Toon posts:

[windows 95] installeren op laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een probleem. Ik heb nl een laptop (oud beestje) zonder cd-rom en ik heb een externe cd-rom speler (brander). Het is de bedoeling dat ik windows 95 installeer op de laptop. Echter windows 95 staat op een cd rom. Op de laptop stond windows 3.11 en dat is er inmiddels afgehaald.

Heeft iemand enig idee hoe ik nu windows 95 op deze laptop geinstalleerd krijg?

Misschien eerst weer windows 3.11 installeren, dan de cd-rom installeren en dan windows updaten, of windows 95 ergens op schijf kopieeren (waar??)

grtn

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

- je kan diskette´s formateren op het 2,nog wat formaat MB zodat je op elke diskette 1 *.CAB van de win95 CD kan zetten, dan gewoon eerst allemaal op de HD en klaar.

- je kan via een parallele verbinding de win95 kopieren naar de HD van de laptop en dan gaan installeren.
Zit standaard in DOS 6.x, Linksvr.exe en Linklnk.sys o.i.d. ff in de help van die file kijken hoe je het moet instellen in de config.sys van de client als je de host laat luisteren op je LPT-verbinding.

- via een netwerkshare in bv. win3.11, moet i wel een NIC hebben.

- externe CD dinges aanzwengelen in DOS

ik zou voor optie 2 gaan, zelf altijd ervaren als een snelle betrouwbare oplossing.

[ Voor 37% gewijzigd door aardbeix15 op 17-02-2003 11:46 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Ik neem aan dat je wel een floppydrive hebt, boot gewoon met een dos flop, start Interlnk, start op een andere computer intersvr, nullmodem parallel kabeltje tussen lappie en andere computer en je kunt aan de slag...

Win95 op floppies overzetten kan ook, maar geloof me, dat is een rotklus :P

Of je start natuurlijk van floppy en laad onder dos drivers voor die cd-drive van je.

edit:

Slim om dat stukje erbij te editten aardbei, maar ik was toch eerder :+.

[ Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 17-02-2003 11:46 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• cjdijk
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Genoemde oplossingen werken allen, die paralelle verbinding is het meest eenvoudig, want die (werkende) dos drivers zoeken is onbegonnen werk.
En voor die verbinding kan je zelfs een nulmodem kabel gebruiken (is wel trager dan een parallelle kabel).

Een andere nog niet genoemde oplossing, is een verloop connectortje kopen,
dan kan je die 2.5inch laptop harddisk aansluiten op je desktop pc.
Daarna kan je harddisk formatteren en de cdrom daarheen copieren,
gewoon de cdrom van je desktop pc gebruiken dus.
Nadat je een lege bootable harddisk hebt (met slechts command.com io.sys msdos.sys) met een gecopieerde win98 directory van je windows cdrom,
kan je hem weer terugbouwen en setup.exe uitvoeren.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, ik denk dat ik het even ga proberen met de paralelle kabel ertussen. Dus PC ---PK----> Laptop. Ik neem aan dat als ik de paralelle kabel heb geinstalleerd dat ik dan gewoon heel simpel via de verkenner kan kopieren naar de laptop. Of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 11:55:
Ok bedankt, ik denk dat ik het even ga proberen met de paralelle kabel ertussen. Dus PC ---PK----> Laptop. Ik neem aan dat als ik de paralelle kabel heb geinstalleerd dat ik dan gewoon heel simpel via de verkenner kan kopieren naar de laptop. Of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten.
via zo´n paralle kabel wordt de C schijf van je laptop op je desktop gewoon een F/G/H schijf. Je kan dan idd gewoon sleuren en pleuren in de verkenner, je hebt gelijk full acces (read & modify)via zo´n verbinding.

Voor de duidelijkheid om te kunnen kopieren met de verkenner van je desktop naar de laptop moet je van de laptop server maken (linksvr.exe) en van de desktop client (linklnk.sys (o.i.d. ben er niet meer helemaal zeker van) in de config.sys zetten). Het klinkt tegenstrijdig om van de laptop server te maken maar het is wel de oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door aardbeix15 op 17-02-2003 12:01 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

aardbeix15 schreef op 17 February 2003 @ 12:00:
[...]

via zo´n paralle kabel wordt de C schijf van je laptop op je desktop gewoon een F/G/H schijf. Je kan dan idd gewoon sleuren en pleuren in de verkenner, je hebt gelijk full acces (read & modify)via zo´n verbinding.

Voor de duidelijkheid om te kunnen kopieren met de verkenner van je desktop naar de laptop moet je van de laptop server maken (linksvr.exe) en van de desktop client (linklnk.sys (o.i.d. ben er niet meer helemaal zeker van) in de config.sys zetten). Het klinkt tegenstrijdig om van de laptop server te maken maar het is wel de oplossing.
Je bedoelt interlnk en intersvr...

