pcmcia netwerkkaart past niet

Pagina: 1
Acties:

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-08 17:02
Van de week heb ik een oude laptop gekregen, een Compaq Contura 430 CX (486 DX-4 100Mhz, 16 MB, 750 MB, 10,4 TFT). M.b.v. zipdrive windows 95 opnieuw geïnstalleerd en nu wilde ik hem eigenlijk aansluiten op mijn netwerkje / kabelinternet. Hiervoor wil ik een pcmcia netwerkkaartje kopen, ik zag al een sweex 10/100 staan voor 25 euro ofzo.

Ik heb nu zolang een netwerkkaartje geleend van iemand, een DELL 3CCFE575BT-D, alleen past dat ding niet in het notebook. Het past wel in het slot, alleen TOT de laatste cm, dan zit hij klem. Het kaartje is over de hele zijkanten even dik, alleen het slot wordt aan het uiteinde bij de pinnetje opeens een stukje smaller.

Is dit een naaistreek van Compaq om je per sé een compaq kaartje aan te smeren? Is er een of andere standaard veranderd in de tich jaar dat het notebook oud is? Ik weet het niet, heb hier geen eraring mee, voor zover ik kan zien heeft het kaartje 68 gaatjes en het slot 68 pinnetjes. Wie kan mij zeggen wat het probleem is en het liefst ook een oplossing geven?

BVD voor reacties

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
is het een Type I, II, of III...

(*note to self, er zijn mensen die het veel beter weten dan jij ;)*)

[ Voor 53% gewijzigd door KnoppenSpook op 17-02-2003 10:34 ]

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Verwijderd

probeer eens een Cardbus

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Het kaartje wat je probeert is waarschijnlijk CardBus (te herkenen aan de (goude) bolletjes aan de connector kant)
je moet een PCMCIA kaartje hebben ;) 16bit dus.

Verwijderd

de dell kaart is een card-bus kaart. Jouw laptop ondersteunt geen card-bus, je moet dus op zoek naar een netwerk kaart waar op de aansluitingen geen bolletjes zitten.

Verwijderd

In die laptop kunnen waarschijnlijk alleen Type I kaartjes. Heb ik ook gehad met een Compaq 4150. Oplossing: PC-Discounts e.d. beurzen afstruinen voor een oud model 10 of 10/100 kaartje want nieuw in de winkel kan je ze niet meer kopen voor zover ik weet.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

djeejdjeej schreef op 17 February 2003 @ 10:26:
Van de week heb ik een oude laptop gekregen, een Compaq Contura 430 CX (486 DX-4 100Mhz, 16 MB, 750 MB, 10,4 TFT). M.b.v. zipdrive windows 95 opnieuw geïnstalleerd en nu wilde ik hem eigenlijk aansluiten op mijn netwerkje / kabelinternet. Hiervoor wil ik een pcmcia netwerkkaartje kopen, ik zag al een sweex 10/100 staan voor 25 euro ofzo.

Ik heb nu zolang een netwerkkaartje geleend van iemand, een DELL 3CCFE575BT-D, alleen past dat ding niet in het notebook. Het past wel in het slot, alleen TOT de laatste cm, dan zit hij klem. Het kaartje is over de hele zijkanten even dik, alleen het slot wordt aan het uiteinde bij de pinnetje opeens een stukje smaller.

Is dit een naaistreek van Compaq om je per sé een compaq kaartje aan te smeren? Is er een of andere standaard veranderd in de tich jaar dat het notebook oud is? Ik weet het niet, heb hier geen eraring mee, voor zover ik kan zien heeft het kaartje 68 gaatjes en het slot 68 pinnetjes. Wie kan mij zeggen wat het probleem is en het liefst ook een oplossing geven?

