Toon posts:

Groot Wifi voor ADSL

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
We willen met 4 sd-27 parabool antennes een netwerk gaan leggen voor 3 huizen zodat we 8 mbit adsl kunnen delen.

In venlo woont iemand die de verbinding gaat delen. Daar plaatsen we een router en 1 schotel.
In velden (8km verder)woont iemand daar plaatsen we ook een router en 2 schotels.
En in Arcen (nog 8km verder)nog iemand met 1 schotel.

Is dit te reailiseren?

Verwijderd

Ik zou deze vraag aan Cobweb stellen. www.cobweb.nl.
Zij hebben veel ervaring met wireless op grote afstanden.

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
en wie gaat dat betalen?

Verwijderd

Topicstarter
bill gates,
nee ff serieus wij gewoon. Valt mee we schatten 500 euro aansluitkosten pp. Maar anders hebben we NIKS hier in deze plek.

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 16:52
Nou, dat is nog eens een projectje! Ik weet niet of dat echt goed gaat lukken, want je moet denk ik wel die antenne's hoog plaatsen, wil je het signaal 8 km verder kunnen ontvangen.

Verwijderd

Topicstarter
Mottebelke schreef op 17 February 2003 @ 11:27:
Nou, dat is nog eens een projectje! Ik weet niet of dat echt goed gaat lukken, want je moet denk ik wel die antenne's hoog plaatsen, wil je het signaal 8 km verder kunnen ontvangen.
Mja dat is het probleem, we weten niet of het gaat lukken, we moeten een of andere foto van bovenaf hebben... een 50 m hoge mast aan huis???

Verwijderd

misschien is dit iets voor jullie www.bysky.nl ?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe rijk denk je dat wij zijn en btw ik wil ook lagere ping zodat ik spellen kan spelen etc.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 17:24 . Reden: o vergeten ]

Verwijderd

Ja, Sid heeft gelijk. Wij zijn mega rijk, kuch kuch. Maar gaat dik lukken en nog ff een vraagje gaat deze straling van een SD27 24 dbi door boom toppen? En nog een vraagje zijn er vergunningen voor nodig? Ik was laatst op een site en daaar hadden ze een SD27 heel hoog geplaatst en hadden een bereik van 18 KM!

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Lijkt me meer een vraag voor http://www.wirelessnederland.nl/
8 km zonder compleet line of sight zal wel lastig worden.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
De hoogte bepaald denk ik de afstand.
Ik had een link van 3,7 Km waarbij GEEN vrij zicht was.
Wel had ik de antenne boven de meeste huizen geplaatst.
Doe ik dit niet dan kun je het wel helemaal vergeten!!
Ik ben zelf bezig met een link van 10 Km!!
Ene locatie een flat van 45 Meter en andere kant een gebouw van ongeveer 25 Meter!!
Op de hoge locatie is ook ADSL van BBned beschikbaar!!!

Verwijderd

Onze torens komen tussen de 30 en de 60 m hoog. Is dit genoeg? En hoe ver gaat die dan ?
weet jij trouwens of die wel door een paar boom toppen kan? En denk je dat ik een goede ping behoud over 8 km?

Verwijderd

Topicstarter
En hoe kan je die dingen opelkaar mikken. Heb je daar een of andere apparaatjes voor?
Zoals het er nu naar uitziet moet dit inelkgeval wel te realiseren zijn.

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 16:52
Op elkaar mikken zou je eventueel met zo'n GPS-kompas kunnen doen (als je die hebt). De afstand is een groter probleem. Let wel dat je niet zomaar een hoge mast op je huis mag plaatsen. Volgens mij maximaal 5 meter ofzo.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
=> NT

8KM ga je niet zomaar halen. En al helemaal niet op 8Mbit.
Als je het legaal wilt houden kun je het wel schudden, want dat kan tot max 100mWatt EIRP (+/- 1 KM)

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Cutebritney schreef op 17 February 2003 @ 20:59:
=> NT

8KM ga je niet zomaar halen. En al helemaal niet op 8Mbit.
Als je het legaal wilt houden kun je het wel schudden, want dat kan tot max 100mWatt EIRP (+/- 1 KM)
Ben ik niet met je eens.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij je met de standaard geleverde antenne's al een bereik hebt van meerdan een kilometer.
Zichtsverbinding doet wonderen

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maar d'r zit nog een groot verscihl tussen 1 en 8 KM... Lijkt me sterk dat je dat met 100mWatt gaat halen, ook al heb je zichtsverbinding. En zoals gezegd heb je daar wel 'n hoge mast voor nodig (= vergunning...).

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
nog klein detail, officieel mag het niet adsl delen, dus zorg dat ze er niet achterkomen.
en denk niet dat je online kan gamen, want door die schotel schiet je ping omhoog ;)

Verwijderd

langste legale link die ik ken staat bijna op 11km...

alleen moet je wel "serieuze" apparatuur hebben....

ongeveer € 6.000,- maar ja dan zou het wel kunnen alleen je moet dan wel volledig vrij zicht hebben....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 13:02:
langste legale link die ik ken staat bijna op 11km...

alleen moet je wel "serieuze" apparatuur hebben....

ongeveer € 6.000,- maar ja dan zou het wel kunnen alleen je moet dan wel volledig vrij zicht hebben....
Welke apparatuur word daar dan voor gebruikt?
En die ping gaat die echt te ver omhoog om te gamen, goed gemikte schotels geven toch niet zoveel vertraging?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 19:57:
[...]

