[FreeBSD] Geometry error bij installeren schijf

Pagina: 1
Acties:

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mijn server draait FreeBSD 5.0 en omdat ik voorheen een nogal lompe manier had gebruikt om mijn 40 GB schijf te mounten (blocks van 1 MB, zodat kleine files een enorme overhead hadden), wilde ik de schijf opnieuw installeren met /stand/sysinstall. Deze geeft een drive geometry error (instellingen staan op 5005/255/63 terwijl ze op 16383/16/63 zouden moeten staan). Als ik dit aanpas en de wijzigingen write, dan gaat alles goed. Maar zodra ik sysinstall weer run, geeft hij dezelfde foutmelding weer :?

Bovendien kan ik, wanneer ik de indeling heb geschreven, maar 36 van de 40 GB gebruiken. De laatste 3,5 GB is simpelweg verdwenen.

Anyone? Wat gaat er fout en wat kan ik er aan doen?

Specs:
Asus p2b
IBM 60GXP 40 GB

Verwijderd

Probeer het eens via fdisk
en probeer anders een freeBSD partitie te maken via een linux installatie cd (debian install ofzo)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:28

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat je de volledige 40GB niet tot je beschikking hebt is verklaarbaar: het filesystem zelf kost ook ruimte. Als je de blocks kleiner maakt, kost het FS natuurlijk meer ruimte - het moet van alle blocks informatie opslaan. Daarnaast maken HD-fabrikanten schijven van 40 * 1000MB, niet 40 * 1024MB zoals 'df' en consorten standaard denken. Dat laatste kun je met 'df -H' wijzigen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Die error kun je gewoon negeren, het is een overblijfsel uit de tijd dat 20MB schijven nog groot waren, waardoor BIOS-bouwers dachten aan een paar bitjes voor de disk-configuratie wel genoeg zouden zijn.

Waarom je 4 GB kwijt bent is simpelweg: reserve. Standaard wordt 10% van de diskspace voor user root reserve gehouden, zodat als users de disk volpompen met troep root nog wat reserve heeft voor vanalles en nog wat (daemons bijv). Tegenwoordig is 10% misschien wel erg veel, mgoed..

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
serkoon schreef op 17 februari 2003 @ 19:48:
Waarom je 4 GB kwijt bent is simpelweg: reserve. Standaard wordt 10% van de diskspace voor user root reserve gehouden, zodat als users de disk volpompen met troep root nog wat reserve heeft voor vanalles en nog wat (daemons bijv). Tegenwoordig is 10% misschien wel erg veel, mgoed..
Da's toch een EXT2 eigenschap? Of hebben moderne FS dat ook?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Typisch, kan me namelijk niet herinneren dat ik voorheen ook zoveel ruimte kwijt was bij het maken van nieuwe slices :?

Is er ook een manier om deze reserves uit te zetten? Het gaat namelijk niet om de primaire (bootable) harddisk maar puur een dataschijf en ik zou toch graag nog die laatste 4 GB willen kunnen gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door Mini-me op 18-02-2003 10:43 ]

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Mini-me schreef op 18 February 2003 @ 07:45:
Typisch, kan me namelijk niet herinneren dat ik voorheen ook zoveel ruimte kwijt was bij het maken van nieuwe slices :?

Is er ook een manier om deze reserves uit te zetten? Het gaat namelijk niet om de primaire (bootable) harddisk maar puur een dataschijf en ik zou toch graag nog die laatste 4 GB willen kunnen gebruiken.
Uit man newfs:
-m free space %
The percentage of space reserved from normal users; the minimum
free space threshold. The default value used is defined by
MINFREE from <ufs/ffs/fs.h>, currently 8%. See tunefs(8) for
more details on how to set this option.
Het is dus 8%, al wat minder dan ik dacht.
Pagina: 1