OC gone bad :'( plz help

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb een Athlon XP 2100+
toen las ik het topic hierover, en downloade WCPUID. Toen ik die menutjes doorkeek, zag ik bij het menutje "tweaks" de optie "AMD Athlon MP/4 SSE Controll"
Die kon op disable en op enable.
Hij stond op disable en ik wist niet wat het was dus klikte ik gewoon op "ok" (zonder iets te veranderen) en toen kreeg ik een spontane reboot en sindsdien is alles mis :(
De multiplier staat nu op 13,5 ... wat niet erg gebruikelijk is als ik de rest van de topics zo doorlees (en de FAQ) maar als ik in mn BIOS dingen aan de FSB ga verandere loopt de computer vast bij het reboten, de enige manier om dat te omzeilen is stekker eruit, batterijtje uit mn moederboard en dan na 30 secs ofzo er weer in en dan laten staan zoals alles staat. het vreemde is ook dat ik nu moet kiezen uit 1350 MHz of 16xx (niet echt goed op gelet) terwijl ik eerst altijd op 1733 MHz draaide ( wat trouwes de eerste keer na die per-ongelukke tweak ineens op 1800,06 stond :? )
Wie weet hoe ik dit ongedaan kan maken want het programmatje is niet echt geinstaleert, dus uninstall kan niet, en ik heb al in het tweak menutje geprobeert om de MP/4 SSE controll weer op enable te zetten maar dat lijkt allen maar tot vastlopers in boot te leiden ...
Wie weet hoe ik dit weer kan fixen ????
vast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de enige manier om dat te omzeilen is stekker eruit, batterijtje uit mn moederboard en dan na 30 secs ofzo er weer in en dan laten staan zoals alles staat. :)

Ik hoop dat er toch wel een jumper op zit om je c-mos te clearen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 13:02
mocht het dan nog niet lukken, probeer dan eens de bios te flashen. Gewoon een nieuwere versie erop stampen kan ook weleens helpen (ik spreek uit ervaring..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arnoman schreef op 18 February 2003 @ 22:26:
mocht het dan nog niet lukken, probeer dan eens de bios te flashen. Gewoon een nieuwere versie erop stampen kan ook weleens helpen (ik spreek uit ervaring..)
is goeie oplossing , werkte bij een vriedn die soortgelijke probleem had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BIOS heb ik pas geflashed naar de nieuwste versie, maargoed, ik zal eens kijken of ik die opnieuw eroverheen kan zetten, kijken of dat helpt. Ik denk/hoop van wel .. ik had er nog niet aan ged8. thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hhmmkay, flashen werkte niet, toen liep hij weer vast dus de handleiding erbij gepakt en toen de CMOS reset puntjes gevonden, even contact gemaakt, en hij deed het weer :)
bedankt voor de hulp !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killop
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021

Killop

It never hurts to help

Je kan ook in je bios setup defaults laden. Of iets anders in die richting

What are we gonna do tonight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NOU :(
hij doet het dus weer niet :(
ik deed alleen in mn BIOS de FSB een pietsje verhogen en BAM .. multiplier ging weer naar 13,5 (terwijl BIOS net nog 11 aan gaf) en FSB maar op 100 laten staan anders heb ik het vermoeen dat het weer fout gaat :(
hoe kan dit nou allemaal ? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuwe processor halen, ik ken ook iemand die had precies hetzelfde en die zei gewoon vet droog "ik haal direkt een nieuwe" en ja hoor toen deed ie het weer.

raar multiplier probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien domme suggestie, maar zet je multiplier is vast op 13x en probeer het dan nog eens. AFAIK is een XP2100+ multiplier 13, en als hij niet is ge-unlocked dan doet ie het idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar vaag een AmdXP2100 is toch niet standaard ge-unlocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht TBreds wel, en Palominos niet,

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 23:17:
Misschien domme suggestie, maar zet je multiplier is vast op 13x en probeer het dan nog eens. AFAIK is een XP2100+ multiplier 13, en als hij niet is ge-unlocked dan doet ie het idd niet.
XP2100+ = 1733 mhz = 133 x 13

13.5 gaat dus niet lukken, geen wonder dat ie dan onstabiel is....

