[@home] verandert IP adres?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Hallo mensen, kheb een vraagje aangezien ik hier niks of weinig over kan vinden.

Vanmiddag was ik bij kazaa iets aan het downloaden en ben ondertussen gaan werken. Ik kwam rond half 9 thuis en zag dat internet eruit lag. Kan gebeuren, dus router + internetmodem even uitgetrokken en alles weer op laten starten, geen effect. Kabelmodem rechtstreeks met netwerkkabel in PC gestoken zonder tussenkomst van router en hij deed het weer en zag dat ik hetzelfde IP-adres als voorheen weer had omdat dit was verandert toen internet niet meer reageerde.

Nu is mijn vraag: waarom zou @home dit doen of heeft dit ergens anders mee te maken.

P.S mijn IP is dynamisch ingesteld (dus ik krijg mn IP automatisch van @home) en mn pc's krijgen hun IP weer van m'n router.

Heeft iemand het antwoord?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Vast een server die gereset is..dan krijg je automatisch een nieuw ip..in het geval van een dynamisch ip..

• domi235
ja kan best, maar klopt het dan dat ik hetzelfde IP weer krijg (is dat ergens opgeslagen bij home)

• _sepulnation_
  • Laatst online: 17-08 00:00
dit doen ze heel af en toe, heb ik ook

Verwijderd

Er was waarschijnlijk een periode waarin geen verkeer meer mogelijk was. Je verbinding was dus verbroken. De IP's waren waarschijnlijk opgeslagen in de database daar. Dat is de meest logiiche verklaring. Ik heb het ook weleens..maar mijn ip is statisch..die blijft dus hetzelfde :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 22:25 ]

• _sepulnation_
  • Laatst online: 17-08 00:00
ja, je krijgt pas een nieuw IP als je opniuew verbinding maakt

• domi235
Nou, heb net dus modem + router + pc uitgezet en heb weer hetzelfde IP...

Maar mag je bij Home wel een statich Ip gebruiken? :/

[ Voor 54% gewijzigd door domi235 op 18-02-2003 22:30 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:30

Kettrick

Rantmeister!

-DomiNator- schreef op 18 februari 2003 @ 22:28:
mag je bij @home een statisch ip adres gebruiken? :/
Het mag officieel niet, maar ik heb het 2 jaar lang wel gedaan omdat ik niet afhankelijk wou zijn van die brakke DHCP van @home.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
-DomiNator- schreef op 18 February 2003 @ 22:28:
Nou, heb net dus modem + router + pc uitgezet en heb weer hetzelfde IP...

Maar mag je bij Home wel een statich Ip gebruiken? :/
officieel niet O-)

//edit
Damn een hele minuut te laat :O

[ Voor 8% gewijzigd door ernst op 18-02-2003 22:32 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:29
Je kunt wel een statisch IP adres opgeven bij @home, maar het kan dan wel voorkomen dat iemand anders ,die wel middels DHCP zijn IP adres ontvangt, hetzelfde adres krijgt als jij 'vasthoudt'. Dit is heel vervelend, zowel voor jezelf als voor die ander. Om-en-om raken jullie dan je verbinding kwijt.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Om-en-om raken jullie dan je verbinding kwijt.
als de verbinding wegvalt gaat een goede DHCP client een nieuw ip adres aanvragen.
DHCP servers houden soms bij welk mac adres wat aangevraagd heeft en sommige resetten dat niet en dan krijg je elke keer het zelfde.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

koffercomputer schreef op 18 February 2003 @ 22:35:
Je kunt wel een statisch IP adres opgeven bij @home, maar het kan dan wel voorkomen dat iemand anders ,die wel middels DHCP zijn IP adres ontvangt, hetzelfde adres krijgt als jij 'vasthoudt'. Dit is heel vervelend, zowel voor jezelf als voor die ander. Om-en-om raken jullie dan je verbinding kwijt.
Als jij niet disconnect kan een ander niet hetzelfde IP krijgen hoor.

