Computer van collega last van koude start

Pagina: 1
Acties:

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 15:09

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
De computer van een collega van mij heeft last van een koude start. Ze is er nu soms 10 minuten mee bezig om de computer zover te krijgen dat hij wil opstarten. Daarna draait de computer goed.
Als de computer niet wil opstarten blijft het beeld zwart (uit) en komen er een paar piepjes uit de speaker.

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- memtest86 iets van 18 uur laten draaien, gaf geen fouten
- geheugen uit de computer gehaald en er weer opnieuw ingestopt
- netwerkkaart verwijderd
- videokaart verwijderd

niets helpt, behalve dan dat de computer een aantal keren aan en uit wordt gezet, waarna de computer uiteindelijk zoiets heeft van "goh laat ik maar es opstarten"

Mijn collega, en ik ook zo langzamerhand worden hier erg kriegel van.
Iemand een idee? :?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

kun je de Vcore van de CPU niet bv een 0.05 Volt verhogen.. of 0.1Volt ... bij overgeclockte computers is dit meestal de oplossing... kan zijn dat je moedebord ONDERvolt.. mijn gigabyte geeft bv iets minder Vcore aan de CPU dan dat er in de BIOS staat..

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Ik kan het even bekijken maar ik betwijfel het of ik dit soort zaken kan instellen in een Compaq bios...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Klinkt als een brak mobo to me :?

PC van m'n moeder heeft er ook wel eens last van, soms start je hem op en na het tellen van het geheugen (Waar die maar de helft van herkend soms, 32 ipv 64) blijft het gewoon hangen.

Reboot = zelfde verhaal, even uit en weer aan en hij loopt perfect.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-04 22:27

scorpionv

This space for rent

Ik dacht dat de Compaq producten met een wereldse warranty kwamen? NOFI hoor, maar daarom koop je toch een Compaq, Dell oid?

Fun while it lasted: World Community Grid!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
De betreffende computer is al bijna 4 jaar oud, lijkt me niet dat daar nog garantie op zit B)
Stomme is dus dat als ie eenmaal opgestart is dat ie het gewoon goed doet, alleen het opstarten elke dag is dus een probleem.

• kiekerjan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36
Dat heb ik dus ook. Ook een Compaq. Bij mij geven die biepjes aan dat er iets mis is met de videokaart. Dan knippert ook het ledje op het toetsenbord van de caps lock. Weet je de biepjes (en eventuele knipperende ledjes)? Dan kun je in de user manual van die compu wel opzoeken wat dat betekend.

These are my principles. If you don't like them I have others.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:03

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ok ik lees dat er piepjes komen, zoek even het type bios op en kijk welke beep-code het is.
Dan weet je meteen wat er fout gaat en kan je aan de slag, weet niet helemaal zeker maar Compaq heeft geloof ik vaak Phoenix biosjes erop zitten. Als hij eenmaal aan de gang is moet je even tijdens het Compaq logo en wanneer er dat knipperende cursortje rechtsboven komt op F8 rammen. Dan ben je in de bios en kan je zien welke het is. Op internet kan je vervolgens genoeg vinden over de beep-codes :)

To be determined...

• kiekerjan
kick.

Ik ben eigenlijk nog wel geinteresseerd hierin. Weet iemand of het eventueel iets anders kan zijn dan de video kaart?

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Het probleem bestaat nog steeds, en het duurt ook steeds langer voordat de computer wél wil opstarten. Ik ga morgen maar eens met Compaq bellen.
Piepjes zijn: Lang Kort Kort (volgens mijn collega).

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Net nog even gekeken, de beepcode is exact:
LANG - KORT - LANG - KORT - (Korte pauze) - LANG - KORT - KORT

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 21:35
waarschijnlijk is dit probleem te wijten aan een brakke Elco in je voeding. Ik heb dit precies zo gehad bij een ander systeem, moest ik echt wel 10 keer op de powerknop douwen om aan te krijgen. Ik heb toen even in de voeding geneuzeld en kwam erachter dat een bepaalde elco niet meer goed ontlaadde waardoor er geen spanning kon worden opgebouwd. Een ander voeding proberen zou dus kunnen helpen (tenminste als het niet zo'n compaq is met onboard voeding ellende).

• kiekerjan
CAP-Team schreef op 21 februari 2003 @ 08:52:
Net nog even gekeken, de beepcode is exact:
LANG - KORT - LANG - KORT - (Korte pauze) - LANG - KORT - KORT
Oke, ik had dus exact dezelfde beep code. Ik heb er nu een andere videokaart in zitten en volgens mij is het probleem verdwenen.
Ik weet niet wat de eerste helft van die beep code is, maar de tweede helft is een videokaart error.

[ Voor 14% gewijzigd door kiekerjan op 21-02-2003 09:54 ]

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Even met Compaq support gebeld, situatie uitgelegd en het is inderdaad een videokaart probleem, dat te verhelpen zou zijn met een ROMPaq update. Door een fout in de BIOS zou de computer af en toe niet in staat zijn om te herkennen welke Matrox videokaart er geïnstalleerd is.

Deze update is inmiddels geïnstalleerd, nou laat ik de computer weer even "afkoelen" en ik ga vanmiddag kijken of hij nu wel in één keer opstart.

Pagina: 1