Intranet opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

• Ruffian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik wil een intranet opzetten op mijn stage plaats

ze hebben hier een server met novell 3.12
helaas kunnen zie hier niet vanaf wegens programma's die ze er speciaal voor hebben laten schrijven (voor boekhouding en dergelijke)
Ze hebben hier overal als clients win 98

Nu wil ik dus een intranet opzetten via apache
zodra ik deze draai werkt hij lokaal wel
dus op de pc waar hij opstaat

maar op de andere client pc's niet

is hier een oplossing voor?

ik heb op de pc waar apache opstaat een vast ip adres
de verdere clients krijgen een ip adres van novell

alle pc's zitten ook in hetzelfde werkgroep

als iemand verdere informatie nodig heeft moet hij het maar vragen
(ook iis en pws werken niet )

alvast bedankt

A life? Where can I download it??

Verwijderd

dns settings? poorten? firewalls?

tell me more specific stuff, werkt alleen lokaal is zo gering..........

• Ruffian
  • Nu online
Geen firewall

en de dns heb ik niet ingesteld
net zoals de poort

thuis draaid de apache zonder verdere instellingen
ik heb hem ooit eens gedownload bij computer totaal
zo'n php bundel met apache mysql en php erin

wat moet dus op de plaats van dns en de poort staan?

• Ruffian
  • Nu online
de dns is hetzelfde als het ip adres

169.254.189.38

dit ip adres werd 1 x uitgedeeld door de server en die heb ik maar gebruikt als vast ip adres

lijkt me het beste

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ROFL....
Je IP adres is een "Ik krijg geen IP van de DHCP server"-adres :+

Kijk daar eerst maar eens naar...
Je moet een "intern" adres zien te krijgen (waarschijnlijk iets van 10.x.x.x of 192.x.x.x ofzo.)

Als je IP met 169 begint heb je "geen" ip... ;)

[ Voor 43% gewijzigd door RobIII op 17-02-2003 14:07 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Ruffian
  • Nu online
Ik zelf kan novell niet
en de kenner is er niet
hoe kan ik dit inzien?
of instellen?

het is novell 3.12
iemand maybe een tut van?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik ken novell ook niet (zo goed) :+
Maar bekijk je netwerkkaart settings eens. Heb je "Automatisch IP adres verkrijgen" aan staan? Zo nee, probeer dat eens.

Overigens is novell 3.12 volgens mij helemaal niet geschikt om DHCP te spelen? Correct me if I'm wrong... Weet je zeker dat het de enige server is? Gebruiken jullie geen router met DHCP ofzo?
Welke ip-adressen hebben je collegae?

Dit is redelijk basic network stuff hoor....

[ Voor 55% gewijzigd door RobIII op 17-02-2003 14:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Heb je overal de novell client op ipx en ip ingesteld staan ???

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Allerbeste Ruffian, No Offence, maar volgens mij ben je niet zo thuis op Google, Tweakers en andere PC gerelateerde zaken. Als ik je andere posts bekijk zijn deze niet veel anders qua vraagstelling als deze. Misschien moet je eens kijken op www.beginnersweb.nl? Het siert je om wat meer tijd te steken in zelf zoeken en zaken proberen op te lossen. En vergeet het Hallo, de groeten en bedankt onder aan je post's. Lees de FAQ eens op Tweakers.net...

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 17-02-2003 14:21 . Reden: typo ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ruffian
  • Nu online
Ik kon niet de dingen vinden die ik zocht vandaar dat ik hier weer ben

maar alels staat op automatisch
en ik kon alleen op die pc het ip adres vinden

de rest heeft alemaal 0.0.0.0

dus er worden geen ip adressen opgegeven
hoe kunnen ze dan op het netwerk?

er zit geen router tussen alleen een hub

maar hoe zou ik dan dus een ip adres toe kunnen laten wijzen als er geen dhcp zit op novell?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als ze allemaal 0.0.0.0 hebben gebruiken jullie helemaal geen tcp/ip maar IPX... Ik zou me echt maar eens wat verdiepen in dat spul joh!

Over mij

Verwijderd

Denk dat er zo wel een slotje op komt maar goed....

heb je de pc al proberen aan te sluiten op een poort die normaal gebruikt wordt door een pc waarbij wel alles werkt?
heb je dezelfde novell software op jouw 'server' geinstalleerd als op de novell clients?
heb je al uitgezocht of novell geen webserver heeft die php oid ondersteunt? (hint)

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:43
Ruffian,

Ik krijg hoogstpersoonlijk de indruk dat je expertise en ervaring op dit gebied vrij gering is.
Even een kleine uitleg over IP adressen.

