Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

afschermen oude monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb hier een oude monitor (Intal EM 1428) die ik als tweede monitor wilde gebruiken, maar hij intefereert met het beeld van m'n huidige monitor (trilt)

Na het openschroeven van die ouwe merkte ik dat er geen metalen binnenkast in zat, dus ik kreeg het idee om die er een in te bouwen (er lijken zelfs schroefgaten voor te zitten)

iemand hier ervaring mee? gaat dit lukken? Weet iemand misschien waar ik eventueel documenten kan vinden die specifiek de maatvoering van deze monitor bespreken (google leverde niks op)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Pas alsjeblieft wel op met de hoogspanningselementen...

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:07

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Waarschijnlijk als je bij de gamma/karwei/doeland/whatever een stuk staalplaat haalt en dat erin stopt, ben je er vanaf.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45

talin

ES-MA

nog beter is een stuklood arin te maken , is makkelijker te bewerken en schermd beter af , is alleen wat zwaarder .

edit:

[quote]DeaTH-MeTaL schreef op 18 februari 2003 @ 19:43:
.[/quote]

heey vriend doe es wat aan de grootte van je icoon , mijn pc op et werk ken et bijna niet aan

[ Voor 52% gewijzigd door talin op 18-02-2003 19:59 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Ik denk dat je wel een heel eind komt met fijn gaas (van metaal uiteraard). Daardoor wordt je monitor niet zo zwaar. (in tegenstelling tot het lood idee van talin)
Pas in ieder geval zeker op met de hoogspanning in je monitor. insan1ty zei het al, maar het is echt link, want het gaat hier over duizenden volts.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dawuss

dawuss

gadgeteer

heey vriend doe es wat aan de grootte van je icoon , mijn pc op et werk ken et bijna niet aan
offtopic:
30kb valt nog wel mee voor een icoon hoor. Er zijn hier mensen met een complete speelfilm van 200kb in hun icoon :P Zet anders webicons gewoon uit.

[ Voor 3% gewijzigd door dawuss op 18-02-2003 20:05 . Reden: tag vergeten ]

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.rikkertkoppes.com/troep/DSCF0040.JPG
ok effe checken of ik het allemaal nog weet :P
hoogspanning zit helemaal achteraan, daar blijf ik een redelijk eind vanaf (5-7 cm ofzo) dat lijkt me wel voldoende?
wat is die plakker op de beeldbuis? is dat aarding? of is dat nog iets waar ik voor moet opppassen?
het grootste gedonder komt volgens mij uit die centrale spoel die voor het magneetveld zorgt.
mijn idee was dus net zoiets te maken als dat metaal aan de achterkant, zitten nog ongebruikte schroefgaten aan de zijkant, dus dat deed mij vermoeden dat er ook wel modellen werden gemaakt met shielding, vandaar mijn vraag of hier specs van te vinden zijn (zal wel niet met zo'n oud geval)

Maar eigenlijk is het dus gewoon oppassen met hoogspanning en de bende aarden?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Ik zou alleen de binnenkant van de plastic cappen beplakken met gaas of metalen platen. Die plakker is voor isolatie, zodat de vonken je niet om de oren vliegen.

micheljansen.org

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
het schijnt dat die 'zuignap' nogal gevaarlijk is (heb ik eens ergens gelezen ofzo) dus kijk uit :)

Verwijderd

Die plakker moet je in ieder geval niet zomaar onhandig omhoog trekken of met een schroevendraaier aanraken, dan weet je wel waarvoor hij er zit.....

Nee, voor het knutselen eerst een schroevendraaier met een plastic handvat nemen, die aarde met een draad.. (Ik ben persoonlijk voor het maken van een stekker, met alleen de randaarde aangesloten, maar de kachel kan ook), daarna die schroevendraaier onder het kapje proppen en hij zal ontladen worden, hierna kan je de beeldbuis met een gerust hard behandelen en zelfs het kapje eraf halen, zonder dat je haar meteen recht overeind staat.... (Monster heeft er helaas ervaringen mee)

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Wat ik vaak doe, is een stuk alluminium folie aan aan de binnenkant van de monitor plakken.. werkt ook heel goed! scheelt ook een hoop geld.. alleen ff naar de keuken lopen.. :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 20:23:

Nee, voor het knutselen eerst een schroevendraaier met een plastic handvat nemen, die aarde met een draad.. (Ik ben persoonlijk voor het maken van een stekker, met alleen de randaarde aangesloten, maar de kachel kan ook), daarna die schroevendraaier onder het kapje proppen en hij zal ontladen worden,
Mmm, dat gaat dus niet lukken, het potentiaal tussen de monitor en die van het stopcontact heeft namelijk geen enkele relatie. Misschien kan je wel een beetje energie weg laten lekken, maar ik ben bang dat er nog steeds genoeg power op zit om je een flinke knal te geven.

