[Geluidsisolatie] Doe-het-zelf of kopen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.590 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
OK, dit is het probleem:

Mijn P4 2,66 (boxed koeler) in AOpen H600A (met meegeleverde casefan), Radeon 9700 en luidruchtige WDJ800 80 gig 7400 rpm schijf moet een stuk stiller. Waterkoeling is geen realistische optie voor mij omdat ik (nu) geen behoefte heb aan overklokken en de Intel Boxed koeler redelijk stil is. De grootste herrieschopper, zo op het gehoor, is de HD.

Op het verlanglijstje:

- 2 stuks Papst 8412 NGL 12 dB 80x80 fans

Ok, dat is stap 1.

Nu verder, geluidsisolatie. Hier kan ik in feite 2 kanten mee op:

Ga ik "klussen" en bij de Gamma (of conculega's van de Gamma) noppenschuim halen ? Of kom ik al een eind met het standaard dunne schuimrubber waarmee mijn moederbord verpakt was ? Ik denk haast van niet.

De "High Tech" oplossingen die ik tot zover heb kunnen vinden:

Kandidaat #1: Akasa's Pax Mate: http://www.akasa.com.tw/paxmate/paxmate.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.akasa.com.tw/paxmate/paxmate1.jpg

Eerste indruk: 4 mm dik, zal niet zo heel denderend zijn, maar wel beter dan 'moederbordverpakking'. Komt verpakt als set: "2 pieces 40 x 35cm
2 pieces 40 x 18cm".

Kandidaat #2, met maarliefst 3 produkten: NoiseBlocker http://noiseblocker.shops.at12.de

Afhankelijk van waar je bestelt koop je het per 50x25 cm, of per set van 4 of 5 keer 50x25 cm.

- Noiseblocker X Blue 3, 16 mm dik, bestaat uit meerdere lagen, zodat geluid meer gedempt èn geabsorbeerd wordt.

Afbeeldingslocatie: http://www.blacknoise.de/n/Xblue3_detail.jpg

- Noiseblocker Evo EQ, geen gevens, waarschijnlijk 20 mm dik, net als de platinum uitvoering, maar dan zonder de metaallaag voor absorbtie van hoogfrequent geluid.

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/noise%20evobig-Big.jpg

- Noiseblocker Evo EQ - Platinum, 20 mm dik, door de metaallaag worden hoogfrequente geluiden nog eens 25% beter gedempt. Iets dat wel van pas komt als ik vooral het hoge janken van mijn HD wil inperken.

Afbeeldingslocatie: http://www.blacknoise.de/n/EVOPLA_Detail_s35.jpg

... En dan check je die prijzen... AUWWW :/ Maar ja, goedkoop = duurkoop.

(En verder zag ik bij de OC shop ook nog niet nader gespecificeerde geluidsdempende mat, per 1 m². )

Maar goed mijn vragen:
  • Zijn er nog meer soortgelijke produkten verkrijgbaar in NL ?
  • Weet iemand of de meerprijs ten opzichte van noppenschuimrubber de investering waard is ?
  • Zijn er reviews beschikbaar van deze produkten ?
  • Welke doe-het-zelf (Gamma, Praxis ed) produkten moet ik nog overwegen ?
  • MOET ik eigenlijk nog wel naar doe-het-zelf oplossingen kijken of is dat gewoon verreweg minder effectief ? (Wat ik zelf vermoed)
  • Zijn er hier mensen met ervaring met (een van de) bovenstaande produkt(en), en zo ja, hoe bevalt het ?
( En tsja, m'n HD ophangen met rubberen 'washers' (ringen dus) komt ook nog wel, maar dat is een losstaande aanpassing. )

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 18:02
Ik heb zelf sindskort die Akasa matten, en ben er eigenlijk best tevreden over. :)
Het geluid is niet denderend minder, maar de hoge zoem van m'n fans hoor ik nu wel stukken minder.

Pas wel op bij dat dikke spul dat je de zijkanten van je kast er nog wel opkrijgt :)
Dit probleem heb ik zelf ook met het sluiten van de rechterkant.

offtopic:
Die WD harde schijf, is die met 8mb cache?
Zoja, ik heb 'm ook maar hoor 'm echt niet hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
De bewuste PC kast, een AOpen H600B is in mijn geval akoestisch een ramp:
  • Hij staat OP mijn bureau, niet eronder.
  • Hij staat in de hoek, onder een schuin plafond (zolderkamer)
  • Dus vanaf 3 kanten wordt het geluid mijn kant op gereflecteerd, via muur en plafond
  • De kast heeft mooie grote ventilatie openingen aan de voorkant, waar de HD zit, lek lek
  • En ja, die WD800JB is best luidruchtig. Zo erg dat ik activiteit nauwelijks/niet hoor omdat idle zoveel geluid maakt.
Kortom, ik moet er wat aan doen, dit zou een ARBO dienst niet leuk vinden, als dit op mijn werkplek zo zou klinken.

Als ik inderdaad high-end geluidsdempende matten ga kopen, dan ga ik wel eerst even passen en meten hoe ik die xx bij xx cm er dan het beste in kwijt kan.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weazle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 08:52
Ik heb zelf van die noppenmatten van de Gamma in m'n kast zitten.
Ze kosten bijna niks, maar ik merk ook bijna geen verschil. Volgende keer ga ik dan ook zeker professionele matten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in mijn kast, op de zijplaten, eerst een laag van loodbitumen platen aangebracht. Die zorgen ervoor dat de kast niet meer meeresoneert met de HDs en CD/DVD (ja, vermindert ook dat idle-geluid - ik heb ook oa de WD800JB, en die shaked m'n pisbakken-stalen kast door elkaar :/ ).

Bovenop de bitumen-platen heb ik van die "Isofix'' geluidsdempende platen geplakt(met dubbelzijdig tapijttape). Die Isofix-platen zijn een stuk duurder dan 't noppenschuim, maar absorberen ook navenant meer geluid (zowel hoge als middentonen).