Terwijl ik het type weet ik het ineens niet 100% zeker, maar bij mijn weten klopt t wel..

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Koffercomputer, kan dat wel wat jij zegt? Volgens mij is het IP adres bij @Home namelijk gekoppeld aan je hostname en Mac adres van je kabelmodem. Bij het aanvragen van een ip adres moet je bij de nameservers van @Home namelijk altijd je hostnaam meegeven. Komt de hostnaam, simpel gezegd, voor in de database, dan stuurt de server jouw ip adres terug. Mijn IP adres is weleens veranderd toen er werkzaamheden waren aan de servers van @home. Ik zat toen ook tijdelijk in een ander domein. Misschien is dat bij Dominator ook het geval geweest?

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

normaal zit het ip.. al dan niet gekoppeld in een lease termijn binnen de dhcp. Als de verbinding verbroken is, en de client op nieuw inlogged zal er eerst gekeken worden of het mac adress al in (of beter nog) in de lease tabel voorkomt. Is dit het geval word het ip toegewezen dat in de lease tabel staat. Dit is normaal je ip wat je altijd al had. Hoe lang die leasetabel blijft gelden weet ik niet... dat hangt van de dhcp instellingen af.
Waarschijnlijk als je een andere netwerkkaart gebruikt krijg je ook een nieuw ip.. en dus niet het oude. Het oude staat namelijk nog een bepaalde tijd gereserveerd voor het mac adress van je oude netwerkkaart.

• domi235
Ok Guys,

Bedankt voor het meedenken ben weer een stuk wijzer geworden :)

Grtzz DomiNator

Verwijderd

volgens mij is je ip en mac address gekoppeld en wordt zo je ip address gegeven een ander mac address zal waarschijnlijk ook een ander ip opleveren.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
nee, je MAC address is alleen je toegangs-ticket naar het @home netwerk. Alleen met dat specifieke MAC address kun je inloggen op de servers van @home, die dan vervolgens jou via DHCP een IP toewijzen (tenzijn je dus een vast IP hebt - is vaak niet het geval). Als ze ieder uniek MAC address een vast IP moeten geven zijn ze wel heel snel door hun IP range heen namelijk..

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:45

CAP-Team

XBL: CAPTeam

BuG2FiX schreef op 19 February 2003 @ 09:41:
nee, je MAC address is alleen je toegangs-ticket naar het @home netwerk. Alleen met dat specifieke MAC address kun je inloggen op de servers van @home, die dan vervolgens jou via DHCP een IP toewijzen (tenzijn je dus een vast IP hebt - is vaak niet het geval). Als ze ieder uniek MAC address een vast IP moeten geven zijn ze wel heel snel door hun IP range heen namelijk..
Dat is niet waar, het enige waar de @home DHCP server naar kijkt is de computernaam, oftewel je CC of CP nummer. Ik heb bij mij thuis al diverse computers met verschillende netwerkkaarten (die niet bij @home wegkomen) aan mijn @home verbinding gehangen en dat werkt prima. Vul je een ander CC-nummer in dan krijg je ook een ander IP-adres.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:18

IceStorm

This place is GoT-like!!!

CAP-Team schreef op 19 februari 2003 @ 09:46:
Dat is niet waar, het enige waar de @home DHCP server naar kijkt is de computernaam, oftewel je CC of CP nummer. Ik heb bij mij thuis al diverse computers met verschillende netwerkkaarten (die niet bij @home wegkomen) aan mijn @home verbinding gehangen en dat werkt prima. Vul je een ander CC-nummer in dan krijg je ook een ander IP-adres.
Klopt, het is voor @home geen enkel probleem om het CC-nummer van je buurman in te vullen :) Alleen als je buurman op dat mometn ook aan het internetten is (dat ip dus in gebruik heeft) krijg je uiteraard een conflictje.

