Toon posts:

zelfbouw dipole rear speakers.......

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ben dus bezig met het bouwen van mijn eigen home theater speakers en
mijn front speakers zijn al met suc6 gebouwd! en mijn center is onderweg (hout word gezaagd etc...).
Nu ben ik bezig met het ontwerpen van mijn rear speakers (deze dienen dus als effect speakers) en ik stuit op verschillende types rear speakers.

Zo heb je dus een directe speaker (meestal gewoon 2 weg rear speaker) en de dipole rear speaker .

Ik wilde dit model gaan bouwen: http://www.visaton.com/bilder/fotos/klein/dipol130_solo.jpg

Mijn vraag is eigelijk wat zijn de voordelen en nadelen van dit systeem als rear speaker en wat zijn jullie ervaringen ermee.

Even nog voor de duidelijkheid:
-Mijn kamer is 6m bij 6m met een punt dak (ik slaap opzolder)
-Het word aan gesloten op mijn Harman Kardon AVI250 reciever (THX home theater reciever).Het diend dus gebruikt te worden als effect speaker in mijn hometheater set.

Alvast bedankt!

Frank

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 22:37

JT

VETAK y0

1.) PiCs !!!111!1!!11!!!!!
2.) Hout is met een T !
3.) Dipool is wat fijner omdat je geluid niet zo directioneel is; het komt niet uit een punt wat enkele cm's breed is, het komt uit een wat gespreider gebied.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je correctie :P mijn spelling is niet een van de beste.

Ik heb geen digitale camera ik wil deze week wel even pics voor jullie maken van mijn nieuwe speakers (ik beloof dus nog niets voor deze week).
Maar ik kan je wel enig specs geven:
Het is gebouwd op basis van visaton units namelijk de W130SC (bass/midrange) en de G20SC (tweater).
Dit alles in een 6 litre bas reflex kastje (wat dus zeer compact is).
Het klinkt in mijn oren helemaal fantastisch (voor mijn gevoel beter als de B&W601s3).
De tweaters spelen zeer gedetaileerd en de middetonders zeer open!
In de center kom 2 W130SC's met een G20SC tweater.
Dit in een kast van 23 litre basreflex.
Dat is best groot maar wel een -3dB punt van ongeveer 50Hz en een -6dB punt van 40Hz.
Lijkt verrekt veel op de LCR600 S3 van B&W.
Mijn doel was dan ook om het een beetje te baseren op de B&W (600 serie) speakers.
Ik heb ze alleen nog niet afgewerkt maar ik wil ze gaan fineren met een lichte kleur.

Maar goed........wat betreft die dipoles.
Wat denk jij is het beter om dipoles te maken als directe speakers.
En wat zijn jou ervaringen ermee?

Alvast bedankt

frank

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 15:55 ]

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

phatte amp:
Afbeeldingslocatie: http://130.161.88.44/plaatjes/ht/AVI250THX.jpg
Ik hebbum ook :P

Over je vraag: In een bioscoop heb je vaak een rits suround speakers links en rechts en ook achter. De dipole's zet hang je naast je (op zo'n 60-100cm boven oorhoogte) en die sturen het geluid zodat je meer het effect krijgt van meedere speakers zoals ook in de bios, ofwel betere effecten... meen ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Adonias op 18-02-2003 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey Adonias!

Ja leuke reciever he!ik heb er nog een AC3 decoder voor gezet van Harman Kardon (DSP 303 meende ik :S).
Klikt in zijn totaliteit zeer mooi (vind ik)

Aneways ik heb net even contact opgenomen over die digitale camera en ik mag hem even een paar dagen gebruiken :D

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De Visaton W130S heb ik eens wat mee gebouwd voor mijn vriendin. Behoorlijk impressive met 31 liter basreflex, lijkt me een uitstekende keuze in ieder geval. Bipolaire speakers heb ik totaal geen ervaring mee.

• JT

JT

VETAK y0

Ik denk dat je voor surround het best di/bipolair kan nemen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 18 February 2003 @ 16:31:
Ik denk dat je voor surround het best di/bipolair kan nemen.
Hier ben ik het mee eens, vooral als je niet al te veel ruimte hebt, dan geven dipole's een mooi gevoel van ruimte.

Heb zelf ook dipole's als onderdeel van Mordaunt-short declaration 500 THX set.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Darkman

Hoe zit het dan met de positionering van het geluid (beetje vaag maar ik probeer het goed uit teleggen), want ik vond het altijd wel intressant dat het geluid geplaatst werd bijvoorbeeld dat het geluid van voren naar achter gaat dat is dan heel precies te horen of dat er iets gebeurd wat je alleen in het rechter rear kanaal hoord.

