Toon posts:

Multiplier tbred-B verlagen op MSI KT4V

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Configuratie
Processor: Althlon XP Thoroughbred-B 2400+ @ 2.0 GHz
Moederbord: MSI KT4V (MS6712) met bios versie 1.7 (nieuwste op dit moment)
Geheugen: 512MB PC2700 DDR SDRAM (Apacer)
HD1: Western Digital 80GB (WD800JB, 7200rpm, 8MB)
HD2: Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm)
Videokaart: Gigabyte GV-R9500 64MB (Radeon 9500)
Koeling: Coolermaster DP5-7JDIB-0L T/M XP2600+
Voeding: Antec 300 Watt

Ik weet zeker dat ik een thoroughbred-B processor heb vanwegen de volgende informatier op de processor:
AXDA2400DKV3C AIUGB 0244XPAW
Nu heb ik toch altijd gedacht dat deze B steppings standaard waren unlockt. Dat wil zeggen dat je de multiplier kunt veranderen vanaf 12.5 tot 22. Door dan de laatste L3 brug te verbinden is het mogelijk een multiplier te kiezen van 5.5 tot 12.5.
Corrigeer mij als ik het fout heb.

Doel
De multiplier verlagen naar 12.5 en de FSB omhoog gooien naar 166 MHz. Zodat ik een 2600+ heb op een 333 MHz bussnelheid.
Eventueel de multiplier verlagen naar 12 voor lagere temperaturen.

Probleem
Wanneer ik via het bios de multiplier verander naar 14 (origineel 15) en het systeem herstart gebeurd er niets meer. Ik krijg geen beeld en geen beebjes. Het enige wat er gebeurd is het flikkeren van de cdrom lampjes en het HD ledje gaat branden. Daarna niets meer. Zelfs na een koude start gebeurd hetzelfde. Het enige wat overblijft is het resetten van het bios via de jumper op het moederbord.
Ook wanneer ik de FSB op 138 MHz zet en de VCore op 1.725. Ook wanneer ik de multiplier op 13 zet gebeurd hetzelfde. (Ook bij een MP van 7 geprobeerd, tja... je moet het zeker weten: zonder succes)

Unlocken processor
Nu dacht ik wanneer ik hem nou unlock kan het misschien wel. Dus ik heb de L3 bruggen schoongemaakt met alcohol (voorzichtig) en met een vulpodlood (0.5 mm) de laatste L3 brug met elkaar verbonden. (tot 3 maal toe overgedaan om er zeker van te zijn dat het zou werken, tussentijds getest)

Nu zou de processor een lagere multiplier aan moeten kunnen. Ik heb getest op 12.5 maar helaas weer exact hetzelfde probleem ook met een multiplier van 11 wilde het niet werken.
Ik heb zelfs nog een multiplier van 14 gekozen (stel dat de unlock niet goed was gegaan dan zou hij 14 moeten pakken)

geheugen timings
Hier liep ik bij toeval tegenaan, ik was bezig het geheugen zo snel mogelijk af te stellen via het bios. Alle timings zo strak mogelijk gezet. Verder de instellingen gelaten zoals ze waren. Start ik het systeem opnieuw op en er gebeurd precies hetzelfde als bij het veranderen van de multiplier. Geen beeld, flikkerende cdrom ledjes en een hd ledje brand. Verder helemaal niets. Dat is toch vreemd...

Conclusie
De processor moet de verschillende multipliers gewoon aankunnen. Of hij gelockt is of niet. Het moederbord ondersteund de verschillende multpliers ook gewoon. Maar misschien dat ik wel iets over het hoofd zie.
Waarom ik hem op PMG plaats en niet op DOC? Omdat mijn vraag niet over overclocken gaat maar over een probleem met mijn processor, moederbord combinatie.

Vraag
Waarom kan ik in mijn systeem de multiplier niet gewoon simpelweg verlagen?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

dit heeft geen nut hoor :X
je core is al ge unlockt :>
echter met sommige bios versies kan er een probleem zijn met het kiezen van je mp
dat heb ik ook gehad met mijn msi bordje

[ Voor 85% gewijzigd door Shunt op 18-02-2003 07:55 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle timings zo strak mogelijk gezet. Verder de instellingen gelaten zoals ze waren. Start ik het systeem opnieuw op en er gebeurd precies hetzelfde als bij het veranderen van de multiplier. Geen beeld, flikkerende cdrom ledjes en een hd ledje brand. Verder helemaal niets. Dat is toch vreemd...
Ik begrijp dus dat je je erover verwondert dat je systeem niet opstart wanneer je de timings uiterst strak stel? Je zou de timings juist zo los mogelijk moeten instellen om stabiliteit te garanderen..