Verwijderd

Euhh..
jij denken hij geprobeerd heeft 13,5x166=2241 Mhz.. ;)
Is wel een beetje veel. Maar 13,5x133 moet wel gaan denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
hij draait "normaal" inderdaad 1733 maar daar kan ik hem nu dus niet meer op zetten.
Als ik de CMOS clear dan staat hij normaal, op 11x maar dan geeft hij wel aan dat hij op 1800 MHz draait (in de BIOS dan) en zodra ik ook maar iets verander flipt de computere en wil hij niet meer opstarten :(
ga denk ik inderdaad een nieuwe vragen ... :(
toch vraag ik me nog steeds af hoe die multiplier nou ineens op 13,5x / 5,5x kan staan :?

Verwijderd

Topicstarter
op de vragen van fewture in mn andere (nu gesloten) draadje: Ja, alles geprobeert maar niets helpt.

Verwijderd

Mijn buurjongen heeft ook zo iets gehad toen we de multiplier verhoogde om de bios de processor te laten herkennen, Bios flipte helemaal. We hebben toen alleen de FSB op 133 gezet en de multiplier op auto gelaten en toen zag hij hem wel zonder te flippen.

Verwijderd

aha.. ik weet dus bijna zeker dat dit een amd kwaaltje is.. aangezien nu een 3e persoon dit aangeeft..

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 09:44
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 19:42:
aha.. ik weet dus bijna zeker dat dit een amd kwaaltje is.. aangezien nu een 3e persoon dit aangeeft..
je trekt wel erg snel een conclusie :? 3 hele mensen met hetzelfde probleem :Z

Verwijderd

Koeskoes schreef op 20 februari 2003 @ 19:46:
[...]

je trekt wel erg snel een conclusie :? 3 hele mensen met hetzelfde probleem :Z
vind jij, voor mij staat het vast.

geen nuttige reply maarja die andere replies zijn allemaal zo standaard like "bios reset?" "bios upgrade?" en dat soort stuff.. lijkt me toch dat je alles probeert voordat je deze conclusie trekt?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Probeer gewoon eens een andere processor, kijken of het helpt :) dat is wel makkelijk. Zet je FSB op 133 en je MP op "auto"

Verwijderd

Topicstarter
MP kan k nerges instellen, voorzover ik weet. 'k heb een A7M266 van ASUS (als moederboard) en ik heb BIOS al wel een goed doorgelezen maar ben nerges Multiplier settings tegen gekomen...
Ik kan nu trouwens wel redelijk stabiel draaien. de multieplier lijkt nu stabiel te blijven op 13 en de FSB kan ik wel tot de gigantische hoogte van 135 zetten, en dan doet hij het 9 van de 10 keer. Als ik hem dan even uit laat staan en na ongeveer een minuut weer aan zet dan doet hij het wel weer, alleen word ik dan naar BIOS geschopt met de melding dat er de vorige keer iets fout ging en moet ik hem dus weer opnieuw op 1365 zetten, en reboten. als ik hem op 136 zet doet hij gewoon niets. Ik zo dit misschien kunnen verhelpen door het verhogen van mn core voltage maar dat kan ik niet in BIOS instellen, en ik zou verder ook niet weten hoe dat moet, en in het draadje speciaal voor overcloacken van AMD 1700+ en 2100+ lijken ze de vraag ook niet te kunnen lezen/beantwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 20:09:
[...]

vind jij, voor mij staat het vast.

geen nuttige reply maarja die andere replies zijn allemaal zo standaard like "bios reset?" "bios upgrade?" en dat soort stuff.. lijkt me toch dat je alles probeert voordat je deze conclusie trekt?
Paar dagen geleden, had ik een dooie p4 3ghz direct uit de doos.
En nee ik ben niet zo'n noob die em sloopt, ik werk op een technische dienst van een winkel en doe het dagelijks.
Gewoon DOA, zijn er nog 2 mensen die dit hadden, dan staat het voor mij vast dat het een Intel kwaal is.

