[ASP] Database or object read-only

Pagina: 1
Acties:

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik ben bezig een forum te schrijven met behulp van ASP, het is eigenlijk een tweede versie op een al eerdere poging. Het ASP en SQL is geen probleem maar mijn database wil niet meewerken. :( Ik heb m'n tabellen netjes ingedeeld en gegevens uit de database lezen is geen probleem, totdat ik een topic weg wil schrijven. Ik krijg dan deze error en heb geen ideeen meer:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot update. Database or object is read-only.

Ik heb dus even bij de properties van mijn Virtual Directory in IIS van het oude forum (wel werkend dus, ook topics adden/wijzigen/etc.) gekeken en de waarden vergeleken, alles precies hetzelfde maar werkt nog steeds niet :(

Connecten doe ik zo:

code:
1
2
3
Set DataBaseCon = Server.Createobject("ADODB.Connection")
DSN_CONN_STRING = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=d:\\Webdesign\Forum\DB\data.mdb"
DataBaseCon.Open DSN_CONN_STRING

Inserten van data doe ik zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS.Open "Posts", DSN_CONN_STRING, adOpenKeyset, adLockPessimistic, adCmdTable

RS.CacheSize = 25
RS.AddNew

RS.Fields("Message") = Message
RS.Fields("Poster") = Poster
RS.Fields("Date") = Datum
RS.Fields("Category") = Board
RS.Fields("Topic") = Topic

RS.Update
RS.Close

Iemand een idee? :?

• Amras
Mmm... iemand met een nuttige inbreng? :O

Verwijderd

ik denk dat ik heeeel veeeel code mis, dus kan er niks nuttigs over zeggen |:(

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:37
Hoe ziet jouw recordset eruit?

Als je gegevens uit meer dan 1 tabel haalt, dan kan je niet zomaar dmv Add een nieuw record toevoegen.
Zowiezo is het altijd mooier als je records insert mbhv INSERT statement.

Verder kan het natuurlijk ook zijn dat je mdb file niet in een 'trusted' folder ofzo staat. Zet je mdb file eens in dezelfde directory als je asp files.

https://fgheysels.github.io/

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Er zijn twee mogelijke oorzaken voor je probleem;
-de directory waar je *.mdb bestand in staat biedt geen schrijf-rechten ( bij het openen van de database wordt er namelijk een tijdelijk bestand *.ldb aangemaakt.)

- Je maakt gebruik van een verkeerde cursortype.

Probeer anders eerst eens een record in te voegen met een SQL statement en kijk of dit wel werkt.

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Amras
devraux schreef op 19 februari 2003 @ 08:03:
Er zijn twee mogelijke oorzaken voor je probleem;
-de directory waar je *.mdb bestand in staat biedt geen schrijf-rechten ( bij het openen van de database wordt er namelijk een tijdelijk bestand *.ldb aangemaakt.)

- Je maakt gebruik van een verkeerde cursortype.

Probeer anders eerst eens een record in te voegen met een SQL statement en kijk of dit wel werkt.
Ik heb mijn database eens in de directory waar mijn .asp files staan gegooid en krijg nog steeds dezelfde foutmelding, dus zal niet aan de rechten liggen. Verder heb ik het ook eens met een INSERT methode (en ook nog eens dmv een recordset) geprobeerd in een simpele tabel (alleen een ID -> AutoNummer en Message -> String) maar krijg hetzelfde gezeik. Echt vaag... heb al redelijk wat ASP sites gemaakt met een database erbij maar heb dit nog nooit meegemaakt :(

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Amras schreef op 19 February 2003 @ 15:07:
[...]

Ik heb mijn database eens in de directory waar mijn .asp files staan gegooid en krijg nog steeds dezelfde foutmelding, dus zal niet aan de rechten liggen.
:? Als je iets kan uitvoeren, wil dat niet zeggen dat je ook schrijfrechten heb.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Amras
Tja... daar heb je gelijk in... |:(
Pagina: 1