Hallo beste Tweakers ik wil graag mijn computer aarden aan de kachel, omdat ik geen geaard stopcontact heb in mijn kamer. Nou heb ik hier wat coax kabel liggen. Kan ik hiermee de computer aarden. Of moet ik kabels halen bij gamma. Alvast bedankt.
Verwijderd
zie een ander topic hierover, en die persoon is allerminst te spreken over je pc aarden aan de kachel, wegens stroom schokken etc...........
Als je op zoek bent naar een aarde aansluiting moet je eens bij de plafond lamp kijken deze heeft meestal een aarde draad (ook al wordt deze niet gebruikt).
Het aarde met een kachel/CV kan grote problemen veroorzaken omdat, een CV een gesloten systeem is en dus niet aangesloten is op aarde.
Het aarde met een kachel/CV kan grote problemen veroorzaken omdat, een CV een gesloten systeem is en dus niet aangesloten is op aarde.
Alles is terug te redeneren naar 4
Verwijderd
Kan je de kabel niet door trekken naar een kamer waar wel geaarde wandcontactdozen zijn? Vaak is er nog wel wat ruimte naast de bestaande kabels.
Als ik me niet vergis zijn badkamers verplicht geaard, dan splits je daar de aarde af naar jouw kamer en vervangt gewoon de wandcontactdozen. Weet je tenminste zeker dat je goed geaard hebt.
Hoe groot is eigenlijk het risico als je niets doet, ik plug m'n pc al sinds 1986 in ongeaarde contacten en heb nog nooit een probleem gehad?
Als ik me niet vergis zijn badkamers verplicht geaard, dan splits je daar de aarde af naar jouw kamer en vervangt gewoon de wandcontactdozen. Weet je tenminste zeker dat je goed geaard hebt.
Hoe groot is eigenlijk het risico als je niets doet, ik plug m'n pc al sinds 1986 in ongeaarde contacten en heb nog nooit een probleem gehad?
edit:
Goed idee steef1983 daar had ik nog niet aan gedacht. Ga direct thuis kijken of dat gaat. ALs de kokers inmiddels niet vol liggen vanwege de extra contacten
natuurlijk
Goed idee steef1983 daar had ik nog niet aan gedacht. Ga direct thuis kijken of dat gaat. ALs de kokers inmiddels niet vol liggen vanwege de extra contacten
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 17:26 ]
Kijk eerst eens waar je bestaande geaarde stop-contacten op geaard zijn.
Als de CV een gesloten systeem is, dan heeft Steef1983 gelijk, maar in veel huizen (zoals het mijne, ca. 25 jaar oud) zijn alle aard-leidingen naar de CV getrokken (in mijn geval in de badkamer).
Als de CV een gesloten systeem is, dan heeft Steef1983 gelijk, maar in veel huizen (zoals het mijne, ca. 25 jaar oud) zijn alle aard-leidingen naar de CV getrokken (in mijn geval in de badkamer).
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
t aarden aan je CV is volgens mij niet zo legaal (of hoe je het ook noemen wil
tis iig niet toegestaan) en als je gaat verbouwen oid dien je in de verbouwde ruimte meteen AARDE te leggen,
ffies draadjes trekken is wel zo verstandig
ook het gemak hoor
ffies draadjes trekken is wel zo verstandig
ook het gemak hoor
Dit is dus niet waar. Het is een gesloten systeem kwa water!, maar niet kwa geaardheid (woordgrapje). De CV moet geaard zijn ivm met het bewegen van het water in de leiding. Dat kan spanning opwekken.Het aarde met een kachel/CV kan grote problemen veroorzaken omdat, een CV een gesloten systeem is en dus niet aangesloten is op aarde.
Een kachel is altijd geaard. Tenminste als het goed volgens de regels is aangelegd.
Ik vindt het wel humoristisch dat je deze thread opend. Ik heb kortgeleden precies hetzelfde gehad. Ik heb ook mijn kast via een coax kabel met de cv verbonden. Eigenlijk is dit niet goed, zie Verwijderd in "Case aarden". Als je dus voor veilig wilt gaan, moet je gewoon een draadje doortrekken.
Ik heb zelf overigens wel het risico genomen. Aarde is sowieso aan te raden. Ik hoor van een hoop mensen die hun kast zonder aarde aangesloten hebben, maar van een zelfde hoeveelheid mensen die er hun hardware mee slopen. De keus is aan jou.
