Bush is helaas niet de handigste president die je je kunt bedenken. Maar hij heeft wel een sterk punt, en dat is dat hij niet bang is om door te tasten. Hij heeft, zeg maar, ballen.
Iemand als Clinton had de Irak-crisis inderdaad anders opgelost. Vreedzamer. Maar de vraag is of vreedzamer hier beter is. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 23:35:
Ik heb de laatste 2 jaar sterk het idee dat Amerika zich té arrogant opstelt en dat ze hier uiteindelijk ook ten onder aan zullen gaan. Amerika bemoeit zich teveel met landen die voor hen geen echte dreiging vormen, wat dachten jullie ervan als we de strijd die na Irak zal ontstaan (nl. tegen Syrië en Iran) eens zouden verplaatsen naar een plaats waar echt duizenden mensen dreigen te sterven, nl. de kwestie : India vs. Pakistan.
Mij lijkt het een goed idee als Amerika zich daarmee gaat bemoeien en niet met de dictatuur in bijvoorbeeld Iran.
Wat is jullie mening?
De vraag is wat de VS in het conflict Pakistan vs. India moeten. India is een democratisch land, zeker niet perfect, maar redelijk voor rede vatbaar. Waarom zouden de VS India gaan aanpakken? Wat voor winst halen ze daarmee? Voor Pakistan geldt min of meer hetzelfde. Pakistan is geen democratie, maar een dictatuur. Maar voor een dictatuur is het de slechtste niet. Het kan zeker beter, maar ook Pakistan is nog wel voor rede vatbaar.
Beide landen vormen geen gevaar voor hun buren, hoogstens voor elkaar. Natuurlijk is een nucleaire oorlog tussen deze landen niet wenselijk, maar beide landen zijn intelligent genoeg om dat zelf in te zien.
In deze crisis is bemiddeling op zijn plaats. Geen militaire of economische acties danwel sancties. En geloof me, op de achtergrond wordt er echt wel stevig bemiddeld.
En dan nog een punt, vinden jullie ook niet dat als wij in een 'democratisch' land leven, wij zelf mogen beslissen of Nederland wel of niet steun verleent bij de oorlog tegen Irak?
Dat doen wij toch ook? Via onze regering. Of bedoel je dat er een referendum over zou moeten komen? Tsja, dan is dit punt niet anders dan elke andere beleidsmaatregel van de Nederlandse overheid. Je komt dan in een hele andere discussie terecht, namelijk de discussie of een referendum moet worden ingevoerd, en zo ja in welke vorm. For what it's worth, ik vind van niet. Het hele idee van een indirecte democratie is dat jij vertegenwoordigers kiest die zich fulltime bezig kunnen houden met politiek. Die zich dus in de materie kunnen verdiepen en intelligente beslissingen nemen. Het probleem met referenda is dat je niet kunt verwachten dat iedereen van de bevolking zich gaat verdiepen in politiek. En dus krijg je dat er verkeerde beslissingen genomen gaan worden.
Een politicus moet in staat zijn tot het nemen van impopulaire beslissingen. Zoals nu bijvoorbeeld het steunen van een oorlog in Irak.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett