Toon posts:

<?xml version .. I.C.M. CSS

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik scrollbalk kleuren in mijn CSS definieer (gewoon in de body element), werkt alles gewoon als ik zonder <?xml version="1.0" charset="iso-8859-1"?> werk in mijn pagina.

Als ik deze er echter wel in zet verdwijnen de gedefinieerde kleuren in de IE (6) ..

Hoe de f*** zit dit i hemelsnaam ??

Dit zelfde probleem namelijk ook met Overflow van een div die 100% in de hoogte is ...

Werkt in het ene geval wel, anderre niet :$

Iemand een suggestie ??

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

xml is geen opmaaktaal......

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

xml is geen opmaaktaal......
goeie tip!
gewoon als ik zonder <?xml version="1.0" charset="iso-8859-1"?> werk in mijn pagina.
't Schijnt zo te zijn dat wanneer je een html4 of kleiner doctype gebruikt, dezelfde renderer gebruikt wordt als je de xhtml doctype + xml declaration gebruikt.

Als je de xml declaration weglaat en de doctype van 't document op xhtml zet, wordt een andere render engine gebruikt. Ik weet het fijne er niet van, maar de praktijk is dat je het beste gewoon je xml declaration kan laten staan.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

xml (net als XHTML) is vele malen stricter in het parsen van zowel elementen als CSS in vergelijking met HTML 4.01 of een van de voorgangers.

Het effect wat jij ziet klopt gewoon, scrollbarkleuren bestaan niet in de CSS specs en worden dus volledig terecht genegeerd door de (strict) parser van IE, met het weghalen van de XML declaratie wordt de quirks-parser geactiveerd (zoals al beschreven door drm) en daardoor worden scrollbarkleuren in het CSS file wel toegepast.

Verwijderd

Topicstarter
Met anderre woorden,

Tenzij ik de boel dus niet goed definieer, omdat ik niet via goede standaard werk, hij het dus nooit zal pasen en weergeven omdat het niet binnen de standaard valt, die ik dus in de header heb gedefinieerd ..

- Of niet goed definieeren zodat IE het gewoion verwerkt volgenz zijn manier
- Of wel goed definieeren zodat IE volgens standaard parst, (scrollbars zitten idd niet in (officieel) css1 en 2) en dus niets weergeeft (althans, geen gekleurde scrollbars).

Zit ik nu goed ??

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 12:01:
- Of niet goed definieeren zodat IE w3c het gewoion verwerkt volgenz zijn manier
- Of wel goed definieeren zodat IE w3c volgens standaard parst, (scrollbars zitten idd niet in (officieel) css1 en 2) en dus niets weergeeft (althans, geen gekleurde scrollbars).
je moet gewoon zeggen wat voor pagina het is wat eruit moet komen. als je een opmaak aan je xml wilt geven hebben ze daar bijvoorbeeld xsl voor gemaakt. :)

maar zoals ik hoor wat jij wilt heb jij xhtml (en dan kan je deze: <!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> gebruiken :))

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

yup :) Doctype is alles voor een browser, de browser kijkt naar de gedefineerde doctype en kiest vervolgens de 'passende' parser, srtict of quirks.

Als je veel waarde hecht aan de kleuren van je scrollbar (imo terecht geen onderdeel van CSS, maar dat is een andere discussie) , zal je voor de quirks-modus moeten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 12:16 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hier staat ook een artikel over de verschillende modussen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

BtM909 schreef op 17 February 2003 @ 12:11:
Hier staat ook een artikel over de verschillende modussen.

*bookmarks* :) leuk artikel.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1