Ik heb zelf overigens wel het risico genomen. Aarde is sowieso aan te raden. Ik hoor van een hoop mensen die hun kast zonder aarde aangesloten hebben, maar van een zelfde hoeveelheid mensen die er hun hardware mee slopen. De keus is aan jou.
offtopic:
Hoe is het intussen met je internet connectie?
Hoe is het intussen met je internet connectie?
Localhost is where the heart is
In dat draadje wordt ook aangegeven dat de stelling over het gevaar kolder is.SilentStorm schreef op 19 February 2003 @ 01:50: Als je dus voor veilig wilt gaan, moet je gewoon een draadje doortrekken.
Omdat de CV zelf geaard is, en alle leidingen metaal zijn, zal een kortsluitend apparaat sneller de zekering door doen slaan dan dat iemand er serieus last van heeft, want "aarde" heeft een behoorlijk lagere weerstand dan "mens".
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
- GrimaceODespair
- Registratie: December 2002
- Laatst online: 08-08 01:40
eens een tettenman, altijd ...
Euhm, ik ben electronoob, maar wat doet de rand- of pinaarde dan in een stopcontact? Is die niet bruikbaar?
Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be
correct, maar ook dat de cv in sommige huizen _niet_ geaard is. Daarom nog steeds gevaar.mvdejong schreef op 19 February 2003 @ 09:07:
[...]
In dat draadje wordt ook aangegeven dat de stelling over het gevaar kolder is.
Omdat de CV zelf geaard is, en alle leidingen metaal zijn, zal een kortsluitend apparaat sneller de zekering door doen slaan dan dat iemand er serieus last van heeft, want "aarde" heeft een behoorlijk lagere weerstand dan "mens".
Localhost is where the heart is
GrimaceODespair schreef op 19 February 2003 @ 09:10:
Euhm, ik ben electronoob, maar wat doet de rand- of pinaarde dan in een stopcontact? Is die niet bruikbaar?
Uiteraard, maar ik ga er even vanuit dat hij dat niet heeft, anders had hij ook geen topic hoeven openen hierover wel
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Dat lijkt mij een geheel nieuw en ook fantastischDJ_Flowerz schreef op 19 februari 2003 @ 01:19:
[...]
De CV moet geaard zijn ivm met het bewegen van het water in de leiding. Dat kan spanning opwekken.
[...]
D8 altijd dat dat de CV geaard moest worden om dat het anders gevaar kan opleveren wanneer CV onder spanning komt te staan.
Bijv. door een defecte pomp of mensen die die hun PC aarden aan de CV.
Hiermee voorkom je dat iemand het schokkend warm krijgt bij het aanraken van een onder spanning staande CV.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Ja, je mist wat : in dit geval is het water het bewegende deel, en nee, het is niet efficient, want de pomp van de CV gebruik heel at meer vermogen dan dat op deze manier kan worden opgewekt.PtrO schreef op 19 February 2003 @ 11:46:
[...]
Dat lijkt mij een geheel nieuw en ook fantastischprincipe van electriciteits opwekking. Waterkracht omzetten in electriciteit, zonder bewegende delen.
Of mis ik nou wat ?
Wat er gebeurt is dat het voortdurend stromende water sommige geladen deeltjes iets makkelijker kan transporteren dan anderen, waardoor uiteindelijk een spannings-verschil in de leidingen kan ontstaan. Zolang je metalen leidingen gebruikt wordt het spannings-verschil onmiddelijk genivelleerd, maar met plastic leidingen zou een vervelende tot gevaarlijke spannings-opbouw kunnen ontstaan.
Het is te vergelijken met een van der Graaff-generator, die in principe bestaat uit een rond-draaiende rubber band.
- GrimaceODespair
- Registratie: December 2002
- Laatst online: 08-08 01:40
eens een tettenman, altijd ...
Topicstarter:
Ik:Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 16:51:
[...] omdat ik geen geaard stopcontact heb in mijn kamer.
Ok, ik heb besloten om vanaf nu niet meer te antwoorden op topics waar ik niks vanaf weet.GrimaceODespair schreef op 19 February 2003 @ 09:10:
[...] wat doet de rand- of pinaarde dan in een stopcontact?
Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be
Verwijderd
hmmm, een idee !!!
