Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

6,1" TFT scherm mer teveel aansluitingen...

Pagina: 1
Acties:

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Topicstarter
Wees gewaarschuwd: lang verhaal, maar mooi schermpie.

Ongeveer 4,5 jaar geleden ben ik in het bezit gekomen van de PD1000 mininote van Topline. Dit is een mini-laptop met een 6,1" TFT-display. Deze is echter defect, maar het display moet nog wel werken. Er zijn echter een paar kleine problemen:

1) Het is een japans scherm, wat het zoeken naar informatie niet echt ten goede komt.
2) Het TFT-scherm heeft ongeveer 30 datalijnen en nog een eens 30 voor de knoppies, touch-screen en verlichting.
3) Ik heb zelf GEEN IDEE hoe ik dit ooit aan zal moeten sluiten. VOlgens de website werkt het display met digital RGB signaal.

Elektronica kennis is het probleem niet, het zit meer in het feit dat ik nog niet eerder met dit soort displays heb gewerkt...

De website van de leverancier van de TFT ( http://www.allproducts.com.tw/ee/unipac/up61v01.html ) geeft de volgende gegevens:

Product ID: UP61V01
6.1" Color TFT - LCD Module

The UP61V01 is a 6.1" color TFT-LCD module for OA applications. It can display 262, 144 colors by supplying 18 bit data signals (6 bit/color).

Specifications:

Input signals: digital RGB
Number of pixels: 640(W) x 480(H)pixel
Active area: 122.9(W) x 92.2(H)mm
Screen size (diagonal): 6.1inch
Dot pitch: 0.064(W) x 0.192(H)mm
Color configuration: RGB vertical stripe
Back light: CCFT
Brightness: 60cd/m^2
Overall dimensions: 157.8(W) x 108.7(H) x 8.0(D)mm
Weight: 180 g

Features:

Provide an excellent contrast ratio and superior color image
Built-in long lifetime back light unit
Low surface reflection
6-bit digital RGB signals
Main applications: mini-notebook PC, industrial PC, auto PC, display terminals for control system

Mijn vraag luidt nu: Wie kan mij helpen (aan informatie) om dit display werkend te krijgen? Het moet mogelijk zijn aangezien zonder al te veel speciale aanpassing daar het ook werkte in de laptop, hoewel aangesloten met een 60+ aderige connector... :'(

Foto's volgen met enkele minuten... ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/e.hoogma/got/tft/mvc-199flq.jpg
HQ: http://home.student.utwente.nl/e.hoogma/got/tft/mvc-199f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/e.hoogma/got/tft/mvc-201flq.jpg
HQ: http://home.student.utwente.nl/e.hoogma/got/tft/mvc-201f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/e.hoogma/got/tft/mvc-204flq.jpg
HQ: http://home.student.utwente.nl/e.hoogma/got/tft/mvc-204f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/e.hoogma/got/tft/mvc-756flq.jpg
HQ: http://home.student.utwente.nl/e.hoogma/got/tft/mvc-756f.jpg

edit:
PICS toegevoegd...

[ Voor 14% gewijzigd door Cr3ator op 17-02-2003 16:46 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Volgens mij geldt hiervoor hetzelfde als voor een scherm uit een 'gewone' laptop: niet aan te sturen zonder speciale dure videokaart. Maar goed: ik ben benieuwd.

Verwijderd

Lees even de FAQ, daar staat inderdaad in dat dat niet mogelijk is, tenzij je heel veel geld uit wil gaan geven...

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Topicstarter
Heeft dist display dan ook dezelfde aansluitingen / aansturing als een std. laptopdisplay?
Daar hangt het dus even vanaf... Het is een blijft namelijk een zeer vreemde laptop die PD1000.

