Weg met de VN als morele autoriteit!

Pagina: 1
Acties:

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023
In 'Letter & Geest' van Trouw stond afgelopen zaterdag een interessant artikel over de VN. Het leuke was dat het artikel eigenlijk hetzelfde beweerde als wat ik hier al weleens heb betoogt. En dankzij dit artikel heb ik weer een hoop nieuwe munitie erbij.

Waarom klampen met name West-Europeanen zich toch zo vast aan de VN als het morele gezag in deze wereld? De meerderheid van Nederland lijkt van mening te zijn dat een oorlog in Irak alleen toegestaan kan worden als hij door de VN gesteund wordt, liefst unaniem.

Los van de discussie of een oorlog in Irak gewenst is blijf ik mij toch afvragen. Waarom wordt de mening van de VN als relevant gezien? Kijk, praktische argumenten kan ik begrijpen. Maar de meeste bezwaren lijken niet van die grond te zijn. Een aanval zonder toestemming van de VN wordt als immoreel gezien, als ingaande tegen de internationale rechtsorde.

Wordt het niet eens tijd deze VN zelf kritisch te beschouwen?

Welk land denken jullie dat er voorzitter is van de mensenrechten commissie van de VN? Vast een land wat bewezen heeft de mensenrechten hoog in het vaandel te hebben staan? Helaas, niets is minder waar. Voorzitter van de mensenrechten commissie van de VN is op dit moment niemand minder dan Libië. Libië, het land van dictator Kadafi, die er niet voor terugdeinst tegenstanders uit te moorden, aanslagen te plegen en zijn macht met behulp van een ijzeren vuist te behouden.

Uitgerekend Libië moet nu ineens mensenrechten schendingen overal ter wereld aan de kaak gaan stellen. Dit is volkomen absurd. Het ergste natuurlijk nog is dat Kadafi zelf deze benoeming aangrijpt als een rechtvaardiging van zijn regime. "De VN beschouwen mijn regime als volkomen gerechtvaardigt. Mijn bewind is zelfs een voorbeeld voor andere landen." En inderdaad, als het aan de VN ligt is het dan kennelijk.

Waarom is Libië dan voorzitter van deze commissie? Simpel, omdat de ongeschreven regel is dat het voorzitterschap moet rouleren tussen de werelddelen. Afrika was deze keer aan de beurt. En Kadafi is er in geslaagd de andere Afrikaanse regimes, die ook niet bekend staan om hun democratisch gehalte, voor zich te winnen.

Het wordt nog leuker. In mei komt er een nieuwe voorzitter voor de ontwapeningscommissie van de VN. Welk land denken jullie dat dit zal worden? Irak natuurlijk! Welk land anders! Vice-voorzitter wordt Irak's aartsvijand Iran. De reden hierachter is simpel: Het gaat of alfabet, en Irak was aan de beurt. Als je een burocraat bent is dit volkomen begrijpelijk. Voor ieder ander mens ter wereld moet dit toch op zijn minst enige vraagtekens oproepen. Beide landen zijn overduidelijk experts op het gebied van bewapening, maar of dat nu voor ze pleit vraag ik mij toch af.

Het probleem in de VN ligt in artikel 2 van het handvest. Dit bepaald dat alle leden van de VN gelijkwaardig zijn. Leden, dat zijn dus niet de burgers, maar de landen waaruit de VN bestaat. De VN maakt geen onderscheid tussen dictaturen en democratieën. Landen als Libië of Irak wordt gelijkgesteld aan landen als Finland, Nederland of de VS. In de eersten zijn verschrikkelijke regimes aan de macht, die hun bevolking uitbuiten en uitmoorden. Landen waarin bestaan geen recht is, en vrijheid bij willekeur verboden. De tweede zijn ook niet perfect, maar het zijn democratiën, die de mensenrechten respecteren en vrijheden aan hun burgers garanderen. Voor de VN maken deze landen geen verschil.

Dit is kwalijk voor de burgers van deze landen, die hun onderdrukking door de VN gerechtvaardigt zien. Het is echter ook voor de rest van de wereld kwalijk. Bijvoorbeeld:

Doordat de Arabische landen (allemaal dictaturen) als blok stemmen hebben ze een enorme invloed binnen de VN. Hierdoor is Irael tot nu toe het enige land ter wereld dat nooit zitting kan krijgen in de veiligheidsraad. (een schending van het VN grondvest). Verder gaat een kwart van de resoluties van de mensenrechten commissie over Israël. Nu is Israel natuurlijk niet perfect, maar dit aantal is een absurditeit natuurlijk. Maar landen als Syrië die zelf nooit kritiek krijgen kunnen dankzij de VN ongestraft resoluties op Israël afvuren.

