Pioneer - zelfbouw, waardes achterhalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
'Avond iedereen,

jullie zullen wel denken; ah nee he! Weer iemand die zelf wil bouwen :P

Het id:

Ik heb Pioneer speakers gekocht: TS-A6910,
Dit zijn de specificaties:
Frequency response 25 - 30.000 Hz, Sensitivity (1W/1m) 93 dB, Maximum Power 330 Watt, Nominal input power 80 Watt, Speaker Size 265 x 185 mm, Woofer size (cm) 16,3 x 23,7 cm, Woofer material Crystalline IMPP Cone woofer with Butyl rubber edge, Midrange size (mm) 66,0 mm, Midrange material cone mid-range with Ferrite magnet, Tweeter size (mm) 18,0 mm
Nou prima, ik heb gezocht en kwam uit op het programma LspCAD om te bepalen hoe groot de box moet worden die je gaat bouwen.

Heel leuk en aardig, ik kan daar een aantal waardes invullen, zoals:
Pmax
Re
Le
fs
type
--------

Maar verder dan dat kom ik niet. ik heb gegoogled maar ik kan bijvoorbeeld de sd, Qms, Qes, Qts waardes niet vinden.

Het moet toch wel mogelijk zijn om hieraan te komen? Heeft iemand enig id hoe ik daar toch aan kom?

Het lijkt me dat het wel mogelijk is om met deze speakers boxen te bouwen.

Ik hoop iig dat die topic gerechtvaardigd is :/ altijd eng om hier een topic te plaatsen ;)

alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3521

Probeer eens een gesloten kast van een liter of 50; bijna altijd goed voor een driver van die grootte. Verder is het een drie-weg luidspreker die een drie-weg filter nodig heeft. Had je daar al plannen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Hmm, 50 liter zeg je, denk je dat ik daarmee een goede kast heb?
Het is ook zo dat de breedte etc. het geluid beïnvloeden he?

Ik had nog geen plannen voor een filter nee! Ik dacht dat je alleen een filter nodig had wanneer je meerdere speakers in 1 box ging bouwen (iets wat niet nodig is met een 3 weg speaker zoals deze toch?). Daar ga ik nu iig maar even iets over lezen :)

Is er trouwens nog een special reden waarom de kast dicht zou moeten zijn ipv een bassreflex?

Hartstikke bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een gesloten kast valt beter te mikken dan een bas reflex constructie bij onbekende speaker parameters.

De 6x9's die je hebt gekocht worden in veel gevallen gewoon in hoedenplanken gebruikt. De kans is dan ook groot dat ze voor free-air ontwikkeld zijn. Een hele kleine kast zullen ze daarom waarschijnlijk niet fijn vinden. Met 50 liter per speaker heb je voldoende liters om de speaker lekker de ruimte te geven.

Een gesloten behuizing behoeft verder geen nadenken. Bouwen, erin plempen en klaar. Een basreflex behuizing kent meer variabelen. Behalve kastgrootte spelen ook andere zaken mee, zoals de lengte en diameter van de baspijp. Zonder parameters van je speaker kan je daar niets zinnigs over bedenken. ZOmaar een basreflex behuizing bouwen en een baspijp proberen is dan ook een ongewis pad betreden. Je weet totaal niet wat het resultaat gaat zijn.

Filters lijken mij overbodig, aangezien het een totaalpakketje is. De filtering heeft Pioneer al over nagedacht ;)

http://www.millionbuy.com/piotsa6910.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Hartstikke bedankt voor je uitleg wekkel :)

Dan ga ik wel een gesloten kast bouwen, ik ben benieuwd naar het geluid. Wel jammer dat die waardes nergens bijstonden (is dat omdat het eigenlijk autospeakers zijn?).

Trouwens, 50 liter, hoe kan je dan makkelijk bereken hoe breed / diep en hoog de kast mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Filters lijken mij overbodig, aangezien het een totaalpakketje is. De filtering heeft Pioneer al over nagedacht
Ik zie daar toch niet staan dat er ook een filter bij / in zit.

