Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Straling bij raam

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik besprak gisteren met mijn pa mijn idee om een raam in mijn case te bouwen. Maar toen zijn hij dat ik dat niet moet doen, omdat de case straling van o.a. mijn proc tegen houdt. En dat die straling andere apparatuur gaat storen. Is het idd zo dat er straling vrij komt in een pc, en dat die door de case tegen gehouden wordt? Het liefst hoor ik een goed argument dat het nergens op slaat wat hij zegt. Maar als het wel klopt mag je het ook zeggen.

Zou een modje even een r in mijn titel erbij willen zetten? straling

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 09:02 ]

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 21:15
Straling van je CPU?
Als er echt straling vanaf komt zou dat ding niet verkocht mogen worden

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33

JWO

zal misschien wel iets vrijkomen, maar dit is te verwaarlozen..

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat dat waar is, heb mijn kast altijd al open en heb nog geen aandoeningen ofzo :X :D.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Toch zijn er mensen die er allergisch voor schijnen te zijn
http://www.planet.nl/pmm/0,1674,101_1501_1108056,00.html
Maar ik denk niet dat dit veel uit zal maken of je er een raam of niet inzet. Hoe vaak werken tweakers met een open kast zonder dat de ruiten uit het huis knallen of ziektes oplopen..
Lijkt me wel zo logisch he.. Anders zouden die dingen niet zomaar op de markt mogen..

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 13:51

Greyfox

MSX rulez

Ik denk dat er meer straling van je voeding (magnetische dan) afkomt dat van je processor.
Een processor zend wel straling uit, maar het vermogen van de processor is zo laag dat het 'gevaar' verwaarloosbaar is.

MSX 2 rulez more

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

(jarig!)
Triloxigen schreef op 19 February 2003 @ 09:06:
Straling van je CPU?
Als er echt straling vanaf komt zou dat ding niet verkocht mogen worden
Ik denk dat jij niet echt weet wat straling is. Volgens mij denk jij aan radioactiviteit. De zon straalt, een gloeilamp straalt, je GSM straalt een kachel straalt etc etc.

En ja er komt een flinke sloot electromagnetische straling uit een processor en uit je moederbord. En die kan vanalles storen zoals radio's en tv's. Daarom zijn de kasten ook van metaal om het tegen te houden. Gaatjes mogen er wel in zitten omat de golflengten in de orde grootte liggen van 10 cm. Maar gaten van 30 cm zijn dus te groot

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 08:04

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Ik denk dat je vader zich eerder zorgen zou moeten maken over de hoeveelheid straling die van je monitor af komt, want dat is een stuk meer dan van je proc |:( .

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

(jarig!)
Calitomnication schreef op 19 February 2003 @ 09:11:
Toch zijn er mensen die er allergisch voor schijnen te zijn
Uit dat artikel volg als conclusie dat het onzin is dat ze er alergisch voor is
Lijkt me wel zo logisch he.. Anders zouden die dingen niet zomaar op de markt mogen..
Ze mogen verkocht worden onder de normale gebruiks normen. En dat is met de kast dicht. Dood zal je er niet van gaan, maar je kan wel degelijk de stereo of de TV vanje buren storen

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

(jarig!)
The_Shadow schreef op 19 February 2003 @ 09:13:
Ik denk dat je vader zich eerder zorgen zou moeten maken over de hoeveelheid straling die van je monitor af komt, want dat is een stuk meer dan van je proc |:( .
Een monitor geeft GEEN Rontgen straling af. Daar is de spanning te laag voor.ees maar eens een natuurkunde boekje

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ortep schreef op 19 February 2003 @ 09:14:
[...]

Uit dat artikel volg als conclusie dat het onzin is dat ze er alergisch voor is

[...]