Maar even zonder gekken, doe eens Load Bios Defaults of Load Failsafe Settings.
Laat je multiplier op auto staan en zet je fsb op 133.

Ik snap je uitleg niet helemaal, je mulitplier staat op 13 en je fsb op 135 das toch normale snelheid? En dan moet hem weer op 1365 zetten, ikke niet snappe :/
Is dit moederbord eigenlijk jumperless? Is dit moederbord wel gecertificeert voor een 2100+ (Tbred). Is je geheugen goed? Welk voltage word er weergegeven in de hardware monitor? (cpu)

[ Voor 27% gewijzigd door Black_Adder op 21-02-2003 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu alles weer onder controle (geloof ik)
mn core voltage was 1,69 gem. ik was er van overtuigt dat het verhogen daarvan zou helpen.. dus overal op zoek hoe ik dat kon doen. uiteindelijk heb ik het gevonden. 4 jumpertjes omgezet, core voltage staat nu op 1,75 .... en guess what ?
hij doet het gewoon perfect. heb hem nu draaien op 1848 MHz, en hij draait, en boot, gewoon perfect.
multiplier blijft nu ook op 13 staan, de FSB heb ik op 142 gezet en hij draait 3dmark03 en 2001SE gewoon perfect.
Morgen ga ik kijken of ik hem nog verder krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zucht.. RTFM.. nothing personal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 19:26:
nieuwe processor halen, ik ken ook iemand die had precies hetzelfde en die zei gewoon vet droog "ik haal direkt een nieuwe" en ja hoor toen deed ie het weer.

raar multiplier probleem..
Dat is behoorlijk lame. Zelf stuk maken en dan een nieuwe halen. Nee, dat keur ik af :(
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 23:23:
maar vaag een AmdXP2100 is toch niet standaard ge-unlocked?
De XP2100+ Palomino is gewoon gelocked.
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 01:50:
Zeg dan niks.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Laatst online: 01-07 22:58
silentsnow schreef op 21 February 2003 @ 02:17:
[...]

Dat is behoorlijk lame. Zelf stuk maken en dan een nieuwe halen. Nee, dat keur ik af :(
En wat ben jij dan? Het heilig boontje :?

Ik heb hier ook een verrotte Xeon 1.7 GHz liggen en 1 werkende.. Ik koop nu dus gewoon een nieuwe voor 290 euro |:( ruil die verrotte terug en vraag me geld terug.. En ik heb weer 2 goede/werkende, het is nou eenmaal zo, bespaart veel geld.

We moeten allemaal een beetje het systeem in deze wereld onderdrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
AlPha.BeYoNdeR schreef op 21 February 2003 @ 07:29:
[...]

En wat ben jij dan? Het heilig boontje :?

Ik heb hier ook een verrotte Xeon 1.7 GHz liggen en 1 werkende.. Ik koop nu dus gewoon een nieuwe voor 290 euro |:( ruil die verrotte terug en vraag me geld terug.. En ik heb weer 2 goede/werkende, het is nou eenmaal zo, bespaart veel geld.