Als ik mijn pc/stereo/whatever via een kabeltje aard aan de cv en dan de cv weer aan de aarde van een geaard stopcontact verbind. Dat scheelt dan weer een lelijke draad door mijn huis.
dat zou dan veilig moeten zijn als ik de replies goed heb begrepen!
Als ik mijn pc/stereo/whatever via een kabeltje aard aan de cv en dan de cv weer aan de aarde van een geaard stopcontact verbind. Dat scheelt dan weer een lelijke draad door mijn huis.
dat zou dan veilig moeten zijn als ik de replies goed heb begrepen!
Als het goed zijn de verwarmingsbuizen enzo al geaard, als je je pc/stereo/whatever dus gewoon aard via een verwarmingsbuis moet het al genoeg zijn.
Lukt zoiets trouwens niet zou je altijd nog kunnen kijken of je misschien het stopcontact in de keuken kunt verlegen/verdelen, deze zijn meestal geaard. (als je beneden je PC hebt staan is dit wel te doen)
Lukt zoiets trouwens niet zou je altijd nog kunnen kijken of je misschien het stopcontact in de keuken kunt verlegen/verdelen, deze zijn meestal geaard. (als je beneden je PC hebt staan is dit wel te doen)
O.K ik zal eens kijken, maar nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp.
off topic.
Het gaat we goed met Chello, maar soms valt de modem wel eens uit. Mijn moeder wilt Chello afzeggen, omdat het steeds verkeerd gaat met de rekening.
off topic.
Het gaat we goed met Chello, maar soms valt de modem wel eens uit. Mijn moeder wilt Chello afzeggen, omdat het steeds verkeerd gaat met de rekening.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 21:04 ]
Een mooi verhaal en imo geraaskalmvdejong schreef op 19 February 2003 @ 12:10:
[...]
Ja, je mist wat : in dit geval is het water het bewegende deel, en nee, het is niet efficient, want de pomp van de CV gebruik heel at meer vermogen dan dat op deze manier kan worden opgewekt.
Wat er gebeurt is dat het voortdurend stromende water sommige geladen deeltjes iets makkelijker kan transporteren dan anderen, waardoor uiteindelijk een spannings-verschil in de leidingen kan ontstaan. Zolang je metalen leidingen gebruikt wordt het spannings-verschil onmiddelijk genivelleerd, maar met plastic leidingen zou een vervelende tot gevaarlijke spannings-opbouw kunnen ontstaan.
Het is te vergelijken met een van der Graaff-generator, die in principe bestaat uit een rond-draaiende rubber band.
1) In een CV met plastic leidingen stroomt toch ook water wat geenzins gevaarlijk is. Aarden is derhalve niet nodig noch (goed) mogelijk. Dit omdat
plastic (isolator) niet of nauwelijks geladen deeltjes kan transporteren.
2) Het spannings-verschil tussen de waterdeeltjes deeltjes in de leidingen zelf, is juist ongevaarlijk. Deze zijn a) geïsoleerd door het plastic, b) neutraliseren elkaar of c) worden bij een metalen omhulsel kortgesloten (zo je zegt genivelleerd).
3) Je zegt dus eik dat bij metalen buizen dus juist niet ge-aard hoeft te worden omdat er 'genivelleerd'wordt . Dit is fout !!, metaal (en vervuild water iets minder)kan juist wel perfect geladen-deeltjes transporteren. Daarom is aarding nodig.
4) Zo er al electriciteit kan ontstaan als gevolg van de waterbeweging in de leidingen, is deze pas gevaarlijk bij een groter spanningsverschil in combinatie met een grote stroomsterkte (orde van mA's).
Een Van-der-Graaf generator werkt op basis van wrijving tussen 2 verschillende (meestal isolatie) materialen die volgens de TRIBO reeks verschillen qua lading capaciteit.
Strikt genomen heb je ms gelijk met je waterbeweging theorie. Echter water t.o.v. plastic (of metaal) leidingen, is vlgns mij echt niet in staat om enig potentiaal verschil op te wekken met voldoende vermogen om (thuis) gevaar op te leveren. Hoogstens dat je een vonkje kan trekken net als wanneer je een je trui over je hoofd(haren) heentrekt. Verder , water (vochtic) is juist antistatisch.
Strikt genomen zou water theoretisch kunnen fungeren als opslag (condensator) van geladen deeltjes waarbij het noodzakelijk dat de verschillende deeltjes van elkaar gescheiden blijven. Dit gebeurd nu net niet bij water omdat deze zo goed geleid en het ontbreekt aan een (goede) isolator.
