the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
daarnaast is dit een scriptrequest
Wat heb je zelf al geprobeerd?
Syntaxis:
nDeriv(expressie, variabele, waarde)
als je bijvoorbeeld hebt: Y1 = X^3
en je wilt de afgeleide (=3x^2), dan voer je in: nDeriv(Y1,X,X)
btw: dit staat _helemaal_ niet in de handleiding ofzo ....
[ Voor 7% gewijzigd door Whieee op 17-02-2003 20:10 ]
Launching containers into space
Kan moeilijk, product regel, qotient regel ect , stuk voor stuk gaan difineren. Ik hoopte dat er een meer standaart iets voor zou zijn om die functies ineens af te vangen......
Op TIcalc.org kan ik nix vinden, wat te maken heeft met afgeleide bepalen
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
die geeft een waarde op een bepaalde X, ik wil gewoon de afgeleide functie krijgen.Whieee schreef op 17 February 2003 @ 20:08:
ehh daar zit een functie voor op de ti83... die functie heet nDeriv...
Syntaxis:
btw: dit staat _helemaal_ niet in de handleiding ofzo ....(sectie 2-8 van de TI-83 manual ... )
dan zet je de formulie in bijvoorbeeld Y0 en dan kan je hem berekenen door Y0(X-waarde)DaMightyWackO schreef op 17 February 2003 @ 20:17:
[...]
die geeft een waarde op een bepaalde X, ik wil gewoon de afgeleide functie krijgen.
nog mooier is om die formulie in een progje te zetten, hiervoor staan diverse voorbeelden in je manual, alleen moet je dan de formule aanpassen
Laat ik een simpel voorbeeld geven: Ik wil de 1e afgeleide weten van 2x^4 (is dus 8x^3)
Hoe laat ik die dan volgens jou uit mijn GRM rollen?
DaMightyWackO schreef op 17 februari 2003 @ 20:25:
Sorry ik snap je niet?
Laat ik een simpel voorbeeld geven: Ik wil de 1e afgeleide weten van 2x^4 (is dus 8x^3)
Hoe laat ik die dan volgens jou uit mijn GRM rollen?
hoe je het moet doen staat precies in je manual, dat betekend dat je moet gaan lezen enzo, en dan voorbeeldjes proberen, zodra je dat lukt, kan je in die programma'tjes je eigen formule gebruiken om bijvoorbeeld de afgeleide uit te rekenen
1
2
3
| Input "X:",X X*2+1 -> Y Disp Y |
X*2+1 -> Y
vervangen met jouw formule
Hoe reken ik een f(x) om naar f'(x)
1 waarde gaat wel, heb je standaard progjes voor die je bij een pakje boter krijgt zoals Linvoort.
als je invoert: nDeriv(Y1,X,X) dan krijg je de volledige afgeleide kromme, als jij daar ook nog een functie bij wilt... kan dat ook wel maar dat is veel werk. Ik raad je aan om gewoon je wiskunde te kennen en dit beestje te gebruiken als controlemiddel... dan weet je tenminste waar je mee bezig bent...Whieee schreef op 17 februari 2003 @ 20:08:
ehh daar zit een functie voor op de ti83... die functie heet nDeriv...
Syntaxis:
btw: dit staat _helemaal_ niet in de handleiding ofzo ....(sectie 2-8 van de TI-83 manual ... )
[ Voor 5% gewijzigd door Whieee op 17-02-2003 20:59 ]
en dat is ook precies de bedoeling van een grafische rekenmachineWhieee schreef op 17 februari 2003 @ 20:58:
[...]
als je invoert: nDeriv(Y1,X,X) dan krijg je de volledige afgeleide kromme, als jij daar ook nog een functie bij wilt... kan dat ook wel maar dat is veel werk. Ik raad je aan om gewoon je wiskunde te kennen en dit beestje te gebruiken als controlemiddel... dan weet je tenminste waar je mee bezig bent...
zelf heb je er meer aan om zelf de berekening te doen en dan te checken dmv tekenen van de grafiek.