Ze mogen verkocht worden onder de normale gebruiks normen. En dat is met de kast dicht. Dood zal je er niet van gaan, maar je kan wel degelijk de stereo of de TV vanje buren storen
Klopt, ik merk het vooral wanneer ik een beeldsignaal van mijn kamer naar de tv in de huiskamer zendt. Wanneer de zender op de computer staat, dan begint het beeld om de x aantal minuten te storen. Niet echt prettig kijken dus. Maar alles heeft straling op vandaag. Check je magnetron maar eens, ik denk niet dat je wilt weten hoe wat zo'n ding allemaal de ruimten instuurt...

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Verwijderd

Ortep schreef op 19 February 2003 @ 09:15:
[...]

Een monitor geeft GEEN Rontgen straling af. Daar is de spanning te laag voor.ees maar eens een natuurkunde boekje
Nee geen rontgen nee maar er komt wel een behoorlijke dosis elektronen op je af en niet alles word door je scherm gevangen. Eigenlijk is dit gewoon beta straling. De kleur ontstaat door fosforescentie van elektronen die op de fosforiscerende laag botsen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 09:01:
Ik besprak gisteren met mijn pa mijn idee om een raam in mijn case te bouwen. Maar toen zijn hij dat ik dat niet moet doen, omdat de case straling van o.a. mijn proc tegen houdt. En dat die straling andere apparatuur gaat storen. Is het idd zo dat er straling vrij komt in een pc, en dat die door de case tegen gehouden wordt? Het liefst hoor ik een goed argument dat het nergens op slaat wat hij zegt. Maar als het wel klopt mag je het ook zeggen.

zet je kast een paar dagen open, stoort je aperatuur niet dan kun je er gewoon een window inzetten

Gabriël AM5

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik weet niet of het allemaal waar is, dwz of er nou radioactieve straling, magnetische straling, noem het maar op vrijkomt, maar mijn redenering is, mocht het zo "gevaarlijk" zijn, dan zullen ze toch echt een sticker erop plakken: "wanneer kast geopend, de pc niet aan" oid.
NB ze verkopen nu al kasten die een raam in de pc hebben, zonder enige waarschuwing, dus ik denk dat het verwaarloosbaar klein is, als er al iets van waar is.
Een uur tv kijken zal al veel meer straling geven dan de totale straling van je pc zelf (exl. monitor natuurlijk), sla daar de BINAS maar een keer voor open!

T60P Widescreen

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik denk dat je meer rekening zult moeten houden met de WARMTE-straling die je pc afgeeft dan de elektromagnetische straling. Deze laatste zul je niet zo gauw hinder van ondervinden. De eerste keer dat ik überhaupt iets merkte daarvan was toen ik een pc ZONDER kast gewoon los op een plank had aangesloten naast mijn tv. Toen kreeg ik enkele kleine storinkjes / streepjes in beeld wanneer deze pc aanstond. En als je er echt bang voor bent kun je altijd nog besluiten om er een soort van fijnmazig gaas tussen 2 lagen plexi te zetten en dat als raam gebruiken. Dan is je "probleem" ook verholpen. ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• rtgo
  • Laatst online: 30-05 15:48

rtgo

Lemmus Lemmus

Even voor de duidelijkheid warmte straling = EM straling. Maar goed. Destraling die van je proc afkomt kan gevoelige apparatuur storen. De functie van een case is echter om je computer te beschermen van straling van buitenaf. Computers zijn daar namelijk erg gevoelig voor (denk maar aan EMP effecten bij een kernexplosie). Vroeger hadden cases zelfs bij de naden nog extra bescherming.
Een window in je case heeft dus eerder gevolgen voor je computer dan voor jezelf.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Electromagnetische straling komt er genoeg van je PC af. Pak maar eens een draagbare radio, zet je kast open en houdt die radio naast je kast. Als de electromagnetische straling te hoog is, kun je de radioverbinding van diensten als vliegtuigen, ziekenwagens en politie storen. Er is geen touw aan vast te knopen wat je moederbord allemaal gaat storen, dus hebben ze een norm voor kasten gemaakt. Als je je kast open hebt (of er een te groot raam in hebt) voldoe je niet aan die norm en ben je eigenlijk wettelijk in gebreke (dwz. ze kunnen in theorie je computer afpakken en je een boete geven).