Verder heb ik achter de computer, tegen de muur, zo'n plaat van dat noppenschuim gezet, om 't reflecteren van 't gezoem en gesuis van oa de voeding tegen te gaan. :)

'T resultaat is een lekker stille bak :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
AERGHHH, isofix is ook een standaard voor het bevestigen van kinderzitjes in auto's. Zie dan maar eens succesvol te googlen op 'isofix' met betrekking tot geluidsdemping. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Waar haal je die isofix vandaan als ik vragen mag?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op 18 February 2003 @ 14:14:
AERGHHH, isofix is ook een standaard voor het bevestigen van kinderzitjes in auto's. Zie dan maar eens succesvol te googlen op 'isofix' met betrekking tot geluidsdemping. :(
:D Wissiknie! :D
Twan V schreef op 18 February 2003 @ 14:14:
Waar haal je die isofix vandaan als ik vragen mag?
Gewoon. De Gamma of Karwei :P (Ik weet niet meer zeker welk van de twee 't was, en ze staan deze week ook niet in 't krantje :P )

Heten gewoon ISOFIX geluidsdempende platen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik gebruik zelf van die el-cheapo geluidsdempende matten van de gamma ik geloof iets van 7 euro voor 2 vierkante meter, het geluid is toch zeker wel een stuk minder geworden maar verwacht er niet te veel van

ik heb eerst ook zitten kijken naar andere duurdere matten maar heb toch voor dit gekozen omdat de meeste zo belachelijk duur zijn
zo met m'n waterkoeling is het enige wat ik nog echt hoor m'n hd's maar de pc is stil genoeg om op 2 meter afstand toch lekker te kunnen slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Inmiddels mijn standaard reactie op dit soort, veel vaker, gestelde vragen.

Kurkplaten aan/op de wanden/bodem of tapijttegels met rubberen ondergrond werken het allerbeste. De schuimrubbermatten van o.a. de Gamma werkten i.i.g. een stuk minder.

Papst casefans zijn de meest stille en in combinatie met een Zalman CPU koeler en een Zalmankoeler op de videokaart is je PC vrijwel geluidloos op de voeding na. Hier kun je twee dingen doen, de fan vervangen door een Papst of een geheel nieuwe Nexus voeding (o.a. OC-Shop) van 22 db.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
Ik had die akasa matten via een IA in me oude kast, maar kon niet echt veel verschil merken..

niet genoeg om er zoveel geld aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-03-2023
Heb sinds kort Blacknoise matten scheelt echt een stuk. (www.crbd.nl)
Er zijn twee modellen heb de goedkoopste maar vind het een stuk schelen.

greetz

Nag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:36

KillerB

______

Inderdaad, de fans vervangen door PAPST. Ik heb zelf een NExus voeding, die hoor je gewoon niet. Verder helpen die noppenschuimen platen van de gamma wel, maar niet enorm.
Ik heb ze er ook inzitten en het is wel wat gedempt (klinkt allemaal doffer) maar het komt er nog steeds wel redelijk doorheen.
Vooral de hd's hoor ik goed. Maar daar komt een seagate barracuda V voor in de plaats. Die schijnt nogal stil te zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Nagtoralik schreef op 18 februari 2003 @ 16:53:
Heb sinds kort Blacknoise matten scheelt echt een stuk. (www.crbd.nl)
Er zijn twee modellen heb de goedkoopste maar vind het een stuk schelen.
Noiseblocker = Blacknoise

Dus jij hebt dan waarschijnlijk die blauwe XBlue 3 matten.

Hoeveel matten kon je kwijt in je PC ? en heb je echt ALLES binnen je kast bedekt, of alleen de grote vlakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-03-2023
Heb gewoon netjes waar het kon opgeplakt

(met window kit wordt het al wat moeilijker).

Die Papst fans zijn geen overbodige luxe (gewoon papst in je voeding)

Je moet er voor zorgen dat er niks voor of achter je fans is ook geen fangrill.
Heb mijn kast gewoon echt open geknipt en er zit dus niks tussen.

En als er een klein kind in de buurt komt van je comp hoor je het vanzelf })

Greetz

Nag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Nagtoralik schreef op 18 februari 2003 @ 18:37:
Heb gewoon netjes waar het kon opgeplakt

(met window kit wordt het al wat moeilijker).

Die Papst fans zijn geen overbodige luxe (gewoon papst in je voeding)

Je moet er voor zorgen dat er niks voor of achter je fans is ook geen fangrill.
Heb mijn kast gewoon echt open geknipt en er zit dus niks tussen.

En als er een klein kind in de buurt komt van je comp hoor je het vanzelf })

Greetz

Nag
offtopic:
Je kan het 'greetz Nag' wel achterwege laten hoor, zie FAQ

Een beetje ventilatie geluid kan geen kwaad. Het gaat me er vooral om dat het hoge schrille geluid van die HD gedempt wordt. De fan in de voeding is temperatuurgestuurd, dus die laat ik lekker zitten. De 2 stuks 8412 NGL gaan als casefan werken, waarbij ik alleen de kast sloop als de airflow me niet genoeg is.

Mijn grote uitdaging wordt het op z'n plek krijgen van die matten, want vooral als ik voor de 20 mm dikke variant ga wordt dat best lastig. Er zitten namelijk drive bays en een verstevigingsbalk in de weg waardoor ik niet de hele zijkant kan voorzien van een mat uit één stuk.

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.com/products/housing/exp-h600/exp_600_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 14:06:
Ik heb in mijn kast, op de zijplaten, eerst een laag van loodbitumen platen aangebracht. Die zorgen ervoor dat de kast niet meer meeresoneert met de HDs en CD/DVD (ja, vermindert ook dat idle-geluid - ik heb ook oa de WD800JB, en die shaked m'n pisbakken-stalen kast door elkaar :/ ).

Bovenop de bitumen-platen heb ik van die "Isofix'' geluidsdempende platen geplakt(met dubbelzijdig tapijttape). Die Isofix-platen zijn een stuk duurder dan 't noppenschuim, maar absorberen ook navenant meer geluid (zowel hoge als middentonen).
hhhhm, ben jij mij? :P

Je gebruikt dezelfde termen als ik en hebt dezelfde isolatie (bijna dan ;)). Ik heb het ook met loodbitumen en noppenschuim gedaan :).

