Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]AT-voeding uitrusten met ATX-mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-11 21:14

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Eerst even een situatieschets:
Ik heb een oude P166MMX staan die onder Linux dienst doet als router/gateway en FTP server. Hier hangt momenteel een toetsenbord aan (wat ik niet gebruik) en een scherm voor de automatisch opgestarte netwerkmonitor. Het toetsenbord heeft wel nog 1 functie, namelijk bij een shutdown wanneer de stroom mag afgezet worden, dan gaat het CapsLock ledje branden.

Ik wil ervoor zorgen dat de stroom automatisch wordt afgezet bij een shutdown. Hiervoor zat ik aan het volgende te denken. Ik hang een relais in de plaats van de aan/uit knop. Via een push-button (bijvoorbeeld de turbo-switch) schakel je de relais aan en dus ook de pc. Verder sloop ik dat printplaatje uit dat toetsenbord en vervang ik het ledje door een optocoupler. Bedoeling is dus dat wanneer er stroom op de optocoupler komt te staan (zie ledje brand) dat daardoor de relais wordt uitgeschakeld.

Zo veel weet ik ook niet van electronica af om een degelijk schema hiervoor te bouwen, daarom roep ik dus jullie hulp in. De uiteindelijke werkwijze moet dus de volgende zijn:
1) druk turbo-switch => relais aan => pc aan
1b) nog eens drukken op turbo-switch => mag geen effect meer hebben
2) software shutdown => tobo led aan (dus optocoupler) => relais uit => pc uit

Nu zat ik te denken dat ik waarschijnlijk een stand-by spanning nodig heb om met die turbo-switch die relais an te krijgen, aangezien het hier nog gaat over een AT voeding zal ik deze dus rechtstreeks van de 230V lijn moeten halen VOOR de aan/uit knop. Is het mogelijk om door simpelweg een (heel) dikke weerstand aan die 230V te hangen deze te kunnen terugdringen naar bijvoorbeeld 5V (of wat ik nodig heb). Ik ben er van bewust dat bij zo'n omschakeling enorm veel warmte gaat vrijkomen, maar aangezien dit toch maar iets van een seconde zal duren ga ik er vanuit dat het niet direct een probleem gaat zijn.

Mijn grote probleem is dus:
- hoe kan ik met die turbo-switch een relais inschakelen en zorgen dat deze aan blijft
- hoe kan ik met de optocoupler de relais terug uitschakelen
- welke onderdelen heb ik precies nodig (dus wat is het minste vermogen per onderdeel dat nodig is om niet door te branden), het gaat hier over een 200W voeding, en ik ben ook aan het denken om het scherm aan de lus in de voeding te hangen (gaat dus mee door die schakelaar/relais) dan moet je het vermogen van het scherm ook erbij tellen voor wat de relais betreft. Volgens mij gaat het dan maximum over 300W (scherm is een oud 13" monochroom schermpje dat characterbased draait voor de server).

Ps: dat printplaatje van het toetsenbord ga ik inbouwen in de pc en er komt geen extern toetsenbord aan te hangen dan, dus per ongeluk CapsLock aanzetten en daardoor de pc uitschakelen zal dus niet gebeuren.

Volvo Classic Club Belgium

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je kan het relais ingeshakelt houden door een overneem circuit.
dit doe je door 1 van de schakelaars in het relais paralel te schakelen met de schakelaar op de voorkant van de PC.

de optocoupler laat je een signaal sturen naar een verbreek contact wat je nog voor het overneem contact zet.

als je wilt kan ik et wel tekenen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Een schematje zou wel handig zijn, kan ik dan ook meenemen naar de electrozaak. Zeer vriendelijk mensen daar, zij geven mij dan wel de nodig uitleg over het gebruik.

Dat verbreekcontactje, moet ik dat zien als een relais dat constant is ingeschakeld en verbroken wordt wanneer je er een stuurspanning op zet?

Verder zit ik dan nog met het probleem van de stuurspanning voor het opstarten, want ik denk niet dat een turbo-switch gemaakt is om 230V door te jagen >:) en ik heb toch wat mijn twijfels over mijn ideetje met een dikke weerstand

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

een verbreek contact is gewoon een schakelaar die de verbinding verbreekt in plaats van maakt als je em indrukt

die voeding voor de relias kan je wel doen door de 220 in de voeding af te tappen en dan door te leiden naar een oud 12 of 9 volt adaptertje wat je dan in de systeemkast plakt.

edit: ik ga nu eerst ff naar school
ben rond 14:00 terug, en dan ga ik wel et plaatje maken.
:+

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 19-02-2003 10:16 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ben ik weer :)
piccie gemaakt en geupped:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f.petersen/relaisschakeling.jpg

wat het gewoon doet is dat de verbreekschakelaar standaard een gesloten circuit heeft zodat stroom naar de schakelaar voor het relais kan en naar 1 van de schakelaars in het relais.
zodra je de drukknop indrukt, schiet de relais aan, en trekt hij het contact wat paralel loopt aan je drukknopje dicht.
dit zorgt dat het relais aan blijft, als je de knop loslaat.
de elektronische schakelaar ervoor schakelt om zodra de optocoupler een signaal afgeeft.
dit zorgt dat de stroom naar het relais afgekapt wordt en de relais weer terugvalt in zijn uit stand.
zo valt de PC ook uit.

heel simpel eigenlijk.
je zal alleen ff moeten vragen bij je elektroboer hoe je dat met doe optocoupler -> verbreekschakelaar kan regelen.