Maar het zal allemaal wel loslopen.

Overigens straalt je CPU weinig electromagnetische straling uit, maar de printspoortjes van je moederbord des te meer. Dat zijn allemaal kleine antenne'tjes.

Macbook Pro

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 09:01:

Het is natuurlijk altijd zo dat er elektromagnetische straling vrijkomt binnen de computerkast. Ga maar na, de uP wordt geklokt op 1GHz, 2GHz of 3GHz (afhankelijk van de processor). Het is inderdaad zo dat de kasten deze elektromagnetische straling tegen houden (de CE norm). Het vervelende met digitale systemen is dat zij met blokgolven werken (geen sinusoide) wat een flinke hoeveelheid harmonischen (veelvouden van de grondfrequentie) veroorzaakt en dus een potentiele stralingsbron kan zijn voor diverse apperatuur.
Nu moet ik wel toegeven dat het 'vermogen' van deze - door de PC veroorzaakte - straling niet echt hoog is te noemen (in de orde van enkele miliwatts). Of dit schadelijk is voor mens en dier weet ik niet, net zo min als bewezen is dat GSM-straling schadelijk kan zijn...

Strikt genomen lijkt het mij niet echt een probleem om een window (kijkglaasje ;) ) in je PC-kast te monteren.
...en anders de zijkant van de PC-kast verwijderen en testen of je systeem storing veroorzaakt op je andere apperatuur.

Suc6

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
ehm weet je pa hoe een monitor werkt? Die veroorzaken pas "veel" straling ivm een pc. en die zijn in veel gevallen ook alleen met een beetje plastic afgeschermd, eerder 3 dan 5 mm plastic. Als je em dat aan z'n verstand kunt brengen, kun je em ook overtuigen dat een window met 5mm plexieglas niet schadelijk is :) :)

sterkte :)

edit:

dit is misschien een beetje bot gezegd, maar is zeker niet als flame bedoeld :)

[ Voor 16% gewijzigd door NoTo op 19-02-2003 14:26 ]

dude... wait... what...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal alvast voor de reacties.

Nog even een vraagje.
Omdat ik geen losse zijpaneel kan kopen wil ik niet in men kast gaan zagen. Ik wou daarom mijn hele zijwand verangen door plexiglas. (of acrylglas want dat is goedkoper) Zou ik dan met bijv. kippengaas de straling kunnen afschermen?

Verwijderd

NoTo schreef op 19 February 2003 @ 14:25:
ehm weet je pa hoe een monitor werkt? Die veroorzaken pas "veel" straling ivm een pc. en die zijn in veel gevallen ook alleen met een beetje plastic afgeschermd, eerder 3 dan 5 mm plastic. Als je em dat aan z'n verstand kunt brengen, kun je em ook overtuigen dat een window met 5mm plexieglas niet schadelijk is :) :)

sterkte :)

edit:

dit is misschien een beetje bot gezegd, maar is zeker niet als flame bedoeld :)
Een monitor 'straalt' meer magnetische energie uit dan elektrische, dat is ook de reden dat de huidige monitoren een (indien de monitor van goede kwaliteit is) een metalen of een u-metalen afscherming bezitten.
Neem als voorbeeld een oscilloscoop, om de buis zit de afscherming. Dit is in het laatste geval ook bedoeld om de magnetische straling buiten de scoopbuis te houden.

Leuk voorbeeld: Pak een magneet van een oude luidspreker of zo en beweeg hem over de voorkant (het kijkvlak dus) van je monitor, hierna overigens wel even demagnetiseren... :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Daar zijn al een boel discussies over geweest. Zoek maar eens :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.