Toon posts:

UPS van merk Sweex onder Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een UPS aangeschaft van het merk Sweex een 1000VA zwaar goedkoop en volgens mij een best redelijke prijs/kwaliteit(hoop ik ;)) verhouding. Bij deze UPS zit ook een seriele kabel om hem aan te sluiten op de server. Alleen zitten er helaas geen drivers bij voor Windows XP, en ze zijn ook nog niet te krijgen heb al aantal mailtjes gestuurd maar tot nu toe geen reactie. In Windows staan wel een 2 tal standaard UPS instellingen American Power Conversion (en dan de smart-UPS tenminste deze naam ga XP aan toen ie hem herkende en vroeg om de drivers) of je kunt het Generic instellen alleen dan moet je aangeven:
- Power fail on battery positive/negative
- Low battery pos/neg
- Ups shutdown pos/neg

Kan ik hiermee expirimenteren of hoe kom ik daar anders achter?.........

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
gewoon expirimenteren zou ik doen..
ff (stroom) stekker eruit en kijken hoe windows reageert

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik geen kortsluiting veroorzaken? doordat ik in Windows instel dat er een - op staat. Ik neem aan dat de seriele poort van de computer ook - wordt en dat de UPS TOCH op + staat ik kortsluiting maak..........

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
nee, dat heeft er niets mee te maken..

serieele kabel geeft gewoon info door aan de pc over de status van de computer.. zit verder geen stroom op..

Power kabel kan nooit kortsluiting geven.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Mijn advies bij die goedkope meuk is altijd om alleen het voedingsnoer aan te sluiten.
De software van die dingen is echt zeer brak en het kan je server instabiel maken.

Bij een APC werkt het perfect maar die zijn een stuk duurder :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, maar er zit dus geen software bij ;) Ik wil gewoon een standaard driver gebruiken uit Windows XP en de waardes aanpassen van de Generic driver. Zoals ik hierbij vertelde, zou moeten werken toch?

BTW Bierkameel, leuk plaatje bij je naam je vriendin?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 17:02 ]

Verwijderd

Werken de drivers van Windows 2000 niet van Sweex?

Verwijderd

Topicstarter
Nope volgens mij niet, op het moment dat de computer het nieuwe apparaat herkent en om de drivers vraagt en je de diskette erin doet. Vindt hij de drivers niet, ook niet als je zelf de ini file selecteert.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Als je wel behoorlijke drivers voor w2k hebt kan je proberen XP in de registry te hernoemen naar windows 2000. Dan de driver installeren, en daarna weer terug hernoemen.

Dit was een veelgebruikt truukje toen XP net nieuw was, en er dus nog heel weinig drivers voor waren, en werkt dikwijls perfect.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat truukje heb ik al een keer eerder gehoord, maar herkend Windows de driver dan wel nu zegt ie gewoon dat ie niets op de diskette kan vinden.........

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik neem aan dat je deze hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/BC100020_pro_a.jpg
1000 VA UPS CPU Controlled

De w2k driver werkt via een setup.exe (alsdus volgens de site/download).
Ik neem heb je deze al geprobeert?
Welke sleutel je precies in de regestry moet veranderen weet ik niet zo uit m'n hoofd (zit nu achter een w2k machine), maar dat moet wel ergens op het net te vinden zijn.
Volgens mij is het wel zo dat ups'en die via een serieele kabel werken niet echt met een driver werken (zoals een .inf file), maar direct uit het programma worden aangestuurd. (Volgens mij ondersteunen w2k en XP alleen maar 'driver' gebaseerde ups'en als ze via usb zijn aangelsoten (maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen).
Het kan dus zo zijn dat de setup niet goed runt omdat hij w2k in de registry wil zien staan, maar het kan ook zijn dat in die .ini file waar het over hebt iets van w2k staat en dat dat dus overeen moet komen met wat in de registry staat.

Wat je ten derde nog kan proberen is een 'universeel ups programma'tje'.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dat is hem.......... wat is ie mooi he ;)
Thnx, die key weet ik wel te vinden. Heb ik laatst moeten veranderen voor de installatie van een scanner. Maar goed ik zal het eens proberen en dan seriele kabel erin, en dan het stuur programma van Win2K selecteren. Kijken of dat werkt. Universele UPS programmaatjes heb je daar ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 13:02 ]

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 12:56:
Heb ik laatst moeten veranderen voor de installatie van een scanner.
idd scanners (moest ik ook een keer :9 )
Universele UPS programmaatjes welke zijn dat?
eeeuuhhh namen weet ik zo niet.
Voor APC zijn er zat third party programmatjes te vinden (zoals apcupsd), maar daar heb je natuurlijk niets aan....

misschien zoiets ('k doe een gok hoor!)
http://www.passmark.com/products/batmon.htm

Verwijderd

Topicstarter
Dank u ik zal de software eens downloaden en gebruiken wie weet is het wel iets. Ja opzich ik hoef niet zozeer te zien hoe vol de UPS is, maar meer dat ie een sientje geeft op het moment dat de accu leegraakt en dan de server afsluit, daar gaat het met name om. Helemaal mooi zou zijn als ie via het netwerk ook nog de andere computers over de stroomstoring bericht. Maar goed eerst ff proberen om het op 1 computer aan de praat te krijgen. Bedankt voor de reactie en als ik jullie ooit een keer moet helpen post maar hoor!! :) Weet niet zoveel maar vast wel iets .... of niet :p

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

keb nog ff gezocht, maar ik geloof dat 'rups' ook zo'n universele ups tool is.
ik weet nou niet meer of dat freeware is of juist was (of zoiets)...
lekker vaag 8)7

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 09:50
Na lang gezocht te hebben naar de eerder genoemde polariteiten, ben ik op het volgende gekomen, ik zal mijn zoektocht omschrijven.

via de source van Network UPS Tools http://www.exploits.org/nut/ opgezocht wat voor type de Sweex is:
Note: Sweex models which shipped with UPSmart
are contact-closure and need to use the
genericups driver with upstype=7.
Vervolgens gegevens opgezocht over dit type:
.SH UPS TYPES
7 = CyberPower Power99
also Upsonic Power Guardian PG-500

Also Belkin Belkin Home Office
F6H350-SER, F6H500-SER, F6H650-SER

[CP=RTS] [OL=CTS] [LB=-DCD] [SD=DTR]
En op de website van cyberpower (http://www.cyberpowersystems.com/) de polariteiten opgezocht:
CyberPower Power99
Power Failure Signal: Negative
Low Battery Signal: Negative
Remote UPS Shutdown: Positive
Dit kan natuurlijk ook werken voor andere merken goedkope UPSsen, waarvan de driver voor windows nt/2000/2003 onbetrouwbaar of niet aanwezig is.
Pagina: 1