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Ok, tnx voor het schema, ondertussen ben ik bij de electronica handel geweest en heb reeds een deel van de componenten mee. Namelijk het relais (is van Omron) en een optocoupler. Ze hebben mij een 4N27 meegegeven maar waren niet echt 100% zeker of die geschikt is voor deze toepassing.

Maar met dat verbreekcontact konden ze mij niet verder helpen, ze hadden enkel zo'n schakelaars maar daar wil ik net vanaf. Ze vroegen wel of ik het typenummer van een geschikt component kon teweten komen. Jammer genoeg heb ik geen flauw idee wat hiervoor geschikt is.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wat doet die optocoupler precies?
zend die een signaal zodra het ledje gaat branden?

koppel er dan eens een heel klein relais aan (die met 3volt kan omschakelen).
dan zorg je dat in ruststand (als led uit is, en relaistje dus niet stroom krijgt), er gewoon stroom kan naar de hoofdrelais.
en zodra het ledje aangaat verbreekt het kleine relais de stroom zodat de PC uit gaat.

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
tuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb, zo'n relais (ik weet nu niet of het voor alle geldig is) is een wisselschakelaar => dus als ik hier gewoon de andere pootjes van aansluit krijg ik mijn verbreekpunt

Binnen enkele dagen dan maar weer ff een kleine relais gaan halen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

et gaat idd niet op voor alle relais.
je heb ook relais met alleen maar maak, of alleen maar verbreek contacten.
als je et geheel erg stil wil houden kan je ook Solid State relais kopen.
die dingen werken net als transistors in de PC, en maken geen geluid.
plus het voordeel dat ze geen magnetisch veld maken om te schakelen.

[ Voor 1% gewijzigd door McKaamos op 22-02-2003 20:22 . Reden: typo's ]

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
geluid speelt geen rol, en ik was wel van plan om dit in een oude cdrom speler behuizing of zo te bouwen, dat moet toch ook al enige afscherming bieden

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:54
Maar een probleemje:

Als je de computer aanzet knipperen de ledjes even..

Hoe ga je dat oplossen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

misschien een stevige ELCO over de polen van de spoel in et relais
als de PC uit gaat blijft het capslock ledje constant branden dus dan valt de PC na enkele seconden pas uit.

edit: zal ondertussen wel weer ff een updated piccie maken.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 23-02-2003 00:01 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

piccie ff bijgewerkt naar het huidige idee
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f.petersen/relaisschakeling2.jpg

Verwijderd

mhhh, dat verhaal van die elco geloof ik niet echt. Ik zou het niet zo doen maar liever via de seriele poort. Gewoon die optocoupler aan je seriele poort hangen.

oh, en als je die elco er al aan hangt zou ik em wel andersom doen hoor.... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 15:19 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

uhhm, aan de seriele poort he.
Hoe in de wereld wil jij dat gaan doen?
de PC geeft een "U mag de PC nu uitzetten" schermpje.
hoe moet dat ding dan nog een signaal gaan geven op de seriele poort?
dus: lees eerst ff voordat je post.

en de dikke streep bij een elco is toch de min-pool? of ben ik nou gek?
(tis ook weer ff geleden dat ik een opleiding elektro heb gehad hoor)

Verwijderd

ah, maar je capslock-lampje gaat wel aan als je bij dat afsluitscherm bent? sorry, niet gelezen..
Mhh, dan moet dat wel lukken. ik zou dat met die Elco alleen wel eerst ff testen, want dat lijkt me niet helemaal "foul-proof".

Trouwens wel een heel leuk idee dit....

ps, wit is volgens mij plus, en zwart min. voor mij is het ook wel lang geleden hoor, dus ik kan er naast zitten ;)

Verwijderd

<verkeerd topic, sorry>

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 16:43 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dat capslock ledje gaat branden als de PC op dat schermpje staat jah.

je bedoelt de draden van waar de originele schakelaar zat?
daar heb je helemaal geen Plus en Min hoor.
das Nul en Fase :P

en opzich is dat met de Elco wel fool-proof hoor.
de ledjes flitsen bij de bootup maar heel kort.
dat moet even opgevangen kunnen worden.
is ook handig als je per ongeluk op de capslock knop drukt.
als je dan snel bent kan je et nog weer uit zetten.
maar zodra de elco leeg is klapt de hele PC uit.
je moet alleen ff een krachtig genoege Elco vinden.

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Super__Nerd schreef op 22 February 2003 @ 22:58:
Maar een probleemje:

Als je de computer aanzet knipperen de ledjes even..

Hoe ga je dat oplossen?
Das ook weer waar, hier had ik nog niet aan gedacht
FireWurX schreef op 22 February 2003 @ 23:20:
misschien een stevige ELCO over de polen van de spoel in et relais
als de PC uit gaat blijft het capslock ledje constant branden dus dan valt de PC na enkele seconden pas uit.

edit: zal ondertussen wel weer ff een updated piccie maken.
Maar wat versta je onder een "stevige elco"? Dat zal wel experimenteren worden, maar soms enig idee met welke waarde ik misschien al een goed resultaat kan halen?
FireWurX schreef op 23 februari 2003 @ 17:36:
...
is ook handig als je per ongeluk op de capslock knop drukt.
...
Dit zal niet gebeuren, aangezien enkel het printplaatje van het toestenbord aan de pc blijft hangen en dus niet meer de knoppen zelf :P

[ Voor 18% gewijzigd door Youk op 23-02-2003 17:52 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

sja, heb weinig verstand van elektronica.
kan zelf wel schematjes maken waar draadjes lopen enzow.
de basics zeg maar.
heb wel de elektronica gehad, maar weet er nu bijna nixx meer van.

dus dat zal je even ergens moeten opzoeken, of moeten vragen aan je elektroboer.

Pagina: 1