Gelukkig kunnen resoluties opzich niet zoveel kwaad, en worden ze door Israël toch wel genegeerd. Maar het ondermijnt wel de geloofwaardigheid van de VN. Regelmatig worden Israël en Irak op 1 lijn gesteld, omdat ze beide resoluties negeren. Een absurditeit natuurlijk.

Het wordt echter nog erger. Dankzij de Arabische landen wordt nu zelfs het bestaan van Israël door de VN ter discussie gesteld en ondermijnt. In vluchtelingenkampen wordt de Palestijnse kinderen op VN-scholen geleerd dat ze recht hebben op Palestina, dat rijkt van de Jordaan tot de Middellandse zee.

De permanente leden van de veiligheidsraad van de VN zijn 5 van de landen die WO II wonnen. Maar waarom hebben deze landen zoveel invloed? Wat is er zo moreel aan een communistische dictatuur als China, dat zij deze eerder verdient? En sinds wanneer is Rusland een groot voorbeeld voor ons? Ten tijde van de koude oorlog was deze constructie nuttig. Maar zij is nooit bedoeld om een internationale rechtsorde te garanderen. Zij is bedoeld om een nucleaire vernietiging van de aarde te verkomen. Hierin is de VN succesvol geweest. Maar met recht heeft het niets te maken.

Natuurlijk is het goed als er een internationale rechtsorde zou bestaan. Maar de VN vormen geen rechtsorde. Er is niets 'rechtvaardig' aan een orgaan waarin dictaturen zoveel invloed hebben, en verschrikkelijke regimes voorzitter worden van belangrijke commissies worden.

Daarom uit naam der vrijheid, gelijkheid en broederschap : Weg met de VN!

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Bravo!

Ik heb mijzelf niet zo bezig gehouden met de VN, maar ik kan mij vinden in dit betoog, mits de feiten juist zijn. (Geen zin om te chekken). Was wel iets voor de essaywedstrijd geweest, in misschien iets uitgebreidere vorm dan. Het past binnen het onderwerp.

Met name het Libie-verhaal had ik al eerder met enig ongeloof en verbijstering op de radio (1) mogen vernemen.

P.S. -> Ex Computer Totaal Forum bezoeker?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023
Q schreef op 18 February 2003 @ 01:04:
Bravo!

Ik heb mijzelf niet zo bezig gehouden met de VN, maar ik kan mij vinden in dit betoog, mits de feiten juist zijn. (Geen zin om te chekken). Was wel iets voor de essaywedstrijd geweest, in misschien iets uitgebreidere vorm dan. Het past binnen het onderwerp.
Ik ben zelf jury-lid, dus dat zal niet gaan :)
P.S. -> Ex Computer Totaal Forum bezoeker?
Neen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Gelijkwaardigheid wil niet zeggen dat er geen spelregels geldig zijn voor alle deelnemers, of dat ze nooit op de vingers kunnen worden getikt. Reputaties staan op zich los van dat recht op gelijkwaardigheid, en dat is maar goed ook, want anders zou bijna geen enkel land van betekenis ooit een voorzitterhamertje kunnen hanteren of zetel mogen bezetten in de VN, of het nu zogenaamd democratiën zijn of niet (wie zonder zonden is, werpe de eerste bom). Één van de beginselen is dat de souvereiniteit van een land wordt gerespecteerd.

Zo ook bijvoorbeeld Libië; Khaddaffi is herhaaldelijk op de vingers getikt voor slecht gedrag in zijn inmiddels 34-jarige leiderschap, en draait daarop dan ook weer bij. Ik kan me voorstellen dat uitgerekend het voorzitterschap (dat is iets anders dan dictatorschap) van de commissie mensenrechten voor Libië een leerzame periode kan zijn. Ik denk echter niet dat je bang hoeft te zijn dat, als bijvoorbeeld mocht blijken dat Kadaffi achter de WTC-aanslagen zit, hem dan de hand boven het hoofd zal worden gehouden. Ook Irak heeft in '91 een pak op de broek gekregen, z'n speelgoed in moeten leveren, en sindsdien voor straf in de hoek staan, geflankeerd door patrouillerende Amerikaanse en Engelse gevechtsvliegtuigen. De vergelijking Saddam - Hitler inzake expansiegevaar en bedreiging voor de wereld gaat nogal mank na de Tweede Golfoorlog in '91. Ohne Luftwaffe und Panzer geht nichts mehr. Als er onvoldoende blijk van goed gedrag wordt aangetoond, hangt Irak zelfs een tweede en laatste bestraffing boven het hoofd. Juist onder de VN-vlag dient dat te geschieden, en niet door de VS die nu én politieagent, én rechter, én beul wil spelen. Daarmee zouden ze namelijk ieder moreel gezag per definitie kwijt zijn en de Bush-administratie zichzelf een groot dictatoriaal en autoritair regime tonen, omdat er VN-resoluties in het spel zijn en geen VS-resoluties.

