Toon posts:

Na het testen van de aarlekschakelaar doet de PC niets meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Ik heb al wat gelezen in de FAQ's maar daar kom ik niet echt veel verder mee)

De PC van mijn baas heeft het begeven nadat op zijn werk de aardlekschakelaar is getest. Hij had zijn PC wel netjes afgesloten, alleen niet van het net gehaald.
Op het moment dat de PC wordt aangezet geeft ie geen beeld (de videokaart in een ander systeem getest, werkt nog perfect). De voeding lijkt het nog wel te doen (alle lampjes branden als vanouds, de coolers beginnen te werken en de HD begint ook te draaien). De PC is verder nooit overgeklokt en heeft verder altijd goed gewerkt.

Specs: PIV 1,7 Ghz, 350 W voeding, 256 mb DDR geheugen, Herucels 3D prophet-videokaartje. Het moederbord is een MSI 645 Ultra-C

Dit is de conclusie die ik zelg heb getrokken:
Er is helemaal geen beeld (ook niet het beeld dat de videokaart geeft vlak voor het opstarten). De voedingen lijkt nog goed te werken. Ik denk dus dat het aan het moederbord zal liggen (nieuw moederbord de oplossing?) . Verder denk ik dat het ook niet aan het geheugen zal liggen, ik zou denken dat dat soort errors pas komen tijdens het checken van het geheugen, nadat de videokaart zijn eerste beeld heeft gegeven. Tja, de processor weet ik niet zeker, ik weet niet wat voor een rol hij speelt meteen tijdens het opstarten.

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn (ik denk kapot moederbord) en hoe het op te lossen is (ik denk nieuw moederbord)?

Bij voorbaat dank, Rik

Verwijderd

Denk dat het kortsluiting is geweest. Probeer eens de pc te laten booten met zo weinig mogelijk onderdelen.

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 10:38

Quarin

Ondertitel... wasda?

werken alle andere apparaten op dezelfde stop wel gewoon, geen enkele die problemen geeft? Als dat zo is zou het idd de comp kunnen zijn, al verbaasd het me wel, ik weet niet hoevaak ik al wel niet de aardlekschakelaar om heb gezet met 5 computers gewoon nog op het net (zelfs de aardlekschakelaar om laten gaan, niet express dus)

Mocht hij dus kapot zijn probeer dan idd alles stukje voor stukje te vervangen.

Zijn er nog andere pc's die dezelfde specs hebben die ook waren aangesloten op die aardlekschakelaar?

Verwijderd

Nog een paar dingetjes om op te letten:

- Is de monitor getest en staat die aan?
- Zijn er piepjes bij het opstarten of helemaal niks?

Blijkbaar heb je daar nog een systeem. Kan je de CPU's omwisselen? Test dan eens het 'verdachte' moederbord met zoveel mogelijk componenten waarvan je weet dat ze werken.
(Met zoveel mogelijk bedoel ik dus niet volproppen. Beter kan je alleen testen met CPU/cooler, RAM en VGA. Meer heb je niet nodig om te booten, als dat werkt kan je een FDD of HDD eraan hangen.)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik heb het op een werkende monitor geprobeerd, daar ligt het dus niet aan. De CPU's kan ik helaas niet omwisselen (AMD en Pentium). Ik heb ondertussen ook niet stil gezeten en heb ontdekt dat dat moederbord van die speciale debug-lampjes heeft (weer iets geleerd). Dat ga ik morgen eerst bekijken, maar iedereen alvast bedankt!

Naast de broodnodige onderdelen zit er niet veel extra in die PC (Modem/FDD/HDD/CD-rom speler)

Ik heb de PC trouwens ook op een heel andere stroomgroep getest, en de rest van zijn apparaten (weegschalen e.d. (slagerij)) werken allemaal nog...

Rik

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 00:15 ]

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:48

MaNdM

1000-dingen-doekje

Doe eens een ATX reset, kan zijn dat je voeding "Vast" zit en niet alle dingen doet die hij zou moeten doen...

Even de 230 lijn eruit, powerbutton een poos inhouden en dan de stroom er weer op

To be determined...

Verwijderd

Topicstarter
OK, we zijn eruit!
Uit de lampjes op het moederbord bleek dat de CPU stuk was. Nieuwe CPU gekocht... nog niets... Het bleek toch het moedebord te zijn (altijd op je eerste intuitie afgaan).

Rik
Pagina: 1