"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
P&W -> W&G
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
eerder includes
omdat dit met php gebeurd en je dus meer controle heb erover
Dus hoe doe je dat dan? Sessies?
Ik denk toch dat deze beter in /14 kan, omdat het voornamelijk over de opbouw en uitvoer van PHP / ASP gaat... Maar dat zijn slechts my € 0.02...
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Verwijderd
met php wel
aangezien het een cms is zal er wel genoeg php inzitten
dus waarom zou je dan moeilijk doen met frames
En idd lijkt me deze meer in /14 passen, aangezien de meeste in /13 nog nooit een CMS hebben gemaakt..
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Omdat je met frames dus behaalde dingen kan updaten/veranderen en je niet gelijk de hele pagina hoeft te reloaden.Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 14:21:
dus waarom zou je dan moeilijk doen met frames
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Gewoon nooit frames gebruiken! Frames zijn jakkes, frames zijn bah!
Frames in een statische site kan ik me wel voorstellen (omdat je anders met updates in de knoei komt), maar als je toch een dynamische site maakt...
Frames gooien de basismetafoor van het web (pagina's) in de war en hadden gewoon nooit uigevonden moeten worden!
Verwijderd
helemaal goedWeefselkweekje schreef op 18 February 2003 @ 14:29:
Even puur als designer gereageerd (we zitten nu immers in W&G):
Gewoon nooit frames gebruiken! Frames zijn jakkes, frames zijn bah!
Frames in een statische site kan ik me wel voorstellen (omdat je anders met updates in de knoei komt), maar als je toch een dynamische site maakt...
Frames gooien de basismetafoor van het web (pagina's) in de war en hadden gewoon nooit uigevonden moeten worden!
frames zijn voor mij een synoniem aan frontpage > sleur en pleur gaan met die banaan
Lijkt me toch vrij nutteloos. Maar goed, genoeg over frames voor dat strax weer de hele frame-discussie los barst..
** Oke, meestal is dit niet zo door de Cache, maar het gaat om het principe.
Verwijderd
door die laatste zin is je hele post dus overbodig** Oke, meestal is dit niet zo door de Cache, maar het gaat om het principe
maar TS geen frames dus
(jaja, snel opmerking invoegen
[ Voor 16% gewijzigd door roytanck op 18-02-2003 14:45 . Reden: Okke ]
Anyways, dat is helemaal niet waar dit topic over gaat.
EDIT:
Zoals je kunt zien staat er geen EDIT onder aan me post, had ik al gelijk gepost.
[ Voor 25% gewijzigd door OkkE op 18-02-2003 14:50 ]
Een goed modulair CMS heeft dan ook een URL-class waarmee de parameters van een URL eenvoudig mee in te stellen, aan te passen en door te geven zijn, evenals het doel (target) van de URL. Zo kan ik bijvoorbeeld met mijn URL class dingen doen als:
1
2
3
4
5
6
7
8
| // URL bouwen op basis van GET vars $cURL = SUB_URL::fromGET(); // param toevoegen $cURL->addParam("action", "ok"); // in m'n templates gebruiken <A HREF="<?=$this->m_cURL->toHandle()?>"> |
[ Voor 29% gewijzigd door Genoil op 18-02-2003 15:00 ]
Wij gebruiken zelf een simpele structuur, met een aantal default includes, setting-files e.d. Hoe je alleen even aan te passen en je hebt een nieuw CMS staan.
Ik zie geen reden om bij 'complexiteit' ineens frames te moeten gaan gebruiken? En de redenatie van de URL's ontgaat me al helemaal
Ik wil zelf volledige controle hebben over wat geopend wordt en kan worden. Met een frameset kan ik al niet specifiek een losse pagina openen, tenzij ik weer een dynamische frameset ga bouwen.. En das nou net een beetje dubbelop allemaal..
Verwijderd
wil je dan ook voor elke frames pagine de zelfde mysql queries doenOkkE schreef op 18 februari 2003 @ 14:49:
Je kan je Cache uit zetten.