Heb je niet ergens een instelling "system halt when improper cpu speed" (of iets dergelijks) in je BIOS zitten?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Eu dit probleem heb ik ookmet mij KT4V en 2200+duseen antwoord zou welkom zijn.

(ook met losse timing werkt het voor geen meter er is dus gewoon niet te booten met een andere mp).

Verwijderd

Topicstarter
dit heeft geen nut hoor :X
je core is al ge unlockt :>
Ja wél unlockt voor multipliers hoger dan 12.5 maar niet voor 12.5 en lager dacht ik zo :?
echter met sommige bios versies kan er een probleem zijn met het kiezen van je mp
dat heb ik ook gehad met mijn msi bordje
Sommige versies? zeg maar gerust de meeste!
Ik ga eens proberen een oude bios versie er op te zetten 1.6 bijvoorbeeld, misschien dat het werkt. Bij versie 1.1 wilde het niet lukken.
Ik begrijp dus dat je je erover verwondert dat je systeem niet opstart wanneer je de timings uiterst strak stel? Je zou de timings juist zo los mogelijk moeten instellen om stabiliteit te garanderen..

Heb je niet ergens een instelling "system halt when improper cpu speed" (of iets dergelijks) in je BIOS zitten?
Ik verbaas mij er niet over dat het systeem dan instabiel wordt, waar ik mij wel over verbaas is dat het systeem niet eens meer POST.
Nee, geen system halt instelling kunnen vinden.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 21:28:
[...]

Ja wél unlockt voor multipliers hoger dan 12.5 maar niet voor 12.5 en lager dacht ik zo :?

[...]

Sommige versies? zeg maar gerust de meeste!
Ik ga eens proberen een oude bios versie er op te zetten 1.6 bijvoorbeeld, misschien dat het werkt. Bij versie 1.1 wilde het niet lukken.

[...]

Ik verbaas mij er niet over dat het systeem dan instabiel wordt, waar ik mij wel over verbaas is dat het systeem niet eens meer POST.
Nee, geen system halt instelling kunnen vinden.
Ik kan je vertellen dat met elk systeem dat ik had waar ik de timings te aggressief afstelde ik of geen POST kreeg of een hanger bij het verschijnen van het hardware overzichtje dat daar direct na komt...

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Jha maar dat is niet echt het probleem want zelf als ik op 3,3,3,6 boot met een andere mp doet ie t gewoon niet.

en wat ik ook heb wat erg raar is is dat ik op 151 en 1,675 volt gewoon windows kan booten (stabiel draaien) en op 152 en 1,750 volt boot ie nieteens.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:17

Tazzios

..

[off topic]
met een potlood kun je hem toch niet unlocken omdat je eerst een "gat" op moet vullen
zie pics> AMD XP Overclockresultaten
ik ben benieuwd want mijne wil ik op 11,5 zie sign
[/off topic]

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op 19 February 2003 @ 15:32:
[off topic]
met een potlood kun je hem toch niet unlocken omdat je eerst een "gat" op moet vullen
zie pics> AMD XP Overclockresultaten
ik ben benieuwd want mijne wil ik op 11,5 zie sign
[/off topic]
Het kan wel want je kunt om de het "gat" heen tekenen.

• Tazzios

Tazzios

..

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 11:07:
[...]

Het kan wel want je kunt om de het "gat" heen tekenen.
Cool dan kan ik bijn FSB teminste weer op 200 gooien >:)
11.5X200=2300Mhz :9

Verwijderd

He, bekend probleem!
Mijn MSI KT4V wil ook niet posten met een lagere multiplier dan de default 13 van m'n XP2100+.
Fsb verhogen wil nog wel maar bij 148 loopt 3d mark op de vreemdste momenten vast. :? 146 is stabiel.
Ook de Vcore verhogen mag niet baten.
Ditzelfde probleem had ik ook al met m'n vorige CPU, een XP2000+, daarom heb ik een XP2100+ gekocht maar het maakt nou niet echt veel verschil.
Aan de processor ligt het niet IMHO, dit is een AIUHB stepping van week 03, die laten zich normaal toch wel aardig overklokken.
Een biosflash hielp ook al niet, heb de laatste erop zitten.(1.8)
Cmos clearen ging bij mij ook niet echt lekker met het jumpertje, ff de batterij loshalen werkte wel.
Heeft iemand een oplossing of wordt het echt een Nforce2 bordje kopen??? :P

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Same here

Als ik de mp op auto laat staan en fsb op 133 werkt hij normaal, nu heb ik de fsb een keertje op 140 gezet en ik krijg niet eens een post.

Van het weekend een lanparty gehad dus niet meer geprobeerd, maar ik zette net de instellingen handmatig op 10 x 100 en precies hetzelfde probleem.

[update] de mp is locked dus dat klopt wel het is een palomino overigens, ik kom niet hoger dan 140 Mhz fsb met standaard koeler.