BVD voor reacties
Je hebt voor jouw Compaq een Pcmcia kaart nodig (16bits)
Die kaart uit die Dell is waarschijnlijk Cardbus (32bits).
De techniek is niet blijven steken, pcmcia is vergelijkbaar met isa
terwijl cardbus vergelijkbaar is met pci.
Dus moet je op zoek gaan naar een "oud model creditcard".
Heeft niets met Compaq te maken, gaan ook Xircom of 3com kaartjes in,
heb dat zelf ook wel eens zien werken.
Pcmcia is downwards compatible, dat wil zeggen,
een pcmcia werkt wel in een nieuwe cardbus laptop,
maar een cardbus kaart werkt niet in een pcmcia laptop.
De connector in een pcmcia laptop wijkt een beetje af,
zodat het niet mogelijk is een cardbus kaart te plaatsen,
om te voorkomen dat je jouw mobo opblaast.
Dus in ieder geval niets forceren!
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 10:34:
In die laptop kunnen waarschijnlijk alleen Type I kaartjes. Heb ik ook gehad met een Compaq 4150. Oplossing: PC-Discounts e.d. beurzen afstruinen voor een oud model 10 of 10/100 kaartje want nieuw in de winkel kan je ze niet meer kopen voor zover ik weet.
Type I,II en III heeft niets te maken met pcmcia/cardbus.
Heeft slechts betrekking op de dikte.
Type III is even disk als twee kaartjes van Type II
Type I is heel dun, kom je eigenlijk bijna nooit tegen,
standaard heb je twee Type II insteeksloten boven elkaar in je laptop.
Kan je dus ook 1 Type III in doen.

[ Voor 16% gewijzigd door cjdijk op 17-02-2003 10:41 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Oja, het fysieke verschile van enerzijds Type I en anderzijds Type II en III is dat het "reepje" aan de achter-zijkant bij Type I smaller (minder dik) is.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 10:34:
kan je nog wel kopen in de winkel ;)
alleen 100mbit bestaat voor zover ik weet niet als PCMCIA, althans nooit tegen gekomen.
Wireless kaartjes zijn bijvoorbeeld PCMCIA ipv CardBus

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Erkens schreef op 17 February 2003 @ 11:15:
[...]

kan je nog wel kopen in de winkel ;)
alleen 100mbit bestaat voor zover ik weet niet als PCMCIA, althans nooit tegen gekomen.
Wireless kaartjes zijn bijvoorbeeld PCMCIA ipv CardBus
Die bestaan zeker wel, ik heb er zelf eentje in mijn oude P1-133 laptop,
is een Xircom Realport Ethernet 10/100+modem 56 "REM56G-100"
Handig ding trouwens, hij is van type III (vrij dik en sterk dus),
je kunt de connectors direct (zonder verloop kabeltjes) erin doen,
want die verloop dingetjes gaan gegarandeerd vroeger of later haperen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• djeejdjeej
Dankjewel allemaal,

ik ga eens opzoek dan naar een passend kaartje, weet nu i.i.g. waar ik op moet letten.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/h.j.erkens/michael/pccard.jpg
hier zie je het verschil tussen een cardbus en een pcmcia, de cardbus (links) heeft bij de aansluiting van die "bolletjes" waardoor deze niet in een pcmcia bus past ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Erkens op 19-02-2003 14:47 . Reden: |:( links is niet rechts |:( ]

• djeejdjeej
ik heb net een 16bits netwerkkaartje besteld pcmcia voor 27 pleuro, thx.

(SVEC Netwerk PCMCIA 10/100MBit 16-Bits, zo eentje die twee slots inneemt zonder verloopstekkertjes).

Over 3 werkdagen is notebook online als alles goed gaat tenminste, alleen jammer van die resolutie van 640x480 op dat 10,4 "tft, maar ja, een gegeven paard kijk je niet in zijn bek/mond (wat heeft zo'n beest?)... weet iemand daar misschien nog wat op?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

djeejdjeej schreef op 24 February 2003 @ 23:05:
ik heb net een 16bits netwerkkaartje besteld pcmcia voor 27 pleuro, thx.

(SVEC Netwerk PCMCIA 10/100MBit 16-Bits, zo eentje die twee slots inneemt zonder verloopstekkertjes).

Over 3 werkdagen is notebook online als alles goed gaat tenminste, alleen jammer van die resolutie van 640x480 op dat 10,4 "tft, maar ja, een gegeven paard kijk je niet in zijn bek/mond (wat heeft zo'n beest?)... weet iemand daar misschien nog wat op?
fysiek kan je het aantal pixels niet vergroten uiteraard (tenzij ander scherm als dat mogelijk is :P)
wel zou je misschien met een externe monitor iets meer kunnen doen, maar ach :P
daarnaast valt dit buiten Network Troubleshooting wellicht in Videoplanken & Beeldkanonnen maar daar moet je dan even de faq lezen want ik weet niet voor 100% zeker dat dat daar hoort dan ;)
Pagina: 1