A Drive spoorloos

Pagina: 1
Acties:

• Dwid
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Topicstarter
Ik ben bezig met een oud pc-tje op te knappen (PII-166), maar nu wil ik opstarten en hij kijkt niet eens op de a-drive.
Als ik nu opstart zegt hij meteen geen systeemdiskette...(zoiets)
Ik heb proberen op te starten met de win98-cd, maar dat wil dus niet, met een xpcd wil het wel, maar ik kan moeilijk xp installeren op zo'n app.
De a-drive is wel goed, ik heb het namelijk ook met een andere geprobeert, er is ook spanning dus dat kan het ook neit zijn.
Enige ideeen ???

Alvast bedankt !

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is ondersteuning voor de drive in de BIOS wel aangezet? Ergens kan je instellen wat voor een floppendisk je hebt, deze kan ook op [none] staan (hier iig). Kijk trouwens ook even de boot sequence na.

[ Voor 13% gewijzigd door Laurent op 18-02-2003 19:37 ]

• Dwid

Dwid

www.svdelden.nl

Topicstarter
Staat nu op cdrom,a,c, maar ik heb alle manieren al geprobeert !
Trouwens dat van die win98 cd had ik mis, kon wel, was alleen een slecht kopietje wat ik gebruikte. En er staat gewoon een 1.44 floppydisk ingesteld !
Maar heb ik nu mijn a-drive terug na installatie ??

• Dwid

Dwid

www.svdelden.nl

Topicstarter
Met het opstarten staat de a-drive ook gewoon in het 'opstartbeeld', zullen we maar zeggen...
echt raar hij ziet hem gewoon niet :?
Wie o wie kan mij helpen ??

|:( |:( |:(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[Mierenneuk-modus]
Er bestaat helemaal geen P2-166 - je hebt ofwel een P166(MMX) of en P2-266
[/Mierenneuk-modus]

De standaard Win98 CD is niet bootable, dus dat is niet zo raar (maar velen maken er wel een bootable kopie van, allicht dat je er zo een hebt). Maar goed, je floppy drive heb je niet zomaar terug. Kleine checklist:

- zit de kabel goed :? (om een of andere vage reden hebben ongeveer de helft van de FDD's een omgekeerde aansluitnig |:( ) - als hij fout zit blijft het lampje constant branden
- staat de onboard FDC aan in BIOS :?
als dat in orde is:
- probeer met een andere kabel

Oslik blyat! Oslik!

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Reset je bios eens, en doe dan een IDE auto detect. Daarna instellingen saven en rebooten. Ik zie het vaak genoeg (niet vaak, maar genoeg om het een extreme uitzondering is) dat een bios een ding zegt, maar iets heel anders doet. En inderdaad, check (swap) de kabel eens. Ik heb wel meegemaakt dat je niet kon booten van een floppy, maar wel lezen/schrijven als je eenmaal in dos was (hdd/cd). Ben toen een tijdje wezen zoeken, en uiteindelijk de drive en kabel vervangen. Ook wel meegemaakt dat de eerste diskette gelezen kon worden, maar een kijkje op een 2e diskette zag altijd de inhoud van de eerste diskette. Dit was toen de kabel; er zan een kleine snede in een van de buitenste banen.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Is dat toevallig een nieuwe floppy drive? Ik heb ook wel eens gehad dat ik een nieuwe drive totaal niet aan de gang kreeg op een oud (486DX4) systeem, drive gewisseld met een wat oudere uit een ander systeem en toen werkte het perfect.

Verwijderd

=Geen systeemdisk (of zoiets)= betekent gewoon dat er geen operating system kan worden gevonden.
Boot even met een bootable floppy, dan fdisken en daarna format c:/s
Haal even een bootdisk van http://www.bootdisk.com of gebruik de fdisk en format van je xpcd diie immers wel start.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 20:41:
=Geen systeemdisk (of zoiets)= betekent gewoon dat er geen operating system kan worden gevonden.
Boot even met een bootable floppy, dan fdisken en daarna format c:/s
Haal even een bootdisk van http://www.bootdisk.com of gebruik de fdisk en format van je xpcd diie immers wel start.
In de begin post staat dat er nog niet eens wordt gekeken naar de A:\ bij het booten.

Topicstarter: Weet je wel zeker dat de FDC niet kapot is? Ik raad je aan om de adviezen op te volgen van dion_b en als dat niet lukt de FDD incl. de kabel gewoon te testen op een andere pc.

Verwijderd

Aikeleer schreef op 18 February 2003 @ 20:48:
[...]

In de begin post staat dat er nog niet eens wordt gekeken naar de A:\ bij het booten.

Topicstarter: Weet je wel zeker dat de FDC niet kapot is? Ik raad je aan om de adviezen op te volgen van dion_b en als dat niet lukt de FDD incl. de kabel gewoon te testen op een andere pc.
Tip voor de volgende keer: Rustig lezen, rustig nadenken/interpreteren en rustig reageren. :+

Ben wel benieuwd naar oplossing/resultaat van topicstarter.

Verwijderd

dion_b schreef op 18 February 2003 @ 19:53:

De standaard Win98 CD is niet bootable, dus dat is niet zo raar (maar velen maken er wel een bootable kopie van, allicht dat je er zo een hebt). Maar goed, je floppy drive heb je niet zomaar terug.
standaart Win98 is WEL bootable.. je vergist je met 98 denk ik.

en als je me niet gelooft kom je maar kijken want ik heb een originele win98 en een originele win98SE cd en die booten allebij :)
Pagina: 1