Van de frontpage:
Op deze machine doe ik alles, gebruik hem ook als media-bak. De geluidskaart heb ik met een digitale uitgang aangesloten op mijn dolby digital decoder, dus de wat fijnere divx' met AC3 komen ook mooi tot hun recht met de TV out. Wat ik belangrijk vind, is een soepele pc die stil is en mooi klinkt, vandaar deze config en vooral de mods :). Ik zal wat meer vertellen over mijn "silent mod".

Ik ben maar van het idee afgestapt dat je je pc helemaal niet meer kan horen, want dat is onmogelijk. Hij maakt nu acceptabel weinig geluid :). Intern heb ik gekozen voor "stille" componenten, zoals een papst 19db 80mm koeler op een coolermaster koelblokje, een Seagate U4 HDD een videokaart zonder fan en een Nexus NX-3000 voeding.

De kast zelf heb ik ook zwaar gedempt. Dat heb ik op twee manieren gedaan. Net zoals veel mensen heb ik mijn kast ook al met schuimrubberen matten van de gamma (van 6 euro voor twee stukken waarmee je je pc desnoods helemaal inpakt :P) mijn pc geisoleerd en dat helpt inderdaad om het geluid (met name de hoge tonen) goed te dempen.

Het nadeel van die dikke gamma matten, is dat je het niet goed in/op je voorkant van de PC krijgt en daar eigenlijk de hardeschijven hebt hangen. Die willen soms nog weleens de meest irritante zoem van een PC geven en worden dus maar gedeeltelijk gedempt door die matten. Je zou dus dunner materiaal (zoals hier geleverd, maar vééél te duur) moeten hebben daarvoor.

Een ander nadeel is dus dat het alleen hoge tonen tegenhoudt. Lage tonen hebben de neiging om door alles wat enigszins mee kan trillen heen te gaan, en als je pech hebt, wordt het nog versterkt ook! Door het feit dat je case van pisbakstaal is gemaakt, trilt deze behoorlijk mee en worden wat lagere tonen dus gewoon versterkt (leg je hand maar eens op de zijkant van je kast en voel dat).

Ik heb dat opgelost door loodbitumen op allerlij onderdelen te plakken. Ik heb twee lappen van 25x25 uitgesneden en die op de zijpanelen geplakt. Je hoeft het niet helemaal te bedekken, want het houdt geen geluid tegen, maar stopt de kast van resoneren, waardoor lage tonen er moeilijker door versterkt worden. Ik heb naast de zijpanelen op het boven- en onderpaneel een stuk, op de brackets voor m'n HDD's en cdroms heb ik kleine reepjes geplakt (zodat je ze gewoon kan gebruiken), op de voeding heb ik op de zijkanten twee plakjes gedaan (8x8cm ofzo) en op de voorkant heb ik ook drie kleinere reepjes geplakt. Voor 15 + 6 + 2 = 23 euro(loodbitumen, gammamatje resp dubbelzijdig tape) heb je dus gewoon genoeg materiaal om twee pc's goed te isoleren :).

Warmte is overigens geen echt probleem. Zowiezo wordt zo'n beetje veel meer 90% van alle warmte via de fans naar buiten gebracht. Als je gaatjes in je case had zitten, is het wel nadelig omdat daar dan (warme) lucht door naar buiten ging, en die zitten dan dicht. Warmte gaat van lucht erg moeilijk over in metaal en dan weer naar lucht, zeker met een temperatuurverschil van 20graden buiten en 33graden case ofzo. Dan moet je het eigenlijk echt bijna helemaal hebben van airflow en niet van geleiding van warmte door de panelen.
Pisbakkenstaal en loodbitumen :).

ennieway de HDD kan je wat stiller krijgen door 'm in rubber te hangen denk ik...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar koop je dat loodbitumen ook gewoon bij de gamma/praxis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op 18 February 2003 @ 21:57:

[...]
hhhhm, ben jij mij? :P
wtf? /me op profiel JvS klikt*

Pfff, neeee man, ik heet Jeffrey, da's veel koeler dan Joost :D

Maar je woont ook in Utrecht... vooruit dan, da's een pluspunt :P
Je gebruikt dezelfde termen als ik en hebt dezelfde isolatie (bijna dan ;)). Ik heb het ook met loodbitumen en noppenschuim gedaan :).
hmmm, ja, "Great minds think alike" dan maar? :P

Ik wilde eerst proberen de platen van de kast te verzwaren met tapijttegels met bitumen rug.

Omdat ik tegelijk de computer van m'n pa onder handen nam, ging ik maar eens in de schuur opzoek, toen kwam ik loodbitumen tegen (zit toch ook bitumen in toch? :P ), die pa nog over had van de verbouwing aan 't huis (lees: er was een 2de verdieping opgezet :P )

Ik heb trouwens 't loodbitumen met montagekit op de platen geplakt. Zo krijg je een massief geheel. Als je er met zo'n uitdeuk-hamer op slaat (niet te hard natuurlijk ;) ) hoor je nu een gedempte doffe tik, terwijl 't daarvoor nog wel 't meeste weg had van een gong...
Van de frontpage:

[...]

Pisbakkenstaal en loodbitumen :).
[search=pisbakken] O-)
ennieway de HDD kan je wat stiller krijgen door 'm in rubber te hangen denk ik...
Ik heb zelf 2 HD's in een 5,25Inch bays hangen met van die brackets. Ik heb de montagepunten in die brackets uitgeboord, en daarin van die rubber doorvoerringen (pfff) geplaatst, zo demp je iig een belangrijk deel van de trillingen.

Ik heb voor de HD's een 80mm fan hangen voor de frisse lucht. Bleek dat daar ook 't meeste van 't fluitende geluid van de HD's door 'ontsnapte'. Nu heb ik net voor de gein zo'n luchtroostertje, die je ook aan op de muur van huizen ziet zitten, ervoor gehouden, en dat scheelt enorm in de herrie.

