Toon posts:

Hoe "Bestuur" jij RTS-en

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere mensen dat doen...

Ik bouw alles altijd gewoon "met de hand" (met de muis dus), maar troepen zet ik altijd onder vaste hotkeys (ctrl+nummertje), bij C&C bijv:
1: Infantry
2: RPG-troopers e.d.
3: PAthfinders e.d.
4: Humvee's e.d.
5: TANKS!
6: Artillery
7: Air squad 1
8: Air squad 2
9: Special units/Air squad 3

Maar dan vind ik de nummertjes altijd nog te ver van m'n hand liggen en het zijn er eigenlijk nog te weinig...

Zijn er ook nog effectievere (snellere) manieren om je troepen zo snel mogelijk je tactische moves aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles met de muis, niet effectief maar ben lui dus zo min mogelijk beweging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles met de muis, en;
1: Poppetjes
2: Tanks
3: Air
4: Heavy
0: Special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt nogal aan het spel denk ik.

En dan nog. Stel dat je alleen met Air aanvalt. Dan ga je toch de verschillende types air units in verschillende groepen delen en niet de hele zooi in groep 3 of wat dan ook omdat het anders niet in je schema past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:03

DinX

Motormuis

Bijna alles met de muis, naar m'n troepen gaan doe'k door de cijfertoetsen.

1: infanterie
2: rpg / anti-tank
3: troepen-vervoer (helicopters, APC, hummers)
4: anti-troepen en gebouwen (vlammenwerper, machinegeweer-ding)
5: tanks
6: artillerie
7: Air (meestal helicopters)
8: Air (meestal vliegtuigen)
9: Special s
0: Gebruik ik bij bepaalde acties om een hoop dingen aan toe te wijzen, meestal bij eengrootschalige aanval. Ook als ik bijvoorbeeld 1 mannetje wegstuur om iets te capturen hang ik em daaraan, dan vind ik em snel terug.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:46

chromeeh

the Gnome

Uhm... ff kijken... Ligt eigenlijk heel erg aan map / scenario / spel
Besturing bij voor keur met de muis en dan de groups op het toetsenbord :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 18:32
ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor soort spel het is en wat de besturing is.
normaal:
- pijltjes toesten scrollen
- attacken moven gewoon met de muis knop.
- groepering
1 melee (WC3 heb je ook nog een hero er bij dus gaat de op 1)
2 ranged
5/6 Vliegtuigen (dit is weer het geval bij C&C spellen)
8/9 special units (Zeppelin (wc3) of boris/blue dragon met C&C.

Maar er is eigenlijk niet echt een duidelijke reply op te geven omdat het per spel super erg verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In geval van c&c:
1: 4x comache
2: 4x whatever vliegtuig het beste is op dat ogenblik.
3: teampje van humvee's (met inhoud), tanks e.d
4: teampje van humvee's (met inhoud), tanks e.d

Ik schakel met 1 en 2 meestal units uit die te ver buiten hun basis gaan, daarna met a10 en ion beam de sam's, om vervolgens maar helemaal binnen te vallen..
Werkt voor alles behalve brutal enemy, die kan dat soms opvangen :)

Meer heb ik meestal niet nodig om te winnen, mits ik beschik over ion beam, paradrop en a10 strike.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-10 22:38

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik heb geen vaste onderverdeling qua units, ik plaats meestal onder de 1,2 en 3 een mengeling van tanks, humvee's en andersoortig infantry, onder 4 en 5 helicopters en vliegtuigen, en onder de 6 meestal de grote range, behind-the-frontline artillery, zoals tomahawk launchers in C&C Generals :) (als je een natural keyboard hebt zijn 1 t/m 6 makkelijk te bereiken met linkerhand)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanbarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36

johanbarten

Fallout fanatic

Bij CnC nummer ik de belangrijke units, bijvoorbeeld als ik ga aanvallen.
1: all-round tanks
2: AT units
3: Anti gebouw, de zwakkere units
9: Super weapons
0: command center

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWAD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 16:34

MWAD

Morron With A Dress

Doe ik ook altijd ..