Dit zie ik echter wel ter verkoop staan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Is er nog een derde partij die zijn mening wil geven of ik wel al dan niet een filter moet gebruiken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

50 liter = breedte x diepte x hoogte in decimeters

Let wel dat dit de binnenmaten zijn. De buitenmaten zijn afhankelijk van je bouwwijze en de dikte van je gebruikte materiaal. Als je intern gaat verstevigen, moet je ook de interne versteviging meeberekenen.

Pioneer zal vast zelf wel al wat condensatoren op de speaker gezet hebben. Dat helemaal zelf weer gaan affilteren lijkt mij in eerste instantie wat overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja: jij.

Kijk wat voor aansluitingen er op de speakers zitten; als er drie paar op zitten moet er nog een filter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ok, ik zal kijken wanneer ik weer thuis ben.. maar volgens mij zat er alleen een plus en een min op :)

Wekkel, jij ook heel erg bedankt, maar maakt een cm meer of minder echt veel uit voor het geluid? Of moet ik echt rekening houden met de 22 mm platen, dus dat ik dan ipv 45cm hoog bijv. 43 doe? Als ik er nog wat meer over nadenk;

Gewoon een bodemplaat nemen die voldoet aan de afmetingen en daarna de rest van de platen aan de buitenkant bevestigen (dan is het ook wat steviger lijkt mij), dan heb je gewoon de binnenmaat zoals je het hebt uitgerekend, toch? :)

edit:
Zou dit wat zijn?
30cm breed
20cm diep
83cm hoog

Of moet het breder / dieper / minder hoog?
Hoe breder hoe meer bass toch?

De driver komt netjes bovenin te zitten lijkt?

edit:
Zou het trouwens nog verschil maken als ik er ook nog een tweeter inbouw? Of maakt dat niet uit omdat het een drie-weg speaker is? Het maakt ook niet uit of je de speaker horizontaal of verticaal plaatst toch?

[ Voor 65% gewijzigd door saviour op 19-02-2003 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat om de inhoud. De vorm van de kast maakt bij gesloten weinig uit.
Hoe breder hoe meer bass toch?
Nee.

Speel hier ..

http://www.linearteam.dk/newdriver.html

.. maar eens met verschillende inhouds-waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De gulden verhoudingen worden wel gekenmerkd als volgt:
0.6:1:1.6

Waar je nou breedte, diepte of hoogte van maakt mag je zelf weten. Het rekenen laat ik verder aan jou over. Je mag ook zelf wel iets doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ja, sorry :P

Ik heb gister ook veel gezocht hierover, alleen waren er erg veel topics waar ik IMO weinig aan had (die gingen over 2-weg speakers enzo). Ik zal even verder rekenen :D

Ik zie het wel zitten iig, ik laat dalijk nog wel weten wat ik bedacht heb.

Echt ontzettend bedankt voor jullie goede hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Volgens mij ben ik eruit :)

Binnenmaten:

23cm diep
38,3cm breed
61,3cm hoog

Buitenmaten:

4*: 23cm * 38,3cm (bodem + bovenplaten)
4*: 23cm * 65,7cm (zijplaten)
4*: 42,7cm * 65,7cm (voor + achterplaten)

Inhoud:

54 liter (afgerond).

Benodigd materiaal:

- 2*: Pioneer TS-A6910.
- 22mm MDF (zie buitenmaten).
- Kit (voor afwerking naden).
- Houtlijm.
- Schroeven.
- Kneedhout.
- Noppenschuim (alle platen behalve voorplaat).
- Grondverf (spuitbus).
- Zwarte hoogglans (spuitbus).

Manier van bevestigen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 _________
|                  |
|                  |
|                  |
|                  |
|                  |
|_________|

Ik krijg het plaatje niet goed, maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel?
Dus ik bevestig alle platen aan de zijkanten van de bodem en bovenplaat (met lijm en schroeven en in de naden wat kit, voor het tegengaan van luchtontsnapping ( :P ))

Manier van dempen:

Noppenschuim aan de binnenkant bevestigen (nopjes wijzen naar binnen ;)), op alle platen behalve de voorplaat waar de driver inzit.

Positie van de driver:

In het midden, horizontaal bevestigd.

Dat was hem dan he? :D

[ Voor 46% gewijzigd door saviour op 19-02-2003 20:04 ]

Pagina: 1