'T meeste van 't geluid wordt nu naar beneden gereflecteerd, en aangezien er toch niet enorm veel lucht doorheen hoeft (HD's hoeven ook geen 100CFM aan luchtstroom te hebben) hoor je ook geen geruis :)

Nu alleen nog mooi aan de binnenkant van de bays wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Bingo, in ieder geval één review:

http://www.xtremods.com/v...view_extremealterationsa1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 21:31
ik heb zelf mijn hd ooit stil gemaakt door de voledige 3,25 inch bay er af te stroefen en dat op een klein stukje ondertapijt te leggen. Je hoort hem nooit meer.
Je hd maakt alleen geluid als hij in contact is met het metale geraamte van je kast die gaat me resoneren door de spin snelheid van je hd ofwel als hij rond draait. Als je dus hem van het metale frame afkopelt hoor je hem al een stuk minder.
Als je hem net zoals ik op een stukje dempend materiaal zet hoor je hem niet.
Nog een laatste ding jij zeg dat een een hoge zoem geluidtje is, sjek je vid-kaart omdat die fanetjes vaak een hoop herrie maken. Ik heb zelf ook een radeon 7200 gehad en die fan die er origineel op zat maakte een onzettende hoop hoog gezoem.
Dus ik zou zeggen koppelt je hd eens lost en start je comp en kijkt of je weer het hoge gezoem hoort.

veel succes

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van de gamma ziet er zo uit:

http://www.xs4all.nl/~dahath/Digi/geluidsisolatie.jpg

werkt wel

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 14:57 . Reden: plaatje doet het soms niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoeveel ruimte jij in je kast heb 20mm lijkt mij te dik.

Ik zou de akasa's nemen met daarover je moederbord verpakking :Y) .

(anders moet je die weggooien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik een matje dat je onder je luchtbed kan leggen.
Van dat dunne schuim achtige spul.

Werkt redelijk en is overal te koop voor een paar euro, bijv hema, blokker, sportzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb die anti slip schuim gebruikt die ze bij de (jawel) boerenbond verkopen. Vastgezet met dubbelzijdige tapijt plakband. Makkelijk verwerkbaar en goedkoop. Het zijn wel erg blitse kleurtjes, maar dat is alleen belangrijk als je case modding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
[sgop omhoog]

... en een tegenslag. :|

Een winkel die Noiseblocker produkten kon leveren gevraagd of ze de Evo EQ Platinum konden leveren, of ze per stuk te koop waren, en hoe dik ze waren.
- De platinum matten kunnen we helaas niet leveren.
- De matten zijn ongeveer 1,3 cm dik. [non-platinum dus]
- Helaas zijn ze niet per stuk te koop.
Bummer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe moet je ze dan kopen? aan de lopende band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 22:43:
hoe moet je ze dan kopen? aan de lopende band?
Per 4 stuks, a 25x50 cm, voor een big tower, of per 3 stuks, voor mid tower...

Ik heb er, gok ik zo, maar 2 nodig. Als die high tech dempende matten meer dan 10 € / stuk kosten, dan scheelt zoiets best wel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf de Xblue van Noiseblocker erin zitten en ben er erg tevreden over. en het ziet er erg mooi en netjes uit. het is alleen wel wat werk om alles erin te krijgen en op maat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn case gedempt met rubberen-platen(bitumen) die zelf kleven bij een auto-zaak gekocht. Deze gebruiken ze in auto's dus om alles een beetje stil te houden (denk aan onder de motorkap etc etc) Dit help echt tegen het resoneren Tevens heb ik daar tegen weer tapijt tegels geplakt ....resultaat.... lekkere stille pc (ook volgens mijn vriendin :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Hmmm, nog een produkt ontdekt:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.nl/pruducts/retail/products/other/pnk-u01.files/pnk-u01.jpg

http://www.coolermaster.n...oducts/other/pnk-u01.html

... Maar wel erg prijzig, een kit kost 25 €, in de winkel waar ik dit vond. En groot is zijn de 2 lappen die je krijgt in de kit niet.

Summiere review: http://www.hkepc.net/product/other/sa-coolermaster(e).htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag nog wat in het gamma krantje. Onderzeil voorparket. Dat zou tot 10 db moeten dempen en is maar een paar milimeter dik. Het is bovendien best goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 20:21:
ik zag nog wat in het gamma krantje. Onderzeil voorparket. Dat zou tot 10 db moeten dempen en is maar een paar milimeter dik. Het is bovendien best goedkoop.
Die genoemde 10 dB is waarschijnlijk contactgeluid. Omdat onderzeil de impact van bijv. voetstappen absorbeert voorkomt het geluid. Dat is iets anders dan materiaal dat, in plaats van het voorkomen van ontstaan van geluid, al geproduceerd geluid moet absorberen en dempen.

De Akasa PaxMate matten zijn ook maar een paar mm dik, maar dat produkt schijnt het niet zo denderend te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:56

GG85

.......

Sorry voor de kick maar wat zou beter werken tegen fan geluid:
Bitumen (teer dus) lappen van 3mm dik om tegen de case aan te plakken of Vinyl (rubber?) tapijttegels?

Vinyl: http://www.kela.nl/html/nederlands2/collectie.htm#vinyl

[ Voor 17% gewijzigd door GG85 op 25-01-2004 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
GG85 schreef op 25 januari 2004 @ 10:01:
Sorry voor de kick maar wat zou beter werken tegen fan geluid:
Bitumen (teer dus) lappen van 3mm dik om tegen de case aan te plakken of Vinyl (rubber?) tapijttegels?

Vinyl: http://www.kela.nl/html/nederlands2/collectie.htm#vinyl
Met mijn materiaalkundige achtergrond zou ik zeggen dat bitumen zachter en taaier is terwijl vinyl meer elastisch is. Vinyl is dus meer "elastiekerig" en bitumen is meer "kauwgom". Voor demping is dat laatste beter, dus zou bitumen beter moeten dempen.

Maar dat is dus een 'educated guess' en geen hard feit.