We moeten allemaal een beetje het systeem in deze wereld onderdrukken
[offtopic]
Waar slaat dat nou weer op, het systeem in de wereld onderdrukken?????
Ben je een of ander anarchistisch werkschuw persoon die denkt dat de wereld draait zonder regels en zonder geld ofzo? Get a live en neem de verantwoordelijkheid voor je daden. Iets slopen=nieuwe kopen, je weet waar je mee bezig bent en als het dan fout ga je niet je eigen gepruts proberen te verhalen op een ander!
[ontopic]

Voor de topicstarter, kijk even of je cpu op normale voltages en standaard settings kunt laten draaien na een aantal dagen, zoja neem dat dan weer als uitgangpunt en begin weer opnieuw met kloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 01:50:
zucht ... Read the fucking post ... nothing personal ...

maargoed, hij draait nu inderdaad behoorlijk en ik laat hem vannacht ook wel aan staan, net als vannacht, kijken of hij niet vastloopt of gaat rebotn ofzo ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Laatst online: 01-07 22:58
ransbal schreef op 21 February 2003 @ 08:38:
[...]

[offtopic]
Waar slaat dat nou weer op, het systeem in de wereld onderdrukken?????
Ben je een of ander anarchistisch werkschuw persoon die denkt dat de wereld draait zonder regels en zonder geld ofzo? Get a live en neem de verantwoordelijkheid voor je daden. Iets slopen=nieuwe kopen, je weet waar je mee bezig bent en als het dan fout ga je niet je eigen gepruts proberen te verhalen op een ander!
[ontopic]

Voor de topicstarter, kijk even of je cpu op normale voltages en standaard settings kunt laten draaien na een aantal dagen, zoja neem dat dan weer als uitgangpunt en begin weer opnieuw met kloten ;)
"Anarchistisch Werkschuw Persoon"

Ik ben totaal niet werkschuw, heb ook gewoon een baan |:(

Iets slopen=nieuwe kopen, je weet waar je mee bezig bent en als het dan fout ga je niet je eigen gepruts proberen te verhalen op een ander!

Dus als jij een AMD 3000+ koopt of het geval zoals de Topicstarter, dan ga jij gewoon met een Aquafresh Big Smile :? op de bank zitten en zeggen, "IK koop voor 500 euro gewoon een nieuwe :) Het is jammer, maar ik moet maar het dubbele uitgeven terwijl het gewoon ook 1x kan"

Damnit man, denk nou gewoon eens na |:( Wat heb ik een hekel aan mensen die denken dat alles wat in het Wetboekje staat goed is, en dat je daarmee een leuk zorgeloos leven krijgt en dat je dan meehelpt aan de wereld.

En dan nog 1 ding,

Ik heb die Xeon 2.4 GHz processors 4 maanden geleden gekocht, voor 700 euro in totaal, ik lijk wel te ziek in me hoofd gewoon, als je nu kijkt dat je er 2 voor 500 euro kan kopen. Mensen worden gewoon uitgebuit in de portemonnee, en dat tolereer ik gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:31

SkyStreaker

Move on up!

Beetje makkelijk antwoord RTFM nietwaar? Dan zou ik zeggen STFU. Ik weet niet of het zo is, maar velen denken op hun dooie gemakkie dat je maar "even" een nieuwe amd kan kopen of ff heel simpel ergens anders op prikken met het risico op koeler/koelpasta gezeik. Laat het maar ff zo.

Probeer gewoon ff een oudere bios te flashen (kijk wat deze doet en op EIGEN RISICO!) en check idd of alles op auto staat en laat je multiplier op 13 staan (of op auto als dat kan!)

Maak je er ook zeker van dat alle bios-settings op "fail-safe" of op "default settings" staat.

Check of alles goed vast zit in je PC en haal desnoods al het mogelijke los en zet alles erop nieuw in (maak dat je zorgt dat er ook geen draden voor de neus van de koeler lopen zeg maar). Maak je ook zeker dat je geen softwarematige OC programma/reg-setting heb lopen, dat werkt gewoon niet lekker voor een CPU (uitgesloten GPU's).

Kijk of alles nu wel werkt!

Niet? Ik hoop dat je dan nog garantie hebt, je CPU is dan gewoon kapot. Je moet dan gewoon een beslissing nemen: kapot ja/nee. Anders kan je wel door blijven gissen.

Succes! ;)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teveel geflame naar mijn zin. Slotje :(
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.