[W2K] Over XP install

Pagina: 1
Acties:

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem, ik heb hier een laptop met Windows xp geinstald er moet echter windows 2000 worden geinstalleerd (vanwege exact software).
Nu is mijn baas zijn wachtwoord van de bios vergeten dus kan ik 'm niet laten booten van cdrom.
Ook zit er geen floppy drive in de laptop.
Hoe krijg ik nu de schijf geformateerd zodat hij wel wil opstarten van cd rom of hoe krijg ik w2k over xp heen?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:28
floppy drive inbouwen? :)

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er zijn wel externe floppy drivers en je zou kunnen kijken of er niet ergens een bios clear jumper/switch zit.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
RAJH schreef op 18 February 2003 @ 20:15:
Er zijn wel externe floppy drivers en je zou kunnen kijken of er niet ergens een bios clear jumper/switch zit.
in een laptop?

tjsa, probeer of je setup kan uitvoeren vanuit windows, ben bang dat dat echter niet lukt

Verwijderd

Als dat niet lukt, zou je het volgende kunnen proberen:

- Koop zo'n adaptertje om een 2,5" hd in een gewone pc te hangen (op de site van mr-at gezien, 10 euro ofzo).
- Hang de laptop hd in een andere pc.
- Partities maken, gewenste partitie actief maken. (fdisk /mbr misschien ook wel verstandig)
- Systeembestanden (bijv win98 met cdrom-driver en smartdrive) op de laptop-hd zetten.
- Laptop-hd terugzetten in de laptop.
- Hopen dat hij dan weer wil booten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 20:40 ]

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 20:37:
Als dat niet lukt, zou je het volgende kunnen proberen:

- Koop zo'n adaptertje om een 2,5" hd in een gewone pc te hangen (op de site van mr-at gezien, 10 euro ofzo).
- Hang de laptop hd in een andere pc.
- Partities maken, gewenste partitie actief maken. (fdisk /mbr misschien ook wel verstandig)
- Systeembestanden (bijv win98 met cdrom-driver en smartdrive) op de laptop-hd zetten.
- Laptop-hd terugzetten in de laptop.
- Hopen dat hij dan weer wil booten.
Zat ik ook al aan te denken maar tis zo'n gekloot(kdenk dat ik die Hd maar in mijn eigen laptop hang) moet toch kunnen om gewoon die schijf te formateren.

Ben ook al de hele middag op zoek naar een systeem om toch windows 2000 over xp te zetten( ook in de ecovery console kan ik nix)

Verwijderd

Dus je kunt wel booten met die laptop zonder dat je een ww nodig hebt, maar in de bios grutten heb je wél een ww voor nodig? Begrijp ik dat goed?

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 21:07:
Dus je kunt wel booten met die laptop zonder dat je een ww nodig hebt, maar in de bios grutten heb je wél een ww voor nodig? Begrijp ik dat goed?
Ja precies kan alles doen behalve de boot sequence veranderen :( dus blijft ie steeds maar booten van de harde schijf....... is er niet een virus ofzo die me hele bootsector verkloot en hij dus niet van Hd kan booten en dus automatisch van mijn cd rom boot?

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
G33rt schreef op 18 February 2003 @ 20:27:
[...]

in een laptop?

tjsa, probeer of je setup kan uitvoeren vanuit windows, ben bang dat dat echter niet lukt
Question:

How to clear an unknown BIOS password.

Answer:

Under the keyboard or bottom of laptop - If you are working on a computer laptop the location of the dipswitch (almost never a jumper) can be under the keyboard or on the bottom of the laptop in a compartment such as the memory compartment.
B)

Misschien staat hier een util tussen die het password eraf kan krijgen :/

Verwijderd

Wat ik zelf een keer gedaan heb is het volgende:

Start de setup van Windows 2000 vanuit Windows XP. Selekteer dat je een nieuwe installatie wilt doen op de bestaande partitie. Selekteer als directory C:\Winnt.

Je krijgt een melding dat dat niet verstandig is (duh), maar gaat gewoon door.

Aan het eind van de rit, als de installatie af is kun je de root van Windows XP (C:\Windows) verwijderen, alle overbodige profielen uit c:\documents and settings weggooien, en alle overbodige programma's uit c:\program files weggooien.

Vooral dat laatste is echt een rotklus, luktë mij eigenlijk alleen met een tweede machine ernaast die net geïnstalleerd was, om als het ware af te kijken wat er over moet blijven in je "Program Files".

Dan hou je waarschijnlijk nog een profiel over van de administrator dat niet echt jofel is (of het zijn er twee, waarvan er één een extensie heeft). Dit los je op door een tweede administrator aan te maken, en daarmee alle "administrator" profielen weg te gooien uit "Documents and Settings".

Ik weet dat bovenstaande niet ideaal is, maar door secuur te werken, en af en toe "af te kijken" op een andere machine is het wél te doen.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Dat gaat dus niet zodra ik de w2k disk erin doe krijg ik de melding dat het een ouder besturingssysteem is en wordt de setup afgebroken

• Bastardhost
  • Laatst online: 04-09 09:57
een CMOS clear jumper in een Laptop ja...
Meestal vind je ze achter het kleppie waar de uitbreidings geheugen modules in moeten. Soms ook in een bay. Vaak gaat het niet om een echte jumper, maar 2 contactjes op een print die je sluit met bv een paperclip of een nietje (als je nix anders bij de hand hebt. In een enkel geval vind je daar zelfs een heus batterijtje die je kunt loshalen.....

Gewoon ff schroeven dus

Verwijderd

Je kunt niet eens voor een fresh install kiezen?

Is het een upgrade CD?

/me heeft toch echt een keer een Windows ME Vaio van een verse Windows XP voorzien op bovenstaande manier. Was geen upgrade maar een verse install. Zat alleen een USB cd-speler bij die niet wilde booten.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 22:04 ]

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 10:49

CPZ

Bij de meeste laptops kan je tijdens het booten doormiddel van bijvoorbeed F11 het bootmenu te voorschijn toveren. Heb je daar al naar gekeken.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Je kan wel van w2k naar xp maar niet andersom, idioot maar waar,komt omdat microsoft denkt dat iedereen het nieuwste wil :).
Ik heb gewoon volledige officiele disks van 2000 en xp(geen upgrades) heb al geprobeerd om xp opnieuw te installen en dan in de xp setup(wat wel kan) de schijf te formateren maar dat kan niet omdat er benodigde setup bestanden opstaan (DUH)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:28
Ik had ook zoiets en toen vroegen ze voor een of andere 2e cd van win2k en toen heb ik winXP cd er in gegooid.. toen ging ie weer rustig verder en toen heb ik die cds weer gewisseld :P

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
DUH Hij weet het wachtwoord weer :( dus alles werkt, blijft overigens heel irri zo'n probleem
Pagina: 1