[access 97/PHP] data in de database versleutelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer,

Op dit moment ben ik bezig om uit te zoeken in wat voor taal ik de database ga ontwikkelen. Ben nu al een tijdje aan het kijken naar de mogelijkheid kwa beveiliging van Access maar lees meestal dat de standaard beveiligingen brak zijn.
Het gaat hier om een back-end access 97 database en front-end access 97 applicatie.
Het is de bedoeling dat onbevoegde gebruikers geen toegang kunnen krijgen tot de data. Dus dacht eraan om dit te versleutelen.
We hebben nu een eigen inlog gemaakt maar dat is ook nog niet alles kwamen we achter, mede doordat als je de database importeer in een andere DB kan je zo de gegevens (inclusief wachtwoord uit de tabel halen) en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Zelf heb ik ook wat ervaring met php, heb der niet veel verstand van maar stage is ook om te leren :), en ik dacht zelf om in PHP en bijvoorbeeld SQL-server of desnoods MySQL een applicatie te maken. Maar nu is mijn vraag daarover is dit beter of minder goed te beveiligen?

Alvast bedankt,

Swaab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Access bevat een mogelijkheid om users en groepen aan te maken, en daarmee te voorzien in authentication & authorisation. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat in de al behoorlijk oude 97 versie precies zit, maar een zoektoch door de help zal je deze antwoorden wel verschaffen.

Er zijn echter wel tooltjes te vinden waarmee een dergelijk beveiligde database te kraken is, dus 100% veilig wordt het nooit. Ook als je een andere back end database gebruikt wordt dit probleem niet vermeden, aangezien de front-end db gekraakt kan worden, en daarin de passwords voor de back-end database gevonden kunnen worden.

Probleem is verder dat Access nooit bedoeld is als een multi-user database. Als je dus met meerdere mensen vanuit de front-end Access applicatie de back-end benadert kunnen er locking problemen ontstaan.

Als je werkelijk een veilige multi-user applicatie wil maken zal je daarom naar iets anders moeten uitkijken dan Access. Denk aan een VB front-end applicatie op een SQL Server back end database.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je MrX,

Iemand toevallig ervaring met PHP en veiligheid daarvan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PHP is veilig zat, mits je code veilig is en de server beveiligd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Ruud,

Weet je misschien ook iets van het versleutelen van gegevens in een acces 97 DB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan je gegevens in je Access database op 2 manieren beschermen.
1) Zet een user/password combinatie op de database. Mensen zonder deze combinatie kunnen de database niet openen. Het probleem is dat dit zo slecht is gemaakt, dat met toooltjes die je van het Internet kunt downloaden ook zonder password in de database kan komen. Kortom, dit alleen is niet voldoende.
2) Je kunt de gegevens in de database zelf versleutelen. Zo kan iemand misschien wel in de database komen, maar de gegevens niet begrijpen. Dit heeft echter ook zijn beperkingen. De encryptie moet 2-way zijn, zodat de gegevens ook te decrypten zijn. In dat geval is met de relatief grote hoeveelheid data die in een database staat meestal en op dezelfde manier encrypt is redellijk makkelijk de decryptie-sleutel te vinden. Bovendien zal encryptie en decryptie van de gegevens tijd kosten, waardoor de applicatie bizar langzaam kan worden.

Mijn advies is dus om geen Access database te gebruiken, maar een database methode 1 wel goed geimplementeerd heeft. MySQL of SQL Server zijn daarvoor prima opties.

HTH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok,

Die gedachte had ik dus ook al. Nu alleen de mensen hier nog overtuigen.

i.i.g. hartelijk dank voor je reacties
Pagina: 1