Overigens is mijn geluidsprobleem al een stuk minder omdat mijn WD1200JB schreeuwlelijk met vervroegd pensioen heb gestuurd en vervangen door een Maxtor Diamondmax met vloeistof lager. De standaard casefan is vervangen door een paartje 12 dB papst fluisterstille fans, de Intel boxed koeler is vervangen door een Zalman CNPS7000a AlCu en als laatste ga ik de voeding nog vervangen door een stil Zalman 400 watt exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Dat is me allemaal wat te duur, en een stuk bituum of vinyl tegel kan ik dmv. m'n zaterdagbaantje makkelijk aankomen :)
Misschien werkt een tapijttegel (dus met tapijt op de bitumenrug) wel beter dan alleen bitumen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
GG85 schreef op 25 januari 2004 @ 12:03:
Dat is me allemaal wat te duur, en een stuk bituum of vinyl tegel kan ik dmv. m'n zaterdagbaantje makkelijk aankomen :)
Misschien werkt een tapijttegel (dus met tapijt op de bitumenrug) wel beter dan alleen bitumen?
Wat even gemakkelijk geluidsisolatie genoemd wordt bestaat uit 2 dingen: demping en absorptie. Bitumen zorgt, door z'n massa en "kauwgom-heid" dat trillingen, die door het plaatstaal van de kast lopen, gedempt worden. Dat is dus dempen.

Maar het geluid dat direct vanaf fans en HDs -door de lucht- op het bitumen kaatst wordt voor een groot gedeelte gereflecteerd. Daar kan de tapijt bovenlaag dienst doen, want het tapijt zal een deel van het geluid absorberen, en dus zorgen dat er aanzienlijk minder geluid direct gereflecteerd wordt.

Als het bitumen even dik is als de laag bitumen in de tapijt tegel, dan zal de tapijt tegel beter het geluidsniveau omlaag halen. Als de bitumen tegel PER OPPERVLAKTE flink zwaarder is dan de tapijttegel, dan is misschien toch de kale bitumen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

De kale bitumen die ik op het oog heb worden juist gebruikt op tapijttegels van te maken :) De bovenste laag wordt iets verhit en het tapijt wordt er dan in versmolten, in principe zit er op 1 tegel dus net zoveel bituum als op 50x50 cm los bituum.
Het lijkt me dat ik dan tapijt met een geneden lus en zoveel mogenlijk poolgewicht moet pakken?

Je krijgt dan dus dit als isolatie :P :
Afbeeldingslocatie: http://www.kela.nl/images/doorsnee.gif

[ Voor 14% gewijzigd door GG85 op 25-01-2004 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/trash/absorptiecoefficienten.jpg
Dat spreekt toch voor zich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Nu weet je nog niets, vaste vloerbedekking absorbeerd dan wel goed, alleen wat verstaan ze onder vaste vloerbedekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
GG85 schreef op 25 januari 2004 @ 12:48:
De kale bitumen die ik op het oog heb worden juist gebruikt op tapijttegels van te maken :) De bovenste laag wordt iets verhit en het tapijt wordt er dan in versmolten, in principe zit er op 1 tegel dus net zoveel bituum als op 50x50 cm los bituum.
Het lijkt me dat ik dan tapijt met een geneden lus en zoveel mogenlijk poolgewicht moet pakken?

Je krijgt dan dus dit als isolatie :P :
[afbeelding]
Voor absorptie zal het tapijt zo 'open' mogelijk moeten zijn en en ook zo veel mogelijk open volume hebben, dan werkt het het beste.

Verder zal je moeten kijken naar een manier om het goed hechtend te lijmen/plakken in je kast, gewoon erin leggen zal niet zo goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
GG85 schreef op 25 januari 2004 @ 15:35:
Nu weet je nog niets, vaste vloerbedekking absorbeerd dan wel goed, alleen wat verstaan ze onder vaste vloerbedekking?
Dit gaat alleen over de absortie, niet demping, dus dan kun je hier uit concluderen dat je het beste betumen daarop een acoustische mat zou kunnen pakken.

Vaste vloerbedekking zal wel een gewogen gemiddelde zijn heb ik zo'n idee, dat wordt volgens mij meestal gedaan bij zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Dus een hoogpolige tapijttegel zou het beste moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

mr_petit

opperprutser

hehe... nu weet ik niet waar je dat plaatje vandaan haalt, maar het klopt absoluut niet (* mr_petit werkt op een akoestisch adviebureau)

je moet er ongeveer rekening mee houden dat hoogpolige vloerbedekking maximaal iets van 0,4 zal doen, en dat alleen in hoge frequenties (>5khz). in de lagere tonen doet het heel weinig, denk aan 0,1 tot 0,2. (maar goed, steen doet nog veel minder: 0.03 ofzo)
Akoestische tegels (wat dat ook maar mogen zijn) die bijna 1 halen bestaan al helemaal niet. (of het moet 1,5 m dik schuim zijn)

Wil je lage tonen absorberen, dan zul je een dik materiaal moeten gebruiken (20cm en dikker).

je kan voor lage tonen je kast dan ook beter isoleren, dan proberen het bronvermogen te absorberen (2 heel verschillende principes)
Ik denk dat de combinatie van loodbitumen (=massa=isolatie) en een of ander (openporig!) schuim (absorptie) zoals JvS en Happy_On_MDMA hebben gedaan het meest effectief zal zijn binnen praktische grenzen.

wil je helemaal isoleren, dan zal je aan een zware omkasting moeten denken waarbij alle kieren zijn afgedicht (belangrijk), en de toe- en afvoer van lucht zou dan door gevouwen en gedempte buizen moeten plaatsvinden
zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.carsten-buschmann.de/schallschutz/unten2.jpg
bron: http://www.carsten-buschmann.de/noise-protection/index.htm

ik zou dus gaan voor de loodbitumen en de schuimplaten van de gamma. Ze hebben daar 2 soorten: zwart noppenschuim, en schuimplaten geperst van allerlei stukjes gekleird schuim (wat harder en steviger). ga voor de laatste, die is iets beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:30 . Reden: plaatje klikbaar gemaakt ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
GG85 schreef op 25 januari 2004 @ 15:53:
Dus een hoogpolige tapijttegel zou het beste moeten zijn?
Niet zozeer hoogpolig, maar zo luchtig volumineus mogelijk. Dikke zware vezels, met weinig lucht ertussen zullen minder goed absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op 25 januari 2004 @ 15:57:
[...]

hehe... nu weet ik niet waar je dat plaatje vandaan haalt, maar het klopt absoluut niet (* mr_petit werkt op een akoestisch adviebureau)

je .
een binas die niet klopt :/ ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Hmmm.....
Ik geloof je, maar ik hoop niet dat deze grafiek dan garant staat voor de betrouwbaarheid van de rest van binas :9

Dat geperste absorbtie spul, daar heb ik nog +/- 1m3 (ja3) van liggen en daar gaat ook wat van in mijn nieuwe houten kast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:10

Magic666

No one's neighbour!

sorry voor de schop.....

