Toon posts:

Kan moederbord monitor vernielen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mannen (m/v)!

Ik heb de afgelopen jaren diverse keren problemen gehad met mijn beeldscherm. Na de zoveelste keer ga je een verband leggen en dan denk ik dat de monitor vernield wordt door de videokaart en denk je maar een nieuwe te gaan kopen.

Nu hoor ik echter bij de fabrikant van het beeldscherm dat ook het moederbord de oorzaak kan zijn. Ik kan zelf niet zo goed verklaren hoe een moederbord dat kan veroorzaken, enige wat me te binnen schiet is een onstabiele spanning op de AGP poort.

Kan iemand me uitleggen dat moederborden inderdaad monitoren kunnen vernielen? Alvast bedankt!

Groet,
Gé.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Volgens mij geef je zelf al het antwoord: een onstabiele spanning op de AGP poort. :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Toch klinkt me dat wat vreemd in de oren. Ik denk eerder dat bij een onstabiele spanning op de AGP poort de videokaart niet goed zou werken maar een monitor vernielen klinkt me wat vergezocht. OVerigens is het een MSI K7T266 Pro moederbord. Ik heb al wat gezocht op het internet maar kan ook geen andere soortgelijke problemen vinden.

Ik blijf dus wat sceptisch en ben nog niet overtuigd :?

Verwijderd

move VB --> PMG

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:36

mvds

Totally awesome!

Wat voor videokaart en monitor heb je? En wat voor refreshrate heb je meestal ingesteld staan? Probeer je niet gewoon je monitor buiten zijn specs te draaien? (of op het maximale van zijn specs, wat ook problemen kan geven)

Zet je steeds netjes je monitor uit, of doe je dit met zo'n balk met schakelaar? En over wat voor soort problemen met je monitor hebben we het?

Verwijderd

Topicstarter
Twee maal sorry (verkeerde forum en wat te weinig info):

Ik heb nu een Hercules Radeon 9500Pro en een Samsung 172T. Refreshrate = 60 Hz., 1280*1024, en dat zou de monitor aan moeten kunnen. Met mijn oude monitor zette ik inderdaad alles in één keer uit met een powermanager, dat doe ik al een tijdje niet meer. De problemen zijn dat ik geen beeld meer heb (daarom heb ik mijn oude Compaq V70 vervangen), ook het menu werkte bij de Compaq niet meer. De Samsung heeft iets dergelijks nu ook al, af en toe valt het beeld weg. Af en toe doet hij het ook gewoon. Vaag dus.

Gé.

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 01:59

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Die monitoren al op een andere PC geprobeerd?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 14:59:
Twee maal sorry (verkeerde forum en wat te weinig info):
...
Gé.
Je mag je voor de derde keer verontschuldigen :P
Begroeting onder posts & replies

Linkje komt overigens uit FAQ Forumgedrag.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Als je een goede monitor hebt, dan kan hij NIET vernield worden door het mobo. Er zit zowel een spanningsbeveiliging als een HF/VF frequency beveiliging op de betere monitors. Een en ander heb ik namelijk zelf ervaren met mijn monitor :) En die doet het na ruim 2,5 jaar trouwe dienst nog steeds goed. Het is een Mitsubishi Diamond Pro 87 TXM 17" scherm. Als de HF/VF buiten het bereik van de monitor valt, dan komt er een rood scherm met in het zwart de melding: Frequency out of range / out of sync, en na 10 sec gooit de monitor zichzelf in standby-mode.

Ook bij fluctuerende spanning op de AGP poort beschermt die Mitsubishi zichzelf, door of gelijk uit te schakelen, of iig een waarschuwing weer te geven (ook rood scherm: voltage peak: error ;) ).

Aangezien geba een best nieuwe monitor heeft (Samsung 172T, ik heb em zelf ook op het oog :P ) zou je ook naar andere oorzaken buiten mobo/vidkaart kunnen kijken. Je voeding bijvoorbeeld, of gewoon je hele stroomgebeuren in huis. Ook of je pc geaard is en je stopcontacten geaard zijn, is een interessante factor om naar te kijken.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de monitor al op een andere pc geprobeerd en het lukt me niet daar hetzelfde verschijnsel te krijgen. Ik zal het hele stroomgebeuren thuis eens door meten, het moet daar haast wel mee te maken hebben. Bedankt voor de tips.

En nu maar geen ondertekening meer (op sat4all moet het wel weer, zo raakt een eenvoudig mens als ik ook in de war) :?

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 01:59

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Als die monitor het op een andere PC wél doet, werkt hij dus nog gewoon... dan zal het niet de spanning e.d. in huis zijn. Heb je die problemen met beide monitoren met dezelfde Radeon gehad? Zo ja, probeer dan thuis eens even een andere vga kaart. Als je de problemen had met een andere kaart, maar het zelfde mobo, dan is het toch iets met je mobo probably. Diagnose stellen he ;)
Pagina: 1