Projectie scherm met laken????

Pagina: 1
Acties:
  • 3.080 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu sinds een weekje een 2dehands projector. Echt een super apparaatje.
Maar ik moet nu nog een projectie scherm hebben, deze wil ik echter zelf maken, omdat kant en klare gewoon belachelijk duur zijn.

Maar waar kan ik dat het beste goedkoop van maken? Ik dacht zelf gewoon aan een laken wat ik dan bij de hema ga kopen. Of is dit geen goede kwaliteit, en indien niet goed, waar kan ik het dan het beste van maken?
Ik moet het ook makkelijk weg kunnen halen/opzetten, zodat ik geen uur bezig ben om het optezetten.

Alvast bedankt voor reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het kan wel, maar hoe krijg je het netjes strak en zonder vouwen op de muur?
Is het geen optie om een gebruikt dia-scherm te gebruiken? Dat kan je op marktplaats of bij de plaatselijke kringloop vast wel vinden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je beter een witte verduisterings rolgordijn halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb ook wel een diascherm, maar die is maar 1 bij 1 meter en ik moet een afmeting hebben van 3m bij 2,3m hebben. Het spannen kan denk ik wel met wat gewichtjes. Maar wat ik me ook afvraag is of zo'n laken ook veel licht doorlaat en daardoor beelkwaliteits verlies optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 10:51
De beste goedkope oplossing is een dunne MDF plaat met matte verf lichtgrijs of wit verven (afh. van de lichtopbrengst van je projector). Dit zou je eenvoudig met schroefogen en kettinkjes kunnen ophangen.

Als dit te groot/ onhandig is moet je het laken ophangen met boven en onderaan een balkje erin en het dan met een plantenspuit natmaken en laten drogen, dan zijn alle vouwen er uit.
Zodra je het doek compact opbergt zit het waarschijnlijk weer vol met vouwen, so it's up to you...

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:34

DinX

Motormuis

Je zou een groot stuk triplex kunnen halen (van dat hout) en het dar over spannen. Zo zou je het toch al goed strak kunnen maken. Als je dan nog 2 haakjes aan je muur maakt kan je het daar ophangen.
En je kan het natuurlijk ook strijken als het over die houten plaat gespannen is :)

Maar nog beter lijkt me ergens een 2de hands projectoescherm te kopen. Maar wel opletten dat dat nog in goede staat is.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 11:30:
Ik zal dan wel ff bij de kwantum kijken. DIe hebbe die dinge toch vaak erg goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 11:30:
maar goed dat zal ongeveer net zovel kosten als een projectiescherm, verduisteringsrolgordijnen zijn niet echt goedkoop.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

Nakebod

Nope.

2e hands diaschermpje, verkrijgbaar vanaf zo te zien rond de 15 euro, maar die was aan de foto te zien erg brak :)
http://www.marktplaats.nl

Let wel op, (Dus niet alleen op foto afgaan) dat het scherm ook strak is, dus geen bobbels e.d.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het beste zoals "raymund" al zij, een verduistering scherm met aan de eene kant zilver en de andere kant wit. Het kan ook wel op een gewoon rolgordijn maar dan moet je oppassen dat het licht er niet doorheen gaat schijnen omdat je dan een minder mooi beeld krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou zo'n laken over een frame kunnen spannen, zeg maar zoals het canvas van een schilderij strak wordt getrokken. Ik heb me ooit laten vertellen dat je een hogere lichtopbrengst hebt als je een laag parelmoerverf aanbrengt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis808
Diaschermen zijn over het algemeen ZEER ongeschikt voor videoprojecties! (uit de FAQ)
Er ontstaat in het midden van de projectie een feller/ lichter gedeelte.

zoek eens naar wat posts van tbusquet, die heeft al heel wat zinnige dingen gepost over projectieschermen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 22:29
je kunt als je toch naar de GAMMA gaat beter een hardboard plaat kopen met aan 1 kant een witte laag, dat werkt wel lekker. neem dan ook wat vurenhouten balken mee om dat ding recht te houden (trekt anders langzaam krom door vocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis808
En als je dan toch bij de bouwmarkt bent, haal dan gelijk wat van het fijnste schuurpapier om bovengenoemde plaat (ze noemen het lakboard) op te schuren zodat 'ie wat minder spiegelt. Het maximale formaat van de platen die bij een gewone bouwmarkt verkrijgbaar zijn, is trouwens 250 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 11:34:
[...]