Welke apparatuur word daar dan voor gebruikt?
En die ping gaat die echt te ver omhoog om te gamen, goed gemikte schotels geven toch niet zoveel vertraging?
Kijk naar mijn naam en je weet welke apparatuur..... in ieder geval het merk.

nee de vertraging is redelijk laag, echter als je op safe wilt spelen zet je hem vast op 5,5 Mbp/s maximaal. Alleen die 8Mbp/s haal je nooit. Een 11Mbp/s radio geeft maximaal 4Mbp/s netto door... Ja je kan er 2 naast elkaar zetten maar dan moet je een switch met trunking ondersteuning hebben en daar ga jij niet vrolijk van worden.... (duur)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 09:26:
[...]

Kijk naar mijn naam en je weet welke apparatuur..... in ieder geval het merk.

nee de vertraging is redelijk laag, echter als je op safe wilt spelen zet je hem vast op 5,5 Mbp/s maximaal. Alleen die 8Mbp/s haal je nooit. Een 11Mbp/s radio geeft maximaal 4Mbp/s netto door... Ja je kan er 2 naast elkaar zetten maar dan moet je een switch met trunking ondersteuning hebben en daar ga jij niet vrolijk van worden.... (duur)
Dus kan ik er gewoon spellen mee spelen (ie ping <50)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 10:19:
[...]

Dus kan ik er gewoon spellen mee spelen (ie ping <50)
ik dacht maar hang mer niet aan op rond de 60ms (acceptable)

Verwijderd

sharkzor schreef op 18 February 2003 @ 07:40:
en denk niet dat je online kan gamen, want door die schotel schiet je ping omhoog ;)
Niet waar, je pingt gaat iets omhoog niet veel, ca 10 tot 20 ms

Je maakt gebruik van wifi niet van sattelliet, wij hebben hier een werkende link en met gamen merk je daar dus totaal niets van!
Belangrijk zal zijn de signaal sterkte die overblijft aan het einde, is dit niet al te best krijgt je dus timeouts, lag en PL dus!

Ik denk dat jullie die 8km kunnen vergeten, wij hebben hier maar 600 meter en daarmee hebben we al de grootste problemen gehad om dat werkend te krijgen.
Zelfs nu dat het werkt is het nog niet optimaal, ik zeg niet dat het niet te doen is maar eenvoudig en goedkoop zal het zeker niet zijn.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Kijk hier eens, daar kun je wat leuke berekeningen uitvoeren.

http://home.deds.nl/~pa0h...calc/wlan_budgetcalc.html

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 00:56

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 13:28:
[...]
Niet waar, je pingt gaat iets omhoog niet veel, ca 10 tot 20 ms
Dat is nog veel. Als de backbone het toelaat, kun je zelfs nog betere latencytijden krijgen dan de gemiddelde DSL of kabel verbinding.
Ik denk dat jullie die 8km kunnen vergeten, wij hebben hier maar 600 meter en daarmee hebben we al de grootste problemen gehad om dat werkend te krijgen.
Zelfs nu dat het werkt is het nog niet optimaal, ik zeg niet dat het niet te doen is maar eenvoudig en goedkoop zal het zeker niet zijn.
Met de juiste apparatuur is het inderdaad goed te doen. Ik ben bang dat je met relatief goedkope apparatuur die 8Km idd niet haalt...

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

Topicstarter
Geen sd27 schotels met standaard netwerk antennes dus? Of sd-27 wat opvoeren :P.
Maar heeft iemand hier ervaring met de maximale afstand van de sd-27 schotels er zijn sites die beweren dat 8 km te doen is...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 21:56 ]

Verwijderd

misschien een beetje laat ... maar het beste kun je 54 mbit apparatuur gebruiken ...
deze komt zowieso al beter over en heeft meer bereik ..

daar kun je het besten een booste op aansluitne om je signaal nog beter overtelaten komen .. die hadden ze bij linksys.com .. maar ik zie ze dr niet meer staan .. btw die zijn niet verkrijgbaar in nl (verboden)

en een paar leuke schoteltjes ..
http://www.zx-yagi.nl/schotel.html

dan moet het wel lukken .. denk ik .

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:33
In dit geval gaan de huidige 54 mbit spullen niets helpen.
Alle huidige 54 mbit spullen zijn niet gevoelig genoeg, hebben geen regelbaar vermogen (liefst tot 0dB of nog lager, want dan kan je grote antennes gebruiken) en zijn meestal niet goed voorbereid op n externe antenne.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beetje laat lijkt me ook wel ja ;)
Dit geeft weer als resultaat dat iedereen op posts van 4 maanden ou gaat replyen.

Mocht het nog aan de orde zijn, kan t.start vragen om te openen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.