Verwijderd

CAP-Team schreef op 19 February 2003 @ 09:46:
[...]

is ook niet helemaal waar.

de dhcp server kijkt niet naar je hostname.

dhcp is een heel plat iets.

client doet een dhcp-request
dhcp server doet een dhcp offer
client accept het en doet een acknowledgement.
(er zijn nog iets meer stappen maar dit weet ik niet uit m'n hoofd)

het mac adres van je com21 modem moet kloppen anders wordt je helemaal niet aangemeld op de HCX.

Hostname moet kloppen anders werkt de verbinding op je pc niet.
Maardit heeft niks te maken met dhcp, want dat zou betekenen dat als je je ip statisch invult je niet de correcte hostname hoeft in te vullen, en dit werkt niet!

Maar waarom je hetzelfde ip adres krijgt heeft een hele simpele reden.

De client onhoudt z'n laatst verkregen ip adres, en zal dit tijdens zijn DHCP-request erbij vermelden.
Is dit nummer nog vrij op de DHCP server dan krijgt hij dit adres weer.
Het is niet de dhcp server welke dit onthoudt (natuurlijk wel als je nog in de lease tijd zit) maar de client!

• Koffie
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zullen we maar weer eens een hoop geruchten ontkrachtigen en/of bevestigen ...

Het IP adres van de DHCP server van provider x is toch statitsch, gewoon lekker vast invullen
Sure, door zulke lamers wordt een inet cable netwerk nou zo brak. Zulk soort lamers zijn ook de eerste die de kots smileys uit de kast trekken om de ISP zwart te maken (terwijl ze dat aan hunzelf te danken hebben).
Er staat niet voor niets een DHCP server, gewoon afblijven dus !!

Als ik stiekum een vast adres instel, heeft een ander daar geen last van
Dus wel !!! Stel, jij zet het vaste adres 12.34.56.78 in op jouw PC.
De DHCP Server aan de andere kant beschikt niet over de functionaliteit om voor het verlenen van een lease het adres live te pingen.
Derhalve geeft deze dus een half uur later aan gebruiker x het IP adres 12.34.56.78\
Gevolg ... beide zullen eruit geknikkerd worden (afhankelijk van het OS en hoe het OS daarop reageerd).

Het IP adres wat je van de DHCP server krijgt, komt altijd op jouw NIC terecht
Kan, maar hoeft niet perse.
DHCP is een (service)protocol, elke DHCP client die met een DHCP server lult, weet waar hij aan toe is.
Wel is het zo, dat er legio diverse DHCP Server producten zijn, welke allerlei tierlantijntjes hebben op server niveau.
Hierbij valt te denken aan:
- Voor dat een DHCP server een IP adres vrijgeeft, zal hij het adres pingen. Is deze in gebruik, dan wordt dat in de tabel weggeschreven.
- Zogenoemde reservations. De clients dienen als DHCP Client geconfigureerd te zijn, echter de server zal op basis van MAC adres altijd hetzelfde IP adres geven, daar dat zo in zijn tabel staat (dit is dus iets anders dan het feit dat je 2 jaar achter eenvolgens hetzelfde IP adres van de server krijgt. Dat heeft weer te maken met leasetijden en dergelijke).

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

hallo,

ik kreeg vanmorgen zonder mijn server te reboten een ander ip :? . Ik heb sinds ik @home heb altijd datzelfde ip gehad enz. Is dit permanent dat nieuwe ip? Ik heb ftp en webserver , moet ik nu alle urls van me webserver overal gaan aanpassen.??Ook de foto's op de webserver staan dus nog aan dat oude ip gelinkt,kan ik nu alle forums nagaan en de foto urls editten? :/

arghh....

