Blizard schreef op 19 February 2003 @ 13:55:
Alvast bedankt voor de tips. Maar ik heb inderdaad het maken van een basic factuurprogramma een beetje onderschat. Ik heb wel al een beetje kennis van access & vba (ook wel al boeken over gelezen), maar ik stuit op een paar problemen waar ik niet echt raad mee weet. En in boeken kan je wel help vinden over klantenbestanden etc, maar nergens over facturatie ..

Geen enkel software handboek zal jou uitleggen hoe je een facturatiebestand moet maken. Het klantengedoe is slechts een voorbeeld, en als je de werking erachter begrijpt zul je in principe elk probleem moeten kunnen tackelen.
Probleempjes :
- Wanneer ik het formulier (MaakFactuur) open komt er automatisch een factuurnummer in een veldje etc, maar moet ik dit formulier (velden) koppelen aan een tabel of moet ik deze informatie later zelf wegschrijven als de gebruiker op opslaan klikt ?!
- Wanneer ik het formulier link aan de tabel, dan zal onvermijdelijk de factuur worden opgeslagen vanaf het formulier opengaat, wat niet altijd de bedoeling is.
- Ik werk met een subformulier voor de artikelen, maar hoe laat ik de keuzelijst van Art-code vernieuwen (requery werkt niet... ?!) wanneer ik op dezelfde moment nog een artikel heb toegevoegt.
- Sla ik de klantengegevens ook appart op ?! Of wel met een relatie ? (ik vermoed ook appart opslaan ?)
1. Maakfactuur moet gekoppeld zijn aan de tabel facturen en dan aan een record in je tabel facturen (recordsource="tblfacturen"). In de eigenschappen van dat formulier kun je instellen dat het formulier een nieuwe record moet aanmaken op het moment van openen of dat ie gewoon de 1e record moet laten zien. Je zou in het tweede geval dan met de navigatieknoppen kunnen browsen tussen je facturen.
Een record wordt in Access opgeslagen op het moment dat het formulier gesloten wordt of dat je naar een andere record gaat.
2. Dat is niet het geval. De record blijft gesloten tot het moment dat je er in wijzigt en pas op het moment dat het scherm afgesloten wordt (of de record eigenlijk) door het sluiten van het scherm of het browsen naar een andere record worden de wijzigingen opgeslagen.
3. Requery werkt wel degelijk, maar je gebruikt m waarschijnlijk niet goed. Druk anders even op ...F9 geloof ik, of F11, voor je wil kiezen in je keuzevenster. Doorgaans (in de meeste software dus) wordt het invoeren van nieuwe stamgegevens
4. Ja, in een tabel relaties met sleutel relatieid (event. autonummering). Relatieid moet ook in je tabel facturen (long) met een 1 op meer relatie van relaties naar facturen (want 1 relatie kan meer facturen hebben). Of wilde je soms elke relatie helemaal opnieuw invullen in je factuur?
Wil je ook je relatiegegevens opslaan in de factuur zul je die uit je actuele tabel (relaties) moeten overzetten naar de factuur/relatievelden in de fatcuur (zodat het adres dat op de factuur staat bijv. niet veranderd als je je relatiegegevens wijzigt)
Nogmaals, misschien heb je wat boeken en zo gelezen, maar dit zijn echt vragen van een n00b. Op zich niet erg, maar je kunt jezelf goed helpen door gewoon eens helemaal vooraan te beginnen en niet wat stukjes op te zoeken op het moment dat je het nodig hebt

Je begint zeg maar in het midden, en das niet handig.
[
Voor 3% gewijzigd door
Stefke op 19-02-2003 14:31
]