De VS heeft geen deugdelijke legitimisatie om Irak binnen te vallen, oorlog te voeren, en diens regime af te zetten. Ook niet uit naam van hun 'War on terrorism'. Hoe overtuigend Powell ook probeerde te zijn met z'n Powerpoint-slideshow; na 12 jaar van intensieve spionage door CIA, spionagesatellieten, enz, zat er niet één hard bewijs in dat lange betoog van hem. Het zou in dat verband niet eens gek zijn om de VS met een resolutie te dreigen als ze wel op eigen houtje een oorlog initiëren en uitvoeren zonder VN-instemming. Niet dat het veel zin heeft, want als de VS aanvalt zonder VN-mandaat, hebben ze de VN in feite al de rug toegekeerd. Het trieste is dat ze dat alvast hebben beloofd te gaan doen, als de VN niet het pad van de VS bewandelt ( i.p.v. andersom 8)7 ). De VS schoffeert en verdeelt niet alleen de NAVO en de EU, maar ook de VN en andere internationale initiatieven als die ze even niet genoeg armslag geven om precies te kunnen doen waar ze zin in hebben (Internationaal Gerechtshof, Kyoto, enz). Morele principes gelden dan opeens niet meer voor Gods trusted America.

Als je teveel landen uitsluit van deelname vanwege allerlei hoogdravende eisen t.a.v. hun C.V., heeft een VN bijna geen zin, en krijgen we weer het oude liedje van machtsblokken en sterke landen tegenoverelkaar die het onderling gaan uitvechten of niet met elkaar communiceren. Dan krijgen we weer de tijden van de Koude Oorlog, of die van de 19e eeuw met. Maar blijkbaar zijn er altijd weer mensen die de klok een flink eind terug willen draaien, en weer opnieuw door schade en schande wijzer willen worden, om te komen tot waar we al zijn, i.p.v. verder te evolueren. Juist omdat iedereen gelijkwaardig is in principe (al is dat niet helemaal zo vanwege die veiligheidsraad, gevormd rond oudere wereldmachten (met kernwapens), kunnen en willen meer landen deelnemen. Deelname betekent onderlinge discussie en overleg, en dat is uiteindelijk de weg die bewandeld moet worden op weg naar verbetering van verstandhouding, toenadering en het op vreedzame wijze handhaven van vrede en veiligheid en oplossen van geschillen; één van haar belangrijkere doelstellingen. Ik denk wel dat als Irak gedwongen wordt zich 100% aan VN-resoluties te houden, dat het daarna ook tijd wordt deze strengheid richting andere landen te betrachten waarop VN-resoluties van kracht zijn. Ik zou het toejuichen als de VN juist versterkt wordt, en landen zoals de VS -die zichzelf als HET voorbeeld beschouwen- ook eens duidelijk maken dat ze verkeerd bezig zijn met internationale rechtsorde en conventies te negeren. Dat vereist alleen een andere president met een minder neo-conservatieve administratie vrees ik.

Nee, de VN afschaffen zou erg dom zijn. Aangezien de Koude Oorlog voorbij is, en het Warschau-Pact en De Muur uiteen zijn gevallen, zou het veel voor de hand liggender zijn om eens te kijken of de NAVO niet aan herziening toe is, aangezien het grote vijandige blok, de natuurlijke tegenstander waaraan de NAVO zijn bestaansrecht ontleende, ontbreekt. De VS bestempelt vervolgens elk lid tot verrader als het niet onmiddelijk instemt of meewerkt met diens plannen tot het met zwaar militair ingrijpen veiligstellen van eigen belangen. Misschien moet dat EU-leger er maar eens komen, en moeten we eens met Rusland en straks ook China (dat land gaat langzaam maar zeker open, en wordt de dan de grootste markt en macht op de wereld deze eeuw) eens om de tafel gaan zitten, en komen tot een Euraziatische Gemeenschap 8) . Maar om dingen niet op de spits te drijven, en in het belang van de lieve wereldvrede, zullen we echter toch maar in dialoog proberen te blijven met de VS, want isolationisme leidt vaak weer tot allerlei negatieve zaken, en om dat te voorkomen daar gaat deze discussie indirect min of meer over. Een signaal afgeven dat de VS zich niet teveel eigengereidheid moet permitteren t.o.v. ons en de rest v.d. wereld is echter wel op zijn plaats. Hopelijk is dat met een wat wijzere, liefst democratische, Amerikaanse president volgend jaar niet meer nodig, en hopelijk is het daarvoor ook niet te laat.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Verwijderd

Ik vind dat de VN niet echt een morele instantie is, eerder een soort wereldpolitiek-instantie. Een soort wereldregering, waarin bijna alle landen meedoen.

