Toon posts:

K7s5a Mobo vergeet instellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb hier een K7s5a mainboard met een xp1800+ en 256 MB SDRAM,
Het systeem loopt hardstikke stabiel en loopt bijna nooit vast (voeding houdt het ook, had ik eerder wel problemen mee maar deze zijn al opgelost. 250W voeding)

hetvolgende is het probleem.
Soms als ik de computer aanzet krijg ik een error dat hij de bios instellingen niet kan laden, ik krijg de opties om de standaart instellingen te kiezen en de optie om de biossetup te laden.

Ik heb geen zin om elke keer de bios in te gaan om alles weer goed te zetten, maar als ik dat niet doe. loopt hij een stuk trager dan de 1800+ waarvoor deze geschikt is.

Ik heb het geheugen en cpu op 138/138 MHz gezet met een el cheapo bios (dus eigenlijk loopt hij op 1900+), want ik had eerder eens gelezen dat dat een cold boot zou voorkomen (ik heb geen idee wat het betekend, maar ik dacht laat ik het even proberen :{, niet gelukt dus) de pc staat trouwens elke dag aan dus het lijkt me dat het batterijtje wel voldoende opgeladen wordt :{

iemand enig idee waar het aan ligt en hoe ik het kan oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 20:14 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Is het batterijtje niet goed soms?

Haal het batterijtje eens van je moederbord af en steek hem er weer in. Kijken of hij werkt. Zo niet: vervang het batterijtje eens.... Vrij grote kans dat dit de oorzaak is.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

ik denk dat je bios batterij op/kapot is, had ik ook met mijn k7s5a en vele met mij

die moet je dus even vervangen en dat is het weer goed

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dan hebben ze een kapot batterijtje meegeleverd, zo oud is het mobo nog niet maarja. Ik weet ook niet meer of ik em er een keer uit heb gehaald vanwege vorige problemen....

wat voor een batterij moet ik ervoor halen? en kan ik zo'n batterij misschien uit een oude pc van me slopen en erin drukken?

• Alientrader
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Ik denk dat je eens op got moet zoeken of op de site kijken waar je die cheapo bios vandaan hebt gehaald.

Maar ik ben de lulligste niet.
Maak de heatsink van je chipset los
Schraaf de dubbelzijdige tape eraf
Druppeltje zilverprut
Heatsink terug plakken met druppeltje 2 seconden lijm (op de zijkant natuurlijk)

Wat? de reden voor dit?
chipset wordt te heet, dubbelzijdige tape geeft geen hitte door aan heatsink

[ Voor 4% gewijzigd door Alientrader op 18-02-2003 20:25 ]

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Alientrader schreef op 18 February 2003 @ 20:21:
Ik denk dat je eens op got moet zoeken of op de site kijken waar je die cheapo bios vandaan hebt gehaald.

Druppeltje zilverprut
Heatsink terug plakken met druppeltje 2 seconden lijm (op de zijkant natuurlijk)

Wat? de reden voor dit?
Lijkt me GEEN goed idee ivm met garantie. Gewoon lekker laten zitten!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 17:52

No13

/me was here

Alientrader schreef op 18 February 2003 @ 20:21:

Druppeltje zilverprut

Wat? de reden voor dit?
de bios settings vergeten omdat de chipset heet wordt??

nee dit lijkt me echt een geval van lege bios batterij, is overigens een bekend probleem geloof ik

• Alientrader
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Voor ongelovigen moet je natuurlijk altijd met bewijs aankomen zetten, dus even wat linkjes

Forum over het belang van chipset koeling op je k7s5a (200 entries)

K*t, ocworkbench heeft tegenwoordig een inlog scherm... daar staat een hele turtual over de k7s5a die echt GOED is. en tevens staan daar post van mensen die de mod hebben uitgevoerd en geen lost cmos meer hebben

Er wordt ook gesteld dat een bios upgrade alles oplost. Ik zelf heb nooit last gehad van een Lost CMOS error....

Andere oplossingen

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat kan best wezen Alientrader, maar om daarvoor je garantie te verneuken lijkt me geen goed idee. Betere chipset koeling oke, maar probeer het zonder lijm, zodat als je bordje kapot gaat, je alsnog de orginele erop kan zetten!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1