is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Hallo,

Is het mogelijk om met onderstaande configuratie een netwerk op te bouwen, waarbij pc 1 server is, pc 2 en 3 via de server draaien (dus als je op pc 2 of juist pc 3 inlogt, maakt het nix uit, je hebt dezelfde programma's ed. dus hetzelfde als bij ons (en ik denk op de meeste scholen) de mediatheek.. ).
Pc 4 moet gewoon als appart worden behandeld>> deze moet wel bestanden kunnen bekijken op de andere pc's maar heeft verder niets met het andere netwerk te maken..

Dit is de situatie:

ADSL lijn van bbned cistron >> sweex broadband router>> deze gaat naar pc 1, 2, 3 en 4.

Graag weten of het kan, en zo niet, wat er niet kan, en wat er aan te doen.

Ook graag weten welk besturingssysteem het best is..

Ik heb Windows XP pro en home, win 2000 (4 versies, pro, server, pro server (dacht ik) en nog 1) en uitteraard kan ik alle linuxen wel downloaden...

En zijn hier ook nog bepaalde eissen aan verbonden aan de pc's? Want er zitten oude pc's tussen..

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 14:56
Tuurlijk is dat mogelijk, met een beetje research kom je al een heel eind, als je dan nog dingen tegenkomt die je niet kan vinden vraag je het hier tog ff :? :)

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ok dat weet je dus ckr...

dat is mooi, dan koop ik er denk ik maar een boek van...

maar wou het wel graag zeker weten, beetje zonde als je een boek voor nop koopt...

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Ehm, oude pc's en XP/2000 gaan niet samen! Dus doe daar ook nog even goed onderzoek na!

Ceci n'est pas une signature!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hoeft er niet eens een boek voor te kopen, er is genoeg op internet te vinden over dit soort onderwerpen...

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zet op de server NT 4.0, of 5.0(2000 dus) en zet er een domein op. Dan kan je de clients installeren met bv gewoon Windows 95, en instellen dat ze lid moeten worden van het domein. Dan kan je inloggen nadat je de gebruikers en rechten hebt ingesteld op de server.
Dit is niet ff een werkje wat je in een paar avondjes goed draaiend hebt. Zit veel werk in, vooral in de rechten instellen van de gebruikers.

Ben ik ff blij dat ik het op school leer :P

Juist

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ok..

de pc's is dacht ik 1 x 133 mhz, 1 x 200 , 1 x 466 en 1 x 1,8 ghz, maar deze doet dus alleen mee voor bestanden delen...

en voor de server, welke windows 2000 moet ikdan hebben (professional, server enz)

En met welke soorten OS kan ik allemaal joinen? 95, 98, me, XP, linux?

Dat er veel tijd in gaat zitten geeft niet, want ik doe het niet omdat het nodig is, maar omdat ik het graag wil leren...

het is dus bij een vriend, want thuis mag het niet, omdat er 3 pc's in het netwerk hangen, en er 1 van mij is, en de andere mag ik geen ingrijpende veranderingen(zonder aanvraag) doen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

vehpol schreef op 17 februari 2003 @ 21:57:
Ehm, oude pc's en XP/2000 gaan niet samen! Dus doe daar ook nog even goed onderzoek na!
waar haal je die wijsheid vandaan :?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

vehpol schreef op 17 February 2003 @ 21:57:
Nou, dat mag je dan wel eens nader toelichten want ook de oudere OS'en krijg ik hier aan de praat op mijn netwerk en ik gebruik helemaal geen exotische configuraties, ik heb dus een normaal huis tuin en keuken netwerk waar (afhankelijk van de situatie) 3 pc's aan heb hangen.

Dus, geef ons even een voorbeeld van de plaats waar jij jouw wijsheid vandaan haalt. ;)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:12

Smurf

Detri

bazs2000 schreef op 17 februari 2003 @ 22:55:
[...]