Ik denk dat Libië niet veel verkeerd kan doen, publieke opinie is een belangrijke factor in politiek. Een land kan door paar verkeerde woorden de rest kwaad krijgen...

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 07:17 ]

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

Kijk, dat de VN nog niet perfect is en dat er nog veel problemen zijn dat is evident. Dat is ook logisch gezien de grote verschillen in cultuur en politieke signaturen. Maar vergeet niet dat dit orgaan pas sinds 1946 bestaat, een direct gevolg van de atlantische verdragen en de volkerenbond. Het doel is het waarborgen van wereld vrede en het controleren van staten op verschillende gebieden.

Men kan niet verwachten dat in iets meer dan 50 jaar, na twee wereldoorlogen en verschillende conflicten daarna dat dit orgaan zijn werk doet zoals wij het willen zien, echter zijn deze tekortkomingen geen reden om het maar af te schaffen. Het zou erg slap zijn om na zo'n korte tijd en zonder inspanning alles wat tot nu toe opgebouwd is teniet te doen. De wereldgemeenschap moet JUIST blijven vechten voor de doelen die de VN geeft gesteld en dat gaat niet over 1 nacht ijs. Men bereikt niets als bij problemen de handdoek in de ring wordt gegooid, er moet aan gewerkt worden. De VN is juist het orgaan om op wereld niveau de dialoog gaande te houden. Wat zou er gebeurd zijn als de VN er nu niet geweest was ? Dan had de VS allang gehakt gemaakt van Irak. De VS weet dat instemming van de VN noodzakelijk is en weet dat een 'eigen houtje' oorlog tot grote tegenstand kan leiden. De VS volgt nu ook het pad van de VN, maar brult wel hard.

Het is niet te bewijzen, maar ik denk dat als de VN er niet geweest was wij veel meer conflicten hadden meegemaakt en zou hieruit toch weer een orgaan zoals de VN zijn ontstaan en alleen om deze reden : naties die verenigd zijn houden elkaar en anderen in toom en houden een dialoog op gang in slechte tijden.

De toekomst is onzekerder zonder de VN !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Er klopt iets niet aan je verhaal:

"Het probleem in de VN ligt in artikel 2 van het handvest. Dit bepaald dat alle leden van de VN gelijkwaardig zijn."

"De permanente leden van de veiligheidsraad van de VN zijn 5 van de landen die WO II wonnen. Maar waarom hebben deze landen zoveel invloed? Wat is er zo moreel aan een communistische dictatuur als China, dat zij deze eerder verdient? En sinds wanneer is Rusland een groot voorbeeld voor ons?"

Dat is met elkaar in tegenspraak: de leden zijn ofwel allemaal gelijk, of sommigen zijn belangrijker dan anderen, maar niet bijden tegelijk.

"Libië voorzitter is van de mensenrechten commissie van de VN"

Nou en? Denk je dat Libië nu zomaar alles tav mensenrechten kan gaan bepalen zoals het hun uitkomt? En denk je dat iedere Libiër tegen de menserechten is omdat Libië als natie de menserechten schent?

Iets vergelijkbaars geldt voor Irak/Iran als (vice)voorzitter vd ontwapeningscommissie. Vanuit VN oogpunt kan je het nauwelijks mooier bedenken dan dat twee aardsrivalen ahw gedongen worden samen te werken. Denk je dat die twee gewoon zouden kunnen blijven zitten als ze er samen een zootje van maken?

Hoe kan je ooit de VN als internationaal platform functioneren als je bepaalde naties uitsluit?

De kracht vd VN is juist dat in princiepe iedere natie mee kan doen.
Omdat Irak zelf lid vd VN is, is Irak nog enigzins geneigd om rekening te houden met de VN. Als ze dat niet zouden doen dan zouden ze ook nooit een beroep op de VN kunnen doen.

Ik denk dat iedere poging om internationaal politiek samen te werken in princiepe beter is dan geen samenwerking.
Als er geen VN zou zijn, wie zou dan bvb het Afgaanse volk van voedsel hebben voorzien? Etc Etc; de VN doet veel meer goed dan kwaad, maar met zoveel verschillen binnen een organisatie is het lastig om oplossingen te vinden die voor alle leden acceptabel zijn. Daarom gaat eea vaak wat traag, maar dat is nog altijd beter dan niets.
Pagina: 1