Ik ben bezig met het ontwerp van een baybus. Met daarin de opties om het handmatig te bedienen. Dus doormiddel van een pot meter. En een optie om het automatische te doen. Ik heb nog een oude schakeling liggen met een kleine tranistor en een ntc en wat weerstanden enzo. Ik had het iedee die schaling er maar lekker tussen te hangen, dan hoef ik dat niet zelf meer te maken. (Hoezo zou ik het wiel voor de 2de keer gaan uitvinden.) Alleen heb ik het probleem dat het er een beetje gammel uitziet. Ik denk niet dat die tor 4 fan's gaat trekken. Dus ik zat te denken om er een extra torretje achter te zetten als een soort van verstreker.
Is het bij een transistor nu zo dat de spanning op de basis kleiner moet zijn als de spanning tussen de collector en emitter? Of kan die gelijk zijn? Het is met die tor alleen de bedoeling een grotere stroom te kunnen opnemen die die kleine tor dus niet kan leveren.
Is het bij een transistor nu zo dat de spanning op de basis kleiner moet zijn als de spanning tussen de collector en emitter? Of kan die gelijk zijn? Het is met die tor alleen de bedoeling een grotere stroom te kunnen opnemen die die kleine tor dus niet kan leveren.