Ik ben nu ook bezig met het isoleren van de kast en ben zeer nieuwschierig naar die combinatie van loodbitumen en Isofix. Nou lees ik dus dat je bij de Gamma dat isofix kunt halen, maar waar haal ik loodbitumen?

iemand een foto van dat spul want het zegt mij werkelijk niks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de harddisk gebruik ik dit: Afbeeldingslocatie: http://www.spacepromotion.nl/images/producten/product_357_225.jpg Werkt heel heel goed. De twee raptors 10K hoor ik nagenoeg niet.

Silentmaxx HD-Silencer

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loodbitumen kun je kopen bij een bouwhandel, automaterialenzaak en zelfbouw audio shops.
http://www.showyoursound....torial.asp?EditorialID=91
http://www.remo.nl/supplies.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
... als we dan toch kicken...

Die schreeuwende WD800 werd vervangen door een WD1200. Toen was het even stiller, maar die schijf begon een paar weken later ook hetzelfde hoge krijsgeluid te produceren.

Dan maar een 120 gig SATA 8 MB maxtor (diamondmax 9plus) met vloeistoflagers. Wat een verschil!

De standaard casefan die AOpen in de kast levert ging eruit en er kwamen 2 stuks Papst 8212 ngl (19 dB) in waarbij ik het stuk geperforeerde kast eruit knipte en er fanguards op zette. Meer doorstroming want minder weerstand.

De stock Intel boxed koeler week voor een Zalman CNPS7000A-AlCu voor op de P4 2666 MHz en de meest recente aanpassing is de plaatsing van een Zalman ZM80C-HP op mijn Radeon 9700 non pro. Nu nog een stille voeding in plaats van de standaard 350 watt'er die bij de AOpen H600B kast geleverd zit.

Dit alles maakt heel goed duidelijk dat, in mijn geval, voorkomen beter is dan genezen. Eerst maar zorgen dat de geluidsbronnen aangepakt worden en als je dat gedaan hebt, dan kan je verder kijken naar demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 12:09:
Loodbitumen kun je kopen bij een bouwhandel, automaterialenzaak en zelfbouw audio shops.
http://www.showyoursound....torial.asp?EditorialID=91
http://www.remo.nl/supplies.htm
de enige autozaak hier in de buurt (Rijsbergen) zegt dat de loodbitumen niet meer verkocht mogen worden!? vanwege de lood......
Dan maar de stap naar de tapijttegel :)
Dit alles maakt heel goed duidelijk dat, in mijn geval, voorkomen beter is dan genezen. Eerst maar zorgen dat de geluidsbronnen aangepakt worden en als je dat gedaan hebt, dan kan je verder kijken naar demping.
Ik heb de voeding en de cpu koeler vervangen door Zalmanspulletjes :)
De enige casefan heb ik vervangen door een papstfan.

Geluid is al hele stukken minder maar toch nog een wat hoge irritante toon, die wil ik dus proberen weg te krijgen door loodbitumen(tapijttegels) en Isofix.

Of het gaat werken is een tweede..... ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Magic666 op 24-05-2004 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In plaats van loodbitumen kun je ook milieuvriendelijkere bitumenmatten gebruiken - als die eerstgenoemden uit de handel zijn genomen vanwege de zware metalen kunnen diezelfde shops je prima vertellen wat de moderne variant daarvoor is ;)

Persoonlijk zou ik met bitumen én tapijttegel werken, daar deze elk andere eigenschappen hebben.
Bij de Kwantum zijn nu tapijttegels met bitumen rug in de aanbieding: 2.50 per stuk
Dat is dan gelijk makkelijk, 2 in 1 :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Ze hadden wel een alternatief: Spender genaamd. Voor 34.40 per m2....... dat dacht ik toch niet!
Bij de Kwantum zijn nu tapijttegels met bitumen rug in de aanbieding: 2.50 per stuk :)

Zijn die isofix dingen, van de Gamma, platen of alleen noppen?

[ Voor 3% gewijzigd door Magic666 op 24-05-2004 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:33
kom naar Kwantum Woerden op zaterdag... ik werk daar en hebben nog wat tapijttegels die wegmoeten ;)

rond de 1 euro per stuk ofzo...

maar word het dan nie erg warm in je kastje?

PSN: Leech1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

woerden...... eer dat ik daar ben is die 1.50 winst alweer weg ;)

Momenteel heb ik aan de zijpanelen standaard tapijt zitten (hadden we nog over en ik dacht: doe eens gek) qua geluid helpt het ietsje en qua temperatuur merk ik geen verschil. Ik heb hem de hele nacht laten draaien en de log liet geen gekke verhogingen zien :)

Maar volgens mij staat er ergens dat het uberhaupt geen invloed op de temp heeft..... (correct me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
je kunt het ook eventueel proberen met ondertapijt (4,49 of 4,99 voor een stuk van 1mx2m)

verder hebben we nog van die groene platen die je onder laminaat legt (geluidsdempend) maar die verkopen we alleen per pak...

je kunt eventueel vragen of ze van die kapotte groene platen hebben (gebeurd wel eens met transport) meestal doen ze er nie zo heel moeilijk over...

[ Voor 1% gewijzigd door leech1984 op 24-05-2004 15:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

bedankt voor de tips, ik zal zo eens langs gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
het enige probleem met die groene platen is dat ze veel rotzooi maken... ze "kruimelen" zeg maar heel snel... en zijn ook redelijk dik

je kunt het beste nog even informeren op de tapijt afdeling...

(ik sta ook op de tapijtafdeling... maar heb even geen zin om alles te herinneren ;) zit namelijk op stage op dit moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Ik ga iig voor die tapijttegels met isofix (helaas niet op voorraad bij de Gamma)
Is kijken of ik een beetje de laatste tonen kan dempen :)

Mocht het gelukt zijn zal ik wat pics posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Tapijttegels gehaald, 4 stuks. 1.99 eurootjes per stuk :)
Vanmiddag kijken welke bouwmarkt de isofix heeft en dan ga ik wat knutselen.

