Debian woody, MAC's en netatalk

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:02

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Wat ik graag wil:
- MacosX bakken en een macos 9 op een linux server files laten backuppen
- makkelijke toegang tot de linux server vanaf de mac bakken

Wat ik gedaan heb:
- Kernel met alle support voor netatalk en appletalk gecompiled
- Eerst netatalk 1.5.x van debian geinstalleerd werkte nie lekker
- toen 1.6.0 geinstalleerd. Eerst gewoon, toen met ./configure -with-shadow omdat het eruit zag dat ie de passes niet lekker pakte (lees: niet)
- gklooid met de conf files
- de manual op anders.com gelezen (10x) maar ik kom met de karige informatie daar er niet uit. Ook een search hier in het forum helpt me niet verder.

Wat er dus moet gebeuren:
- De server naam moet goed komen (ipv debian_user moet dat iets anders worden, al geprobeerd in atalkname=pakserver maar hielp nie)
- Zonder pass op een map op de server kunnen komen (ik heb al een user aangemaakt die zijn home dir leent voor de opslag van de bestanden aldaar, ik heb het heel even voor elkaar gekregen om deze user als guest account te krijgen maar dit werkt nu niet meer)
- Geregistreerde users op de server hun eigen map laten bekijken en dan wel via een username en pass laten inloggen.

De services starten overigens wel goed op.
Kan iemand een lichtje laten schijnen op dit onderwerp?
(wellicht een afpd.conf en een atalkd.conf)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik heb in webmin een module gezet van netatalk enzo, hij is een beetje sumier maar alles werkte wel in 1 keer :)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Wat wel gelukt is dat men nu via het intikken van het ip de server kunnen bereiken en dingen op de server zetten. Wat ik maar niet voor elkaar krijg is dat de server naam in de choosers van de macs terechtkomt. Ook niet als ik namen specificeer in de /etc/default/netattalk file of /etc/netatalk/afpd.conf.
Ik probeer nog via cups de printer aan de gang te krijgen via het netwerk. Een test pagina afdrukken vanaf de server zelf gaat prima maar om anderen via het netwerk te laten printen lukt nog niet (ook al heb ik mijn papd.conf aangepast).

Ideeen voor deze twee dingen?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-05 09:46

peace, love & linux

Het lijkt erop dat je nu appleshare over ip gebruikt. Heb je wel appletalk support in je kernel?

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik heb dat wel meegecompiled... nu maar even de nieuwste kernel neergehaald en aan het compileren met alles in de kernel dan maar. Server wordt hier toch niet zwaar belast, dan maar een wat loggere kernel.
Ik hou jullie op de hoogte.

/edit 1: Ik zie dat er afpovertcp wordt gebruikt... Is dat iets wat aangeeft dat er niet echt via afp genetwerkt wordt?

/edit 2: Ik krijg het maar niet voor elkaar de servernaam op de mac's te laten zien in de chooser.
Ze kunnen wel connecten naar het ip adres van de server.
Ik probeer cups te gebruiken om over het netwerk te laten printen. Wat wel lukt is de server over het netwerk in een browser te laten adminnen maar printen hierheen lukt maar niet.
Er komen geen opdrachten in de jobs lijst.
Ik heb de mac clients een printer laten installeren op 192.168.1.49, de printer an sich komt niet in een lijst te voorschijn op de clients.
Ik heb het idee dat als ik de servernaam maar te voorschijn kan laten komen op de clients dat alles werkt maar ik kan dat maar niet voorelkaar krijgen.

modbreak: gebruik de edit knop eens ipv steeds je topic te kicken

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 14:27 ]

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
/@modbreak: sorry, was er niet van bewust eerlijk gezegd.

Ik heb de moed maar opgegeven dat ik de server naam kan laten verschijnen in de mac clients. Ze moeten nu maar een ip invullen en dat werkt in ieder geval.

Op naar de volgende tackle:
Printen via het netwerk. Er staat een epson stylus color 680 die via usb is aangesloten op de server. Ik heb cupsys geinstalleerd en die levert met drivers van gimp-print een perfecte test pagina af.
Er draait tevens een lpd (van geloof ik lpdng ofzo). De mac clients kunnen wel via het netwerk de printer instellen en jobs bekijken (http://localhost:631) maar niet printen. Eigenlijk weet ik niet goed of dit dus aan de server instelling ligt of de clients.

Ik heb geprobeerd de printer in papd.conf in /etc/netatalk in te stellen met iets als:
linuxprinter:\
:lp:/usr/sbin/lp -P linuxprinter:\
:pd=/etc/cups/ppd/linuxprinter.ppd:

Echter als ik probeer in de client een print opdracht te geven krijg ik niets door. De printer aldaar heb ik geprobeerd in te stellen via IP (en dan dus het ip van de server aangezien ook hier de naam van de server niet te voorschijn komt) en dan de printer als voorkeurprinter te nemen.
Ik heb geen printcap ingesteld maar er staat wel een printcap.cupsys. Wat ben ik vergeten in te stellen, te configureren, te installeren of te bekijken?

Verwijderd

ehm, klein vraagje. maar netatalk, dat kan je toch als optie aan Samba meegeven?
probeer dan eens een samba server met netatalk te maken?? lijkt me makkelijker (weet eigenlijk niet hoe netatalk zelfwerkt, mogelijk is dit compleet overbodig dan)
en OSX kan SMB shares aan, dus kun je daar nog het snelste uit kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 17:22 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 12:23

chem

Reist de wereld rond

met OS X kan je ook NFS gebruiken, wat de voorkeur boven SMB heeft lijkt me.
Voor de OS9 bakken zou ik met FTP en een AppleScript aan de slag gaan. net-a-talk is behoorlijk klote om aan de praat te krijgen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Nou ja... netatalk werkt wel maar zeer beperkt. De filesharing gaat wel. Het gaat me nu meer om het printen over het netwerk, via cupsys.
Dat zou ik graag willen instellen. Misschien moet ik dat dan maar via samba gaan doen? Ik zal eens kijken deze week of ze SMB een beetje makkelijk ondersteunen.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 12:23

chem

Reist de wereld rond

printen met CUPS moet met OS X 10.x (iig 10.2) geen probleem zijn. OS 9 kan het vast ook wel, moet je de Apple kbase eens doorzoeken.
iig is CUPS in OS X ingebouwd en lijkt het me stug dat OS 9 clients daar geen gebruik van kunnen maken.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Tja, dat zou je zo zeggen. Maar als je de server als printer instelt via een ip (want de naam wil maar niet op de mac boxen verschijnen) dan komt er niets door.

Pagina: 1