Kortom, een CV installatie moet geaard worden omdat de CV anders door een oorzaak elders onder spanning kan komen te staan. Dit om te voorkomen dat deze spanning zich dan ontlaadt via het lichaam of ander (gevoelig) component.
Waarom liggen de waterleidingen dan in de "aarde"???PtrO schreef op 20 February 2003 @ 09:31:
Strikt genomen heb je ms gelijk met je waterbeweging theorie. Echter water t.o.v. plastic (of metaal) leidingen, is vlgns mij echt niet in staat om enig potentiaal verschil op te wekken met voldoende vermogen om (thuis) gevaar op te leveren.
Even alle gekheid op een stokje... Stromend water kan natuurlijk geen potentiaal opleveren. Dat zou wat worden met de rijn en de maas enzo... Das wel makkelijk geld verdienen daar...
De reden dat een CV geaard moet zijn, is omdat wij mensen in direct contact kunnen komen met het water (douche, kraan e.d.). Zo'n CV werkt ook op elektriciteit (en meestal ook gas). Stel dat een waterleiding lek raakt (niet geheel ondenkbaar), en het water sijpelt langs een 230V ader. Op deze manier is het mogelijk om via de waterleidingen 230V te transporteren... Zou jij je nog veilig voelen in zo'n situatie??? Lekker is het zeker niet... En het geeft zo'n aangebrand gevoel.
De aarde van zo'n apparaat zet de gehele kast en alle metalen delen die aangeraakt kunnen worden aan de randaarde. Zodra het hierboven geval voorkomt, komt de 230V dus in aanraking met randaarde. De aarde-schakelaar in je meterkast merkt dat er stroom loopt van 230V naar randaarde, en schakelt direct alle apparaten uit die op randaarde aangesloten zitten (mits alles correct in je meterkast is aangesloten). Zo kun je nog steeds veilig onder de douche staan... Al krijg je dan wel koud water...
Als de CV aan randaarde aangesloten is, waarom kan je dan niet je pc via de verwarming aarden???
Dit komt omdat de leidingen van een CV niet goed hoeven te geleiden... In het geval van plastic buizen is er vrijwel helemaal geen geleiding (ja, door het water, maar zo'n goede geleiding is dat nou ook weer niet). Knelkoppelingen die oxideren... Of misschien moet je die leidingen een keer loshalen...
De aarding is ervoor om de spanning uit te schakelen zodra er iets fout gaat. Neem dit dan ook niet te licht op... Het is voor je eigen bescherming.
Zie ook deze website: http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html
Ik zag, ik nam en ik kwam...
Dank U
Dat zeg ik niet. Je aardt de metalen pijpen omdat die bij storingen van (bijv.) de electrische CV-pomp de leidingen de, dan echt gevaarlijke, stroom door je hele huis verspreiden. Het "nivellerings" effect waar ik het over heb is dat de opgebouwde lading in een systeem met plastic pijpen niet, en metalen pijpen wel, door de geleiding van de pijpen wordt opgeheven.om te verklaren dat een CV moet worden geaard vanwege het stromen van water, en wel om het volgende:
1) In een CV met plastic leidingen stroomt toch ook water wat geenzins gevaarlijk is. Aarden is derhalve niet nodig noch (goed) mogelijk. Dit omdat
plastic (isolator) niet of nauwelijks geladen deeltjes kan transporteren.
[...]
2) Het spannings-verschil tussen de waterdeeltjes deeltjes in de leidingen zelf, is juist ongevaarlijk. Deze zijn a) geïsoleerd door het plastic, b) neutraliseren elkaar of c) worden bij een metalen omhulsel kortgesloten (zo je zegt genivelleerd).
3) Je zegt dus eik dat bij metalen buizen dus juist niet ge-aard hoeft te worden omdat er 'genivelleerd'wordt . Dit is fout !!, metaal (en vervuild water iets minder)kan juist wel perfect geladen-deeltjes transporteren. Daarom is aarding nodig.
De spanning kan aardig oplopen, al is het vermogen laag. Omdat echter een CV-systeem continue loopt, kan er toch aardig wat vermogen opgebouwd worden. Kijk maar eens wat er gebeurt als je in een omgeving belandt waar droge lucht gecombineerd is met een slechte keuze vloer-bedekking. Statische electriciteit begint dan meer dan hinderlijk te worden.4) Zo er al electriciteit kan ontstaan als gevolg van de waterbeweging in de leidingen, is deze pas gevaarlijk bij een groter spanningsverschil in combinatie met een grote stroomsterkte (orde van mA's).
