Harde schijf onvindbaar tijdens boot

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
Ik probeer om smoothwall te installeren op een oude p166mmx bak, maar daar kom ik nog niet eens aan toe.

De harde schijf (Seagate 6,4 GB) die ik er in heb zitten wordt nl. wel herkend in het BIOS (kan hem daar ook "gewoon" als primary master zetten) maar even verder als de apparaten genoemd (Found) worden komt wel de CD-ROM te staan, maar op de harde schijf moet ik ong. 1 minuut wachten, en dan komt de melding "Secondary slave hard disk failure"

(overigens geen conflict met de cd-rom, die staat als secondary master, maar ik heb deze er ook al uit gehaald; geen verschil)

Bij het System Configuration beeld zie ik dan wel staan: Primary master: CHS mode 4 6402 MB, Primary slave none, Secondary master CD-ROM mode 3, Secondary slave CHS mode 0 6402 MB

Wat betekent dit?? Ik heb er toch echt maar één schijf in zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sherlock op 17-02-2003 21:45 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• The Quizmaster
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:55
Staat er in je BIOS niet een HD geconfigureerd op je Secondary Slave? Dat je BIOS die HD verwacht te zien, maar omdat die er niet inzit geeft ie de error aan dattie hem niet kan vinden.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Lijkt erop dat in de Bios handmatig ingesteld staat, dat er zowel een primaire HD als een secundaire in zit. Betekent dat de bios die beide aan wil spreken, maar aangezien er maar eentje in zit lukt dat dus niet. Even in de bios alles op Auto zetten of even opnieuw laten detecteren (of de slave op none zetten en tevens controleren dat de HD op master gejumpered staat)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
CHS mode 4 voor een 6.4Gb disk? zet dat ding eens op LBA ipv CHS

A wise man's life is based around fuck you

• Sherlock
Ik heb al een aantal maal "HDD auto detect" gedaan, en daar staat dus niks bij als secondary slave.

Heeft dit iets met CHS te maken (wat is dat precies?)

• Sherlock
Oké, hij staat nu weer op LBA (heb al zo veel geprobeerd, dus ook andere instellingen tijdens de "auto detect")

En nu staat er weer primary slave harddisk fail...

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Bios resetten. Load bios Defaults Hdd op master zetten en dan primari nu de bij IDE instellen 1 Autodetect de rest None nu booten ziet die nu wat? Nee probeer je bios te flashen. Andere keus werkt de HDD wel in een andere pc? Nee HDD kapot. Ja dan bios toch flashen van de pc en opnieuw proberen zoals ik boven heb beschreven.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Bij het System Configuration beeld zie ik dan wel staan: Primary master: CHS mode 4 6402 MB, Primary slave none, Secondary master CD-ROM mode 3, Secondary slave CHS mode 0 6402 MB
Dan staat je hdd er dus dubbel in. Haal diegene weg die je niet gebruikt en controle het jumpertje op de hdd even. Verder kan de plaats op de kabel ook schelen (schijnt :) ).

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Sherlock
Daar dacht ik ook net aan, dus ik heb idd mijn BIOS gereset. Toen stonden er 2 Hdd's op primary master en slave, degene op slave heb ik verwijderd en degene op mater heb ik op auto gezet.

Hij geeft nu geen foutmelding aan tijdens het opstarten, maar hij wil er nog niet van starten. Ik kijk dus even met een bootdisk wat er op de schijf staat.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wissel CDRom en HD eens om: HD master en CDR slave.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

JerryH schreef op 17 February 2003 @ 21:56:
Daar dacht ik ook net aan, dus ik heb idd mijn BIOS gereset. Toen stonden er 2 Hdd's op primary master en slave, degene op slave heb ik verwijderd en degene op mater heb ik op auto gezet.

Hij geeft nu geen foutmelding aan tijdens het opstarten, maar hij wil er nog niet van starten. Ik kijk dus even met een bootdisk wat er op de schijf staat.
Dat is logisch; dan is dat ding gewoon niet bootable. Maar met die cd opstarten moet nu lukken; en de installatie dan ook wel....

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Sherlock
Hehe, het werkt.. Allemaal bedankt voor het meedenken. Het was toch weer simpel op te lossen, maar als je er al zo lang naar zit te staren, dan is het moeilijk om "wat afstand te nemen" en er eens "open" naar te kijken.

Pagina: 1