OK, dit is het probleem:
Mijn P4 2,66 (boxed koeler) in AOpen H600A (met meegeleverde casefan), Radeon 9700 en luidruchtige WDJ800 80 gig 7400 rpm schijf moet een stuk stiller. Waterkoeling is geen realistische optie voor mij omdat ik (nu) geen behoefte heb aan overklokken en de Intel Boxed koeler redelijk stil is. De grootste herrieschopper, zo op het gehoor, is de HD.
Op het verlanglijstje:
- 2 stuks Papst 8412 NGL 12 dB 80x80 fans
Ok, dat is stap 1.
Nu verder, geluidsisolatie. Hier kan ik in feite 2 kanten mee op:
Ga ik "klussen" en bij de Gamma (of conculega's van de Gamma) noppenschuim halen ? Of kom ik al een eind met het standaard dunne schuimrubber waarmee mijn moederbord verpakt was ? Ik denk haast van niet.
De "High Tech" oplossingen die ik tot zover heb kunnen vinden:
Kandidaat #1: Akasa's Pax Mate: http://www.akasa.com.tw/paxmate/paxmate.htm

Eerste indruk: 4 mm dik, zal niet zo heel denderend zijn, maar wel beter dan 'moederbordverpakking'. Komt verpakt als set: "2 pieces 40 x 35cm
2 pieces 40 x 18cm".
Kandidaat #2, met maarliefst 3 produkten: NoiseBlocker http://noiseblocker.shops.at12.de
Afhankelijk van waar je bestelt koop je het per 50x25 cm, of per set van 4 of 5 keer 50x25 cm.
- Noiseblocker X Blue 3, 16 mm dik, bestaat uit meerdere lagen, zodat geluid meer gedempt èn geabsorbeerd wordt.

- Noiseblocker Evo EQ, geen gevens, waarschijnlijk 20 mm dik, net als de platinum uitvoering, maar dan zonder de metaallaag voor absorbtie van hoogfrequent geluid.

- Noiseblocker Evo EQ - Platinum, 20 mm dik, door de metaallaag worden hoogfrequente geluiden nog eens 25% beter gedempt. Iets dat wel van pas komt als ik vooral het hoge janken van mijn HD wil inperken.

... En dan check je die prijzen... AUWWW
Maar ja, goedkoop = duurkoop.
(En verder zag ik bij de OC shop ook nog niet nader gespecificeerde geluidsdempende mat, per 1 m². )
Maar goed mijn vragen:
Mijn P4 2,66 (boxed koeler) in AOpen H600A (met meegeleverde casefan), Radeon 9700 en luidruchtige WDJ800 80 gig 7400 rpm schijf moet een stuk stiller. Waterkoeling is geen realistische optie voor mij omdat ik (nu) geen behoefte heb aan overklokken en de Intel Boxed koeler redelijk stil is. De grootste herrieschopper, zo op het gehoor, is de HD.
Op het verlanglijstje:
- 2 stuks Papst 8412 NGL 12 dB 80x80 fans
Ok, dat is stap 1.
Nu verder, geluidsisolatie. Hier kan ik in feite 2 kanten mee op:
Ga ik "klussen" en bij de Gamma (of conculega's van de Gamma) noppenschuim halen ? Of kom ik al een eind met het standaard dunne schuimrubber waarmee mijn moederbord verpakt was ? Ik denk haast van niet.
De "High Tech" oplossingen die ik tot zover heb kunnen vinden:
Kandidaat #1: Akasa's Pax Mate: http://www.akasa.com.tw/paxmate/paxmate.htm

Eerste indruk: 4 mm dik, zal niet zo heel denderend zijn, maar wel beter dan 'moederbordverpakking'. Komt verpakt als set: "2 pieces 40 x 35cm
2 pieces 40 x 18cm".
Kandidaat #2, met maarliefst 3 produkten: NoiseBlocker http://noiseblocker.shops.at12.de
Afhankelijk van waar je bestelt koop je het per 50x25 cm, of per set van 4 of 5 keer 50x25 cm.
- Noiseblocker X Blue 3, 16 mm dik, bestaat uit meerdere lagen, zodat geluid meer gedempt èn geabsorbeerd wordt.

- Noiseblocker Evo EQ, geen gevens, waarschijnlijk 20 mm dik, net als de platinum uitvoering, maar dan zonder de metaallaag voor absorbtie van hoogfrequent geluid.

- Noiseblocker Evo EQ - Platinum, 20 mm dik, door de metaallaag worden hoogfrequente geluiden nog eens 25% beter gedempt. Iets dat wel van pas komt als ik vooral het hoge janken van mijn HD wil inperken.

... En dan check je die prijzen... AUWWW

(En verder zag ik bij de OC shop ook nog niet nader gespecificeerde geluidsdempende mat, per 1 m². )
Maar goed mijn vragen:
- Zijn er nog meer soortgelijke produkten verkrijgbaar in NL ?
- Weet iemand of de meerprijs ten opzichte van noppenschuimrubber de investering waard is ?
- Zijn er reviews beschikbaar van deze produkten ?
- Welke doe-het-zelf (Gamma, Praxis ed) produkten moet ik nog overwegen ?
- MOET ik eigenlijk nog wel naar doe-het-zelf oplossingen kijken of is dat gewoon verreweg minder effectief ? (Wat ik zelf vermoed)
- Zijn er hier mensen met ervaring met (een van de) bovenstaande produkt(en), en zo ja, hoe bevalt het ?
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE