Brander of Harddisk ?

Pagina: 1
Acties:

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Goedemiddag medetweakers,

Ik zit met een probleem, naar mijn weten een serieusprobleem,

Het verhaal:
Ik kocht vorig jaar in augustus een nieuwe brander, de: Plextor 40x12x40 A, niks geen problemen mee, tot januari van dit jaar, toen brandde deze brander niets meer, na goed, RMA gestuurd en netjes een nieuwe gekregen _/-\o_ @ plextor, maar goed, alles loopt weer soepel en vlot, tot afgelopen zaterdag,

Ik had een nieuwe harddisk besteld: een Maxtor DiamonMax 8 (met FDB) (vloeistof lager) de 40 GB versie op 7200 RPM, deze schijf heb ik dus ingbouwd, en vandaag, wil ik weer een CD'tje branden, dit wilde echter niet :(,

Het probleem:
Ik kan wel de CD of locatie selecteren in Nero en branden aangeven, daarna gaat hij netjes aan de slag, maar het Bufferniveau van de Brander gaat constant van 98% naar 0% en weer terug, mega irritant, en niet bevorderlijk voor de kwaliteit of snelheid :(

Vraag:
Komt dit probleem meer voor, is het dus de brander of die nieuwe harddisk die ik heb geplaast :?

Overige informatie:
Computer:
AMD XP 2200+ @ 41 C
ASUS A7V333
512 MB DDR (333)
Maxtor HDD 40 GB 7200 (diamond max 8 FDB) IDE 1 master
Plextor 40x12x40A IDE 2 master
LG DVD 48x16 IDE 2 slaver

Software:
OS = Windows 2000
Burning software = Nero 5.5 (zat bij writer)

:> voor degene die een oplossing weet,

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten op 18-02-2003 16:43 ]

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:27
Brand je van DVD naar CD-RW of van HDD naar CD-RW?
Iig, de data kan blijkbaar niet snel genoeg aangeleverd worden. DMA al gecheckt?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kun je de HDD niet even uitschakelen om te controleren of je brander zonder die HDD wel goed werkt?

• Maarten
  • Niet online
E-RIC schreef op 18 February 2003 @ 16:38:
Brand je van DVD naar CD-RW of van HDD naar CD-RW?
Iig, de data kan blijkbaar niet snel genoeg aangeleverd worden. DMA al gecheckt?
Idd, het gebeurd tijdens het branden van HDD naar CD,
en van DVD naar CD, dus...
OlafvdSpek schreef op 18 February 2003 @ 16:39:
Kun je de HDD niet even uitschakelen om te controleren of je brander zonder die HDD wel goed werkt?
Hoe bedoel je dat :? als ik me HDD niet heb heb ik geen OS, kan ik dus niets :)

• Longlegg
  • Laatst online: 13-04-2022

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

zitten je brander en hdd op de zelfde IDE kabel ? dit KAN ie niet leuk vinden, heb dit namelijk ook gehad...

Specs

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Oh, ik dacht dat je hem als extra HDD had ingebouwd.
Je kunt de DVD speler even loskoppelen om te kijken of het probleem daarmee verholpen wordt.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OlafvdSpek schreef op 18 februari 2003 @ 16:39:
Dat lijkt me een slim idee, je primaire (en enige) hdd uitschakelen terwijl je aan het werk bent. Ik denk niet dat dat ding dat zo leuk zal vinden...:+

FF on topic:
Kijk eens naar de PIO en DMA-instellingen van de betreffende apparaten. Dikke kans dat je DVD-speler en je brander elkaar een beetje bijten. Als ik jou was zou ik je DVD eens op de prim. slave zetten...zou me niks verbazen als dat het eea oplost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:35
heb je toevallig bij je hd en brander allebei dma aan staan of heb je dat uit?

Welke versie van windows gebruik je?

bij win xp kun je dit bij apparaatbeheer vinden. kies hier de eigenschappen van je ide-controller. kies daar de eigenschappen / geavanceerde eigenschappen en kies "dma, indien mogelijk".

Bij win98 kun je dit instellen bij de eigenschappen van de harde schijf en de brander in het apparaatbeheer. Kies hier de eigenschappen van en vink dma aan. Nu zouden je problemen moeten zijn verholpen. Suc6!

[ Voor 4% gewijzigd door born2tweak op 18-02-2003 16:46 ]

• Maarten
  • Niet online
Longlegg schreef op 18 February 2003 @ 16:42:
zitten je brander en hdd op de zelfde IDE kabel ? dit KAN ie niet leuk vinden, heb dit namelijk ook gehad...
Nope,
Hdd zit op IDE 1 als Master

Brander zit op IDE 2 als Master
DVD zit op IDE 2 als slave

• Maarten
  • Niet online
born2tweak schreef op 18 February 2003 @ 16:44:
heb je toevallig bij je hd en brander allebei dma aan staan of heb je dat uit? Welke versie van windows gebruik je? bij win xp kun je dit bij apparaatbeheer vinden. kies hier de eigenschappen van je ide-controller. kies daar de eigenschappen / geavanceerde eigenschappen en kies "dma, indien mogelijk". Bij win98 kun je dit instellen bij de eigenschappen van de harde schijf en de brander in het apparaatbeheer. Kies hier de eigenschappen van en vink dma aan. Nu zouden je problemen moeten zijn verholpen.
Deze staan bijde op PIO, is dit een goede keuze :?
of is DMA beter :?

btw OS = Win2k :)

• born2tweak
Deze staan bijde op PIO, is dit een goede keuze :?
of is DMA beter :?

btw OS = Win2k :)
Het is het beste om ze alledrie, maar iig. de hdd en de brander in dma modus te zetten. Hierdoor wordt je processor omzeild en hebben ze beide directe geheugentoegang. Hierdoor kun je gewoon doorwerken terwijl je brand! :)

Dat moet het volgens mij zijn. Ik heb zelf namelijk ook dit probleempje gehad met één van mijn systemen.