Wat beter is is om de verbinding niet naar de (rand)aarde van je huis, maar naar de randaarde van de monitor zelf te maken. Dan heb je namelijk wel een gesloten stroomkring. Schrik niet als het wat vonkt tho' :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:29

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Onder die plakker zit het draadje dat je beeldbuis van stroom voorziet, staat zo'n 30000 Volt op :) [maar heel weinig amperes ]

Dat doet auw, als je uberhaubt ooit nog wat voelt ;)

Je kunt aan je monitor gaan sleutelen, zolang je maar heel erg oppast met wat je doet, en bv een plastic schroevendraaier gebruikt en absoluut geen geaard opject aanraakt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Scatman_II op 18-02-2003 20:52 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

talin schreef op 18 February 2003 @ 19:56:
nog beter is een stuklood arin te maken , is makkelijker te bewerken en schermd beter af , is alleen wat zwaarder .

edit:

[quote]DeaTH-MeTaL schreef op 18 februari 2003 @ 19:43:
.[/quote]

Het is geen kernreactor :+

Maar het is idd wel makkelijk te bewerken, zilverfolie moet ook lukken.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Kan je niet gewoon een metalen plaat tussen de 2 monitoren plaatsen? Dus erbuiten. Lijkt mij een stuk veiliger.

Pay peanuts get monkeys !

Verwijderd

je zegt als 2e monitor.. hoe bedoel je dan 2 monitoren op 1 aansluiting of via dualhead kaartje of extra kaart??

2 monitoren op 1 aansluiting gaat namelijk niet al te lekker als je er meer dingen in doet..

en als het 2 monitoren via aparte aansluiting is en dan stoort idd alu folie erin doen dat is het makkelijkste kwa bewerking en alles.

maar volgens mij horen die niet op elkaar te kunnen storen eigenlijk.. weet je zeker dat er niet ergens iets fout zit?? owja ik denk ineens iets... misschien de kabels, heb je afgeschermde kabels?? zo nee dan moet je ze niet tegen elkaar aan leggen dat kan namelijk ook nog gaan storen dacht ik

Verwijderd

Topicstarter
net geprobeerd met de zijplaat van m'n kast, werkt niet, heb wel 1 zijkant van de kap nu beplakt met aluminiumfolie, lijkt iets te werken, vooral aan de onderkant, denk dus dat ik de rest ook effe ga doen (alleen die plakker freaks me out ondertussen... )

is 1 vette monitor op agp en 1 oud simpel ding op pci, apart dus. heeft volgens mij niks met de kabel te maken, m'n grote monitor trilt aan de ant van die kleine met de refreshrate van die kleine, 't probleem is nu vooral aan de bovenkant (sinds ik de zijkant heb beplakt) (14" en 19" met de onderkanten evenhoog)

ow en als ik m'n beeld op die kleine vertikaal helemaal uitrek, wordt het erger

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 22:42 ]

Verwijderd

dan is het idd staring van de velden ja, hier kan je idd vrij weinig aan doen...
owja de kap die je nu met alu folie maakt kan je het beste aan de aarde hangen dan worden de velden ook afgevoerd

Verwijderd

En laat elk half uur weten of je nog leeft of niet. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 22:45:
En laat elk half uur weten of je nog leeft of niet. ;)
straks krijgen we post van een van zijn vrienden/ouders/verzorgers dat we hem om zeep geholpen hebben

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
die onderlinge stroing komt door de magnetische velden rond de afbuig spoelen, en dat los je met een beetje alu folie echt niet op ...

Repareren doe je zo.

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 13:55

mcB

En toen was het stil.............

Strix (Skullflame)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Hehe, die gast gaat waarschijnlijk ontploft zijn. Een ontlading van een beeldbuis in je lichaam kan zoveel geen kwaad (als je nog jong bent toch) het geeft mij een prettig gevoel (ik ben misschien wat SM-achtig) en een leuk opkikkertje maar als je zo een leuk aardingsbandje hebt kun je daar wel verbrand worden (vraag maar aan mijn leraar van vroeger in TV-technieken). Wat meer kwaad kan is dat je beeldbuis implodeert (gelukkig nog maar 1 keer meegemaakt) en dan kun je je mooi laten snijden/vergiftigen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
relax allemaal, ik leef nog :P

nu zit er dus aluminiumfolie aan de binnenkant van de kap, maar echt helpen wil het nog niet
als ik m'n monitor op 640 x 480 @ 72 Hz zet trilt de boel iig niet zo meer, loopt er alleen nog een balk langzaam van onder naar boven. (kleine op 640 480 @ 72 hz, grote op 1600 x 1200 @ 73 hz, die balk op de grote loopt van onder naar boven, terwijl gelijktijdig een balk van boven naa beneden op die kleine loopt)

zijn er nog ideeen hoe ik dit op kan lossen (ik denk nu dus ondertussen dat een metalen binnenkast ook niet gaat werken

Looki: waar had jij nou last van dan? is dat wel opgelost met alufolie?

edit: na wat spelen met refreshrates als ik ze een beetje op elkaar afstem is alles bijna goed (e kan de snelheid van de balk zo instellen), zijn er misschien refreshrate tweakers die de boel heel precies af kunnen stellen?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 16:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 16:39:zijn er misschien refreshrate tweakers die de boel heel precies af kunnen stellen?
met Powerstrip kom je een heel eind :)

http://www.entechtaiwan.com/ps.htm

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:07

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

talin schreef op 18 February 2003
Heb jij op je werk een 286 ofzo? :+

seieus: zal m wat optimizen

[ Voor 9% gewijzigd door Ethnocentrix op 19-02-2003 18:04 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 20:20
Ik heb hier twee naast elkaar staan, een nieuwe en een oude en ik heb alleen geen balk als de refreshrate verschilt. Dus 2x 75hz = trouble. Nu 75hz en 60hz, een beetje trilling in de hoeken maar verder redelijk. Ik zal d'r es een loden plaat tussen zetten...
Pagina: 1