Dit is de eerste keer dat ik een mobo heb dat nadat hij niet post de instellingen niet terugzet naar de laatste goed werkende, of een toets vast moet houden om de standaardinstellingen te gebruiken.

Iedere keer mijn netwerkkaart en scsi kaart verwijderen zodat ik normaal bij mijn biosresetjumper kan komen begint heel snel te vervelen, als hier geen oplossing voor is gaat ie net zo hard weer terug naar de winkel. Welk mobo is dan een goede opvolger?

[ Voor 21% gewijzigd door Flagg op 03-03-2003 23:28 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Van de postings die ik heb zitten lezen heb ik nog niemand gezien die een fsb hoger dan 150 had met dit bord.
Het moet wel kunnen want dit bordje zou ook bartons moeten ondersteunen en die draaien default op een fsb van 166.
Iemand hier die met dit bord wel een hoge fsb haalt?

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

ik had m en haalde er 151 mee maar me cpu draait nu op 163 op dezelfde multieplyer stabiel.

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 14:41:
He, bekend probleem!
Mijn MSI KT4V wil ook niet posten met een lagere multiplier dan de default 13 van m'n XP2100+.
Fsb verhogen wil nog wel maar bij 148 loopt 3d mark op de vreemdste momenten vast. :? 146 is stabiel.
Ook de Vcore verhogen mag niet baten.
Ditzelfde probleem had ik ook al met m'n vorige CPU, een XP2000+, daarom heb ik een XP2100+ gekocht maar het maakt nou niet echt veel verschil.
Aan de processor ligt het niet IMHO, dit is een AIUHB stepping van week 03, die laten zich normaal toch wel aardig overklokken.
Een biosflash hielp ook al niet, heb de laatste erop zitten.(1.8)
Cmos clearen ging bij mij ook niet echt lekker met het jumpertje, ff de batterij loshalen werkte wel.
Heeft iemand een oplossing of wordt het echt een Nforce2 bordje kopen??? :P
Ik heb ook een KT4V met een 2100+ die wil niet eens hoger dan 137 mhz fsb :/
En waar ik de MP ook op instel, hij wil toch niet booten met iets anders dan 13.
Ik denk ook dat ik toch maar een Epox 8RDA+ ga halen ofzo :P

#StopBurningStuff

• Tazzios

Tazzios

..

_WgV_ schreef op 04 March 2003 @ 11:26:
[...]

Ik heb ook een KT4V met een 2100+ die wil niet eens hoger dan 137 mhz fsb :/
En waar ik de MP ook op instel, hij wil toch niet booten met iets anders dan 13.
Ik denk ook dat ik toch maar een Epox 8RDA+ ga halen ofzo :P
en een bios update ik neem aan dat het een kt400 is? aan de naam te zien
die ondersteunt ook 166

mijn MOBO {kt333} deed ook raar tussen de 133 en 165 maar toen ik hem in een keer op 166 gooide deed tie het prima

P.S probeer het niet na tenzij een een recente 2100+ heb =A***B

Verwijderd

The Doctor schreef op 04 March 2003 @ 10:04:
ik had m en haalde er 151 mee maar me cpu draait nu op 163 op dezelfde multieplyer stabiel.
Met welk mobo?

Verwijderd

Beetje late reactie (2 weekjes) maar aangezien ik nog geen echte antwoorden gelezen heb moet het kunnen dunkt me.

Ik bezit ook een MS6712 bordje met een af fabriek unlockte XP 2000+ T-Bret de standaard MP is 12,5 en de CPU draait op 1667 mhz als koeler heb ik een Coolermaster met een vette Alu_heatsink met koperen plaat en een 80mm fan.

Zoals al in eerdere reacties aangegeven een FSB >150 lijkt haast onmogelijk met het geheugen ingesteld op 333mhz.Ik haal maximaal 152 maar een reboot of een blauw scherm blijft niet langer dan een half uur uit.Met het geheugen op 266 mhz blijft ie wel redelijk stabiel.

De MP opschroeven naar 14 (is de eerst volgende stap) betekent kast open schroeven en middels jumpertje het BIOS clearen.

MP naar beneden op 12 en dan de FSB op 150 geeft bij mij de enige redelijke en enigzins stabiele overclock,met het geheugen op 333 mhz ingesteld op 266 mhz kan ik wat hoger tot ongeveer een FSB van 156.

Echter heb je af en toe bij slechts geringe aanpassing in het BIOS weer dat fijne verschijnsel dat er niet gepost word waarna je weer je BIOS middels een jumper moet clearen.(Net zelfs bij het veranderen van de geheugen timings van 2T naar 3T)

Note:Zelfs bij de geringste overclock moet je Multiplier altijd handmatig instellen op de normale waarde anders post ie zeker niet,auto settings zijn niet aanteraden met dit bord.
Pagina: 1