Bij PIO modus geldt: primary input - output. Dit betekend dat de brander en de dvd speler op elkaar moeten wachten bij het doorsturen van data. Dus als je vanaf je dvd kopieert naar je brander kan ie maar één richting op data verzenden. Bij DMA werkt dit anders. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar het werkt zeker beter! ;)

[ Voor 28% gewijzigd door born2tweak op 18-02-2003 16:52 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Naar mijn bescheiden mening zal je de oplossing vinden door de DVD speler bij je HD te zetten als slave, mijn plextor wou totaal nix :( totdat ik de DVD er af haalde. Na deze handeling kon er weer uitgebreid gefikt worden :) suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Harddisk op UDMA zetten en je hebt nergens last meer van denk ik. Brander kan ook op UDMA, maar check ff in de manual of ie dat aankan.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Maarten
  • Niet online
Beste medetweakers

hierbij bedankt voor jullie meedenken en inzet :)

_/-\o_ alles werkt weer naar behoren, en deze kan weer naar me bookmarks
bedankt !

vergeten wat de oplossing was:
Ik heb beide apparaten op DMA if posible gezet, en dat was tevens de oplossing :)

[ Voor 27% gewijzigd door Maarten op 18-02-2003 17:03 ]

• born2tweak
Graag gedaan, maar wat was het probleem nu? was het de dma of was het de plaatsing in ide1 en ide2?

Keep on Tweaking! ;)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
born2tweak schreef op 18 February 2003 @ 16:50:
Bij PIO modus geldt: primary input - output. Dit betekend dat de brander en de dvd speler op elkaar moeten wachten bij het doorsturen van data. Dus als je vanaf je dvd kopieert naar je brander kan ie maar één richting op data verzenden. Bij DMA werkt dit anders. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar het werkt zeker beter! ;)
Laatst was het Programmable I/O, niet Primary I/O.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
OlafvdSpek schreef op 18 February 2003 @ 17:09:
[...]

Laatst was het Programmable I/O, niet Primary I/O.
Vaag,
Mijn Elmars IT woordenboek :r geef 4 beschrijvingen van PIO:
PIO (Woordenboek)

Programmable Input/Output; chip voor de uitwisseling van data met randapparaat, b.v. printer.
PIO (Woordenboek)

Parallel l/O. IC voor parallelle l/O. (Zie ook PIA).
PIO (Woordenboek)

Dit staat voor een bewerking waarbij de processor zelf bemiddelt in de dataverplaatsing van en naar de harde schijf.
PIO-Mode (Woordenboek)

Standaard die de snelheid aangeeft voor de uitwisseling van data tussen mainboard en IDE-harddisk.
Dus het is of Programmable Input/Output of Parallel l/O??
Ik snap het niet echt meer.......

Copyright (c) Uitgeverij Elmar, Rijswijk
Bron: Elmars Woordenboek IT

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Programmable I/O (on IDE context).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
OlafvdSpek schreef op 18 February 2003 @ 17:37:
Programmable I/O (on IDE context).
Ik wil je best geloven, maar waarom komt mijn woordenboek dan met Parralel I/O? Is dat weer wat anders?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-03 14:41

RBouman

René

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

PIO (Woordenboek)

Parallel l/O. IC voor parallelle l/O. (Zie ook PIA).

In bovenstaand deel van je verklaring staat een woordje dat je over het hoofd ziet
nl IC.
Een PIO was vroeger bij de 8 bits processoren een chip die paralelle IO kon regelen (vergelijkbaar met printer poort). bv de 6502 processor had de 6522, deze had 2 of 3 8-bits poorten. Andere processoren hadden een vergelijkbare chip.
Ook had je toen de SIO Serieele input/output.
de afkorting PIO wordt nu gebruikt voor Programmable Input/Output, echter als je periferie (U)dma aankan moet je echt de dma inschakelen, dit werkt nl veel sneller en efficienter.
:) René

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
AMD_er schreef op 18 februari 2003 @ 16:44:
[...]

Nope,
Hdd zit op IDE 1 als Master

Brander zit op IDE 2 als Master
DVD zit op IDE 2 als slave
mm, dit moet je ook verbeteren, lijkt me geen goed plan, dvd en Brander op de zelfde kabel.
Ik zou doen, dvd en hd op 1 kabel, en Brander oppart.
Verder ff je dna (of was et dma, naja maak niet uit), instellingen checken.

One World Concepts

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

born2tweak schreef op 18 February 2003 @ 17:02:
Graag gedaan, maar wat was het probleem nu? was het de dma of was het de plaatsing in ide1 en ide2?
Probleem was dat zowel harddisk als CDR op PIO stonden. Dat betekent dat voor elke lees en schrijfopdracht naar die devices de processor geblokkeerd wordt tot de hardware de data klaar heeft. Een zeer onefficiente methode op de processors met de huidige snelheid...

Het belemmert ook het lezen van data en direct wegschrijven nar buffer. (Omdat de CDR de IDE bus geblokkeerd blijft vanwege het wachten op data die niet komt...

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1