Nou, dat mag je dan wel eens nader toelichten want ook de oudere OS'en krijg ik hier aan de praat op mijn netwerk en ik gebruik helemaal geen exotische configuraties, ik heb dus een normaal huis tuin en keuken netwerk waar (afhankelijk van de situatie) 3 pc's aan heb hangen.

Dus, geef ons even een voorbeeld van de plaats waar jij jouw wijsheid vandaan haalt. ;)
Waarschijnlijk bedoelt hij dat het niet zo slim is om xp op die 133mhz pc te installeren O-)

)

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
lijkt me logisch...
wdekreij schreef op 17 February 2003 @ 22:40:
ok..

de pc's is dacht ik 1 x 133 mhz, 1 x 200 , 1 x 466 en 1 x 1,8 ghz, maar deze doet dus alleen mee voor bestanden delen...

en voor de server, welke windows 2000 moet ikdan hebben (professional, server enz)

Dat er veel tijd in gaat zitten geeft niet, want ik doe het niet omdat het nodig is, maar omdat ik het graag wil leren...

het is dus bij een vriend, want thuis mag het niet, omdat er 3 pc's in het netwerk hangen, en er 1 van mij is, en de andere mag ik geen ingrijpende veranderingen(zonder aanvraag) doen.
iemand hier nog reacties op?

,

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

wdekreij schreef op 17 February 2003 @ 23:53:
lijkt me logisch...

ok..

iemand hier nog reacties op?
Als server volstaat Windows 2000 Prof goed genoeg, je draait dan Internet Connection Sharing, waar een DHCP server bij zit. Er zijn geen instellingen op de clients benodigd zoals ip adressen opgeven etc. Alles automatisch laten toewijzen is genoeg. Dit kan met elk os die jij hebt aangegeven.

Overigens Windows 2000 Prof draaien op een P133 bv moet je veel geduld hebben, minimaal zul je 32 MB nodig hebben (wat wel werkt maar daar moet je niet te veel van verwachten). 128 MB is wel aan te bevelen, en mijn advies is indien mogelijk om dit op de 200 MHz bak te draaien met genoeg geheugen uiteraard. ;)

BF2 stats Systemen

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
dus als je op pc 2 of juist pc 3 inlogt, maakt het nix uit, je hebt dezelfde programma's ed.
Documenten ook hetzelfde of is dat niet nodig/worden ergens anders opgeslaan. Met welk systeem wil je werken (Linux of Windows)
Je kunt voor inloggen via SSH (tekst) of een VNC (grafisch) verbinding op een andere pc. Of met het X-Windows systeem lukt dat ook. Alle soorten server/client systemen zijn beschikbaar.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Errrm, waar ga je die 'server' voor gebruiken? Domeinserver? Ik begrijp het niet helemaal. Je gaat toch niet ook nog eens routen met die server als je die Sweex router hebt?
wdekreij schreef op 17 February 2003 @ 21:51:
ADSL lijn van bbned cistron >> sweex broadband router>> deze gaat naar pc 1, 2, 3 en 4.
never mind :+

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 02:20 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
nee, dit gaat dus niet om het internet sharen, want dat hebben ze allemaal idd al.. het gaat mij dus om het "zwevend" account maken, over de pc's, zodat de instellingen enzo op worden geslagen op de server...

Snap je?

Verwijderd

Ja, dat kan :) Die router en die domaincontroller staan los van elkaar. Maar wil je ook dat die server van buiten af bereikbaar is? Zo ja, dan moet je portmappen.
Het kan iig allemaal wel..

• Guru Evi
(jarig!)
Ah zo bedoel je, dat gaat zeker. Je maakt een netwerkshare op je server en je mount die in je clients als /home in die netwerkshare staat er telkens een directory met de juiste permissies per gebruiker en de instellingen en documenten van die gebruiker komen netjes in /home/deuser terecht.
Je kunt het ook nog anders doen. Alleen een kleine bootdisk hebben en dan via het netwerk de volledige pc opstarten. De volledige pc staat al dan niet geshared op je server.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
en watvoor bootdisk is dat precies?

geen normale 98 disk toch?

• Guru Evi