Interesse in pics?

Wat me wel opvalt is dat ik verkeerde keuses heb gemaakt, qua geluid, met het kiezen van componenten: chieftec case en maxtor hd's.... beide schijnen niet optimaal te zijn ;)

En nu maar hopen dat het een beetje gaat werken.... :/

[ Voor 10% gewijzigd door Magic666 op 25-05-2004 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Conan schreef op 18 februari 2003 @ 13:26:
Ik heb zelf sindskort die Akasa matten, en ben er eigenlijk best tevreden over. :)
Het geluid is niet denderend minder, maar de hoge zoem van m'n fans hoor ik nu wel stukken minder.

Pas wel op bij dat dikke spul dat je de zijkanten van je kast er nog wel opkrijgt :)
Dit probleem heb ik zelf ook met het sluiten van de rechterkant.

offtopic:
Die WD harde schijf, is die met 8mb cache?
Zoja, ik heb 'm ook maar hoor 'm echt niet hoor..
misschien zit zijn hdd op een verkeerde plekje ( niet door de TS zelf, maar door de Aopen makers verkeerd bedacht.) waardoor de toeren van de hdd trillen geeft door de kast en dat op sommige delen in de kast geluid kan fabriceren.

't is gezocht maar t kan 't zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Niet online
Hang je dan dat lood over heel de oppervlakte van je case, of plak je gewoon een stuk lood ergens in het midden?

Ik heb ook een Chieftec. Die grillen voor de fans, moeten die weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

na een hoop knip en plak werk, is de isolatie klaar.
Resultaat? Redelijk, de hoge toon (van de HD?) is minder geworden maar nog niet weg. Hij is iig niet meer zo hindelijk.

Ik heb de tapijttegels nagenoeg over beide zijpanelen geplakt, en van de isofix de steundingen gebruikt! De grote platen waren te dik met hun 3.5 cm, die steundingen waren opgebouwd uit 2 lagen waarvan 1 laag de gewenste dikte had :)

Dus hup broodmes erin en snijden maar!
Al met al dik tevreden maar had toch meer stilte verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Niet online
Magic666 schreef op 25 mei 2004 @ 20:22:
na een hoop knip en plak werk, is de isolatie klaar.
Resultaat? Redelijk, de hoge toon (van de HD?) is minder geworden maar nog niet weg. Hij is iig niet meer zo hindelijk.

Ik heb de tapijttegels nagenoeg over beide zijpanelen geplakt, en van de isofix de steundingen gebruikt! De grote platen waren te dik met hun 3.5 cm, die steundingen waren opgebouwd uit 2 lagen waarvan 1 laag de gewenste dikte had :)

Dus hup broodmes erin en snijden maar!
Al met al dik tevreden maar had toch meer stilte verwacht.
Heb je voor je HD al iets geprobeerd?:
- tussenstukjes voor tussen de schroeven en de HD waar je ze vasttmaakt aan de case (rubber of zo)
- opgehangen aan elastieken
- HD leggen op een zacht materiaal (matje of rubber)

Laat gerust je ervaring weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

dat zou de volgende stap zijn, tussenstukjes van een binnenband van een fiets wil ik nog wel eens proberen.

Ophangen aan elastieken lijkt me niet zo geweldig, hd neerleggen zou ook nog wel een optie zijn.

Anders toch zo'n hd silencer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf net een compleet nieuw systeem in elkaar gezet.

Specs:

- Lian Li pc6070 kast
- Intel P4 2,8Ghz met een Zalman CNPS7000A-AlCu
- Asus P4P800 SE
- Saphirre Raddeon 9600 XT 128mb
- 2 * 256 ddr
- Wifi kaart
- firewire kaart
- Bluetooth-hub (Logitech DiNovo Media Desktop) :*)
- Silentmaxx HD silencer 2.0 (voor de 40gig 5400 rpm)
- Sharkoon HD fibefixer (voor de 120gig maxtor diamond 9 plus 8mb cache 7200 rpm)

- DVD brander

- Paxmate Plus, zelfklevende geluidsdempingsmatten (goed spul, makkelijk te verwerken) Alle donkere gedeeltes heb ik zelf bedekt met dat spul. Het is dik genoeg maar niet zo dik dat je er last van hebt in je kast.

- Vibe absorberende pootjes
- gummipluggen voor de case fans
- Casefans draaien op 5 en op 7 volt

Komt morgen nog een Zalman ZM80 Heatpipe bij voor op de GPU

Verder ga ik nog aan de achterkant van de kast een plexiglas omkapping maken die dient als muffler voor de outtake-fans.

Al met al een aardig stille computer !

Pics available op de website

http://members.chello.nl/v.vos2/

De Lian Li pc6070 is een overall hele mooie kast met al standaard ingebouwde geluidsdemping. Plus een mooie mobo-slideable tray.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Sharkoon HD fibefixer? Wat is dat voor iets?
edit: gevonden, welke heb je precies?

Die vibe absorberende pootjes...... waar kun je die eigelijk kopen?

Ik weet al wel dat mijn volgende pc heel anders gaat worden opgebouwd ;)

je pic doet het niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Magic666 op 26-05-2004 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Pic hosten bij msn gaat denk ik niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic666 schreef op 26 mei 2004 @ 08:26:
Sharkoon HD fibefixer? Wat is dat voor iets?
edit: gevonden, welke heb je precies?

Die vibe absorberende pootjes...... waar kun je die eigelijk kopen?

Ik weet al wel dat mijn volgende pc heel anders gaat worden opgebouwd ;)

je pic doet het niet?
Ik spring er even in, kan je niet je hd-frame eruit halen en op bouten monteren die je bij de uitlaatboer haalt?
Ik bedoel dus die gegalvaniseerde rubbers met draadeinden eraan die ze voor uitlaten gebruiken, heb je in allerlei maten.
Tis maar een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

goed idee, thanx.

Ik zal eens rond gaan snuffelen.

Het steekt alleen een beetje dat na alle isolerende lagen nog de hd's te horen zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de silentmaxx 2.0. Is dezelfde als dat plaatje een paar posts eerder.

