Toon posts:

inbel probleem met ISDN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik heb een probleempje met inbellen met ISDN.

korte uitleg over t netwerk:
1 server met win 2k server (domein controller)
5 werkstations met 2k pro

de server zit aan de isdn centrale met een cisco router.
nu gaat de server om de haverklap inbellen waardoor telefoonkosten veel te hoog worden, ik heb op alle pc's alle updates uitgezet maar zelfs al staan alle werkstations uit, gaat ie nog de hele tijd inbellen.

ik kom er niet achter welk programma hiervoor zorgt en als tijdelijke oplossing (ook totdat er ADSL is) heb ik er maar voor gekozen om alleen de router aan te sluiten op het moment dat iemand internet op moet maar dat is wel erg omslagtig.

kan iemand mij een oplossing geven zodat ik dit probleem op kan lossen?

cisco taal ken ik niet maar denk ook wel dat het probleem in de server zit (die gaat tenslotte de hele tijd inbellen)

Verwijderd

wat dacht je van een netwerkmonitor gebruiken... dan kan je tenminste zien waarom eruit gebeld wordt.,...

Verwijderd

Elk packet dat je server tegenkomt en niet kan begrijpen schotp ie naar z'n default gateway.
je router. die belt dus uit.

voila, internet-telefoontikken.

Zoek een Cisco handleiding en verplaats je topic misschien even naar Netwerk Troubleshooting, want ik denk dat je daar meer succes gaat hebben.

Overigens, hoe zit dat met je aansluiting> gewoon ICS op win2000 aangezet, of heb je een serieuze poging tot internet gateway geprobeerd? ISA of iets van dien aard? wat bij win2000 SBS zit?

Verwijderd

Topicstarter
gewoon ICS, t moest ff snel aan de praat gekregen worden dus geen serieuze pogingen tot ingewikkelde zaken, heb me wel eens verdiept in ISA maar da's nogal vaag als je niet weet hoe t werkt en er geen boek over hebt.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Zodra er uitgebeld is en je weet niet waarom kan je op de router het commando show dialer geven, dan kan je zien wat de reden is voor het uitbellen.
Overigens geven dit soort configuraties altijd veel problemen met isdn kosten, tenzij je weet hoe je een goeie dialer-list en access-list op de router moet zetten.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Hij zegt het zelf ook al: ICS.
ICS = kosten.

Als je SBS 2000 hebt dan moet je je toch eens verdiepen in het internet gebeuren van ISA. Het is niet zo heel moeilijk allemaal, en de proxy is een stuk beter op te voeden dan ICS.
Overigens, een bedrijfje moet ook geen last hebben met de aanschaf van iets als winroute inplaats van of als aanvulling op die cisco doos, als ISA je te moeilijk is.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Zou echter ook heel goed kunnen, dat het een DNS config probleem op de Win2K server, heb dat al heel errug vaak gezien. Probeer het volgende is:

Open DNS manager en open de forward lookup zones. Staan waarschijnlijk 2 zones, waarvan eentje gewoon een . Haal die weg en herstart de DNS server service. Dan functioneert ie niet meer als een root server, wat ook niet nodig is. Ga dan weer terug naar de DNS manager en rechtermuisknop op de servernaam en dan naar de properties. Daar kun je DNS forwarders op geven. Vul daar de DNS adressen van je ISP in.

Ga dan als laatste naar je eigenschappen van het TCP/IP protocol. Ik verwacht dat daar de DNS servers van de ISP ingevuld staan. Vul daar *als enige* DNS server het IP adres van de server zelf in. Haal dus de ISP nummers weg.

Als dit al gedaan is, heb ik niks gezegd ;) Maar dit ben ik echt al heel vaak tegengekomen, dus zou kunnen :)

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 19:35
Op je Router debug dialer aanzetten kun je zien door welk pakket hij is gaan bellen.

verder kun je er met wat andere debug opties ook wel achter komen.

Als je twijfeld over welke pc het is de access-lists even wat verder dicht zetten dan kun je die ook uitsluiten.