Maar als de dipoles niet direct te localiseren zijn vallen deze effecten weg (ten minste dat vermoed ik).

Hoezit dat dan precies?

• JT

JT

VETAK y0

Valt niet weg hoor. Valt het in de bios weg ondanks dat het een groter geluidsveld is ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Kan niet direct opmaken wat voor surround modussen je receiver ondersteund (Frankel83 gebruikte een aparte ac3 decoder). Ik neem aan dat hij gewoon DTS en DD ondersteund.

Dipole speakers geven inderdaad een meer diffuus geluidsbeeld wat bij een rear-speaker zeker wel gewenst is. Dit gaat ook niet ten koste van de effecten, deze worden juist wat beter. Toch lijkt het me slim om eens dipole speakers te gaan beluisteren. Dan weet je het zelf ook.

Dipoles lijken me trouwens helemaal gaaf in een 8.1 configuratie, 5 van die dingen naast en achter je :9

Verwijderd

Topicstarter
De reciever die ik gebruik (Harman Kardon AVI250) is relatief oud maar speeld nog als een klok.
Het is een Dolbyprologic reciever die DD/DTS voorbereid is met 6 discrete ingangen waar ik een Harman Kardon ADP303 AC3 decoder voorheb gedaan (deze leverd alleen DD hoewel DTS ook wel leuk is neem ik genoegen met een DD soundtrack).

Ik denk dat het nu overduidelijk is voor mij dat een dipole rear speaker een aanrader is ik zal het systeem ook zeker eens beluisteren in een winkel.

Ondertussen zal ik jullie op de hoogte houden van de rest van mijn project (mits er intresse in is).

Ik had ook nog een vraagje wat betrefd een centre, want wanneer schakel je je center kannaal op LARGE in?
Met anderwoorde hoelaag is laag bij een center speaker?

Frank

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij zit je met je 26 liter configuratie prima voor een Large instelling ;)

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

120Hz is laag voor een centrespeaker. Dit geldt overigens voor alle speakers (nee... echt laag is natuurlijk onder de 40Hz, maar vanaf 120Hz hoor je niet meer waar het vandaan komt, dus dit is "laag")

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:02

mr_petit

opperprutser

Ga je dit dipool als 1 stuks gebruiken (dus alleen een 'achtercenter) of per 2 stuks (links achter en rechts achter)

Het doel/ de opstelling van deze 'geknikte' luidspreker is mij nl. totaal onduidelijk.

Het afstraalpatroon van een di/bipool is namelijk helemaal niet rondom stralend, maar meer een 8 vorm. (voor het hoog althans, net laag is altijd rondom stralend). Met zo'n geknikte box werk je interferentie van de hoge tonen alleen maar in de hand.
De klassieke layout / opstelling van den di/bipool is dan ook minimaal ong 1,5 m van de muur af, en tweeters moeten recht tegenover elkaar zitten

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen 6.1 decoder (btw ik zal nooit verder gaan dan 5.1 ik zie het grote nut er eigenlijk niet van in) maar een 5.1 decoder.
Dus ik ga voor 2 stuks namelijk links achter en rechts achter.
En dan dit prencipe:
http://www.visaton.com/bilder/fotos/klein/dipol130_solo.jpg

Het is mij verder ook nog vrij onduidelijk wat nou het grote verschilis maar ik ga het snel ontdekken

<quote>
Dipole speakers geven inderdaad een meer diffuus geluidsbeeld wat bij een rear-speaker zeker wel gewenst is. Dit gaat ook niet ten koste van de effecten, deze worden juist wat beter. Toch lijkt het me slim om eens dipole speakers te gaan beluisteren. Dan weet je het zelf ook.
<quote/>

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 20:59:
Ik heb geen 6.1 decoder (btw ik zal nooit verder gaan dan 5.1 ik zie het grote nut er eigenlijk niet van in) maar een 5.1 decoder.
Dus ik ga voor 2 stuks namelijk links achter en rechts achter.
En dan dit prencipe:
http://www.visaton.com/bilder/fotos/klein/dipol130_solo.jpg

Het is mij verder ook nog vrij onduidelijk wat nou het grote verschilis maar ik ga het snel ontdekken

<quote>
<quote/>
Idd gewoon gaan bouwen, heb er wel vertrouwen in ;)

Kan je trouwens wat doen aan je UBB skils, onderaan de faq kan je alle codes vinden.