Die vibefixer is geen omhulsel maar een bracket met speciale rubberen draden die je hd los van metaal ophangt. En niet losjes ook je kan je kast makkelijk alle kanten op zetten zonder dat ie eruit valt.

Jammer dat die pic het niet doet. Heb gisteren nog tot 3 uur 's nachts lopen klussen. Had nog meer paxmate plus binnen gekregen en ik had de Zalman heatpipe 80 erop gezet met de optionele fan.

Kan ik pics rechtstreeks van mijn pc posten. of moet het via een link van een andere website. Ik heb alleen de mogelijkheid om pics op msn groep te zetten....?

Die vibepootjes zijn echt van goede kwaliteit en kun je halen bij www.freezinghardware.nl wat by the way een hele goede online shop is. Ik heb er al meerdere malen wat gehaald en altijd top service !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

misschien is die silentmaxx wel een goed idee :) Kan me niet voorstellen dat die hoge toon weggaat door binnenbanden of rubbers aan de zijkant te plaatsen. Sterker nog: als ik zo'n mat van isofix voor mijn pc zet is die hoge toon al weg!

Had ik dus het idee om aan de binnenkant van mijn front een stuk isofix te plakken! Maar helaas krijg ik het front niet los! :( (aan de kant van mijn mobo wil de middelste bevestiging niet los, iemand nog ideeën? Tis een chieftec kast)

Die FH website heeft wel een hoop spulletjes zeg... damn had ik dat hele silence gebeuren maar eerder ontdekt :( ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Magic666 op 27-05-2004 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pics te zien op de website...

Suggesties, ideeën en opmerkingen zeer welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 13:31:

de helft van je site werkt niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van die niet werkende pics op de site kwam ik ook pas vandaag achter. Moet de absolute link omzetten in relatief.

Ben pas 2 dagen bezig met de site en dit is de eerste keer dat ik ooit met HTML werk B) 8)

Ga er zo weer mee verder...

Thnx

Aanvulling:

Hier zijn de pics.... at last ;) I hope :>

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/v.vos2/pc4/DSC00007.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/v.vos2/pc4/DSC00005.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/v.vos2/pc4/DSC00004.JPG

Op de site zijn ze nu allemaal te zien.....

Sorry for the delay... maar zoals gezegd, pas 2 dgn bezig met html

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 23:05 . Reden: HTML did not quit agree with me ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Niet online
En helpt die AKASA? Ik heb op een review gelezen dat het wel helpt maar niet veel, en dat het zijn geld niet waard zou zijn.

Wat vind jij ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 13:31:

Wat ik een beetje vreemd vind is dat je de optionele Zalman ZM-OP1 gebruikt op je ZM80C-HP terwijl op de Zalman site staat dat die eigenlijk alleen nodig is bij kaarten die veel meer stroom gebruiken dan jou Radeon 9600 XT:
Note 1) If used with NVIDIA GeForce FX 5800 or higher model, or Matrox Parhelia, the noiseless fan (ZM-OP1) must be used.

Note 2) If used with ATI Radeon 9800 Pro, using the noiseless fan (ZM-OP1) is recommended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor alleen mijn 9600 XT 128mb hoef ik m er inderdaad niet per se op te zetten. Maar omdat hij 80mm is, op 5 volt draait, gemaakt is door Zalman en het extra lucht blaast op mijn mobo, heb ik m er toch opgezet.

Indien dat de fan zou zijn die het meeste geluid maakte dan had ik m eraf gelaten. Mijn kast is echter solid alumimium en bekleed met die matten dus die hoor ik zeker niet. Dus "gratis" stille extra airflow over mijn vga kaart en mobo.

By the way, met die kleine standaard vga fan was de vga temp idle 43 C.
Met deze heatsink en fan is hij idle 35C !!! Is beter voor m'n kaart en de omgeving in de kast.

Die Akasa matten plakken zo makkelijk en netjes weg, was een genot om mee te werken. Nou moest ik een beetje economisch doen omdat ik in eerste instantie maar 1 pak had gekocht maar als je grote gehele gebruikt maakt het je kast aan de binnenkant er zeker niet lelijker op. Het helpt naar mijn mening zeker wel voor het geluid. Het zorgt ervoor dat de tonen niet van de ene kant naar de andere kant van je kast blijven reflecteren maar dat ze van alle kanten meteen worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Toen ik ff naar je pics zat te staren zag ik dat je voor de ,denk inlaat van je fans, ook matten hebt geplakt... gaat de lucht er dan wel doorheen? Ben zelf ook bezig met stil krijgen van mijn computer. Ik ga denk ik voor de tapijttegels met bitumen achterkant, en noppenschuim. Ik had ff de auto onderdelen zaak gebeld voor loodbitumen... btje prijzig... 50x25cm 20 euro... 8)7 Toch maar naar de kwantum :*)

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
Stephanoff schreef op 01 juni 2004 @ 14:52:
Toch maar naar de kwantum :*)
je weet me te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een foto zegt meer dan een duizend woorden ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/v.vos2/pc4/DSC00012.JPG

Wel bekleed maar genoeg ruimte voor de airflow.

By the way... als aanvulling op de vraag waarom ik op mijn Radeon 9600 XT 128 mb vga kaart tóch de optionele fan heb gezet ook hierbij een pic.

Door de lagere temps kan ik de overdrive aanzetten en meer Mhz uit de kaart halen door de ingebouwde automatische overclock mogelijkheid. Dit doet hij zelf al naar gelang de temp van de kaart. Lage temp, hogere Mhz. :9 Was 499 Mhz met 43C met de standaard fan en heatsink (idle) Nu dus deze specs.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/v.vos2/pc4/DSC00014.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check it out..... ;)

Nieuwste toys van Zalman.... :9~

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/v.vos2/Zalmannieuw.jpg

Weet nog niet waar die CNPS7700 in verschilt maar daar kom ik nog wel achter... waarschijnlijk groter oppervlakte...

edit:

De CNPS7700 serie heeft een 120mm fan ipv de 80 mm (of was het 90mm ?) op de CNPS7000 serie

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/v.vos2/zalmannieuw2.jpg

Moet nog checken wat er verschilt aan de CNPS7000B-AlCu

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 17:04 ]

Pagina: 1