Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 09:01:
Ik besprak gisteren met mijn pa mijn idee om een raam in mijn case te bouwen. Maar toen zijn hij dat ik dat niet moet doen, omdat de case straling van o.a. mijn proc tegen houdt. En dat die straling andere apparatuur gaat storen. Is het idd zo dat er straling vrij komt in een pc, en dat die door de case tegen gehouden wordt? Het liefst hoor ik een goed argument dat het nergens op slaat wat hij zegt. Maar als het wel klopt mag je het ook zeggen.
Zou een modje even een r in mijn titel erbij willen zetten? st
raling
Het is natuurlijk altijd zo dat er elektromagnetische straling vrijkomt binnen de computerkast. Ga maar na, de uP wordt geklokt op 1GHz, 2GHz of 3GHz (afhankelijk van de processor). Het is inderdaad zo dat de kasten deze elektromagnetische straling tegen houden (de CE norm). Het vervelende met digitale systemen is dat zij met blokgolven werken (geen sinusoide) wat een flinke hoeveelheid harmonischen (veelvouden van de grondfrequentie) veroorzaakt en dus een potentiele stralingsbron kan zijn voor diverse apperatuur.
Nu moet ik wel toegeven dat het 'vermogen' van deze - door de PC veroorzaakte - straling niet echt hoog is te noemen (in de orde van enkele miliwatts). Of dit schadelijk is voor mens en dier weet ik niet, net zo min als bewezen is dat GSM-straling schadelijk kan zijn...
Strikt genomen lijkt het mij niet echt een probleem om een window (kijkglaasje

) in je PC-kast te monteren.
...en anders de zijkant van de PC-kast verwijderen en testen of je systeem storing veroorzaakt op je andere apperatuur.
Suc6