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Topicstarter
Kan het ook zo zijn dat mijn videokaart ( Hercules 3D Prophet 8500le ) deze rechtstreeks kan aansturen via de DVI-uitgang welke hierop aanwezig is?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Cr3ator schreef op 17 February 2003 @ 16:56:
Heeft dist display dan ook dezelfde aansluitingen / aansturing als een std. laptopdisplay?
Daar hangt het dus even vanaf... Het is een blijft namelijk een zeer vreemde laptop die PD1000.
Er is geen STANDAARD laptop display aansluitingen / aansturing , daarom zijn er ook geen standaard videokaarten of aansluit kabels voor. Dus ook voor deze geldt geen standaard aansluitingen / aansturing, want die is er gewoon (nog altijd) niet.

De DVI standaard is naar mijn weten alleen voor externe schermen bedacht. Het heeft voor laptop bouwers namelijk weinig meerwaarde om een DVI standaard toe te passen.

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 17-02-2003 17:06 ]

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Topicstarter
Okeej, daar kan ik inkomen... maar dit display wordt los verkocht voor gebruik in verschillende toepassingen. Ik heb ook een mail naar de fabrikant gestuurd, maar ik zie zelf nog mogelijkheden in de DVI -uitgang van mijn videokaart.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ben ik benieuwd welke toepassingen dat zijn en waar je deze schermen los kan krijgen. Misschien dat die leverancier er meer informatie over kan geven, maar voor alsnog geef ik je weinig kans.

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Topicstarter
Je ziet het wel heel somber in geloof ik... Je zou natuurlijk de link helemaal bovenaan deze pagina (in mijn eerste post) eens kunnen volgen. In diezelfde post staan ook enkele toepassingen zoals genoemd op de website:
Main applications: mini-notebook PC, industrial PC, auto PC, display terminals for control system

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, als ik de info bekijk gaat het je niet lukken om dat ding op een standaard manier op een PC aan te sluiten. Je hebt een speciale controller nodig (zoeen als in mijn LCD-controller topic, die is nog niet af tho') en je moet de aansluitingen ervan weten (de datasheet dus; daarvoor zou je die lui moeten mailen of bellen ofzo) Mocht dat je allemaal te ingewikkeld in de oren klinken, ik wil het geheel wel voor een paar biertjes van je overnemen :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
Cr3ator schreef op 17 February 2003 @ 17:27:
Je ziet het wel heel somber in geloof ik... Je zou natuurlijk de link helemaal bovenaan deze pagina (in mijn eerste post) eens kunnen volgen. In diezelfde post staan ook enkele toepassingen zoals genoemd op de website:

[...]
Toch heeft ie gelijk ....

Veel (dure !) industrieele mobo's hebben een "standaard" lcd controller on board

en in zo'n geval is het niet meer dan de draden aan een connector bakken en die op het mobotje prikken

Repareren doe je zo.

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 17 February 2003 @ 18:58:
Hmm, als ik de info bekijk gaat het je niet lukken om dat ding op een standaard manier op een PC aan te sluiten. Je hebt een speciale controller nodig (zoeen als in mijn LCD-controller topic, die is nog niet af tho') en je moet de aansluitingen ervan weten (de datasheet dus; daarvoor zou je die lui moeten mailen of bellen ofzo) Mocht dat je allemaal te ingewikkeld in de oren klinken, ik wil het geheel wel voor een paar biertjes van je overnemen :)
Te ingewikkeld in de oren klinken valt wel mee... Studeer Elektrotechniek op de UT en zit al heel wat jaartjes te hobbyen... maar een TFT aansluiten is nieuw voor me. Tis me in ieder geval duidelijk dat het niet zo simpel zal zijn als een LCD'tje aan je printerpoort hangen, mgoed daar ging ik ook niet vanuit. Het mag ook best wat kosten en ben dan ook benieuwd waar je mee bezig bent. Zal dat zo eerst 's ff checken. Maar het display blijft waar ie is... zeker voor een paar biertjes komt ie niet van de plank... :P

• im_ik
  • Laatst online: 06-07 11:24

im_ik

dat ben ik dus

tft aansluiten is vrij simple:

De aansluitingen van een tft schem zijn ongeveer:
VSync - display begint weer op de bovenst regel (ook wel VS / SP genoemt )
HSync - display naar 1 regel naar beneden ( ook HS genoemt )
Dclk - Data clock bepaalt de snelheid waarmee pixel data wordt ingelezen ( ook DE genoemt )
DTMG - pas na een hoog gande flank gegint het display met lezen ( ook wel ENAB genoemt,deze lijn is niet op alle lcd aanwezig,je zou hem ook aan de hsync kunnen leggen)
Data - hierover gaat de pixel data bij een scherm data bv 24bit's kleur ondersteunt is dit dus 3*8 data lijnen. dus eigenlijk heeft elke kleur dus zijn eigen bus en een bepaalde hoeveelheid bits een 8bit kleuren scherm zal dus 3+3+2=8bits hebben waarbij de kleur blau als ik het me goed herinder maar 2 bit heeft.

Zo nou jullie dat weten moeten er vast wel lichtjes gaan branden :)
Nou kan je al die lijnen direct van je VGA feature connector kunnen halen allen zit je dan vast aan 8bit kleur.
sommige kaarten hebben de VESA Advanced Feature Connector die dit opheeft.
Allen hebben de meeste kaarten niet de Advanced versie :'(

Dit is op te lossen via ADC convertors.
Als je het echt puur uit de vga connector wilt halen dan zou je via een
vaste Dclk ook wel beeld moeten krijgen...maar deze wel 1st eve sync'en aan je Hsync. :)
(wel 1st eve checken welke feq. je lcd max aankan voor de hoogst reso.)

OH btw: voordat ik het vergeet er zullen vast ook nog wel een paar convertor's tussen moeten omdat de meeste lcd's op 3.3V werken en de VGA feature volgens mij 5 volt was....maar tis al weer een tijd geleden dat ik hiermee gestooit heb..

Wou het ooit nog eens zelf uitproberen..maar me tijd ontbreekt en me data sheets van me sharp lcd's.

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Cr3ator schreef op 17 February 2003 @ 20:42:

[...]

Te ingewikkeld in de oren klinken valt wel mee... Studeer Elektrotechniek op de UT en zit al heel wat jaartjes te hobbyen...
Hehe, ik zag dat je op de UT zat en dat was ook de reden waarom ik in bier ben gaan bieden :) Ik doe ook aan EL op de UT en ik hobby ook flink wat af. Ook met LCD's.
maar een TFT aansluiten is nieuw voor me. Tis me in ieder geval duidelijk dat het niet zo simpel zal zijn als een LCD'tje aan je printerpoort hangen, mgoed daar ging ik ook niet vanuit.
Mja, je hebt een controller nodig. Of idd een manier op met behulp van D/A-converters je VGA-signaal te misbruiken om beeld te krijgen. Da's echter niet het grootste probleem met dit soort displays: dat is het krijgen van de datasheet. Ik zit hier zelf met ook 2 prima LCD's waar ik absoluut niets mee kan omdat ik de pinout niet weet. En een 'educated guess' geven ga ik ook niet meer doen, daar heb ik al een TFT mee opgeblazen :(
Het mag ook best wat kosten en ben dan ook benieuwd waar je mee bezig bent. Zal dat zo eerst 's ff checken. Maar het display blijft waar ie is... zeker voor een paar biertjes komt ie niet van de plank... :P
Prima, prima. Ik had geen idee hoeb groot je doorzettingsvermogen in deze zou zijn en sja, een mensch kan altijd proberen niewaar? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 18-02-2003 11:32 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Topicstarter
Bedankt voor de info im_ik! Enne, Sprite_tm, normaal gesproken is Grolsch een prima valuta (en ook nog eens erg waardevast! :*) ), maar hiermee ff niet... Wil eerst zelf ff aan de pruts. :) Ik ga nog ff hard op zoek naar datasheets...

[ Voor 10% gewijzigd door Cr3ator op 18-02-2003 12:25 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Cr3ator schreef op 18 februari 2003 @ 12:24:
normaal gesproken is Grolsch een prima valuta (en ook nog eens erg waardevast! :*) ),
En dat noemt zich zelf nu student??
In mijn studenten tijd was de waarde van een biertje in mijn handen niet langer als een paar minuten gegarandeerd >:)

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Pagina: 1