Een IP adres is nodig om te kunnen communicerne met andere computers. Binnen een bedrijf zijn er ruwweg 2 manieren om PC's van IP adressen te voorzien.

Je kunt bij elke computer 1 IP adres invullen, met de daarbij behorende DNS servers/gateway etc etc.
Of je maakt gebruik van een DHCP server. Deze server deelt IP adressen uit en de computers vullen deze zelf in met alle meegeleverde instellingen beterffende gateway en DNS server(s).

het 169.x.x.x IP adres dat je computer heeft is een windows autoconfiguratie IP adres. Dat IP adres krijg je als je GEEN IP adres krijgt toegewezen terwijl je Netwekkaart wel op "automatisch IP adres verkrijgen" staat ingesteld.

Dus OF je computer hangt niet aan het netwerk, of ze gebruiken daar vaste IP adressen ipv. een DHCP server...

Als je zelf niet weet hoe dit allemaal werkt, gebruik de search van GoT, Google, www.howstuffworks.com is ook een goeie voor uitleg.

hierna snap je het zelf al een stuk beter.

succes.

I want to live forever, so far.. so good.

• Ruffian
  • Nu online
ik zoek wel verder
hier helpen ze me niet verder

bedankt voor hetgene waarmee ik wel verder ben gekomen

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Warbringer schreef op 17 February 2003 @ 14:36:
Ruffian,
Een IP adres is nodig om te kunnen communicerne met andere computers
[Mierenneukmodus]
Nee hoor, het kan ook zonder IP adres. Je kunt IPX gebruiken, Parallelle of Serieele verbindingen en weet ik wat nog meer. Je hebt dus niet PER SE een IP adres nodig om te kunnen communiceren.
[/Mierenneukmodus]

Ik zou wachten tot de "kenner" terug is. Misschien kan die je verder helpen.

Over mij

• Gé Brander
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Nog een laatste tip dan:
Een intranet op een Novell 3.x server kan je ook altijd nog doen via een share. Je moet dan gewoon steeds verwijzen naar een bestand op een share en dan heb je geen webserver nodig. Werkt prima voor een basis intranet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• cenix
  • Laatst online: 04-08 19:29
Zorg dat in de apache configuratie staat dat de server geen localhost is, maar een DNS naam of IP adres. Ik heb het meer gezien dat het dan niet werkt.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Goed. Novell 3.12 gebruikt het IPX protocol, en daar komt geen DHCP bij kijken. Hoogstens een 802.3 of 802.2 instelling maar verder draait IPX vrij zelfstandig. Je zou een directory kunnen aanmaken op de Novell server, en vervolgens daar een index.html neer te zetten. Je tikt dan in de browser iets van F:\Web\ in o.i.d. en voila. Simpel webservertje.

Wil je wat meer, dan dien je een PC met een webserver te installen. Je dient dan alle PC's ook van het TCP/IP protocol te voorzien en van IP addressen te voorzien. Ik zou kiezen voor IP adressen uit de range 192.168.0.xxx waarbij xxx begint bij 10, en verder telt tot het aantal PC's dat je hebt. 192.168.0.11, .12, .13 etc etc.....

Begin bij .10 zodat je voor de toekomst de eerste 10 nummers ooit eens kunt gebruiken om bijv. een router te plaatsen op 192.168.0.1 (voor bijv DSL aansluiting voor hele bedrijf) of als je de Novell server upgrade naar versie 5.1 waarbij je wel tcp/ip nodig hebt.... die kan dus op .0.2 en zo heb je dus nog een paar adresjes over.... voor een managed switch mischien zelfs ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 18:08

SilentSimon

Have you been hopped?

Ruffian schreef op 17 February 2003 @ 14:36:
ik zoek wel verder

bedankt voor hetgene waarmee ik wel verder ben gekomen
beetje niet leuk van je dit he,
zodra het goede antwoord niet gegeven is na een tijdje terwijl iedereen je probeert te helpen gaat ie gewoon weg :/

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-08 20:06
Ruffian schreef op 17 februari 2003 @ 14:36:
ik zoek wel verder

Waar slaat dit op ?

1. Jij opent een topic, welke eigenlijk per definitie gesloten hoort te worden. Het niveau is bedroevend laag.
2. Toch wordt je door een aantal behulpzame mensen geholpen (Klasse!), ze nemen de moeite om je deze (super basic) dingen uit te leggen.
3. En dan heb jij het lef om te zeggen 'hier helpen ze me toch niet' ?

Sorry hoor...maar wat een zielige reactie.

*Noted*
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.