er niet aan denken dat dit een oplossing is die ik op m'n server ga gebruiken.. :+

Maar goed, dat security tabblad:
Zie weer de FAQ

Pagina: 1