Anyways, dat is helemaal niet waar dit topic over gaat.Ik zou denk ik, bij een complex CMS, frames gebruiken. Dan kan je bepaalde delen van de site onveranderd laten, zodat je daarvan de URL parameters niet hoeft door te sturen. Of je kunt Session vars gebruiken, maar dat is ook useless als je voor elke link een nieuwe session var maakt.
EDIT:
[...]
Zoals je kunt zien staat er geen EDIT onder aan me post, had ik al gelijk gepost.
Eerlijk gezegd zie ik de link CMS <-> frames discussie ook niet zo... Frames is een display-kwestie, heeft weinig met de backend te maken...
Nee.Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 15:01:
[...]
wil je dan ook voor elke frames pagine de zelfde mysql queries doen
Oke, laat ik ff over nieuw beginnen.
1. Frames in het algemeen zijn helemaal niet zo erg. Soms zelfs nuttig.
2. Frames in een CMS kunnen best handig zijn imo, heb zo 123 even geen voorbeeld.
3. Over mijn redenatie van Frames & URLs / complexe CMS, sja ik ben nog een beginneling wat betreft CMS, maar zoals ik zei, denk ik dat frames best handig kunnen zijn.
Tot nu toe is elke pagina die we met ons huidige CMS gebouwd hebben met frames geweest, puur om zo de navigatie eenvoudig te houden...
Bij ons laatste projectje maar eens gewerkt met iframes welke van hoogte veranderen door de inhoud (iets met scrollheight), zodat de volledige page scrollt.
Zo zat ik laatst met Dynabyte.. Het enige wat ik kon doen was mensen naar de hoofdsite sturen met de melding: zoek maar het staat daar ergens
Zelfde probleem op Webwereld.. Hey hier interessant artikel op Webwereld.. Wel eerst ff in de source kijken wat de locatie is van het werkelijke bestand.. om vervolgens maar een halve frameset te versturen...
Heerlijk.
Maar goed.. ik begin zelf nu ook al off-topic te geraken, want het ging hier om CMS'en
[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 18-02-2003 15:18 ]
Toch even een klein tegen-argumentje: Vaak wil je niet da mensen direct naar een pagina linken, en als dit al gebeurt gebeurt dit via een aparte link (zie bijvoorbeeld sommige deeplinks vanuit de pricewatch)... Dan is er een aparte URL, welke op zijn beurt de frameset weer op de juiste manier genereert...
Mijn ideaal is toch echt meer een CMS zonder ook maar een enkele frame-codering
(lag de keuze maar bij mij...
Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)
In het algemeen geld dat frames gewoon heel nuttig kunnen zijn.
Kijken we naar frames bij grotere dynamische websites die gebruik maken van een CMS met modules en de daarbij behorende stapel aan opites, dan zou ik daar zelf niet voor frames kiezen omrede dat ik bang ben het overzicht te verliezen.
Voor de kleinere CMS bij de kleinere website is het overzicht nog wel redelijk te behouden verwacht ik.
Het moet je een beetje liggen ook, sommige kunnen eeuwen stoeien met framesets en de ander heeft het zo door
Verwijderd
Als je je navigatie buiten het frame houdt maakt de plaatsing van de feitelijke content niet enorm veel uit. Ik gebruik iig wel frames op mijn sites, dit omdat ik meestal een soort van banner of titel plaatje heb dat +100k is. Zoals gezegd is dat niet zo fijn voor de gemiddelde 56k modemers.
Ik hou het wel meestal op de volgende structuur:
tabel met de titel erboven en aan de linker (en evt. de rechterkant) van een iframe een navigatiemenu.
Hangt er vanaf... De meeste content / plaatjes worden gecached door je browser. Dus eenmalig een plaatje downloaden, of je nou frames hebt of niet.Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 09:19:
... Ik gebruik iig wel frames op mijn sites, dit omdat ik meestal een soort van banner of titel plaatje heb dat +100k is. Zoals gezegd is dat niet zo fijn voor de gemiddelde 56k modemers.
Je moet wel goed kunnen linken hèBosmonster schreef op 18 February 2003 @ 15:16:
En als ik nu iemand een linkje van een interessant artikel in de shop wil toesturen?
...
Zelfde probleem op Webwereld.. Hey hier interessant artikel op Webwereld.. Wel eerst ff in de source kijken wat de locatie is van het werkelijke bestand.. om vervolgens maar een halve frameset te versturen...
