AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
alles moet volgend standaard instellingen kunnen blijven werken, als je zelf het gaat verhogen kan het wel eens fout gaan, cker als het soldeer te heet wordt
Verwijderd
Ja, die condensatoren kunnen idd heet worden. Komt door de ESR(Effective Series Resistance) van de condensator - die weerstand van de condensator zorgt ervoor dat bij hoge stromen en frequenties er nogal wat warmte wordt geproduceerd.
Nee, 't is niet erg bevordelijk voor de levensduur van de condensatoren. Op de elco (=condensator) staat altijd de maximale bedrijfstemperatuur. Vaak is dit 85C, maar 105C komt ook redelijk vaak voor. Dit kan je zelf even nagaan. Als ze ruim onder de maximale waarde blijven, is er niet zoveel aan de hand.
Ik weet niet of je ook in staat bent de temperatuur van de elco's te meten? (met bv een externe temp. sensor van je mobo, of een multimeter met kty-sensor)
Die 'zwarte blokjes' zijn FETjes (Field Effect Transistoren) en zijn onderdeel van de schakelende voeding, die de processor van stroom voorzien. Omdat ook deze meer stroom voor de kiezen krijgen, worden ze warmer. Voor halfgeleiders geldt vaak de maximale bedrijfstemperatuur van 125C. Maar ook zij hebben 't liever wat koeler. Zij kunnen echter beter tegen hogere temperaturen dat elco's.
Je zou kleine koelblokjes op die FETjes kunnen plakken, verder kan je er weinig aan doen.
Misschien dat 't een goed idee is, om een fan op dat gedeelte van je mobo te laten blazen. BV dmv zo'n Zalman Fan-bracket.
Nee, 't is niet erg bevordelijk voor de levensduur van de condensatoren. Op de elco (=condensator) staat altijd de maximale bedrijfstemperatuur. Vaak is dit 85C, maar 105C komt ook redelijk vaak voor. Dit kan je zelf even nagaan. Als ze ruim onder de maximale waarde blijven, is er niet zoveel aan de hand.
Ik weet niet of je ook in staat bent de temperatuur van de elco's te meten? (met bv een externe temp. sensor van je mobo, of een multimeter met kty-sensor)
Die 'zwarte blokjes' zijn FETjes (Field Effect Transistoren) en zijn onderdeel van de schakelende voeding, die de processor van stroom voorzien. Omdat ook deze meer stroom voor de kiezen krijgen, worden ze warmer. Voor halfgeleiders geldt vaak de maximale bedrijfstemperatuur van 125C. Maar ook zij hebben 't liever wat koeler. Zij kunnen echter beter tegen hogere temperaturen dat elco's.
Je zou kleine koelblokjes op die FETjes kunnen plakken, verder kan je er weinig aan doen.
Misschien dat 't een goed idee is, om een fan op dat gedeelte van je mobo te laten blazen. BV dmv zo'n Zalman Fan-bracket.
Op mijn msi k7t pro2-a (
) had ik ook wat leuks met waterkoeling, als ik geen fan op die FET's zette, dan liep me pc vast na 1 min burnk7, en daar heb ik laaaaaaaaaang over gedaan om daar achter te komen
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Verwijderd
Condensatoren die erg heet worden kappen er vrij snel mee. Dat is gewoon inherent aan de werking van die dingen. Die MOSFET's kunnen wel redelijk wat hebben, alleen hebben die dingen de vervelende eigenschap dat hoe warmer ze worden, hoe hoger de interne weerstand word (Rds,on). Dus vrestioken ze dan weer meer vermogen, en worden ze nog warmer.
Ik zou het oplossen met een rustig draaiend fannetje.
Ik zou het oplossen met een rustig draaiend fannetje.
Bij mij is een mobo RMA omdat een mosfet ontploft is op 2.1 volt.... je bent gewaarschuwd
dit was op een Epox 8k3ae
In het bios in te stellen, zelf dan... Hij is van het mobo los gekomen en toen ik 2 stukken ontploft. Je hoorde echt een knal uit je kast komen.
Er is nog ergens een topic hier op got van niet zo lang terug... ik heb er alleen geen pics van.
In het bios in te stellen, zelf dan... Hij is van het mobo los gekomen en toen ik 2 stukken ontploft. Je hoorde echt een knal uit je kast komen.
Er is nog ergens een topic hier op got van niet zo lang terug... ik heb er alleen geen pics van.
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
En EPoX lost dit probleem o.a. op de 4PEAE series dusdanig op, dat er een 40 mm fannetje over deze mosfets blaast!pierre-oord schreef op 18 February 2003 @ 12:26:
Bij mij is een mobo RMA omdat een mosfet ontploft is op 2.1 volt.... je bent gewaarschuwddit was op een Epox 8k3ae
Ik heb de boel nu op 1.85 volt staan (het 'echte' voltage is 1.90) en dat lijkt me wel veilig
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Verwijderd
Het probleem word alleen maar erger wanneer je waterkoeling gebruikt, alles rondom de socket mist hierdoor toch een beetje de standaard aiflow van de CPU koeler.
Pagina: 1