Gedacht aan de wrijving tussen water en plastic ? Beide zijn isolatoren (redelijk schoon water is geen beste geleider).Een Van-der-Graaf generator werkt op basis van wrijving tussen 2 verschillende (meestal isolatie) materialen die volgens de TRIBO reeks verschillen qua lading capaciteit.
Statische electriciteit, indien nooit ontladen, kan zeer hinderlijk tot gevaarlijk worden, en dat is nu juist het risico met zo'n CV-systeem, omdat het voortdurend water rondpompt.Strikt genomen heb je ms gelijk met je waterbeweging theorie. Echter water t.o.v. plastic (of metaal) leidingen, is vlgns mij echt niet in staat om enig potentiaal verschil op te wekken met voldoende vermogen om (thuis) gevaar op te leveren. Hoogstens dat je een vonkje kan trekken net als wanneer je een je trui over je hoofd(haren) heentrekt. Verder , water (vochtic) is juist antistatisch.
Redelijk schoon water is geen goede geleider.Strikt genomen zou water theoretisch kunnen fungeren als opslag (condensator) van geladen deeltjes waarbij het noodzakelijk dat de verschillende deeltjes van elkaar gescheiden blijven. Dit gebeurd nu net niet bij water omdat deze zo goed geleid en het ontbreekt aan een (goede) isolator.
Mijn reactie begon dan ook niet als een algemene motivatie van de noodzaak tot aarden van een CV, zeker is het risico van kortsluiting van de pomp, met 220V op het systeem als gevolg, veel groter, maar als reactie op je post :Kortom, een CV installatie moet geaard worden omdat de CV anders door een oorzaak elders onder spanning kan komen te staan. Dit om te voorkomen dat deze spanning zich dan ontlaadt via het lichaam of ander (gevoelig) component.
Dat lijkt mij een geheel nieuw en ook fantastisch principe van electriciteits opwekking. Waterkracht omzetten in electriciteit, zonder bewegende delen.
Of mis ik nou wat ?
[quote]mvdejong schreef op 20 February 2003 @ 12:31:
Doe niet "quote in reply" als je "edit" bedoelt, sukkel.
Doe niet "quote in reply" als je "edit" bedoelt, sukkel.
[ Voor 84% gewijzigd door mvdejong op 20-02-2003 14:04 ]
Michiel: Dank voor je onderbouwde reply en ik denk dat we elkaar goed snappen 
Vond het wel leuk en leerzaam om er FF wat dieper op in te gaan.
Ben het qua thoretische argumentering overigens helemaal met je eens
De theorie dat een CV een groot statisch potentiaal kan opbouwen vanwege waterwrijving, is, imo voor huis en tuin situaties, eik niet aan de orde. De electrostatsiche spanning vloeit toch wel ergens af (muur, vloer, lucht etc.). Verder bevat een CV, over het algemeen, vervuild (leiding)water wat geen goede isolator zal zijn.
In de normale thuis praktijk zijn we het denk ik wel eens dat een CV systeem primair geaard wordt om te voorkomen dat mens&dier gaan fungeren als geleider indien onverhoopt de CV onder spanning komt te staan. De aardekschakelaar bemerkt dan er dan stroomt wegloopt via de alternatieve (aarding)weg en zal de spanning afschakelen.
CU
Vond het wel leuk en leerzaam om er FF wat dieper op in te gaan.
Ben het qua thoretische argumentering overigens helemaal met je eens
De theorie dat een CV een groot statisch potentiaal kan opbouwen vanwege waterwrijving, is, imo voor huis en tuin situaties, eik niet aan de orde. De electrostatsiche spanning vloeit toch wel ergens af (muur, vloer, lucht etc.). Verder bevat een CV, over het algemeen, vervuild (leiding)water wat geen goede isolator zal zijn.
In de normale thuis praktijk zijn we het denk ik wel eens dat een CV systeem primair geaard wordt om te voorkomen dat mens&dier gaan fungeren als geleider indien onverhoopt de CV onder spanning komt te staan. De aardekschakelaar bemerkt dan er dan stroomt wegloopt via de alternatieve (aarding)weg en zal de spanning afschakelen.
CU
Pagina: 1