Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan schakeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het ontwerp van een baybus. Met daarin de opties om het handmatig te bedienen. Dus doormiddel van een pot meter. En een optie om het automatische te doen. Ik heb nog een oude schakeling liggen met een kleine tranistor en een ntc en wat weerstanden enzo. Ik had het iedee die schaling er maar lekker tussen te hangen, dan hoef ik dat niet zelf meer te maken. (Hoezo zou ik het wiel voor de 2de keer gaan uitvinden.) Alleen heb ik het probleem dat het er een beetje gammel uitziet. Ik denk niet dat die tor 4 fan's gaat trekken. Dus ik zat te denken om er een extra torretje achter te zetten als een soort van verstreker.

Is het bij een transistor nu zo dat de spanning op de basis kleiner moet zijn als de spanning tussen de collector en emitter? Of kan die gelijk zijn? Het is met die tor alleen de bedoeling een grotere stroom te kunnen opnemen die die kleine tor dus niet kan leveren.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Kun je niet gewoon 4 schakelingen maken?

Verwijderd

Je kan misschien die tor het beste vervangen door een darlington die die stroom wel kan leveren, heb je gelijk een hoge hfe.

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus de bedoel om die 4 fans met 1 schakeling te sturen. En ik ga dus geen 4 schakelingen maken, omdat het anders veel te groot word. En dan hangt mn hele kast vol met ntcjes.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Met een IRF-torretje en een klein koelblok kun je al een aantal Ampéres schakelen; er zijn er bij die in een standaard TO-220 uitvoering al iets van 60A kunnen sturen.

Verwijderd

Is het bij een transistor nu zo dat de spanning op de basis kleiner moet zijn als de spanning tussen de collector en emitter? Of kan die gelijk zijn? Het is met die tor alleen de bedoeling een grotere stroom te kunnen opnemen die die kleine tor dus niet kan leveren.
De Vbe (spanning basis-emitter) is altijd kleiner dan de Vce(spanning collector-emitter). Indien je fan stilstaat (niet draait) staat nagenoeg de volledige voedingsspanning over je transistor overgang (Vce).
Vervang de kleine transistor door 1 met een hoge stroomversterking (hfe>1000), bijvoorbeeld een darlington transistor.
Wat ook een mogelijkheid is om de transistor te vervangen door een N-channel MOSFet (wel een sourceweerstand gebruiken +/- 1 a 2.2 Ohm).

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
is goed dan ga ik dat proberen, ik zal wat pics neer zetten als het hele spul werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 11:12:
[...]

De Vbe (spanning basis-emitter) is altijd kleiner dan de Vce(spanning collector-emitter).
Suc6
Dat hoeft niet, als een tor in verzadiging is gestuurd, kan Uce kleiner zijn dan Ube.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 13:01:
[...]

Dat hoeft niet, als een tor in verzadiging is gestuurd, kan Uce kleiner zijn dan Ube.
Niet mee eens, Vbe is gemiddeld een 0.7v, indien je een transistor compleet in verzadiging zou sturen, is het nagenoeg onmogelijk minder dan/of gelijk aan een spanningsval van 0.7v over je collector-, emitterovergang te krijgen...
Je hebt immers twee pn/np overgangen in je silicium zitten. :Z

Verwijderd

Dream on...

Verwijderd

Nou, nou...

We hadden het hier toch over een darlington transistor? Ok. Naar mijn weten is de Vce(sat) van een gemiddelde darlington (TIP120 e.a.) typical 2v. Dat is dus geen 0.7v of lager.

Kijk anders even hier:

http://www.learn-c.com/tip120.pdf

P.S.: Aanduidingen als Ube, Uce en dergelijke zijn uit het stenen tijdperk, men gebruikt sinds jaar en dag de denotatie V (Vbe, Vce e.d.).

...wat zal ik lekker dromen vannacht! ;)

Verwijderd

Als je dan weer wakker wordt, pak es een multimeter en ga wat doen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 21:16:
Als je dan weer wakker wordt, pak es een multimeter en ga wat doen...
Ok, prima.
Maar geef dan eerst maar je meetopstelling en de condities waaronder jij denkt die 0.7v te kunnen meten.
...en plaats 'ff het meetschema zodat ik dan ook jou Vce(sat) van 0.7v kan meten... :)

Verwijderd

Niet moeilijk, je reply betrof btw geen darlington, maar een gewone tor.
Pak een BC547, zet een weerstandje in de collectorleiding en stuur 'm in verzadiging.
Ik meet dan een Uce van 0,1V

Met een darlington is het niet veel anders, je neemt een BC517, verzadigingsspanning staat te boek als 1V
In dezelfde opstelling meet ik een Uce van 0,8V maar omdat de darlington een Ube van 1,4V heeft is Uce toch lager.

Btw, ik kom ook uit het stenen tijdperk...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 21:47:
Niet moeilijk, je reply betrof btw geen darlington, maar een gewone tor.
Pak een BC547, zet een weerstandje in de collectorleiding en stuur 'm in verzadiging.
Ik meet dan een Uce van 0,1V

Met een darlington is het niet veel anders, je neemt een BC517, verzadigingsspanning staat te boek als 1V
In dezelfde opstelling meet ik een Uce van 0,8V maar omdat de darlington een Ube van 1,4V heeft is Uce toch lager.

Btw, ik kom ook uit het stenen tijdperk...
Ik ben uitgegaan van een darlington configuratie aangezien er fan's gestuurd moesten worden, althans dat heb ik begrepen. Indien je over een normale transistor 'praat', in dit geval een BC547 dan ligt de Vce(sat) tussen de 90-200mV (datasheet).

De Vbe van een darlington is inderdaad hoger dan die van een normale transistor (is ook logisch aangezien het zich hier handelt over twee transistoren die intern gekoppeld zijn waarvan beide basissen gestuurd dienen te worden).
Toch zie ik het niet zitten om fan's aan te sturen vanuit 1 enkele BC547 of BC517, maar goed, dan heb ik het dus blijkbaar niet goed begrepen... |:(

Stenen tijdperk, ik dus ook, maar heb me aangepast (voorzover en indien mogelijk). ;)

Verwijderd

Nee, natuurlijk stuur je niet 4 fans met een BC547 of een BC517.
't ging mij even om het principe, dat Uce wel degelijk lager kan zijn dan Ube, ook bij een darlington.

Aanpassen, daar doe'k niet aan, >:) ik hang nogal aan mijn principes, U of V, als het maar begrijpelijk is.
Pagina: 1