Dat zijn trouwens beide dos dingen, en ik weet uit ervaring dat ze niet met FAT32 overweg kunnen (en waarschijnlijk ook niet met NTFS). Dus formatteer de HD van die laptop dan maar als FAT16... Niet dat FAT16 echt iets uitmaakt als je HD 2GB of kleiner is :)

• cjdijk
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 11:55:
Zelf geef ik de voorkeur aan fastlynx (werkt onder dos)
http://www.sewelld.com/Demo.asp
Op die website is een gratis demo versie te downloaden,
en worden zelfs de pin-settings van de parallelle kabel genoemd.
Een standaard printer kabel is niet bruikbaar,
al kan je die wel ombouwen, zodat je aan beide uiteinden dezelfde stekker krijgt.

Je twee manieren van verzenden (geldt ook voor interlink trouwens,
allen vind ik die minder gebruikersvriendelijk)

Mogelijkheid 2:
Je start op zowel laptop als op desktop fx.exe en je kan direct verzenden.
De lange bestandsnamen worden afgekort naar 8.3 notatie,
zijn niet van belang voor een windows installatie cdrom.

Mogelijkheid 1:
Je start op je laptop fxsvr.exe
Je start op je desktop fxlink.exe.
Volgens mij kan dat alleen door in config.sys device=fxlink.exe toe te voegen.
Daarna start je jouw desktop opnieuw op,
en krijg je 2 drive letters erbij, g: op je desktop is a: van je laptop
en i: op je desktop is c: van je laptop.
Je kan nu gewoon naar I: copieren op je desktop pc.
De lange bestandsnamen blijven bewaard.
W3ird_N3rd schreef op 17 February 2003 @ 13:12:
[...]

Je bedoelt interlnk en intersvr...

Dat zijn trouwens beide dos dingen, en ik weet uit ervaring dat ze niet met FAT32 overweg kunnen (en waarschijnlijk ook niet met NTFS). Dus formatteer de HD van die laptop dan maar als FAT16... Niet dat FAT16 echt iets uitmaakt als je HD 2GB of kleiner is :)
Fat32 werkt ook, alleen wordt de hoeveelheid vrije ruimte niet correct weergegeven bij gebruik van fx.exe
Ntfs lukt alleen als je het "Ntfs for dos" programmaatje gebruikt.
Kortom, fat16 en fat32 kan beide, ntfs zou ik niet doen.

* Hans gebruikt fastlynx zo af en toe nog wel eens

[ Voor 20% gewijzigd door cjdijk op 17-02-2003 13:24 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
er stond win3.11 op...dus wellicht fat16!

topic komt trouwens vaak voorbij
kijk een topic van 2001
Hoe krijg win95 op floppy?/

ik doe trouwens zoiets via een parallele iomega-zip drive

[ Voor 76% gewijzigd door ajouin op 17-02-2003 14:01 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

cjdijk schreef op 17 February 2003 @ 13:19:
[...]

Fat32 werkt ook, alleen wordt de hoeveelheid vrije ruimte niet correct weergegeven bij gebruik van fx.exe
Ntfs lukt alleen als je het "Ntfs for dos" programmaatje gebruikt.
Kortom, fat16 en fat32 kan beide, ntfs zou ik niet doen.

* Hans gebruikt fastlynx zo af en toe nog wel eens
Ik had het meer over Interlnk/Intersvr. Ik heb een keer een FAT32 drive via Interlnk proberen te bekijken onder dos op m'n laptop, maar dat was 1 en al wazige tekens en onbruikbaar. FAT16 drives deden het prima.
ajouin schreef op 17 februari 2003 @ 13:20:
er stond win3.11 op...dus wellicht fat16!
Windows 3.11 ondersteund niet zo heel veel meer dan FAT16, dus ja, het zal wel FAT16 zijn 8)7

FAT32 heb je pas vanaf Win95OSR2, en FAT12 is alleen voor floppy's..Dus het moet wel FAT16 zijn

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Zorg er wel voor dat je een laplinkabel of een laplink connector op een parralelle kabel gebruikt.

Ik zou trouwens vvor die externe cd-rom speler gaan.
Heb ik meerdere malen gedaan en werkt perfect.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Verwijderd

Topicstarter
JEV schreef op 17 February 2003 @ 15:22:
[...]

Zorg er wel voor dat je een laplinkabel of een laplink connector op een parralelle kabel gebruikt.

Ik zou trouwens vvor die externe cd-rom speler gaan.
Heb ik meerdere malen gedaan en werkt perfect.
Ja, maar hij moet wel eerst geinstalleerd worden natuurlijk.
Pagina: 1