Toon posts:

Verschil tussen volkern en geen volkern?

Pagina: 1
Acties:
  • 419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil utp kabel gaan aanschaffen om zelf kabels van te knijpen. nu kan ik kiezen tussen volkern en geen volkern. ik weet dat zonder volkern makkelijker knijpt, maar maakt het voor de rest, qua snelheid en dergelijke, nog wat uit wat ik neem??

thnx

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kwa snelheid, ping enz. maakt het weinig uit. Het is en blijft UTP in de voorgeschreven categorie.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Volkern is met name goedkoper te maken, maar heeft als nadeel dat bij vaak buigen (zoals in een patch-kast waar steeds nieuwe patches tussengefrommeld worden), er snel metaal-moeheid optreedt en de kern breekt : einde netwerk. Volkern-bekabeling is met name bedoeld voor toepassing in kabel-goten en andere vormen van gebouw-bekabeling.
Als het niet te veel in prijs uitmaakt, neem dan geen volkern, het werkt aan alle kanten makkelijker.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 01:10
De volkern wordt 't meeste gebruikt, maar niet alleen omdat ie vaak goedkoper is.

Volkern is beter geschikt voor lange afstanden dan de niet-volkern. Dit ligt aan de elektrische eigenschappen van de draad. Niet-volkern is storingsgevoeliger, maar dus wel geschikt voor korte patchkabels. Of 't in de praktijk nou veel uitmaakt weet ik niet. 't Zal allemaal wel werken. Voldoet allemaal wel aan TIA/EIA 568.

[ Voor 18% gewijzigd door JAVA-Doctor op 19-02-2003 00:39 ]

Verwijderd

Ik heb ondergevonden dat volkern taaier is met het maken van rechte uiteinden, als je zo 20 uiteinden moet maken dat de blaren op je vingers staan om de boel recht te maken (wat voor belang is voor je de wires in de stekker stopt).

Maar ik denk dat vol kern toch beter contact maakt met de vampire tandjes in de stekker of het daadwerkelijk verschil uit maakt weet ikke nie..

Ik heb zelf een El cheapo krimptang gekocht die het toch goed doet maar wel met een cabel-tester voor 30 scheuros totaal, deze tester is echt een aanrader.

want een cabel kan er goed uit zien maar niet helemaal goed werken..
sukkieses..

Verwijderd

Ik zou gewoon voor het gemak maar voor de volkern gaan is vooral makkelijker met krimpen want, een niet volkern moet je eigenlijk vertinnen anders maken de messjes in de RJ45 aansluiting slecht contact en is er ook een kans dat ze los schieten.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 22:01:
Ik zou gewoon voor het gemak maar voor de volkern gaan is vooral makkelijker met krimpen want, een niet volkern moet je eigenlijk vertinnen anders maken de messjes in de RJ45 aansluiting slecht contact en is er ook een kans dat ze los schieten.
Niet aan te raden en zeker ook geen gewoonte bij een krimp RJ-xx plug. De kabel wordt toch gewoon via de ontlasting op z'n plaats gehouden.

Wel vindt ik bij massief het wat makkelijker de aders uit te lijnen & in de plug te frommelen. Het netjes oprollen/recht bundelen is daarentegen wat lastiger.

Mij is overigens wel 's verteld dat massief oorspronkelijk bedoeld was voor permanente bekabeling en in principe niet om daaraan een RJ-xx male plug te krimpen. Massief is dus meer bedoeld voor de vaste verbinding tussen patch-panel en wanddoos.

edit:
Dat is denk ik ook de reden waarom massief zoveel prettiger om dat die, middels een punch- down-tool, veel beter in de snij-ijzers is te drukken van (wand)contact-dozen. Het risico op geen contact of doorgesneden draadjes is zowat nul.
Flexibel daarentegen wil wel eens behoorlijk onwillig zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door PtrO op 20-02-2003 13:32 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1