Uiterlijke kenmerken RAM geheugen ... ?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik heb onlangs van iemand een paar reepjes RAM geheugen gekregen, maar hij kon mij niet vertellen wat voor een soort RAM geheugen het was en ook niet hoeveel.

Hoe kan ik aan de uiterlijke kenmerken er achter komen wat voor een geheugen het is en hoeveel ?!?

en is er zelfs nog een manier om het merk te achterhalen :?

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
DoRRoN schreef op 17 February 2003 @ 13:41:
Ik heb onlangs van iemand een paar reepjes RAM geheugen gekregen, maar hij kon mij niet vertellen wat voor een soort RAM geheugen het was en ook niet hoeveel.

Hoe kan ik aan de uiterlijke kenmerken er achter komen wat voor een geheugen het is en hoeveel ?!?

en is er zelfs nog een manier om het merk te achterhalen :?
meeste merknamen staan op de chips zelf :)
Tel eens het aantal nokjes en pinnen.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het merk van de chips en van de SIMM/DIMM als geheel hoeft niet hetzelfde te zijn, als het merk niet op de SIMM/DIMM staat (expliciet of in een type-nummer), dan wordt dat lastig (en is het geen A-merk, die schamen zich er niet voor).

Op de chippies staat een type-nummer, meestal is aan de eerste paar tekens af te leiden welk merk, als het merk er al niet expliciet opstaat, anders levert meestal een Google in de meeste gevallen zowel merk als soort op, waarbij soort bepaalt : hoeveel kbit, en welk type (FastPage, EDO, enz.), welke snelheid.

Als je het soort geheugen per chip weet (er worden wel eens meerdere soorten geheugen per SIMM/DIMM gebruikt), kun je met optellen en vermenigvuldigen de totale grootte afleiden. Is dat deelbaar door 8 : geen parity, door 9 : parity, door 11 : ECC).

Het aantal contacten op de SIMM/DIMM bepalen dan weer waar het inpast, bij DIMMs bepaalt de exacte plaats van de inkepingen tussen de contacten of het geheugen buffered of niet is, en of het 3.3V of 5V is.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
En hoe kan ik zien of het EDO, SD of DDR is ?!?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 10:25
EDO is kort, met één inkeping in het midden,
SD heeft 2 inkepingen,
DDR heeft een inkeping, niet in het midden. :)

En het merk daar kon je achter komen met een progsel alleen ik weet niet meer welk :).

tvw

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ShotGun schreef op 17 February 2003 @ 15:01:
EDO is kort, met één inkeping in het midden,
SD heeft 2 inkepingen,
DDR heeft een inkeping, niet in het midden. :)
:X :X :X

Je haalt form factors en geheugentypes door elkaar en de namen kloppen ook niet. De volgende form factors kom je nog redelijk vaak tegen (met daarachter de geheugentypes die je tegenkomt):

- 30p SIMM (geen inkepingen) = 8b - FP of (zeldzaam) EDO
- 72p SIMM (inkeping in het midden) = 32b - FP of EDO
- 168p DIMM (twee nokken) = 64b - (zeldzaam) FP, EDO of SDR-SDRAM
- 184p DIMM (een nok in het midden) = 64b - DDR-SDRAM
- 184p RIMM (twee nokken in het midden) = 16b - RDRAM
- 2xxp RIMM (twee nokken anders) = 32b - RDRAM

Om het nog leuker te maken zijn er 4 types 168p DIMM- beide inkepingen kennen twee verschillende standen- de inkeping bij een uiteinde bepaalt buffered (inkeping in het midden van het pinvrije gedeelte) of unbuffered (inkeping naar een kant), de inkeping in het midden geeft voltage aan- 3.3V (inkeping in het midden) of 5V (inkeping aan een kant). Dit alles staat dus nog LOS van het geheugentype :o

Form factor kun je dus op zicht bepalen, welk type RAM erop zit niet in het geval van SIMMs en 168p DIMMs.

Daar moet je de afzonderlijke chips voor gaan bekijken. Om wijs uit die dingen te komen kun je een site als deze als naslag gebruiken:
http://www.plasma-online....stalled/type_ramchip.html

Voordeel van deze methode: je komt gelijk achter het merk en de grootte van de chips.

Tip: let HEEL erg op het verschil tussen bit en Byte-anders ga je genadeloos de mist in :o
En het merk daar kon je achter komen met een progsel alleen ik weet niet meer welk :).

Dat is iets wat bij DIMMs de SPD uitleest. Helaas is er lang niet altijd SPD informatie beschikbaar en is die ook niet altijd te vertouwen. Chips uitlezen is het enige echt sluitende manier.

Oslik blyat! Oslik!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:25

LopeZ

Too much is never enough

zoek en hoort hier niet thuis, daarbij komt dat dion b je al genoeg heeft geholpen. :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.