Ik vraag me eigenlijk af of het nut van frames niet wegvalt bij het gebruik van bijv. includes via een taal a la PHP?
Om terug te komen op de vragen van TS:
1. Hangt van je toepassing afOkkE schreef op 18 February 2003 @ 15:07:
1. Frames in het algemeen zijn helemaal niet zo erg. Soms zelfs nuttig.
2. Frames in een CMS kunnen best handig zijn imo, heb zo 123 even geen voorbeeld.
3. Over mijn redenatie van Frames & URLs / complexe CMS, sja ik ben nog een beginneling wat betreft CMS, maar zoals ik zei, denk ik dat frames best handig kunnen zijn.
2. Ben wel ff benieuwd naar een voorbeeld
3. Ik denk dus van niet, want ik kan niet echt het voordeel zien van frames vs een dynamische pagina.
[ Voor 5% gewijzigd door BtM909 op 19-02-2003 10:18 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 09:19:
...Ik gebruik iig wel frames op mijn sites, dit omdat ik meestal een soort van banner of titel plaatje heb dat +100k is. Zoals gezegd is dat niet zo fijn voor de gemiddelde 56k modemers. ....
Dus je lost met frames je inabiliteit met betrekking tot optimalisatie en degelijk design op?
Het gaat hier bovendien niet om je persoonlijke site of site voor je buurman z'n garage of de UT-clan waar je in speelt, maar om:
framesgebruik bij grote dynamische, CMS-driven sites.
Als dit topic niet hierover kan gaan gaat ie dicht.
[ Voor 26% gewijzigd door Bosmonster op 19-02-2003 10:13 ]
IMO is dit dan ook wel de enige mogelijkheid voor het gebruik van frames bij dynamische pagina's. Je ziet dat alleen de statische content in frames staat (logo/navigatie/rechterframe) en dat de dynamische content dmv includes (poll ed.) ingevoegd worden op de main pagina. Dit is op zich goed opgelost.Skef schreef op 18 February 2003 @ 15:12:
OkkE: voorbeeld CMS + frames + included modules: www.degraafschap.nl ...
Ik zou echter altijd voor no-frames pagina's gaan. Heb in den beginne wel eens frame pagina's gemaakt. Dat is ideaal als je statische pagina's gebruikt (zij bijv. een van mijn eerste pagina's http://www.brompage.com. Maar ik heb ook intranet sites gemaakt waar zowel de navigatie als de content meerdere malen per dag veranderd wordt door verschillende gebruikers (php/mysql combinatie) dan zou ik het een crime vinden om met frames te gaan werken. In het geval van die pagina zou ik dan elke keer vanuit het main frame het navigatie frame moeten laten vernieuwen.
Nee, in geval van CMS voor mijn geen framesets erop. In hoogste nood is zo'n pagina als de graafschap een oplossing, maar dat is dmv includes toch ook heel eenvoudig op te lossen.
Hmmm, zit ik dagelijks op die site te snuffelen en ik kon geen echt goed voorbeeld bedenken.Genoil schreef op 19 februari 2003 @ 10:50:
Een mooi voorbeeld van een grote, dynamische CMS-driven site met frames vind ik de MSDN library. ......
* BtM909 agrees totally with Genoil
[ Voor 6% gewijzigd door BtM909 op 19-02-2003 10:58 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Verwijderd
1
2
3
4
| <? $include = "jouw linkje uit query ofzo"; include "$include"; ?> |
zie dat maar is met frames op te lossen
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 10:59 ]
Dat zeg ik ook niet.Weefselkweekje schreef op 19 februari 2003 @ 09:11:
Booster, niet iedereen die frames vies vindt is een naprater hoor. <schrap>
Vele in deze thread beweren 'min of meer' dat frames altijd klote zijn en dat is gewoon niet waar en imho gewoon hele dikke napraterij. Op het moment dat men dan in deze thread frames en frontpage aan elkaar gaat linken dan weet ik wel hoe laat het is.
XtodaZ, ik zou niet eens weten wat jou mooie stukje PHP code precies inhoud en eigenlijk maakt me dat ook niet zoveel uit. Dat niet-frame methodes heel handig zijn wil niet zeggen dat frames ineens nergens handig zijn.
