Toon posts:

Wordt het netwerk langzamer door uplink???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een netwerk liggen waarvoor ik maar 4 poorten nodig heb. Aangezien dat een 100mbit Compaq hub is, wil ik die graag nog gebruiken in m'n nieuwe huis. Maar daar wil ik het gelijk goed doen en een uitgebreider netwerk aanleggen, zodat ik niet afhankelijk ben van m'n patchpanels voor de plaatsing van m'n pc's. Nou wilde ik dus nog een 2e hub erbij kopen (8 poorts) en die via de uplink aan deze hub linken. Wordt het netwerk hier beduidend langzamer door, of maakt dat niet zoveel uit? Zijn er nog problemen te verwachten als je een hub van compaq hebt en die wilt koppelen aan bijv een 3com? Het is in de toekomst overigens de bedoeling dat er 3 pc's toegang tot internet krijgen via adsl, elk met een eigen ip (dat extra abo :P ), levert dat nog problemen op?

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Shared Ethernet (dus met een hub) wordt per definitie langzamer naarmate het drukker wordt.. de totale bandbreedte wordt inmmers gedeelt..

het aankoppelen van een 2e hub zal hier echter geen merkbare invloed op hebben.

Waarom neem je een duur abo met meerdere IP;'s ?? hang er een oud linuxbakkie tussen als firewall. Benje veiliger, werkt prima met zoveel machines als je maar wil en je kunt allerlei services er op zetten..

door de betere ip afhandeling van linux gecombineerd met en caching DNS o.i.d. gaat het allemaal stukken sneller als direct aan je bak koppelen.

IP Rocks

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, dat van die server is inderdaad waar. En bovendien is de bandbreedte al een stuk meer dan wat ik nu heb (casema, need I say more?), dus zelfs als het over meerdere gebruikers uitgespreid wordt, is het altijd nog sneller dan wat ik nu heb... :)
Ik snap dat de snelheid over het netwerk minder wordt als er meer gebruikers gebruik van maken, maar ik bedoelde eigenlijk: is de snelheid minder met de opzet die ik hier beschrijf dan wanneer ik gewoon een 8poorts hub zou gebruiken?

• BonBon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06-2010
Zet op een centrale plaats je server neer, met daaraan een switch. Werk van daaruit (via een extra hubje?) je hele huis rond..
Zorg dan dat je je internet via die server kan aanbieden aan je andere werkstations.
Zou in theorie moeten werken.

• redguy
  • Niet online

redguy

Hmm waarom loopt iedereen hier gelijk met switches te gooien.. bij de kleinere netwerken zwaar overdreven en duur..

je zult er geen verschil van merken of je nu 1 of 2 hubs gebruikt bij het zelfde aantal stations, zeker niet met de kabellengtes waar jij aan denkt lijkt me.. als er ook nog repeaters tussen zouden komen om langeren afstanden te halen dan wordt het een ander verhaal..

maar hiervan zul je niets merken.

IP Rocks

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Onzin, een hub == repeater. Zolang je binnen de afstand specs van Ethernet blijft merk je inderdaad meer of minder repeaters niet, als het aantal hosts hetzelfde blijft.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Nog ff wat anders, hou er rekening mee dat die MX-Streammodems slechts 10MB zijn. Wanneer je die aan je 100MB hub hangt werkt het niet, tenzij die een 10/100MB model is ...

En ja, ik spreek uit ervaring :'(

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een goede tip, bedankt! Ik denk dat ik dan maar via een linux-servertje ga werken, met 2 netwerkkaarten erin; eentje voor naar de hub toe en eentje voor naar het ADSL modempie. Dan heb ik ook gelijk een firewall...
Verder nog belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden?

• redguy
  • Niet online

redguy

Neeeh prima oplossing die linux doos, draait hier naar volle teveredenheid met alles er op en er aan..

Of alsjenog een oud bakkie met weinig geheugen hebt staan (386/486 >=6Mb) kun je ook eens kijken op www.freesco.org

ook erg leuk.. boot vanaf flop, geen hd nodig..

IP Rocks

Verwijderd

Maar hoe zet je in hemels naam een VPN verbinding (nodig voor ADSL) op met freesco??? Kan dat überhaupt wel??

En zo nee, ik heb nog een 386, 8MB, 250MB staan bestaan er manieren om die als "gangkast-server" te gebruiken???

Dus als I-net server (via NAT), printserver en evt. FTP-servertje????
Pagina: 1