Althans zo heb ik mijn examen gehaalt
nDeriv( gebruikt bij deze berekening de methode van het symmetrische differentiequotiënt, waarbij de waarde van het numerieke afgeleide zo dicht mogelijk wordt benaderd aan de hand van de reichtingscoëfficiënt van de snijlijn door deze punten
Dit levert dus geen formule op, en ook geen volledig afgeleide kromme. En dit is dus ook niet wat de topicstarter zoekt. Ik denk overigens niet dat hiervoor een programma'tje is dat echt geweldig werkt:
http://www.ticalc.org/archives/files/fileinfo/216/21690.html
is iets, maar ik denk dat je wat dat programma kan beter/sneller met de hand kan doen.
Differentieren kost alleen tijd, maar om nou te zeggen dat het erg moeilijk is..
Drom wil ik ook een programmaatje, maar idd die link die je gaf is goed bruikbaar!!!
Had ook op die site gekeken maar niet goed genoeg! tnx!
Verwijderd
i mean:
Hoofdregel:
f(x) = a x^n + b x + c
f'(x) = an x^(n-1) + b
Productregel:
h(x) = f(x) * g(x)
h'(x) = f'(x) * g(x) + g'(x) + f(x)
Quotientregel:
f(x) = t
-----
n
f'(x) = n * t' - t * n'
------------------
n^2
f(x) = sin(x)
f'(x) = cos(x)
f(x) = cos(x)
f'(x) = -sin(x)
kettingregel:
f(x) = A^iets
f'(x) = [A^iets]' * [iets]'
als je die kunt toepassen ben je er eigenlijk wel...
[ Voor 54% gewijzigd door Whieee op 17-02-2003 22:25 . Reden: hmmm opmaak van mn formules is een btje crappy :? ]
Bij ons mag je hem gewoon gebruiken onder toetsen, hij word dan ook door school in je boeken pakket opgenomen. En na 4 jaar mbo heb ik het geld er ook wel dik uit. (alleen aan games alVerwijderd schreef op 17 February 2003 @ 22:03:
De TI-89 (oid) kan het wel (super handig als je leraar het niet door heeft), maar daar betaal je ook flink voor
Maar tiz ook gewoon handig, voor reken programmatjes, zoals, ABC formule, linvoort ect enz.
En nu ben ik met dit weer geholpen...
Naja dat is niet alleen het probleem, algebra ben ik ook niet goed in en aangezien je daar veel van moet weten. Vereenvoudigen, herschrijven ect begint daar het probleem al. Plus dat ik wel 100 opgaven kan verzinnen/vinden, maar een goede uitleg erbij als je het ff niet snapt ontbreekt. Ik heb vrijdag mijn toets, dus wat ik niet snap hoop ik met het programmaatje op te lossenWhieee schreef op 17 februari 2003 @ 22:13:
ik denk als je een keertje een middag gaat zitten aan 100 differentieeropdrachten die je allemaal eerst maakt en dan controleert, dat er een wereld voor je opengaat op het gebied van differentieren, want het is NIET moeilijk... je moet alleen de formules toepassen
Flame intended
Een goede grap mag vrienden kosten.
Zoals ik zeg, tiz ni alleen differentiëren, kijk als het alleen die product regel, som regel ect en standaard afgeleiden zou wezen zou het geen big dilly zijn. Maar ik moet ook nog vereenvoudigen en herschrijven naar werkbare vormen. En daar schiet mij andere wiskundige kennis te kort.tomatoman schreef op 17 februari 2003 @ 22:41:
Het spijt me hoor, maar als je in de beschikbare tijd de basics van differentiëren niet kunt leren, lukt het je waarschijnlijk ook niet om die TI-89 te bedienen.
Flame intended
Maar beetje zinloze discus. hou mij maar voor wiskundig noob aan, dan denk ik het mijn
Mocht iemand daar anders over denken, dan kun je mailen/ICQ'en
Dit topic is gesloten.
![]()