Ik zal dan wel ff bij de kwantum kijken. DIe hebbe die dinge toch vaak erg goedkoop?
Ik heb een rol gordijn van de kwantum maar die laat veelste veel licht door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch gaan voor blackout cloth (verduisterings grodijn) van de kwantum. Ik gebruik het zelf ook en ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
Wou ik net zeggen, gewoon een lap verduisteringsstof halen bij Kwantum. Zit achter mijn gordijnen. Het is zwaar spul dat absoluut geen licht door laat. Vlak krijgen is een ander verhaal...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Diaschermen weerkaatsen teveel licht en daar schijn je een bout beeld mee te krijgen, daarnaast zijn ze natuurlijk te klein.

Een makkelijke optie is een MDF plaat en daar wat muurverf overheen rollen, vergeet niet er wat latjes achter te schroeven om kromtrekken te voorkomen (de achterkant verven kan ook helpen, maar met latjes ben je in elk geval safe).

Mocht je niet tevreden zijn kun je over dat scherm ook stof spannen, dat is makkelijker dan een houten frame maken ivm kreuken en blabla. Dat valt niet mee. Enne, met een MDF plaat kun je ook nog aan alle kanten een zwarte strook maken (wees en creatief en verzin maar ff hoe je dat precies gaat doen), dat maakt het optisch contrastrijker.

En inderdaad, lichtgrijze verf zorgt voor een betere zwartweergave....

Jaja, ik zit inderdaad alle projectortopics door te lezen :P Tegen de zomer is het voor mij zover (dan heb ik het in mijn inkomstenplaatje ingepland :)).

Succes

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik inderdaad maar eens ga kijken voor verduisteringsstof. Ik neem aan dat ze dat wel in het wit hebben en met de maat 2,7m x 2,3m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Laatst online: 05-03 12:19
Nou, als je ooit gordijnen hebt gekocht :P

Meestal gaat het in banen van max. 1.5m breed

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 14:11
laken kan denk ik wel als je het om een houten frame spant...

@iMartien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merf wit vuur je!

[vrije vertaling:]

Verf je muur wit!
Moet je geen hoogglans nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Gewoon naar de markt en goedkope witte katoen halen (meestal ongeveer 1.4-1.5 meter breed).

Ik heb dit zelf ook gebruikt voor een scherm dat ik snel wou kunnen ophangen en weinig plek in mocht nemen. Ik heb een stuk van 2.5*1.5 meter gekocht, daar 6 gaten in gemaakt aan de randen en de hele boel met postbodeelastieken aan de muur gespannen.

Handig (je kan het hangen hoe je wil, beetje spelen met hoeveel elastieken je nodig hebt en waar je bevestigingspunten aan de muur maakt, en je hangt het in een minuut op en je hebt het zo weer weg), goedkoop en uitstekend beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ideaal als beamer laken en goedkoop
https://zeildoekshop.nl/h...escherm-beamerscherm.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:46
De vraag is alleen: Is het scherm na 17 jaar nog nodig? :P

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07 17:00
Waarom niet gewoon muur schilderen met projectieverf?

Als je een strakke wand heb ben je direct klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:12

FeaR

In GoT we trust

ChojinZ schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:14:
[...]
De vraag is alleen: Is het scherm na 17 jaar nog nodig? :P
True, dit is wel een erg oud topic om te kicken :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.