[dualboot] Winxp en win98

Pagina: 1
Acties:

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 23:22
Op het moment heb ik winxp draaien maar wil ook win98 gaan draaien. Nu heb ik met partition magic een nieuwe fat32 partitie gemaakt. Deze partitie (H:) is primaire.
Nu heb ik net even gezocht en vond een aantal problemen, zodra iemand win98 na winxp had geinstalleerd kwam hij winxp niet meer in. Kan ik dit voorkomen?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mocht je na het installeren van Windows 2000 Windows 98 hebben geïnstalleerd en je bootmenu is weg, boot dan vanaf de Windows 2000 CD, kies voor repair en dan voor de optie repair bootmenu.
En dit geldt ook voor WinXP.
Does that answer your question?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Bjk
Thx lijkt, ik ga het proberen (quick reply!) ;)

Oja op 1 hd (120 gig) kunnen toch 2 primaire partities?

[ Voor 39% gewijzigd door Bjk op 17-02-2003 11:03 ]

• Bjk
Het is niet gelukt ik ga naar dos boot met win98 cd maar hij vind geen fat32 schijven. En stopt dan met de setup. Toch is H: een fat32 schijf en primaire. Ik heb windows 98 (dus niet 98SE)
Ligt het mischien daaraan?

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Heb je hem al geformatteerd dan? PartitionMagic doet dat niet automatisch, dus waarschijnlijk is dat het probleem.

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• Bjk
Wilderness ik ging naar DOS en deed daar: c: en toen dir ik zag daar me lege partitie van 4.9 gig. Dus ik formatte die. Nadat ik dat gedaan had wou windows98 nog niet installeren. Ik reboot om naar winxp te gaan maar dit lukte niet. Dos zei dat er een ongeldige systeem diskette inzat.
Toen moest ik windows xp opnieuw installeren, dat heb ik dus gedaan. Maar nu ben ik een partitie van 100 gb op me HD kwijt. Hoe krijg ik het terug!!!?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou denk ik je hele pc opnieuw installeren... Dan installeer je eerst Win98 en dan later XP. Dat werkt wel... Werkte bij mij ook :)

En heb je BootMagic al geinstalleerd / geprobeerd? :?

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 21:32
[Nieuwsgierig-modus]
Waarom wil je 98 installeren?
[/nieuwsgierig-modus]

FAT32 en grote schijven = om moeilijkheden vragen. Dump die 98 en gebruik winxp, zou ik zeggen...

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

-Noel- schreef op 17 February 2003 @ 12:54:
[Nieuwsgierig-modus]
[/nieuwsgierig-modus]

FAT32 en grote schijven = om moeilijkheden vragen. Dump die 98 en gebruik winxp, zou ik zeggen...
FAT32 en grote schijven kan wel... Krijg je alleen een grotere clustersize en heet het niet meer FAT32 maar FAT32X

Verwijderd

Je moet bij W98 binnen een aantal van 1024 cylinders blijven anders kun je niet installeren.
Bij jou zit die H:\ partitie waarschijnlijk verder op de schijf.
Begin helemaal opnieuw zou ik zeggen.
Eerst op C:\ W98 en dan op D:\ XP
Gebruik E:\ en verder voor de data.

• Bjk
Mja ik heb me pc dus nu al opnieuw geinstalleerd, zonder win98 nu heb ik winxp erop maar ik zie maar 3 partities in windows xp allemaal van 5 gig terwijl er een 120 gig HD in zit. Hoe krijg ik de rest terug?

• Bjk
-Noel- schreef op 17 February 2003 @ 12:54:
[Nieuwsgierig-modus]
[/nieuwsgierig-modus]
Ik krijg binnenkort een vortex ii kaartje vandaar!

Verwijderd

ga naar disk management en check daar je partities eens.
start-->control panel-->administrative tools-->computer management-->disk management

Verwijderd

Je moet eerst Win98 installeren voor je dualboot.
En daarna Windows XP

• Bjk
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 13:06:
ga naar disk management en check daar je partities eens.
start-->control panel-->administrative tools-->computer management-->disk management
Ik heb geen administrative tools op me pc (winxp - pro)
Je moet eerst Win98 installeren voor je dualboot.
En daarna Windows XP
Ik vind het nu even belangrijker om me 100 gb terug te vinden |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Bjk op 17-02-2003 13:26 ]

• Device Manager
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Zoals TAGAEON al zei, je Win98 partitie (komt door de DOS architectuur) moet in de eerste 1024 cylinders beginnen (de eerste 7.8GB op je harddisk). Hetzelfde geldt voor XP/2K/NT (NT boot partitie moet zelfs ook binnen de eerste 7.8GB eindigen).

Aangeraden wordt dus Win98 als eerste installeren op een 7GB partitie of zo, en dan XP op de volgende partitie installeren.

Tenzij je een bootmanager gebruikt (bootmagic van powerquest of equivalent) is het het beste om 1 primary partitie te maken van minder dan 7.8GB (voor win98), dan een extended partitie, en in de eerste logical drive in je extended partitie XP te installeren.

Met een bootmanager kan je 2 primary partities hebben, en dan kiezen naar welke je wilt booten. Als je dan naar de ene boot, kan je de andere niet zien, en andersom hetzelfde natuurlijk. Achter de 2e primaire partitie zet je een extended partitie neer, met daarin je logical drives voor je data die je onder beide OSen wilt hebben (MP3tjes, etc).

[ Voor 1% gewijzigd door Device Manager op 17-02-2003 13:30 . Reden: spel fout in Tagaeon's naam ]

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• ferdivaneeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08-2025

ferdivaneeten

zo gaat dat

Windows 98 installeren na XP gaat ook prima. Gebruik bijv. BootPart om je Win98 boot partitie in een voor de XP bootmanager bruikbare image om te zetten, dan kun je gewoon in de bootmanager kiezen voor XP of 98. Dat progje is voor mij en een aantal collega's al bijzonder bruikbaar geweest.

Verwijderd

Bjk schreef op 17 February 2003 @ 13:20:
[...]

Ik heb geen administrative tools op me pc (winxp - pro)
Heb je de NL versie wellicht? Dan zit het in de map configuratiescherm.
Hoe het heet in het nederlands weet ik niet, maar dat weet vast iemand anders wel.

• Bjk
Oke ik heb partition magic geinstalleerd daar zie ik mijn partitie van 107 gb staan. Alleen het bestandstype ervan is: Type 07. Dus ipv fat32 of ntfs is het type07? Partition magic wil het ook niet converten weet iemand hier raad mee?
Pagina: 1