[img]url foto[/img] om een picje weertegeven bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/fotos/klein/dipol130_solo.jpg

en

[ quote ]tekst[ /quote ] (zonder spaties) voor een quote, maar makkelijker is het om gewoon op dit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/quote.gif icoontje te klikken bij de post die je wilt quoten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ey thnx!

Ik zal der aan werken!
Ik ben net nieuw hier............

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 21:17 ]

Verwijderd

Nou het zit dus zo , je plaatst die dipole's zowieso een halve meter-meter boven je , maar ook een halve meter-meter achter je , dus in feite is 1 zijde van de dipole naar je toe gericht.
Misschien heb je dan iets minder positionering achter je , maar daar gaat het niet altijd om, (nou ja in feite wel , maar daar hebben ze 7.1 voor uitgevonden) , Dipoles simuleren het 7.1 effect een beetje, want ze geven je de indruk dat je een veel grotere ruimte hebt, dus ook grootser surround, omdat het geluid ook nog via de achterwand naar je gehoor kaatst. dus het komt van 2 zijdes, een is wat meer gericht, de ander omringt je wat meer. bij sommige desgins ziet het er wel lastig uit om ze goed te richten, maar bij mijn ms heb ik er geen problemen mee.

Elke review die ik vooralsnog gelezen heb van de MS set die ik bezit, benadrukte het voordeel van dipole luidspeakers in deze set OA What hif fi. Het schijnt dat ze nogal slecht door signaal metingstesten en dergelijke heenkomen ( de dipole's ) maar bij gebruik klinken ze fenomenaal. Ik kan dat op mijn slaapkamertje alleen maar beamen. Zodra ik het huis uit ben en een ECHTE ruimte heb, dan zal ik ze eens optimaal afstellen. ;) THE BEST IS STILL TO COME :9~

Sommige dipole designs vind ik persoonlijk een beetje vreemd, omdat ze dan in mijn opinie moeilijker te richten zijn. Ik denk dat die het beter zullen doen in een 7.1 opstelling, als rear's ( niet rear centre's)

Maar hoe dan ook , wie niet de ruimte heeft om vette speakers achter te plaatsen die alles wegspelen, is beter uit met dipole's het geeft zowieso een meer "cinematic feel" om het maar zo uit te drukken. En dat vind ik persoonlijk een erg groot pluspunt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 22:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 21:16:
Ey thnx!

Ik zal der aan werken!
Ik ben net nieuw hier............
Geeft niks hoor, trouwens nieuwe users die meteen met een DIY project binnenvallen krijgen van mij een erg hartelijk welkom ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Bedankt voor je hartelijke welkom :)
Mijn DIY project is wel een lang termijn project.
Ik ben al bezig vanaf augustus met het ontwerpen.
En ik hoop het allemaal in Juni af te hebben (alles Incl afwerking).
Mijn 2 front sattelite speakers zijn al met suc6 gemaakt nu de rest nog :
-2 passiefe bandpass subwoofers om mijn frontjes te ondersteunen (meer voor muziek)
-1 active subwoofer (meer voor HT.......deze komt pas na de zomer vakantie)
-1 center speaker
-2 dipole rear speakers

Ik zit mommenteel te wachte op het hout van de subwoofers (de pasiefe bandpass woofers)die a.s vrijdag verwacht.
Daarna ga ik mijn bouwtekeingen weg brengen voor mijn centerspeaker.
En nu ben ik bezig met het ontwerpen van mijn dipole rear speakers.

en play.....ik heb jou forums ook gevolgd van de subwoofer en de center(!) welke er heel goed uitzagen!
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 22:06:
Nou het zit dus zo , je plaatst die dipole's zowieso een halve meter-meter boven je , maar ook een halve meter-meter achter je , dus in feite is 1 zijde van de dipole naar je toe gericht.
Misschien heb je dan iets minder positionering achter je , maar daar gaat het niet altijd om, (nou ja in feite wel , maar daar hebben ze 7.1 voor uitgevonden) , Dipoles simuleren het 7.1 effect een beetje, want ze geven je de indruk dat je een veel grotere ruimte hebt, dus ook grootser surround, omdat het geluid ook nog via de achterwand naar je gehoor kaatst.
Klinkt zeer aantrekkelijk........het zal dus erg af hangen van de plaatsing van die dingen.
Dat kan eigenlijk best wel een probleem worden aangezien ik een punt dak heb.
Maar daar kunnen we wel mee expirimenteren.
Pagina: 1