1. infantrie'
2.tanks'
3.andere schiet meuk
0. special units

De Som van de Momenten ten opzichte van punt " A " = NUL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 21:25
Hmm nah...
Volgensmij is dit beetje teveel opsom-topic maar ach... kan nooit kwaad, ik gebruik het zo:

In C&C Generals
1 Humvee's met infanterie erin (en rocket), die zijn snel en kunnen voorrop verkennen.
2 Tanks ... gewoon tanks dus :)
3 Long Range raket launchers, meestal stuur ik de Humvee's en deze eerst naar een basis om zoveel mogelijk schade aan te brengen. De Humvee's moeten dus de raketen launchers beschermen want die zijn snel de lul.
4 Air units maar omdat ik ze vind tegenvallen in Generals gebruik ik deze niet vaak

Vanaf:
6, 7 8 9 en 0 gebruik ik voor special stuff.
Bijn altijd nuke's ofzo (bij China) ik heb deze dus gebind aan een gebouw dus zodra hij klaar is met maken van nuke kan ik er 3 tegelijk op een land afvuren en hoe ik niet telkens naar het gebouw, erop te klikken, en weer terug naar de plaats waar de nuked moeten enz enz enz... maar gewoon cijfertje indrukken, en gelijk de nuke plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Novah op 17-02-2003 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij RA2
Als ik met de allies speel:
8,9,0 Chrono legonaires om de kistjes te pakken (1 per cijfer)
1 rocketeers (heeeeeeel veeeeel :Y))

De andere cijfers voor groepen legers (gemixt)
1 Type is altijd zwak muv rocketeers want als je daar een (grote) groep van hebt dan schiet je alles weg (muv een leger russiche anti tanks)

Spionnen laat ik altijd mbv waypoints lopen zodat ik daat niet op hoef te letten (ligt ook aan mijn tegenstander :+ bij sommige maaak ik niet eens spies want die zien ze toch wel :()

Met Sovjet:

8,9,0 Spinnetjes voor de kistjes

Voor de rest varierend aan mijn tegenstander
Maar bijna altijd gevarieerde troepen omdat 1 type gewoon te zwak is

Voor de rest alles met de muis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, muis (duh) en:

1:close combat/short range shooting.
2:longrange shooting/magic users.
3:attillery/siege
4: special/subgroep van (1-3)
5:ground unit productionbuilding
6:2e production building.
7:main building
8-0:production buildings/upgrade buildings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilyc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05-2024
Muis:
Units selecteren e.d., opdrachten geven, etc.

Toetsenbord:
Pijltjestoetsen - Scrollen
Nummers - Hotkeys voor units

Helaas kan het scollen dmv. het toetsenbord dikwijls niet in RTS games :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 AT
2 AP
3 artillery
4 commandos ed
5 gebouw
6 gebouw
7 gebouw
8 gebouw
9 vliegtuigies
10 zeppelin/chinook ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de muis alleen om te bewegen en doelwitten aan te geven. Bouwen, troepen selecteren, items gebruiken of spells (in Warcraft) of waypoints zetten doe ik allemaal met het toetsenbord, gaat gewoon veel sneller.

Mijn belangrijkste gebouwen hotkey ik ook ipv troepen, zeg 7 t/m 9 zijn altijd gebouwen zodat ik midden in een gevecht bijvoorbeeld al nieuwe tanks kan maken met een toets ipv dat ik eerst helemaal naar de basis terug moet scrollen, het gebouw selecteren en op de 'bouw GVD een tank' knop hev geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Starcraft:
1 = groep 1 melee
2 = groep 2 melee / ranged
3 = ranged
4 = siege units
5 = casters
7/8 = dropships / overlords / shuttles
9/0 = scannersweep / detectors

bij Warcraft III:
1 = hero1 + melee
2 = hero2 + ranged
3 = casters + evt. hero3
4 = andere casters :)
5 = siege

en verder... veeeeeeeeel shortcuts gebruiken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 14:13:

veeeeeeeeel shortcuts gebruiken... :)
Idd, ik zou niet weten wat ik moest doen zonder de altijd handig geplaatste 'i' om in Warcraft3 inner fire te activeren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 14:25:
[...]
Idd, ik zou niet weten wat ik moest doen zonder de altijd handig geplaatste 'i' om in Warcraft3 inner fire te activeren :/
Mjah, ik zet gewoonlijk de helft van m'n priests op autocast innerfire, dan heb je die hele 'i' niet nodig :P

maargoed, shortcuts gebruiken is net zo nodig als bij FPS'en met muis spelen ipv alleen met toetsenbord spelen :) (en ja... de eerste generatie fps-en werd vooral nog met toetsenbord bestuurd)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk ook heel veel met toetsenbord en muis. Die shortcuts zijn heel handig. Kun je ook een beetje zien hoe het met je leger vanaf gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOl bij Quake moest je zo'n knop ingedrukt houden en dan had je mouse look.