Verwijderd

Yngwie- schreef op 18 February 2003 @ 23:58:
Zou echter ook heel goed kunnen, dat het een DNS config probleem op de Win2K server, heb dat al heel errug vaak gezien. Probeer het volgende is:

Open DNS manager en open de forward lookup zones. Staan waarschijnlijk 2 zones, waarvan eentje gewoon een . Haal die weg en herstart de DNS server service. Dan functioneert ie niet meer als een root server, wat ook niet nodig is. Ga dan weer terug naar de DNS manager en rechtermuisknop op de servernaam en dan naar de properties. Daar kun je DNS forwarders op geven. Vul daar de DNS adressen van je ISP in.

Ga dan als laatste naar je eigenschappen van het TCP/IP protocol. Ik verwacht dat daar de DNS servers van de ISP ingevuld staan. Vul daar *als enige* DNS server het IP adres van de server zelf in. Haal dus de ISP nummers weg.

Als dit al gedaan is, heb ik niks gezegd ;) Maar dit ben ik echt al heel vaak tegengekomen, dus zou kunnen :)
wat je hier zegt is compleet juist als de lijn neit werkt, en als mensen niet kunnen internetten.

Maar, hij klaagt erover dat de server vaak onverwacht inbelt, en dat los je hier niet mee op, maar wordt alleen maar erger (ivm dns queurys die naar je isp's dns gaan)

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 20:51

schroevendraaier480

certified prutser

gewoon een dialer-list op je cisco aanmaken waarin je aangeeft welke protocollen de verbinding mogen openen. De rest gewoon droppen.

interface BRI0
dialer-group 1

<knip>
dialer-list 1 protocol ip permit list 101
access-list 101 permit tcp any any eq www
access-list 101 permit tcp any any eq 443
access-list 101 permit tcp any any eq 53
<hier verder gaan tot je klaar bent>
...
...
access-list 101 deny any any

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 09:16:
[...]

wat je hier zegt is compleet juist als de lijn neit werkt, en als mensen niet kunnen internetten.

Maar, hij klaagt erover dat de server vaak onverwacht inbelt, en dat los je hier niet mee op, maar wordt alleen maar erger (ivm dns queurys die naar je isp's dns gaan)
Wat ik bedoel, is dat het zeer goed mogelijk is, dat de server om de 30 seconden verbinding maakt met de root servers die in het lijstje in de DNS server staan. Als de Windows 2000 server ook als root server geinstalleerd is, en je hebt de DNS servers van de ISP en de router als gateway bij je TCP/IP eigenschappen ingevuld, gaat de 2000 server gewoon verbinding met het internet maken om te synchronizeren.

Als je de root zone weghaalt (en de Win2000 server dus niet meer als root DNS server hebt draaien) probeert ie dat niet meer. De reden dat ik aangaf om *alleen* de server zelf als DNS server op te geven en forwarders op te geven in de DNS server zorgt er voor dat er niet onnodig uitgebeld gaat worden. De DNS resolved alles lokaal en pas als er duidelijk een IP adres of URL *buiten* het lokale domein benaderd gaat worden, geeft de server een schopje aan de router.

Wat ik me dus afvraag is of de topicstarter een sniffer of heeft draaien (of zou kunnen draaien) om te kijken welk verkeer nou precies die lijn opengooit. Als dit geen DNS requests van de server zelf zijn kun je mijn verhaal inderdaad vergeten :)

Verwijderd

Het is geen DNS probleem ofzo, kijk gewoon even bij de instellingen van de inbel verbinding(op de server), daar staat iets van automatisch verbinding maken bij..

Simpel maar doeltreffend

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 21:03:
Het is geen DNS probleem ofzo, kijk gewoon even bij de instellingen van de inbel verbinding(op de server), daar staat iets van automatisch verbinding maken bij..

Simpel maar doeltreffend
Err, of misschien het topic lezen? ;) Gaat niet over een inbelverbinding op de server zelf, maar er wordt gebruik gemaakt van een Cisco ISDN router :)

Verwijderd

Dat hoeft niks uit te maken?

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 08:48
Dit probleem hebben we bij ons ook gehad, we hebben toen de DNS goed geconfigureerd en het probleem was over. Gewoon dns die je hebt weggooien, nieuwe aanmaken, je server natuurlijk naar zichzelf laten verwijzen, de clients naar de server laten verwijzen. en het probleem moet over zijn.
Pagina: 1