Toon posts:

Software-keuze vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een proxy en/of firewall (liefst een programma met beide in één) waarmee 250+ computers zonder problemen het internet mee op kunnen. Met dit programma wil ik poorten blokeren (muv de meestgebruikte poorten) en site afschermen in realtime (ik wil niet dat ik het programma opnieuw op moet starten zoals bij Sambar)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Linux-bakje met Squid? Firewall zit meestal al in de standaard-installatie van linux.

Squid is je proxy-server. Daar zijn tal van 'plug-ins' voor te vinden waarmee je sites op de 'blacklist' kunt zetten die er dan dus niet meer door komen.

Was er niet zo'n module voor webmin? Dan kun je vanuit webmin je firewall beheren EN je sites afschermen :)

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-09 21:59
Er zijn volgens mij erg veel Windows proxy-servers (www.tucows.com), maar daar heb ik geen ervaring mee. Als je wat van Linux afweet (of wilt leren ;)) zou ik een Linux-distro + iptables installeren als ik jou was. Heb je ook geen zware server nodig; een 486 moet genoeg zijn :P

• jurri@n
  • Nu online
Glival schreef op 19 February 2003 @ 08:39:
Er zijn volgens mij erg veel Windows proxy-servers (www.tucows.com), maar daar heb ik geen ervaring mee. Als je wat van Linux afweet (of wilt leren ;)) zou ik een Linux-distro + iptables installeren als ik jou was. Heb je ook geen zware server nodig; een 486 moet genoeg zijn :P
Als je een proxy wilt draaien lijkt een 486 mij toch minder geschikt... op m'n werk geprobeerd op een P133 een proxy te draaien met +/- 30 matige internetgebruikers... binnen een halve dag was van de 1,5 Mbit-verbinding nog de snelheid van < 56k-modem over omdat de machine niet meer met z'n cache overweg kon!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-09 21:59
jurri@n schreef op 19 February 2003 @ 08:49:
[...]

Als je een proxy wilt draaien lijkt een 486 mij toch minder geschikt... op m'n werk geprobeerd op een P133 een proxy te draaien met +/- 30 matige internetgebruikers... binnen een halve dag was van de 1,5 Mbit-verbinding nog de snelheid van < 56k-modem over omdat de machine niet meer met z'n cache overweg kon!
Hm.. nouja 486's zijn toch bijna niet meer te krijgen ;). Maar in een hardwarematige-router zit toch geen supersnelle CPU?

ict-er: hier staat een heel aantal HowTo's voor Linux networking.

• jurri@n
  • Nu online
Glival schreef op 19 February 2003 @ 09:07:
[...]

Hm.. nouja 486's zijn toch bijna niet meer te krijgen ;). Maar in een hardwarematige-router zit toch geen supersnelle CPU?

ict-er: hier staat een heel aantal HowTo's voor Linux networking.
In een router niet nee... die hoeft ook bijna niets te doen... daar is een 486 ook prima voor. Maar de vraag was een PROXY.

Als je op een router een site wilt blocken, dan zul je dat aan de hand van het IP-adres moeten doen. Hier mee blokkeer je ook andere sites die evt. op hetzelfde IP draaien.

Bij een proxy kun je ook alleen echt die ene site blokkeren en die andere sites op hetzelfde IP gewoon doorlaten. Bovendien heeft een proxy de mogelijkheid te dienen als cache. Vraagt iemand een pagina op die pas nog door iemand anders opgevraagd is, dan wordt deze niet meer opnieuw van het internet opgehaald, maar komt deze uit de cache van je proxy. Snelheidswinst / minder verkeer dus.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 16:28
Waarom geen isa server ?
Deze ondersteund vpn,firewalled,proxied en heeft management rapportages.
Als je een nt netwerk hebt, kan je op basis van userid of groepen allerlei policies erop loslaten.
En om het compleet te maken heeft b.v. norton er een virusscanner voor die eerst alles scant, en daarna pas doorgooid.
Standaard ondersteuning voor je exchange server zit er ook in.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wat specifieker zijn. Ik draai nu ZoneAlarm op een Windows 98 pc waar ik ip adressen, url adressen, ip-ranges kan blokkeren. Maar poorten blokkeren kan ik niet vinden. Daarom zoek ik een programma waarmee ik makkelijker (ben een simpele ict-er) poorten kan blokkeren. EN ik zoek een programma die aan de kant van de proxy (niet op de werkstations) sites afschermt die het personeel niet mogen zien.

• Remco
isa :?

Verwijderd

Topicstarter
Isa Server 2000 (ook bekend als Internet Security and Acceleration Server) is een van de nieuwe servers van Microsoft. Dit programma is een antwoord op Microsoft Proxy 2.0. Het laatst genoemde programma was een simpel programma waarmee je simpele handelingen kon verrichten zoals het delen van internet zonder alle technische poespas er omheen. Met de komst van 2000 Server en XP workstation of XP server zijn er veel meer mogelijkheden op gebied van veiligheid en het delen van internet. Microsoft is toen gestopt met Proxy 2.0 en begonnen met de ISA Server. Dit programma is gebaseerd op de uitgebreide mogelijkheden van Windows 2000 Server, dus ook stukken veiliger dan Proxy 2.0

Mijn 1e impressie na installatie van deze ISA Server (4 maanden try-out versie) is behoorlijk lovend. Het programma oogt professioneel en heeft behoorlijk wat mogelijkheden. Teveel om op te noemen, wat een van de nadelen is.. je weet niet waar je moet beginnen. Om een beetje op gang te komen zijn er al verschillende boeken geschreven en kan je al op veel internet pagina's terecht voor uitgebreide informatie hoe je de server moet installeren en configureren.

Is dit genoeg informatie? :)

• Remco
wat bedoel je met je posting ?

Pagina: 1