Toon posts:

Oke, nog een keer: Hardisk recovery tool

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Daar ik mij toch wat informatiever moet opstellen bij deze het complete verhaal.

Er was eens een notebook ter algemeen gebruik. Op een dag is het notebook opeens gemorfd is een ouder model. het inventarisstickertje was netje overgeplakt, de HD opnieuw geformateerd.

Iemand heeft dus moedwillig zijn oude prive notebook omgeruild en de sporen proberen uit te wissen. Toch wil ik deze sporen weer naar boven halen om de onverlaat een identiteit te geven.

Ik ben een tijdje op internet wezen zoeken naar recovery tools. Helaas hebben veel van deze tools de nare eigenschap dat je toch wel een of andere history moet bezitten. Die heb ik dus niet.

Andere tools werken weer onder Windows. Op het notebook is geen enkel besturingssysteem geinstalleerd. De HD is geformateerd in FAT16, verder niets.

In voorgaande topics heb ik dit scenario niet kunnen vinden. Daarnaast heb ik weinig positieve verhalen kunnen vinden over teruggehaalde data van geformateerde schijven. Ik weet dat de KLPD software heeft om dit soort geintjes aan te pakken... maar ja.... overheid he.

Is het mogelijk om zonder veel soldeeractiviteiten een 2,5" schijf in een desktop te hangen? Het lijkt nl. de enige overgebelven mogelijkheid.

Of zijn er mensen die een geweldig dospakketje weten dat preformat data kunnen terughalen?

Zo beter BalusC? O-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt inderdaad een 2,5" 44pins ATA schijfje via een converter aan 40pins IDE/molex hangen :) In de Pricewatch staan een paar van die brackets/verloopjes.

Zie ook [search=laptop schijf ide converter] *D

Tot slot: wanneer je een full format hebt gedaan, kun je de data met geen mogelijkheid terugkrijgen.. (staat immers vol met nullen). Bij een quick format kan dat dan weer wel.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 18-02-2003 11:29 ]

Verwijderd

om in je desktop te hangen moet je convertortje kopen
is beter dan solderen

dan kan met je met finaldata proberen te recoveren

Verwijderd

Bij een full format wordt je schijf niet gevuld met nullen. De FAT table wordt opnieuw geschreven en de rest van de data wordt gelezen ter verificatie. Je zou al een eind kunnen komen met een sector view programma. En dan wellicht zoeken naar "dhr", "de heer", "hoogachtend", "beste", of andere nederlandse woorden. Op die manier kom je wellicht documenten tegen of een email bestand. Complete files recoveren is moeilijk, maar de schijf op sector niveau benaderen kan prima. Als de onverlaat een complete disk wipe heeft uitgevoerd dan is er weinig meer terug te vinden. Succes!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fullformat is einde verhaal? Kijk, dat wist ik nog niet. Ik weet niet wat de onverlaat uitgevoerd heeft om zijn sporen uit te wissen. Hopen dat het een NoNo was.

Ik ga even op zoek naar een converter. Ondertussen zijn Dos proggies ook nog steeds welkom

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 11:36:
Bij een full format wordt je schijf niet gevuld met nullen. De FAT table wordt opnieuw geschreven en de rest van de data wordt gelezen ter verificatie. Je zou al een eind kunnen komen met een sector view programma. En dan wellicht zoeken naar "dhr", "de heer", "hoogachtend", "beste", of andere nederlandse woorden. Op die manier kom je wellicht documenten tegen of een email bestand. Complete files recoveren is moeilijk, maar de schijf op sector niveau benaderen kan prima. Als de onverlaat een complete disk wipe heeft uitgevoerd dan is er weinig meer terug te vinden. Succes!
Toevallig een dos versie van een sector view programma bekend?

• Bufiku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-03 13:49
Ik heb zelf vroeger eens een schijf na fdisk behandeling redelijk weten terug te toveren met Norton Utilities (for DOS). Mijn schijf was nog niet geformatteerd, maar wie weet lukt het jou wel om wat terug te halen. Start de laptop op met een DOS-diskette, en probeer de norton ultilities for DOS met de tweede diskette.

Wat een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, zijn wat Linux tooltjes proberen. Ik heb laatst Knoppix geprobeerd, en dat ziet er leuk uit. Kan opgestart worden vanaf een cd-rom, zonder andere hulpmiddelen, dan heb je een werkend LInux systeem. Ik heb weinig ervaring met linux, maar daar zullen andere tweakers je vast wel bij kunnen helpen. Veel succes in ieder geval!

Er zijn slechts 10 soorten mensen, zij die wel binair kunnen tellen, en zij die dat niet kunnen

Verwijderd

Onder windows (iedere smaak ;) ) heb ik goede ervaringen met restorer2000. Je kan iig een demo-versie downloaden, waarmee je een image van de schijf kan maken (of wat daar van over is :/ )

ik heb ook nog een prog genaamd Active uneraser gevonden. Ook daarvan is een proefversie beschikbaar.

Spinrite schijnt 't ook goed te kunnen.

Gewoon een DOS-util om de schijfinhoud terug te halen, is er eigenlijk niet. Dat is wel zo logisch, aangezien dit type recovery-programma's niet naar de te 'recoveren' schijf schrijven, om die zo 'intact' :p mogelijk te laten. De gerecoverde data wordt daarom naar een andere schijf geschreven.

[Edit]
Bedenk me net iets:

Wat is 't merk van de laptop? (En welk type HD is 't?)

Misschien dat je via 't serienummer van de HD(of andere onderdelen) de originele laptop kan achterhalen?

Daarbij komt dat een redelijk aandeel van de laptops, een soort van diagnostische partitie heeft, die vaak verborgen is, en door de 'onverlaat' over 't hoofd gezien kan zijn. Met partition magic zou je kunnen zien of deze toevallig aanwezig is. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 12:14 . Reden: Sherlock Holmes Ingeving :P ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ikzelf heb goede ervaringen met het progje GetDataBack van dit bedrijf. Ook na de meeste formats heel veel info terug te halen :)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ontrack recovery tools (http://www.ontrack.com)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1