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18
Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 13:34:
hallo,

ik kreeg vanmorgen zonder mijn server te reboten een ander ip :? . Ik heb sinds ik @home heb altijd datzelfde ip gehad enz. Is dit permanent dat nieuwe ip? Ik heb ftp en webserver , moet ik nu alle urls van me webserver overal gaan aanpassen.??
ja
Ook de foto's op de webserver staan dus nog aan dat oude ip gelinkt,kan ik nu alle forums nagaan en de foto urls editten? :arghh....
ja

er zit niks anders op (legaal gezien)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hallo,

ik kreeg vanmorgen zonder mijn server te reboten een ander ip :? . Ik heb sinds ik @home heb altijd datzelfde ip gehad enz. Is dit permanent dat nieuwe ip? Ik heb ftp en webserver , moet ik nu alle urls van me webserver overal gaan aanpassen.??Ook de foto's op de webserver staan dus nog aan dat oude ip gelinkt,kan ik nu alle forums nagaan en de foto urls editten? :/

arghh....
Misschien is het een idee om relatieve links te gaan gebruiken ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:41

Reptile209

- gers -

Marzman schreef op 27 June 2003 @ 14:34:
[...]

Misschien is het een idee om relatieve links te gaan gebruiken ;)
Of, waar al eerder naar verwezen is, je CC- of CP-naam. Je IP verandert zo nu en dan (nergens is beloofd dat dat statisch zou zijn), maar je hostname blijft gelijk. Linken dus naar ccXXXXX.ensch1.ov.home.nl in mijn geval. Werkt altijd (tenzij DNS er weer eens uit ligt :))

Zo scherp als een voetbal!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mjah, een subdomeintje zal ook wel handig zijn gok ik, hoef je maar 1x een A-record aan te passen :)

• Koffie
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

hallo,

arghh....
Kijkeens ff naar de laatste post voordat je zo'n topic omhoog trapt :X
Koffie schreef op 19 February 2003 @ 09:58:
Zullen we maar weer eens een hoop geruchten ontkrachtigen en/of bevestigen ...

Het IP adres van de DHCP server van provider x is toch statitsch, gewoon lekker vast invullen
Sure, door zulke lamers wordt een inet cable netwerk nou zo brak. Zulk soort lamers zijn ook de eerste die de kots smileys uit de kast trekken om de ISP zwart te maken (terwijl ze dat aan hunzelf te danken hebben).
Er staat niet voor niets een DHCP server, gewoon afblijven dus !!

Als ik stiekum een vast adres instel, heeft een ander daar geen last van
Dus wel !!! Stel, jij zet het vaste adres 12.34.56.78 in op jouw PC.
De DHCP Server aan de andere kant beschikt niet over de functionaliteit om voor het verlenen van een lease het adres live te pingen.
Derhalve geeft deze dus een half uur later aan gebruiker x het IP adres 12.34.56.78\
Gevolg ... beide zullen eruit geknikkerd worden (afhankelijk van het OS en hoe het OS daarop reageerd).

Het IP adres wat je van de DHCP server krijgt, komt altijd op jouw NIC terecht
Kan, maar hoeft niet perse.
DHCP is een (service)protocol, elke DHCP client die met een DHCP server lult, weet waar hij aan toe is.
Wel is het zo, dat er legio diverse DHCP Server producten zijn, welke allerlei tierlantijntjes hebben op server niveau.
Hierbij valt te denken aan:
- Voor dat een DHCP server een IP adres vrijgeeft, zal hij het adres pingen. Is deze in gebruik, dan wordt dat in de tabel weggeschreven.
- Zogenoemde reservations. De clients dienen als DHCP Client geconfigureerd te zijn, echter de server zal op basis van MAC adres altijd hetzelfde IP adres geven, daar dat zo in zijn tabel staat (dit is dus iets anders dan het feit dat je 2 jaar achter eenvolgens hetzelfde IP adres van de server krijgt. Dat heeft weer te maken met leasetijden en dergelijke).
Je zal er maar mee moeten leen leven.
Sim-pel

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.