Ik weet nog dat ik die knop toen altijd had afgeplakt met plakband ... :z those were the dayz :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 15:51:
LOl bij Quake moest je zo'n knop ingedrukt houden en dan had je mouse look.

Ik weet nog dat ik die knop toen altijd had afgeplakt met plakband ... :z those were the dayz :P
Rofl, als je nou gewoon +mlook had ingetypt in de console.. :)

RTS-sen bestuur ik met de muis, ook scrollen enzo. Wel maak ik groepjes onder de 0-9 keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17
Ik selecteer altijd erg veel. Af en toe gebruik ik van die hotkeys, maar omdat ik meerdere kanten op ga met m'n ventjes raak ik ze altijd kwijt als ik ze onder hotkeys heb :P
Als je ze handmatig selecteert moet je ze in beeld hebben en raak je ze dus ook niet kwijt :)
Het is wat meer werk, maar dan zit je tenminste niet werkeloos toe te kijken en dat vind ik wel leuk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaf258
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-02 12:21

daaf258

For Aiur

Alles onder hotkeys.

Onder Starcraft ligt het eraan met welk ras je speelt.
Maar 2 staan altijd vast.

1 = ground units
4 = flying units

En zoveel mogelijk hotkeys gebruiken. Ook al lukt het me niet altijd omdat in sc voor ieder ras andere hotkeys zijn :(, gevolg is dat je af en toe meer tijd kwijt bent met annuleren van gebouwen dan met echt eerzetten :+. Maar het is gewoon het snelste. Kan soms zelfs verschil betekenen tussen winnen en verliezen.
Andere RTS geld hetzelfde als hierboven.

- specs - audioscrobbler -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Hmm, ik doe het weer vrij anders :) Beetje afhankelijk van battle enzo, maar in RA2 bijv doe ik zoiets:

1 2 en 3: Drie losse 'squads' gevarieerde units, bijv zooi rhinos als basis, flaktracks voor AA, paar apocalypses voor de zwaardere hits en misschien wat van die kutspinnen omdat ze zo fucking irritant zijn. Die verdeel ik dus in 3 groepen, om meer controle te hebben en te flanken e.d. Maar net neit op unit gesorteerd, omdat vaak combis beter werken (apocalyps tanks zijn effectiever als er wat lichte zooi omheen zit omdat ze zo fucking traag zijn, en alles werkt beter met wat AA guns erbij :)).

4 & 5 lange afstand shit, V3's in RA2.

6-8 Bepaalde special shit, Yuri's bijv

9-0 airspullen

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das juist irritant, als je dan bv met WaarCraft3 air units aan wil vallen, kunnen alleen je (bv) archers dat, en worden je huntressen afgeslacht, omdat ze die ait niet aan kunnen vallen.

Maja, ieder zn favo's natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Ja ik heb idd bij C&C games altijd onder 1, 2 en 3 de air squads zitten.... soms is er nog verschil tussen bommenwerpers en commanches e.d. die heb ik dan onder een ander nummer... Verder heb ik de tanks en de infantry niet echt geordend :P Eén grote chaos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 09:57
Ik verdeel m'n troepen in groepen die ik dan altijd met nummers selecteer. Ik gebruik geen specifieke sortering ofzo, meer op sterkte ingedeeld. Verder 'bestuur' ik bijvoorbeeld C&C RA2 gewoon met de muis, rechtermuisknop scrollen, dat werkt wel lekker handig :) Toesten gebruik ik nooit, werken altijd zeer sloom.

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 16:17:
Das juist irritant, als je dan bv met WaarCraft3 air units aan wil vallen, kunnen alleen je (bv) archers dat, en worden je huntressen afgeslacht, omdat ze die ait niet aan kunnen vallen.

Maja, ieder zn favo's natuurlijk..
Aan de andere kant, als jij aan het aanvallen bent, en je tanks worden door air units afgeslacht, dan ben je ook nerreges. Als ik specifiek bepaalde units ga aanvallen dan komen er geen tanks mee natuurlijk.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Pagina: 1