Verwijderd
Verder is een voordeel van frames inderdaad nog steeds dat je niet je volledige pagina opnieuw op hoeft te bouwen, dat kan het gebruiksgemak absoluut verhogen. msdn is imho inderdaad een goed voorbeeld van hoe je frames ten volste kunt benutten
Is op zich goed gelukt, op het moment dat er in het "content"-iframe een andere pagina geladen wordt, wordt dmv dhtml de hoogte van dit iframe automatisch aangepast in hoogte. Zo benader je dus (op misschien wel een foute manier) de "look-and-feel" van een frameloze pagina.
Alleen wel jammer dat de dynamische hoogte van iframes IE-only is, je kunt echter wel in de definitie van je iframe een dusdanig onbenullige hoogte instellen dat je het gewoon nooit nodig hebt.
PS: Het design is niet van ons, maar van het reclamebureau!
Doh? Niet lullig bedoeld, maar dit is dus een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Bovendien zie ik absoluut niet in wat hier het euvel zou zijn als je gebruik maakt van frames (vanzelfsprekend zet je in de navigatieframe, waar het dan om zou gaan, alleen maar de statische linkjes).Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 10:59:
PHP:
1 2 3 4 <? $include = "jouw linkje uit query ofzo"; include "$include"; ?>
zie dat maar is met frames op te lossen
Trouwens denk ik dat dit topic inderdaad beter in PW had kunnen staan, omdat hier veel antwoorden worden gegeven die van weinig ervaring spreken.
Sowieso is deze discussie al oneindig vaak triviaal gebleken, omdat je de functionaliteit van een site of een CMS nooit zo makkelijk kunt samenvatten dat je kunt zeggen of een bepaald designelement wel of niet te gebruiken is. Ik heb ook vaak problemen met frames gehad, maar voor een backend zijn argumenten als 'je kunt niet deeplinken', 'ik kan niet bookmarken' en 'de searchengine kan me niet vinden!' natuurlijk volkomen onzin.
- Zoekmachines vinden ons nu veel slechter omdat de navigatie gebeurt door javascriptjes (dus geen a href)
- Er worden twee dhtml dropdown menuutjes gebruikt. dhtml dropdown en frames is drama.... (zeker het crossbrowseren).
- Deeplinken geeft een probleem. Vaak wordt dan gelinkt naar het frame. Moet weer een javascript of sessie aan te pas komen om alles in de site te laden.
- Met printen doet ie alleen maar het frame. Als je bedrijfsnaam er blijft staan is dat toch wel fijn.
- Omdat je op 800x600 werkt ben je beperkt in de grootte van je linker frame content.
Voor al die problemen zijn oplossingen alleen zonder frames voorkom je een hoop denkwerk. Met includes kun je alles doen. dat er boven een enorme url komt te staan kun je oplossen door een nul-frame te gebruiken. aan de andere kant lekker belangrijk een lange url....
Maar dat snap ik dus niet; hoe zijn includes precies een alternatief voor het gebruik van frames?cutter schreef op 20 February 2003 @ 10:56:
Met includes kun je alles doen.
2 schreef op 20 February 2003 @ 11:12:
[...]
Maar dat snap ik dus niet; hoe zijn includes precies een alternatief voor het gebruik van frames?
Gaat er meer om dat mensen het modulaire aan frames als voordeel opdragen, terwijl dit net zo makkelijk is zonder frames als je gebruik maakt van dynamische includes en/of templates.
Verder zijn de nadelen die cutter noemt de schoolvoorbeelden van redenen om niet met frames te werken, al zijn er nog tig andere problemen op te noemen. Frames zijn een overblijfsel uit de 'oude tijden' van het internet, waar serverside talen niet of nauwelijks bestonden en browser-caching geen optimaal resultaat gaf.
Ik kan me geen redenen bedenken om ze wel te gebruiken, en al helemaal niet in de veronderstelde situatie van een CMS-driven site. Juist hierin is het niet nodig en zijn templates een perfecte oplossing.
[ Voor 40% gewijzigd door Bosmonster op 20-02-2003 14:13 ]