Toon posts:

Full onboard raid

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ben een beetje aan het rond kijken voor een nieuw mobo'tje.
Nu weet ik dat er dus verschillen zijn in de onboard raid controllers en dus ook in preformence. Nou is het bij sommige borden wel mogelijk om een gehackte bios te gebruiken en er full raid controller van te maken maar nu is mijn vraag:

Hoe weet je welk bord nou Full onboard raid heeft en welke een Lite versie ??

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 10:23
kweet dat die promise dingen in lite versies te krijgen zijn. ik ga dan ook meestal voor de highpoint die altijd volledig is.
met nieuwste bios ondesteunt ie zelfs raid5 (niet dat je dat gaat gebruiken, maar ok)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:24
Wat versta je onder Full? Anyway, check de specs op de mobosite's en blader bij twijfel door de manuals zou ik zeggen (zo doe ik dat iig).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Abbadon schreef op 17 februari 2003 @ 17:44:
Wat versta je onder Full? Anyway, check de specs op de mobosite's en blader bij twijfel door de manuals zou ik zeggen (zo doe ik dat iig).
Waarscijnlijk bedoelt hij dat je naast RAID 0+1 ook 3/4/5 enz kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
onder lite versta is Raid controlers waar je bv geen block size enzo in kan stellen .. dus echt alleen een array aan kan maken en thats it.
Valt mij namelijk op dat er nog al wat preformence verschil in zit in die instellingen enzo, en als ik dan toch iets nieuws wil kopen wil ik er geen spijt van krijgen dat ik een bepaalde keuze heb gemaakt.

ps. Ik wil dus striping gaan gebruiken (raid 0)

Verwijderd

Er wordt altijd bij vermeld of het lite versie is of niet. Meestal is Lite zonder Raid aan board.
Als je alleen Raid 0+1 wil dan volsta je al met moederborden die er zoveel te koop zijn. Wil je echt Raid 5 gebruiken moet je het even melden. Er zijn boardje van msi die Raid Lite erbij zetten. Daar is het zo dat je dan niet de Stripe groote kan instellen. en met de full raid wel(gehackte bios)

Je kan kijken wat een moederbord heeft door even op de site te kijken. Daar staat altijd welke raid aanboard is van hoeveel ide poorten tot het soort Raid.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 17:53 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 10:23
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 17:51:
onder lite versta is Raid controlers waar je bv geen block size enzo in kan stellen .. dus echt alleen een array aan kan maken en thats it.
Valt mij namelijk op dat er nog al wat preformence verschil in zit in die instellingen enzo, en als ik dan toch iets nieuws wil kopen wil ik er geen spijt van krijgen dat ik een bepaalde keuze heb gemaakt.

ps. Ik wil dus striping gaan gebruiken (raid 0)
bij die promise gevallen is het idd zo dat je niet de block size kan instellen.
meestal alleen maar workstation of server etc... waar je dus niks aan heb.
ik zou zoals ik al zei een bord met een highpoint nemen. daarin kan je dat altijd wel.

Verwijderd

Precies wat Sharkzor zegt: Gewoon Highpoint pakken de HPT 372. Betrouwbaar en lekker snel. Raid 0/1 0+1 ondersteuning. Voor welke cpu heb je een boardje nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 21:30:
Precies wat Sharkzor zegt: Gewoon Highpoint pakken de HPT 372. Betrouwbaar en lekker snel. Raid 0/1 0+1 ondersteuning. Voor welke cpu heb je een boardje nodig?
Weet het nog niet zeker (ligt een beetje aan het totale prijs) maar denk dat het een P4tje gaat worden. Maar er is niks zo veranderlijk als een mens :)

Maar Alle onboard highpoint controllers zijn gewoon goed in te stellen ?
Wat me trouwsn op valt is dat er bij alle borden maar 3 ide poorten op zitten en dat sommige borden alleen sata raid ondersteunen.. aangezien ik dus 2 schijven + cd-rom / dvd / cd-rw / zip in mijn bak heb zitten zou dat betekenen dat ik een raid array op 1 poort moet zetten. Lijkt me niet verstandig of heb ik het mis?
Heb namelijk niet echt zin om veel extra geld uit te geven voor S-ata schijven die niks sneller zijn.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Zou er voor Promise-controllers ook zo'n gehackte BIOS bestaan?

Heb namelijk een Fasttrak 'Lite' op m'n P4T533.. Nu heb ik twee schijven met 8 MB cache in RAID-0, maar toch merk ik weinig tot geen verschil in performance.. Zou dus wel wat omhoog mogen.

Verwijderd

Topicstarter
maar toch merk ik weinig tot geen verschil in performance
Ten op zichten van wat :?
Maar als er een hack voor is is er volgens mij zeker een behoorlijk verschil in performance, maar dat weet ik niet 100% zeker. Dat wil ik dus ook te weten komen :)
Iemand die dit kan bevestigen?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Ten opzichte van een gewone opstelling, zonder gebruik van RAID.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

misschien moet je ook maar eens kijken naar een niet onboard RAID controller, het is vaak duurder maar je hebt er naar mijn mening ook meer aan.

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:35

Quarin

Ondertitel... wasda?

in nieuwe moederborden zitten vaak gewoon goede raid controllers (raid 0 en 1 dan wat hier het geval is) dus ik denk dat een aparte raid controller overbodig is, tenzij je voor een hoop extra geld een heel klein beetje performancewinst wilt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Jurien, om maar eens in te gaan op je eerste vraag:
Hoe weet je welk bord nou Full onboard raid heeft en welke een Lite versie ??
Zoek de mobo specs op en/of download de handleiding :z

Wat betreft de "RAID hack", dit geldt alleen voor de ATA66/ATA100 controllers zonder RAID functionaliteit en in een enkel geval van Lite naar Full RAID controller (Promise FT100 Lite > Promise FT100). Maar hierover is genoeg terug te vinden:
www.tweakhardware.com
[search=promise lite modden naar full]

Dit topic hoort eigenlijk in Opslagmedia & I/O Controllers, omdat het specifiek de I/O controller betreft, maar omdat dit makkelijk zélf uit te zoeken is: dicht.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 18-02-2003 07:11 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.